موضوعات داغ

مقایسه هیوندای سوناتا با تویوتا کمری - کدام سدان هیبریدی بهتر است؟!

29 آبان 1396

مقدمه

این روزها بحث خودرو برقی حسابی داغ است و همه از آینده بدون سوخت فسیلی صحبت میکنند. اما از آنجایی که هر تکاملی مستلزم عبور از یک سری مراحل میانی است، در این بین یک سری اتومبیل حدواسط خلق شده اند تا به عنوان پلی میان گذشته و آینده به ایفای نقش بپردازند. خودروهایی که هم قلب آتشین پدرانشان را در سینه دارند و هم از تکنولوژی پاک الکتریکی برای ادامه حیات استفاده میکنند. خوشبختانه این محصولات دوگانه یا به اصطلاح هیبرید، چند سالی است که به کشور ما هم وارد شده اند و به کمک برخی ارفاق های گمرکی و ترافیکی توانسته اند بین مردم سنتی ما نیز جایی برای خود دست و پا کنند. البته متاسفانه هنوز هم شرایط خدمات و تعمیرات این اتومبیل ها بدلیل تازگی و پیچیدگی تکنولوژی، چندان عالی نیست اما آنقدر مزیت در این فن آوری نهفته که هر روز به تعداد طرفدارانش اضافه میشود. ما هم امروز به سراغ دو تا از کارآمد ترین و پر فروش ترین های این قسمت از بازار داخلی آمده ایم تا ببینیم از میان هیوندای سوناتا و تویوتا کمری کدامیک بیشتر نظرمان را به خود جلب خواهد نمود. پس لطفاً با خودروبانک همراه باشید.

طراحی ظاهری

ابتدا نگاهی به محصول ژاپنی بی اندازیم. شاید بتوان گفت مدلی که امروز دعوت کرده ایم، یکی از زیباترین اتاق های کمری است که تاکنون روی خط تولید رفته. در واقع بر خلاف بسیاری از نسل های کمری، این بدنه فقط برای میانسالان ساخته نشده و دیدگاه جوانان را نیز مد نظر قرار داده است! از روبرو چراغ های کشیده و کاپوت برآمده اش در تلفیق با هارمونی مناسب خطوط، هم جذاب از آب درآمده و هم توانسته وقار یک اتومبیل خانوادگی را حفظ نماید. ورودی بزرگ هوای سپر نیز در عین حال که حالتی تهاجهی به اتومبیل بخشیده به ما یادآوری میکند که هنوز روی موتور بنزینی حساب ویژه ای باز شده و کمری هیبریدی، همچنان به هوای تازه نیاز مبرمی دارد. در قسمت جانبی، خطوط محو اما تاثیر گذاری دیده میشوند که فرم کلی بدنه را از سادگی کسالت بار دور نموده اند و متانت مناسبی به اتومبیل ارزانی داشته اند. و در انتها با چراغهایی خوش استیل و خطوطی ساده و شیک مواجه میشویم که ما را به یاد برادر پولدارتر تویوتا یعنی لکسس می اندازد. البته اتومبیل مورد تست به فیس امریکایی معروف است و نسخه آسیایی که ظاهری مابین کمری و آریون دارد به عقیده من از جذابیت ظاهری کمتری نسبت به این مدل برخوردار است.

اما سوناتا ظاهر اسپرت تر و جوان پسندانه تری دارد و با جلو پنجره بزرگ و چراغ های خشمگینش، امروزی تر از محصول تویوتا به نظر میرسد. این دماغه خشن ضمن زیبایی از ابهت کافی هم بهره برده و حس قدرت و اعتماد به نفس را به بیننده منتقل میکند. در قسمت کناری نیز خط شانه پررنگ و قسمت های زاویه دار بدنه در افزایش جذابیتش تاثیرگذار بوده اند و بدن سوناتا را قدرتمند تر از کمری نشان داده اند. و در انتها با چراغهایی مدرن و سپری عضلانی روبرو هستیم که در کنار ریزه کاری هایی مثل بالچه روی صندوق، ترکیبی زیبا را به تصویر کشیده اند. به طور کلی به نظر میرسد که سوناتا بیشتر از محصول تویوتا اهل خودنمایی است و با خطوط و حجم های جسورانه، سعی کرده فالوور بیشتری برای خود جمع نماید!! اما از طرف دیگر کمری هم طراحی زیبا و پخته ای دارد و نمیشود به راحتی یکی از این دو را به عنوان برنده معرفی کرد. پس نتیجه را به نظر و سلیقه شما می سپاریم.

طراحی داخلی

با گشودن درب تویوتا با محیطی دلچسب و با کیفیت روبرو میشویم که در عین سادگی زیباست و همزمان از ارگونومی مناسبی هم بهره میبرد. داشبورد نیز نه آنقدر ساده و زمخت طراحی شده که حوصله انسان را سر ببرد و نه آنقدر شلوغ، که با دیدنش گیج شویم. تازه نکاتی مثل دوخت منظم و تمیز چرم روی داشبود و نمایشگر نسبتاً بزرگ میانی توانسته اند کمی به حالت لوکس اتومبیل بی افزایند. همچنین فرمان و پشت آمپر نیز از جذابیت کافی برخوردارند و حس مناسبی به راننده ارزانی میدارند. البته شاید بگوئید که کابین یک اتومبیل چند صد میلیونی میتوانست زیباتر از این حرف ها باشد اما در مجموع طراحی داخلی کمری به راحتی نمره قبولی را بدست می آورد.

سری هم سوناتا بزنیم. راستش را بخواهید از هیوندای کمی بعید بود ولی درون این محصول نه از خطوط اغواگرایانه خبری هست و نه حجم های اغراق آمیز! گویا خودروساز کره ای دریافته که طراحی ساده، ماندگارتر و ارگونومیک تر از مدلهای شلوغ و فضایی است و از این رو به ساده سازی کابین روی آورده. البته شاید بتوان گفت که در سادگی برخی قسمت ها زیاده روی شده و از این رو گاهی دلمان برای همان مدل های قبلی تنگ میشود اما با توجه به اینکه رقیب امروز هم از خاندان بی آلایش تویوتا است، این مورد خیلی آزار دهنده به نظر نمیرسد. یکی از نکات جالب طراحی داخلی سوناتا استفاده از اشکال ذوزنقه ای در قسمت های مختلف کنسول میانی است که این امر باعث شده هماهنگی مناسبی بین جلو پنجره معروف هیوندای با کابین برقرار شود. جدای از اینها بدلیل رنگ بندی روشن تر و سقف پانوراما، محیط داخلی سوناتا کمی دلباز تر از کمری به چشم می آید.

در مورد کیفیت همانطور که انتظار داشتیم تویوتا اندکی برتر ظاهر شد ولی اختلافشان در حدی نیست که خریداران سوناتا را از انتخاب پشیمان کند و حتی در برخی قسمت ها "مثل رودری های عقبی" وضعیت کاملاً برعکس و به نفع سوناتا می باشد. ضمناً خودروساز کره ای در مورد فضای سرنشینان عقب و صندوق بار هم شرایط بهتری دارد که این قضیه برای یک اتومبیل خانوادگی نکته مهمی به حساب می آید. البته این را هم در نظر داشته باشید که این فضای خوب صندوق به قیمت حذف لاستیک زاپاس تمام شده.

تجهیزات

داخل کمری های فول آپشن وارد شده به کشور (نمونه مورد تست فول نیست) امکانات مختلفی از قبیل سیستم های ترمز و پایداری ABS, EBD, BA, VSC, TRC, SST ، ایربگ های کامل، نمایشگر لمسی، صندلی های برقی جلو، کروز کنترل، تهویه مطبوع اتوماتیک با امکان تنظیم دوگانه و دریچه برای سرنشینان پشتی، رادارهای نقطه کور، تصادف و حرکت بین خطوط، کروز کنترل هوشمند، گرمکن صندلی های جلو، آینه های جانبی برقی، آینه وسط الکتروکرومیک، شارژر وایرلس، سانروف چند حالته، امکان انتخاب حالت های رانندگی Eco، EV و نرمال، کیلس و استارتر دکمه ای و... گنجانده شده که در مجموع تجهیزات مناسبی به نظر میرسند اما با توجه به اینکه حتی کم آپشن ترین کمری های بازار هم قیمتی بالاتر از نمونه های فول آپشن سوناتا دارند و برخی از آپشن های مورد علاقه ایرانی ها در این محصول یافت نمیشود، میبایست امتیاز برتر این قسمت را به هیوندای بدهیم.

مجهز ترین نمونه های سوناتا عرضه شده در کشور با امکاناتی نظیر سیستم های ترمز و پایداری ABS, EBD, ESC, VSM ، ترمز پارک برقی بهمراه سیستم اتوهلد، ایربگ های جلو/جانبی/پرده ای، آینه های جانبی برقی همراه با سیستم تاشو، سامانه ورود و استارت بدون کلید، سقف پانوراما با سانروف برقی، تهویه مطبوع اتوماتیک دوال بهمراه دریچه مجزا برای سرنشینان عقبی، گرمکن تمامی صندلی ها و سیستم تهویه صندلی های جلو، بلوتوث، صندوق عقب هوشمند، گرمکن فرمان، رادار نقطه کور، نمایشگر لمسی مرکزی، امکان انتخاب حالت های رانندگی Sport، Eco و Normal، پرده پشت سر برقی و پرده های جانبی دستی، صندلی های جلو برقی بهمراه 2 عدد حافظه برای تنظیمات راننده، چراغشوی، دوربین دنده عقب و سنسورهای پارک کامل و... از سرنشینان خود میزبانی مینمایند.

ایمنی

در بخش ایمنی هر دو اتومبیل شرایط مناسبی دارند و در تست های سخت گیرانه "موسسه بیمه برای ایمنی بزرگراه ها" (IIHS)، نمرات خوبی بدست آورده اند. البته در برخی قسمت ها سوناتا مقداری بهتر بوده و در برخی دیگر کمری اندکی موفق تر ظاهر شده که در تصویر زیر میتوانید خلاصه گزارش این موسسه معتبر را ملاحظه کنید:

موتورها و توانایی های حرکتی

تویوتا به یک موتور بنزینی 2.5 لیتری و یک موتور الکتریکی کمکی مجهز شده که روی هم رفته 200 اسب بخار قدرت تولید مینمایند. اما سوناتا با موتور کوچک تر 2 لیتری پا میدان گذاشته که این پیشرانه در ترکیب با موتور برقی میتواند قدرت 193 اسب بخار را در اختیارمان قرار دهد. البته برای شلوغ نشدن متن، مشخصات موتورهای برقی و بنزینی را بصورت تفکیک شده در یک جدول آورده ایم که میتوانید در انتهای مقاله مشاهده نمائید.

بد نیست به این نکته هم اشاره کنیم که هر دو اتومبیل به روش خودشان روی کاهش مصرف سوخت موتورهای بنزینی کار کرده اند که نتیجه اش کاهش قدرت موتور تویوتا و کاهش حجم و قدرت موتور سوناتا "نسبت به نمونه های غیر هیبریدی" بوده است. البته نگران نباشید چرا که موتورهای برقی نه تنها این کاهش قدرت و گشتاور را جبران نموده اند بلکه در مجموع، نیرو و شتاب بسیار بهتری را در اختیار شما قرار خواهند داد.

ضمناً تویوتا کمری برای رسیدن به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت تنها به 7.6 ثانیه زمان نیاز دارد که 1.7 ثانیه بهتر از شتاب رسمی سوناتا است و در عوض محصول هیوندای میتواند تا 192 کیلومتر بر ساعت به افزایش سرعت خود ادامه دهد که حدود 6 کیلومتر بیشتر از مسافر ژاپنی قصه ماست.

اما از آنجایی که وظیفه اصلی یک اتومبیل هیبریدی پایین نگاه داشتن مصرف سوخت می باشد اجازه بدهید که روی این قسمت تمرکز بیشتری داشته باشیم. هم هیوندای و هم تویوتا امروز ما نسبت به برادران غیر هیبریدی خودشان کم مصرف تر هستند اما در مقایسه با یکدیگر، سوناتا با مصرف 4.7 لیتر در صد کیلومتر در شرایط رانندگی ترکیبی کمی برتر از کمری با مصرف 5.5 لیتر در شرایط مشابه ظاهر میشود. البته این اعداد زیادی خوش بینانه نوشته شده اند و با مقداری رانندگی سرعتی "که باطری ها را زودتر خالی میکند" درصد زیادی به این اعداد اضافه خواهد شد. نکته جالب تر اینکه اتومبیل های هیبریدی بر خلاف انواع معمولی ممکن است در جاده مصرف بیشتری از شهر داشته باشند که این قضیه مربوط به سرعت بالاتر و استفاده بیشتر از موتور بنزینی میباشد. در واقع شدت تفاوت مصرف سوخت یک اتومبیل هیبرید با نمونه ساده در شهر مشخص خواهد شد و در جاده این اختلاف کمتر خواهد بود.

نکته دیگر اینکه باطری های سوناتا از نوع "لیتیوم پلیمر" هستند که نسبت به مدل "نیکل متال هیبراید" کمری به روز تر به نظر میرسند و موتور بنزینی هیوندای هم راندمان بالاتری "نسبت به حجم" ارائه میدهد. اما در کنار این دو مزیت یک مشکل هم برای میهمان کره ای وجود دارد و آن اینکه نسبت تراکم موتور سوناتا بسیار بالا است و در نتیجه حساسیت به کیفیت سوخت در این محصول بیش از کمری خواهد بود. ضمناً ناگفته نماند که موتور برقی کمری از قدرت و گشتاور بالاتری بهره میبرد.

همانطور که میدانید هر دو اتومبیل امروزمان دیفرانسیل جلو هستند اما در مورد سیستم انتقال قدرت سیاست های متفاوتی را بکار گرفته اند. تویوتا همانند بسیاری از اتومبیل های هیبریدی گیربکس اقتصادی CVT را برای کمری انتخاب کرده اما هیوندای ترجیح داده از جعبه دنده 6 سرعته اتوماتیک برای محصولش استفاده کند. خوب هر کدام از این دو مزایای خود را دارند که در بخش بعدی اشاره کوچکی به آنها خواهیم کرد.

تجربه رانندگی

هر دو اتومبیل از نظر دید به اطراف و حس تسلط شرایط خوبی به نسبت ابعاد بدنه دارند و از لحاظ راحتی صندلی ها و ارگونومی ادوات نیز نمره مناسبی بدست می آورند. فضای کابین هم برای تمامی سرنشینان کافی است و حتی با وجود کمتر بودن فاصله میان محورهای کمری، مشکلی در مورد فضای داخلی هیچکدامشان وجود ندارد.

خودروها را آماده حرکت میکنیم. با اینکه گیربکس تویوتا، از نوع حوصله سر بر و اقتصادی CVT است و در جهت کاهش مصرف سوخت روی کمری هیبریدی قرار گرفته اما با فشردن پدال گاز با واکنش هایی سریع و بدون تاخیر مواجه میشویم. گویا اصلاحات صورت گرفته در این گیربکس (که تویوتا نامش را e-CVT گذاشته) و گشتاور موتور برقی که از ابتدا در اختیار اتومبیل قرار میگیرد، به خوبی توانسته مشکل تاخیرهای اولیه این قبیل گیربکس ها را رفع نماید. در طرف دیگر جعبه دنده 6 سرعته سوناتا نیز واکنش های تند و در عین حال نرمی دارد و به نظر میرسد که نسبت به نسل های قدیمی هیوندای بهبود یافته. ضمناً این گیربکس تیپترونیک لذت رانندگی بیشتری نسبت به نوع CVT به راننده هدیه میدهد.

خوب از هر آنچه بگذریم سخن شتاب خوش تر است! البته شاید بگوئید که شتابگیری برای یک اتومبیل خانوادگی آنقدرها مهم نیست؛ اما مگر متاهل ها دل ندارند؟! خارج از شوخی، شتاب مناسب در هنگام سبقت گیری میتواند خیلی مفید و کارآمد باشد و حس خوبی به راننده ارزانی دارد. پس بیائید کمی هم در مورد پدال گاز صحبت کنیم. همانطور که از اطلاعات روی کاغد مشخص بود کمری با اسب بخار و گشتاور بیشتر، شتابگیری بهتری دارد و زودتر از سوناتا ما را به مرز سرعت 100 کیلومتر بر ساعت می رساند اما این قضیه اصلاً به معنی کندی سوناتا نیست و محصول هیوندای نیز با شتابی فراتر از انتظار به جلو میتازد. در واقع هر دو اتومبیل به راحتی از پس برادران بنزینی خودشان بر می آیند و در برابر سایر رقبای بازار هم عملکردی عالی از خود نشان میدهند.

البته اگر شما از کل کل های خیابانی تجارب متفاوتی بدست آورده اید خیلی تعجب نکنید چرا که شرایط شتابگیری اتومبیل های هیبریدی به وضعیت باطری ها نیز وابسته است. در حقیقت یکی از دلایل تند و تیز بودن این قبیل اتومبیل ها، گشتاور خطی حاصل از موتور برقی است که بخصوص در آغاز حرکت به یاری موتور بنزینی میشتابد. اما وقتی شارژ باطری ها ضعیف باشد، بار حرکتی اتومبیل بهمراه وزن باطری ها (و شارژ آنها) به دوش موتور بنزینی خواهد افتاد و در نتیجه اتومبیل با افت شتاب محسوسی مواجه میگردد. البته اتومبیل های امروز ما از پس این شرایط بحرانی هم به خوبی بر می آیند و حتی در زمان کم بودن ذخیره باطری ها باز هم شتاب و سرعت قابل قبولی ارائه میدهند.

حتماً میدانید که در اتومبیل های هیبریدی واکنش های پدال ترمز کمی متفاوت است و بدلیل سیستم بازیابی انرژی، کمی حس تاخیر و نا امنی در ترمزگیری ها احساس میشود؛ اما به طور کلی ترمزهای هر دو اتومبیل به خوبی از پس جمع و جور کردن خودرو بر می آیند و مشکل اشاره شده هم به قدری خفیف است که خیلی زود به آن عادت میکنید و اصطلاحاً لمش دستتان می آید. تازه نکته مثبت اینجاست که در این سیستم بهنگام ترمز گیری، بخشی از نیروی رو به جلو در جهت شارژ باطری ها هزینه میشود که هم مصرف سوخت را بهینه میکند و هم با حالتی شبیه به معکوس دادن فشار روی لنت ها را کاهش و طول عمرشان را افزایش خواهد داد.

خوب این همه خوبی گفتیم، کمی هم از مشکلات بگوئیم. متاسفانه در هنگام بازی با فرمان، هیچ کدام از این دو، اطلاعات دقیقی از جاده به راننده منتقل نمیکنند و با فرمان دادن های سریع هم متوجه میشویم که هندلینگ هر دو با شرایط ایده آل فاصله دارد. البته این دو مورد با توجه به کلاس بدنه تا حدودی هم طبیعی به نظر میرسد و میتوانیم با دید ارفاق به قضیه بنگریم. به زبان دیگر اگر توقعان را در حد یک سدان خانوادگی نگاه دارید، با توجه به مهندسی قابل قبول شاسی و کمک انواع سیستم های پایداری میتوانید بدون مشکل خاصی از پس پیچ های تند جاده چالوس برآیید اما هرگز با تصور قابلیت های یک سدان اسپرت با فرمان این دو اتومبیل بازی نکنید. در مقایسه باهم باید بگوئیم که بدلیل نرم تر بودن تعلیق کمری، میل به عدم پایداری در محصول تویوتا کمی بیشتر احساس شد اما در عمل میزان چسبندگی هر دو اتومبیل تقریباً در یک سطح قرار دارد.

راستی حالا که صحبت تعلیق شد این را هم بگوئیم که تویوتا سواری راحت تری دارد و بهتر از محصول هیوندای ما را از کنده کاری های شهرداری در امان نگاه میدارد! البته مالک سوناتا مورد تست، چرخ های اتومبیل را با مدل بنزینی تعویض کرده که این تغییر علیرغم بهبود ظاهر و هندلنیگ، اتومبیل را خشک تر نموده است. در واقع سوناتا هیبرید با رینگ های فابریک خودش سواری نرمی دارد که هرچند همچنان به کمری نمیرسد اما سرنشینان را راضی نگاه خواهد داشت. یک نکته هم داخل پرانتز بگوئیم و آن اینکه رینگ و لاستیک های فابریک سوناتا هیبرید، سوای از بحث نرمی، با آیرودینامیک بهتر در کاهش مصرف سوخت نیز تاثیر گذارند؛ پس قبل از تعویض رینگ ها با مدل زیباتر تمامی زوایای قضیه را در نظر داشته باشید.

ضمناً هر دو اتومبیل امکان انتخاب حالت های رانندگی متفاوتی را در اختیارمان قرار داده اند که میتوانیم با استفاده از آنها بین استفاده از حداکثر توان یا حداقل مصرف و یا حالتی ترکیبی یکی را انتخاب کنیم. در واقع با انتخاب حالت های بهینه بیشتر روی موتور برقی حساب باز میشود و در حالت اسپرت و یا تخت گاز، هر دو موتور نهایت توانشان را در اختیارتان قرار میدهند. البته از بابت استفاده از شارژ باطری ها هم نگران نباشید چرا که به محض اینکه نیازی احساس شود اتومبیل به صورت هوشمند موتور بنزینی را به کار خواهد گرفت.

نتیجه گیری

همانطور که در طول مقاله مشاهده کردید کمری مقداری نرم تر، پرشتاب تر و اندکی با کیفیت تر ظاهر شد. جدای از اینها سابقه درخشان کمپانی تویوتا در ساخت اتومبیل های هیبریدی (مثل پر فروش ترین اتومبیل هیبریدی جهان؛ یعنی پریوس) و خوش نامی اش در بحث استهلاک هم میتواند کار رقیب کره ای را یکسره کند. اما زود قضاوت نکنید. هیوندای قصه ما هم بیکار ننشسته و با ارائه یک اتومبیل زیبا و پر اپشن، رقابتی سخت و نزدیک را ترتیب داده است. ضمن اینکه سوناتا اندکی جادارتر و کم مصرف تر هم هست.

خوب پس بالاخره کدام را انتخاب کنیم؟! اجازه بدهید قبل از تصمیم گیری نگاهی به برچسب قیمتی محصولات بی اندازیم. در زمان نگارش این متن، تویوتا کمری هیبریدی 2016 فول با قیمت حدودی 240 میلیون تومان در بازار خرید و فروش میشود که حدود 55 الی 60 میلیون تومان گرانتر از هیوندای سوناتا 2017 (یعنی یک مدل بالاتر) است! خوب با نگاهی به شباهت ها و تفاوت های دو اتومبیل متوجه میشویم که این اختلاف قیمت زیادی بالا است. در واقع با اینکه تویوتا کمری اتومبیل خوبی است و در بسیاری از زمینه ها نظر ما را بیش از محصول هیوندای به خود جلب کرد اما بدلیل مشکلات در واردات و عرضه، با افزایش قیمتی بی رویه مواجه شده و در نتیجه سوناتا در بحث ارزش در برابر مبلغ پرداختی شرایط بهتری پیش روی مشتری قرار داده است.

در پایان ضمن تشکر از همکاری صمیمانه آقایان مجید فراهانی مالک هیوندای سوناتا و مهدی رحمتی مالک تویوتا کمری توجه شما را به جدول خلاصه مشخصات این دو اتومبیل جلب مینمائیم:

مشخصات فني
مدلهیوندای سوناتا هیبریدتویوتا کمری هیبرید
پيشرانه4 سیلندر4 سیلندر
حجم موتور2 لیتر2.5 لیتر
حداکثر قدرت193 اسب بخار 200 اسب بخار
شتاب رسمي 9.3 ثانیه7.6 ثانیه
مصرف سوخت ترکيبي4.7 لیتر در صد کیلومتر5.2 الی 5.5 لیتر در صد کیلومتر
وزن1590 کیلوگرم1581 کیلوگرم
قيمت180 میلیون تومان240 میلیون تومان

71 عکس

نظرات کاربران

48 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1396/8/29
جفتشون خوبن (خلاصه ومفید)
1396/8/30
خوب این یه چیز واضحه : هرکی پول داره ماشین آلمانی میخره ، نداشته باشه ژاپنی ، نداشته باشه کره ای ، نداشته باشه چینی ، آخر سر هم میرسیم به تولیدات وطنی .... مقایسه این دوتا هم یه جواب واضح و از پیش معلوم شده ای داشت ....
1396/8/29
سلام.
قیاس مع الغیر بود واقعا!!!!!!!!!!!
این 180 تومنه اون 240 تومن شصت میلیون تومن فرقشه خب معلومه تویوتا کمری بهتر درمیاد!!!!!!!
این چه مقایسه ایههه!!!!!!!
1396/8/30
ای کیو! مگه این ماشینا رو ایران تولید میکنه که قیمت داخل ایرانشونو با هم مقایسه میکنی؟؟؟!
1396/8/29
در اینکه شرکت های کره ای مدام در حال پیشرفت هستن شکی نیست.
در اینم شکی نیست که سوناتا هیبرید ماشینه خوبیه.(به گفته نویسنده)
اما تویوتا کمری سالهاست که در بین سدان های سایز متوسط جزو بهترین هاست و انتخاب اول هر خریدار!
از طرفی سابقه ی تویوتا در ساخت موتورهای الکتریکی هم سالهاست که زبان زده خاص و عامه
از طرف دیگه هم شما بهتره چند ساله دیگه که هر دو ماشین به اندازه کافی کار کرده هستند اونارو مورد مقایسه قرار بدی نه الان(جوجه رو آخر پاییز میشمرن)
پس خواهشا سوناتا رو با کمری مقایسه نکنید(چرا عاقل کند کاری که باز آرد پشیمانی)چرا الان دارید حرفی میزنید که چند سال بعد پشیمون بشید!!!!
1396/8/29
مع الفارق درسته..
1396/8/30
کمری سدان سایز بزرگ هستش
1396/8/30
همونطور که نویسنده تست هم گفتن به لحاظ کیفیت هم آنچنان تفاوتی بین سوناتا وکمری وجود نداره!!!!!!!
شاید امروز یه کمری2006 یا 2007 نسبت به سوناتا هم سنش تا حدودی به لحاظ کیفیت بهتر ظاهر بشه(که البته با توجه به قیمت اولیه کمتر سوناتا تو سال 2007 و هچنین ارزنتر بودن قطعات آنچنان به چشم نمیاد) ولی هیوندایی و کیا تقریبا از سال 2013، 2014 به بعد خودروهاشون فوق العاده با کیفیت تر شدن و چیزی از ژاپنی ها کم ندارن.
البته این موضوع در گزارشات موسسات معتبری مثل جی دی پاور هم بارها اعلام شده و حاکی از قابلیت اطمینان و کیفیت اولیه بالای محصولات کیا و هیوندایی داره. در صورتی که در تولیدات 10 سال پیش کیا و هیوندایی از این خبرا نبود.
مطمئن باشید اگر 10 سال دیگه این هیوندای سوناتا 2017 با کمری هم مدلش باز هم مقایسه بشه( که میشه) باز هم در مقوله کیفیت چیزی کم نخواهد داشت!!!!!!!!
1396/8/29
خودروبانك تابلوئه كه به نفع هيوندا مينويسي ...
1396/8/29
سلام به دوستان من سوناتا هیبرید دارم واقعا ماشین فوق العاده ایه.از نظر ظاهر بهتر از تویوتاست فنی هم عالیه.با این قیمت گذاریه تویوتا،سوناتا ارزش خرید بالاتری داره.مورد بعدی اینکه تو شمال تایم صفر تا صد این ماشین ۸ اه
1396/8/29
داداش زده شتاب رسمیش 9.7 !!! حالا شما کمتر از شتاب رسمی ثبت کردی به نظرم برو هیوندای همه ماشینهاشون و تست کن ، البته احتمالش هم هست کرونومتر شما 4 5 ثانیه کمتر حساب کرده ، در کل عشق ماشین کره ای بزک کرده ممکنه حتی شتاب 6 ثانیه و هم اعلام کنه
1396/8/30
کیان جان تو همون کاه کاه سابق نیستی عاشق تویوتا بودی؟
بزک دوست نداری گلم! چیکار کنیم هیوندا سوار بشی عزیز! اصلا چیکار کنیم نیای اظهار فضل کنی
1396/8/30
در پاسخ به کیان
دوست عزیز ایشون نظرشون رو گفتن که فکر نمیکنم به شما ارتباطی داشته باشه ، در ضمن ماشین بزک کرده لقبی هست که یک آدم بی سواد و سرشار از کمبودهای درونی میتونه به کار ببره که بازم اونم به شما ارتباطی نداره که این دوستمون و خیلی های دیگه هیوندای و کیا رو دوست دارن شما پولهات رو جمع کن سایپا و ایران خودرو تو نمایشگاه لگن جدید رونمایی میکنن برو ثبت نام کن
1396/8/30
در پاسخ به مهران ، من خودم هستم ، دوست عزیز اگر شنیدن واقعیت اینقدر بهتون فشار اورده میتونید نظر من و نخونید ، اما حقیقت ثابت هست و خودرو کره ای بزک کرده باقی خواهد ماند.
در رابطه با دوست دوم ، gigi جان ، اسمت کاملا برازندت هست ، دوست با سوادم شتاب رسمی ماشین همون طور که نویسنده هم ذکر کرده یک عدد هست ، البته شما شاید چون خیلی با سواد هستی در مورد کمیت کمی هم داری نظر میدی یعنی داری مثه کمیت کیفی برخورد میکنی ، میدونم که بالاتر از سوادت برات توضیح دادم اما شتاب ثابت هست و هیچ نظری نمیشه در موردش داد ، میفهمی ؟!
و در انتها کسایی که شعور و درک لازم و ندارن با آپشن و بزک خیلی زود راضی خواهند شد من جمله شما و میشن طرفدار ماشین کره ای !!!
اسمتم واقعا زیباس
1396/9/1
کاه کاه عزیز
برام سخته به فردی با چنین ادبیاتی پاسخ بدم و دیگه مطمئن باش به هیچ فردی با اسم کیان جواب نمیدم
این بار هم برام جالب بود نظر دوستان راجع به این ماشین فوق العاده را بشنوم
کاش سن و سوادت را میتنوشتی تا بفهمم کسی که صرفا با دو واژه کمی و کیفی احساس سواد میکنه کیه و آیا اصلا ارزش بحث داره یا خیر که مطمئنم نداری
دوست دارم بشناسم آدم به قول خودش باشعوری که به کل افرادی که در دنیا کره ای میخرن و مطابق با سایت kbb از اون بیشتر از هر ماشین دیگه با هر برندی راضی تر، برچسب بزک دوست میزنه
من مثل تو از ادبیات زشت و زننده خوشم نمیاد چون نشان از شعور، شخصیت، سواد، تربیت خانوادگی و اجتماعی داره. درسته مشخصا کم سن و سال و بیسوادی ولی کاش لااقل مودب بودی
بنده مدرس نسل فعلی هستم و خوشحالم کمتر افرادی مثل نو رو در این نسل تا بدین حد بی درک از مسایل میبینم
از طرف تو از gigi عزیز هم عذرخواهی میکنم البته میدونم که مطالب فردی مثل تو براش مهم نیست
اما کاه کاه جان فضای مجازی جای یادگیریه نه عقده گشائی، سعی کن با خوندن مطالب یه چیزی یاد بگیری تا اینکه بیای اراجیف بذاری و آبروی خودت رو ببری چون اینجوری خودت را به لحاظ فهم عریان کردی
امیدوارم خدا گشایشی در کار شما نسل جدید و نوپا ایجاد بکنه. البته برام قابل درکه که ماشینی که آرزوشو داری در خیابان بببنی و چون برات دور از دسترسه بگی بی ارزشه چون بزک کرده است اما این راهش نیست کاه کاه جان
برات آرزوی توفیق و پول زیاد دارم
عزت زیاد
1396/9/1
پدر برگ مهران سلام ، از داستان سرایی که کردی بسیار ممنونم . تا بحال به این فک میکردم که نسل کنونی چرا اینقدر ناهنجار رفتار میکند ، الان مشخص شد که مدرس اونها تو هستی ، ولقعا حیف اون بیچاره هایی که تو مدرسشون هستی !!!
فشار حرفام زیاد بوده ، میدونم ، خیلی اذیت شدی که نشستی اینقدر نوشتی ، اما بهتر بود برای جبران کمبود شخصیتت از دو نام جعلی استفاده نمیکردی ، دلیل اینکه اسم دومت را gigi انتخاب کردی خیلی عجیب هست ، مرتبط با شغلتان هست ؟ احتمالا در این زمینه تدریس دارید.

در اخر شما فک کن من ماشین ندارم ندیدم ، اصولا اونایی که عشق ماشین کره هستن تا چیزی بهشون میگی مثه تو رگ گردنشون باد میکنه از هزارتا سایت که فقط خودشون رفتن مطلب میذارن به عنوان اینکه آقا کره بهترین کیفیت و داره بهترین ....
تا زمانی که تویوتا و فولکس هستن و ... کره هیچ حرفی برای گفتن نداره ، البته به لطف عشق آپشنهایی مثه تو در کشورهایی مثه ما که واردات برای همه برندها به راحتی انجام نمیشه یه فروشی میکنه .
ممنون که برام ارزوی خوب کردی ، من برای همه در ابتدا ارزوی سلامتی دارم ، ذهن و بدن سلامت باشند همه چیز حل می شود.
مدرس عزیز مطمئن باش چند سال دیگه ماشین بزک کره از چین هم عقب تر هست.
کسی که از ماشین ایرانی بشینه پشت کره ای بزک بی شک مثه ... است که بهش تی تاپ داده باشن مثه شما !!!!
زیادم خودت و اذیت نکن ، حرف واقعی همیشه سنگینه و فشار میاره
1396/8/29
هر دو خودرو واقعا خوب هستن ولی من شخصا تویوتا رو به خاطر تجربش تو هیبرید و هوشمندیه بهتر سیستم هیبریدش نسبت به سوناتا ترجیح میدم در ضمن در بخش آپشن رادار ها و آپشن های تویوتا کمری بسیار بهتر و به روز تر و کاربردی تر است ..در انتها با تشکر از مقاله ی خوبتون
1396/8/29
بی شک انتخاب من سوناتای هیبرید خواهد بود و صد البته مدل 2018 چون چهره به روزتری دارد
به نظر ارزش ماشین مهم است و ارزش به معنای عملکرد به قیمت است. به قول نویسنده، عملکرد مختصر بهتر آنهم در برخی زمینه ها اصلا اختلاف قیمت اینچنینی را توجیه نمی کند
به نظرم عاشقان تویوتا نیز واقف هستند در این رنج قیمتی کسی ماشین را برای یک عمر استفاده نمی کند که البته هیوندای نیز حرف هاتی زیادی دارد
متاسفانه برخی تصور میکنند هیوندای در زمینه تولید خودروری هیبرید تازه کار است که اصلا اینگونه نیست ضمنا به قول آقا محمد:
بهترین ماشین هیبرید در سال 2017 بر اساس نظر مصرف کنندگان یا همون
Top Consumer Rated Hybrids of 2017
هیوندای سوناتا هیبریده. آدرس سایت رو براتون میارم:
https://www.kbb.com/top-consumer-rated-cars/hybrid/2017/2/
و بهترین ماشین هیبرید بر اساس مصرف سوخت هیوندا آیونیکه. اینم آدرس سایت:
https://www.kbb.com/most-fuel-efficient-cars/hybrid/2017/1/
اینها نشان از لیاقت هیوندای در زمینه تولید خودروی هیبرید است
البته در کل زنده باد تویوتا زنده باد هیوندای
امروز در این رده قیمتی در کشور ما با قوانین آنچنانی سوناتا هیبرید بهترین انتخابه
1396/8/29
فقط کمری. خودم استرالیا کمری 2007 دارم بنزین اکتان 98 که میزنم یه اسب وحشی میشه.از همه سبقت میگیره. خرجشم کم فقط آب و روغن
1396/9/6
کاملا موافقم از لحاظ موتور و گیربکس هنوز میتونه با ماشین های سال همکلاس خودش رقابت کنه و حتی بهتر عمل کنه تو شتاب
1396/8/29
هر دو به نسبت قیمت عالی!!!!

دوستان کسی اطلاع دقیق داره این اگهی های سایت با..ما که با قیمت 150 160 هستند چجوریه؟ میگن گارانتی پاکرو نداره و یه سری اپشن حذف شده ....
1396/9/2
یک پیشنهاد خیلی خیلی مهم به شما میکنم...
هیچوقت ماشین لو آپشن ونیمه فول نخرید.
چون موقعی که خواستید بفروشی یا مشتری ندارین یا خیلی ضرر میکنید.
ماشین فقط فول آپشن چند ماه دیگه صبر کنید (پول جمع کنید) مدل فول آپشن 2018 بخرید مبارک باشه.(منظورم سوناتاس)
در مورد ماشین بدون گارانتی هم فک نمیکنم نیاز به توضیح داشته باشه خب معلومه که نباید بخرید مخصوصا هیبرید...
1396/8/29
از نظر طراحی خارجی کمری کم لطفی کرده اما طراحی داخلی دلچسب تری داره دقیقا بر عکس رقیبش تو این مقاله!
داشبورد سوناتا یکمی زیادی ساده شده!
در کل جفتشون ماشین های خوشنام و پرفروشی هستند.
1396/8/29
فقط هیوندای . ارزش خریدش بسیار بالا
1396/8/29
محمد جان. بیدار شو از خواب. لنگ ظهره
😃😃😃😃😃😃😃
1396/8/29
اگه قیمت با اختلاف 10-15 میلیون بود صددرصد تویوتا ولی اختلاف 50 میلیون نتیجه رو عکس میکنه و میشه 100 در 100 سوناتا
1396/8/29
جون مادرتون قبل تست یه دستی به ماشین بکشین !!!
صفحه نمایش کمری پر از گرته !!
یه دستمال بکشین خو
1396/8/29
بنظرم با قیمت 170 تومن پژو 508 از هیوندای سوناتا بهتره
گشتاوری که پژو 508 تولید میکنه 240 نیوتن متر در برابر 205 نیوتن متر سوناتا
برنده پژوست

ضمنا تویوتا با قیمت 250 میلیون تومن واقعا گرونه
اما نمیدونم چرا گرونه!
پس با خود مهربان باشید بجای هیوندای سوناتا پژو 508 بخرید
1396/8/30
نه سوناتا خیلی بهتره
گشتاور سوناتا کمتره ولی شتاب بهتری به نسبت پژو داره
بازارشم خیلی خیلی بهتر از پژو هست
1396/8/30
دوست عزیز اینجا بحث و مقایسه بین دوتا هیبرید بوده نه موتور فقط بنزینی که شما میگی پژو.
ایشالله شما هم یه 508 میخری عزیزم.
1396/8/30
پژو هیبریدی هست ؟؟؟ آخه چرا چیزی نمیدونی میای نظر خنده دار میدی پژو لگن رو با هیوندای مقایسه میکنی ؟؟؟!!! همین 301 رو دلال ها خریدن بکنن تو پاچه مردم موند رو دستشون شد 83 تومن هیچوقت ماشین کم استهلاک و با کیفیت رو با فرانسوی پراستهلاک یکی نکن تازه اونم وقتی نام ایارن خودرو پشت این ماشین باشه من خودم 407 رو اولین سری که اومد خریدم قطعه نبود با کلی ضرر همون سال فروختم
1396/8/30
به نقل از سايت drivearabia قيمت كمري در دبي از 84000 درهم شروع ميشه و قيمت سوناتا از 70000 درهم بنابراين قيمت جهاني كمري از سوناتا بالاتره كه به حق هم هست. ولي توي ايران كمري حباب قيمتي داره اونم بخاطر ممنوعيت واردات كمري هيبريد هست چون توي آمريكا توليد ميشه!
1396/9/1
اون گشتاور ماکزیمم هست و موتورهای بنزینی معمولاْ تو دور پایین گشتاور خیلی پایینتری دارن. ولی تو خودروی هیبریدی موتور الکتریکی از دور ۰ ماکزیمم گشتاور رو داره و واسه شروع حرکت خیلی کمک میکنه. این که عددی که واسه هیوندای ذکر شده پایینتر از پژو هست اینه که نمودار گشتاور موتور بنزینی و برقی متفاوت هست و هر دو همزمان ماکزیمم گشتاور رو نمیدن و منحنی یکنواخت تری میسازن.
1396/9/13
میدونی داری چی میگی؟پژو 508 به گرد پای سوناتا هیبریدی هم نمی رسه
1397/1/17
اگر دنبال گشتاور هستی که این 820 با 221 نیوتن خیلی بصرفه تره... اونم با 5 سال گارانتی
1396/8/29
سوناتا .والسلام
1396/8/30
هردو خوب به نظر میان من سوناتا رو سوار شدم ولی کمری رو نه. مشخصا عمر کمری بیشتره ولی دوستان فارغ از بحث مقایسه, به جرئت سوناتا هایبرید الان مقرون به صرفه ترین خودروی وارداتی برای خریده. دو گزینه ی به صرفه الان پریوس و سوناتا هایبرید هستن که پریوس به دلیل ظاهر متفاوتش مخالف و موافق زیاد داره ولی سوناتا همه پسنده.
1396/8/30
سلام
در این که هر خودرو خوب هستند شکی نیست اما ممکنه یکی قیافه ،قیمت و آپشن براش مهم باشه میره سوناتا میگیره ویکی هم اعتبار برند ،استهلاک و کیفیت براش ملاکه میره کمری میخره انتخاب کاملا سلیقه ای هست.من به شخصه عاشق تویوتا هستم ولی سوناتا رو ترجیح میدم.
1396/8/30
این قیمتهایی که تو سایت دیوار برای سوناتا هیبرید گذاشته چرا اینقدر پایینه یه نمونه 134 ملیون
1396/8/30
به نظرم هیوندای سوناتا ارزش خرید بالاتری داره.. طراحی اونم بیشتر دوست دارم.. ولی نکته ای که میتونم بگم اینه که درسته تویوتا در یه بخشهایی کیفیت بالاتری بده. ولی واقعا نرخ خدمات دوره ای بالاتری نسبت به کره ای ها داره . که خوب چیزی کمی هم نیست.
1396/9/1
مقایسه ماشین ژاپنی‌با اسباب بازی بی کیفیت کره ای ،
1396/9/2
کلا اسباب بازی دوست داری ؟ نه ؟
1396/9/2
منظورت از کیفیت ژاپنی همیون ایربگ های تاکاتا ، افتضاح جنس بدنه های ضایع و فراخوان جدید تویوتاس ؟ در ضمن از حرف زدنت مشخصه کمبودهات (همون قضیه نرسیدن دست به گوشت)
1396/9/12
حاضرم قسم بخورم بالاتر از پراید تا حالا تو زندگیت سوار نشدی
1396/9/3
با سلام به همه
واقعیت داشتم کامنت ها رو میخوندم و متاسف شدم
در فضای مجازی عده ای بنا به هر دلیلی دوست دارن خودروهای کره ای رو خراب کنن
متاسفانه عده ای هم به اونها پاسخ میدم! اصلا چه دلیلی داره به چنین پیام های سخیفی جواب بدین! به حرف چهار بیکار در فضای مجازی مگه خودرو خراب میشه، مطمئنم اونها زبام منطق هم نمی فهمن، به نظرم عمدا برای جلب توجه پیام میذارن و اگه ببینن کسی تحویلشون نمیگیره بساطشون رو جمع میکنن اما اگه جواب بگیرن ادامه میدن
بعدم معمولا مودب هم نیستن پاسخ منطقی به اونها منجر به پر شدن فضای مجازی از حرف های زشت میشه
پس لطفا دوستان اگه میشه دیگه به هر کی گفت کره ای اسباب بازی یا بزک کرده جواب ندین تا بفهمن نظرشون بی ارزشه و برای کسی مهم نیست لطفا
مطمئن باشین این جماعت علاف و معلوم الحال بساطشون جمع میشه
بازم از همه ممنون به خصوص خودروبانک به خاطر مقالاتش
1396/9/21
من هر دو خودرو رو سوار شدم، درسته که تویوتا برند فوق العاده ایه، ولی راستش وقتی سوار کمری هیبرید میشی و میدونی که یک مدل پایینترش ۶۰ میلیون گرونتره، آدم زورش میاد که اینقدر آپشناش کمه : مموری صندلی نداره، سقفش پانوراما نیست، خنک کن صندلی نداره، صندلی عقب گرمکن نداره، درهای عقب پرده ندارن، پرده یک تیکه عقب برقی نداره، ساب ووفر نداره، گرمکن فرمان نداره، در حالیکه تمام این آپشنا رو سوناتای جی ال اس پلاس با ۶۰ میلیون قیمت کمتر داره و به نظر میرسه که تویوتا یا نمایندگیش تو ایران داره کم فروشی میکنه
1396/12/15
واقعا هیچ کدوم نسبت به رنو تلیسمان ارزش خرید ندارن
چون با وجود هیبریدی بودن مصرف سوخت چندان پایینی ندارن
رنو تلیسمان یک ماشین اروپایی با اکشن های بی نظیر قدرت موتور و شتاب فوقالعاده و مصرف سوخت 6 خیلییی بهتره
تو جاده بخای با ایناا بری دو برابر سوخت مصرف میکنن
1400/6/28
سلام خدمت همه دوستان من خودم کمری هیبرید مدل ۲۰۱۶ دارم خیلی ماشین خوبیه الان نزدیک ۶ ساله داره کار میکنه تا حالا یدونه خرابی هم نداشته شتاب عالی استهلاک فوق‌العاده کم دوام بالا اتاق بی صدا کیفیت هنوز مثل اولشه توصیه میکنم شما هم اگر بین کمری هیبرید و سوناتا هیبرید و تلیسمان و اپتیما موندید کمری بخرید البته بستگی به خودتون داره که چه معیار هایی را در خرید خودرو در نظر دارید ولی اگر میخواید ماشینتون کم استهلاک و با کیفیت و با دوام باشه کمری بخرید خدمات پس از فروشش هم نسبتا خوبه خیلی هم ماشین نرمی هست و تو اتاق اصلا صدا نمیاد