موضوعات داغ

بد یا بدتر، مقایسه فنی تندر 90 و رانا

11 بهمن 1396
عکس نویسنده
آریا محسنی
نویسنده و عکاس

مقدمه

خرید خودرو در بازه قیمتی 30 تا 50 میلیون تومان شاید کار چندان سختی نباشد، زیرا در این بازه خودروهای داخلی با مشخصات فنی و امکانات رفاهی نسبتا یکسان وجود دارند که تنها در برخی از جزئیات با یکدیگر تفاوت دارند.

در این مقاله سعی داریم دو خودروی پر فروش در بازار را به چالش با یکدیگر دعوت کنیم تا در نهایت مشخص شود که رنو تندر 90 خودرویی مناسب برای خرید خواهد بود یا رانا؟

هردوی این خودروها در بازه قیمتی نسبتا یکسان قرار دارند که از لحاظ امکانات رفاهی و مشخصات فنی پیشرانه، شباهت‌های بسیاری با یکدیگر دارند. نکته قابل توجه درخصوص این دو خودرو، حضور نسخه فول و نیمه فول آن‌ها در بازار بوده که سبب شده طیف وسیع‌تری از مشتریان را شامل شوند. حال ما در این مقاله نمونه نیمه فول هر دو خودرو را آورده تا ببینیم تندر برنده این رقابت خواهد بود یا رانا؟

مقایسه و بررسی نمای ظاهری

اگر بخواهیم مقایسه‌ای میان این دو خودرو از لحاظ طراحی ظاهری داشته باشیم، شاید نتیجه از پیش تعیین شده باشد، زیرا به عقیده بسیاری از خریداران، تندر 90 از طرحی ساده و قدیمی پیروی می‌کند که جذابیت چندانی ندارد. اما در آن‌سوی میدان نیز رانا هم از وضعیت چندان بهتری برخوردار نیست. زیرا این خودرو که در سال 92 از سوی ایران‌خودرو به بازار عرضه شد، به دلیل استفاده از پلتفرم 206 صندوقدار، شباهت‌های بسیار زیادی به این خودرو داشته که همین موضوع سبب شد خریداران به آن به دید یک خودروی جدید نگاه نکنند. این شباهت به‌قدری است که حتی افرادی که در تخصصی در شناخت خودرو هم ندارند به آسانی می‌توانند شباهت رانا با 206 صندوقدار را متوجه شوند.

البته این موضوع تاحدی توانست برای رانا موثر باشد، زیرا پیش از این 206 صندوقدار از سوی مردم مورد قبول واقع شده بود، پس بر همین اساس می‌توان گفت رانا بخش زیادی از فروش خود را مدیون برادر ناتنی خود یعنی پژو 206 صندوقدار است. از نکات قابل توجه در نمای ظاهری رانا، چراغ‌های جلو و عقب کریستالی و شفاف، آینه‌های جانبی جدید با طراحی هندسی شکسته که دید بهتری از اطراف را در اختیار راننده می‌گذارد (نسبت به 206 صندوقدار) و گلگیرهای حجیم‌تر اشاره کرد. همچنین در نسخه LX این خودرو از رینگ‌های اسپرت آلومینیومی 15 اینچی استفاده شده است. از آن‌جایی که خودروی مدنظر ما نسخه EL بوده، دارای قالپاق‌های پلاستیکی است که شاید چندان خوشایند نباشد.

اما گزینه دیگری که پیش رویمان قرار دارد، ساده‌ترین گزینه موجود در بازار به‌شمار می‌رود که از کمترین خصوص منحنی و سیال روی بدنه خود بهره می‌برد. البته این نوع طراحی به دلیل کاهش هزینه‌های ساخت در بسیاری از کشورهای اروپای شرقی دیده می‌شود. با این حال باید گفت که ظاهر تندر 90 از نظر بسیاری از خریداران زیبا نبوده و در این رقابت نسبت به رانای ایران‌خودرو مغلوب شده است. باید خاطرنشان کرد که انتخاب در بحث نمای ظاهری کاملا سلیقه‌ای است، اما باتوجه به اکثریت آرا این بخش به رانا تعلق می‌گیرد.

مقایسه و بررسی نمای داخل کابین

در بخش فضای کابین رقابت کمی متفاوت‌ خواهد بود، زیرا هر یک از خودروها در بخش‌هایی برتری‌هایی نسبت به یکدیگر دارند. فضای کابین تندر 90 همانند نمای بیرونی از طرحی ساده و بی‌آلایش پیروی کرده که شاید در نگاه اول خسته‌کننده به‌نطر برسد، اما از لحاظ کیفیت متریال مصرفی در وضعیت نسبتا بهتری به بسیاری از خودروهای موجود در بازار قرار دارد. فضای کافی پا برای سرنشینان جلو و عقب یکی از مزایای بزرگ در اتاق تندر 90 بوده که سبب شده این خودرو گزینه مناسبی برای خانواده‌ها به‌شمار رود.

اما در آن‌سوی میدان رانا که از پلتفرم 206 صندوقدار بهره می برد، از فضای کمتری برای سرنشینان عقب برخوردار بوده که این موضوع می‌تواند آن را نسبت به تندر کمی عقب بیاندازد. اما طراحی داشبورد و فضای داخلی کمی مدرن‌تر بوده که البته به دلیل بکار بردن متریال فوق العاده بی‌کیفیت، نمی‌توان آن را مزیتی نسبت به طراحی ساده تندر 90 دانست. از لحاظ امکانات رفاهی نیز هر دو خودرو در وضعیت نسبتا مشابهی قرار دارند. دو عدد کیسه هوا راننده و سرنشین، سیستم ترمز ABS و EBD، فرمان هیدرولیک، سیستم تهویه دستی، تنظیم برقی آینه‌های جانبی، شیشه‌های دستی برای عقب از جمله امکانات این دو خودرو به‌شمار می‌رود.

مشخصات فنی و عملکرد پیشرانه

در بخش مقایسه فنی رانا و تندر 90 باید به این موضوع اشاره کرد که هر دو خودرو با مشخصات فنی بسیار نزدیک به هم به بازار عرضه می‌شوند. رنو تندر 90 دارای یک پیشرانه چهار سیلندر با حجم دقیق 1598 سی‌سی است که با کد فنی K4M شناخته می‌شود. این موتور قادر است نیرویی معادل 105 اسب‌بخار را در 5750 دور در دقیقه و حداکثر گشتاور 140 نیوتون متر را در 3750 دور در دقیقه تولید کند. همچنین پیشرانه نصب شده روی رانا همان موتور پژو 205 تیپ 5 است که با کد فنی TU5 شناخته می‌شود. این موتور 1.6 لیتری قادر است نیرویی معادل 105 اسب‌بخار در 5500 دور در دقیقه و حداکثر گشتاور 142 نیوتون متر در 4000 دور در دقیقه تولید کند. همانطور که مشاهده می‌کنید این دو خودرو از لحاظ مشخصات فنی بسیار شبیه به یکدیگر هستند. همچنین در هر دو خودرو از یک جعبه‌دنده 5 سرعته دستی برای انتقال نیروی تولید شده موتور به چرخ‌های جلو استفاده شده است.

از مشخصه‌های بارز تندر 90 باید به پیشرانه کم‌صدا و بدون لرزش آن اشاره شود که در دور موتورهای کمتر از 3000 دور در دقیقه کاملا نرم و بی‌صدا کار می‌کند، همچنین صدای درون کابین نیز نسبتا کم بوده و در رانندگی های شهری سواری آرام و راحتی را پدید آورده است. از طرفی سیستم تعلیق مستحکم این خودرو یکی از نکات مثبت تندر 90 به‌شمار می‌رود. در سوی دیگر رانا سواری مشابه پژو 206 صندوقدار دارد که در مقایسه با سایر سدان‌های داخلی، سواری خشک‌تری را ارائه می‌کند. رانا در مقایسه با تندر 90 از میدان دید بهتری برخوردار بوده که این موضوع در تندر به دلیل استفاده از آینه‌های جانبی و پنجره‌های کوچکتر، میدان دید کمتری را در اختیار راننده قرار می‌دهد.

در زمینه شتاب گیری نیز بدون تردید برنده میدان تندر 90 خواهد بود که به لطف ضرایب مناسبتر گیربکس از کشش و عملکرد بهتری نسبت به رانا با پیشرانه ایرانیزه برخوردار است اما در زمینه هندلینگ اینبار نواده شیر پیر پژو احساس بهتری را به راننده منتقل می کند و تندر 90 با مشکل فراگیر بی تعادلی محور عقب، خودرو بسیار ضعیفی از دید هندلینگ توصیف می شود.

البته رانا در زمینه ترمز گیری نیز به لطف ترمزهای دیسکی چرخ های عقب نسبت به تندر 90 (با ترمزهای کاسه ای) برتری محسوسی دارد، هرچند ترمزهای تندر 90 نیز برای رانندگی روزمره از عملکرد قابل قبولی برخوردار هستند.

در بحث ایمنی تندر 90 در وضعیت بهتری قرار می‌گیرد. زیرا باتوجه به اینکه رانا به نوعی سومین خودروی ملی محسوب می‌شود، نتایج دقیقی از تست‌های ایمنی این خودرو در دسترس نیست. اما تندر 90 با توجه گزارش های موسسه Euroncap، موفق به دریافت 3 ستاره از 5 ستاره ایمنی شده است. اما هر دو خودرو از دو کیسه هوا راننده و سرنشین بهره می‌گیرند.

نتیجه‌گیری

انتخاب از میان این دو گزینه کار چندان سختی به‌نظر نمی‌رسد، زیرا به دلیل شباهت‌های زیادی که از لحاظ فنی و امکانات رفاهی میان رانا و تندر 90 وجود دارد، انتخاب را بیشتر بر مبنای سلیقه شخصی هدایت می‌کند. اما آنچه دربازار فروش خودرو مشخص است و زمان آنرا اثبات کرده است رضایت بالا خریداران تندر 90 از دید کیفی و نیز بازار خرید و فروش خوب و سواری نرم و کم مصرف را می‌توان از مزایای تندر 90 برشمرد و رانا نیز برتری محسوسی از دید طراحی ظاهری و نیز برخی از آپشن‌های داخلی و نیز قطعات موتوری ارزان‌تر و در دسترس‌تر از تندر 90 دانست. اما باید این موضوع را درنظر داشت که با توجه به کیفیت ساخت موتور و قطعات استفاده‌ شده در تندر، می‌توان طول عمر بیشتر و بهتری را ارائه دهد؛ از طرفی رانا با داشتن قطعات نه‌چندان باکیفیت چینی، احتمال آسیب در کیلومترهای بالا را به همراه خواهد داشت. همچنین هزینه‌های نگهداری رانا تاحدودی کمتر از تندر 90 بوده که این موضوع برای مصرف‌کننده می‌تواند حائز اهمیت باشد. در نهایت نیز قیمت کمتر رانا در بازار، یکی از نکات مثبتی است که می‌تواند در فروش این خودرو موثر واقع شود. اختلاف قیمت رانا و تندر 90 در بازار حدود 5 میلیون تومان است. خودروهای موردنظر ما در این تست مدل 91 بوده که در بازار کارکرده قیمتی حدود 30 میلیون تومان برای تندر 90 و قیمت حدود 25 میلیون تومان برای رانا درنظر گرفته می‌شود.

در پایان از محمد ابراهیمی مالک خودروی رانا و دانیال محبوبی دوست مالک خودرو تندر 90، جهت در اختیار قرار دادن خودو به منظور تست و بررسسی کمال تشکر و قدردانی داریم.

35 عکس

نظرات کاربران

48 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1396/11/11
اگر‌ این‌مقایسه جدید انجام شده باید رانا مدل lx رو بررسی میکردید که از لحاظ کیفیت متریال داخلی به مراتب بهتر از مدل el قدیمی‌هست. دوم‌اینکه بنده بیشتر از ۱ ساله که رانا ال ایکس دارم‌و هر موقع که با ال نود کل شتاب و سرعت انداختم همیشه رانا برده.لطفا نظر رو حتما ثبت‌کنین تا کسی که میخونه این‌مطلبو بدونه.تشکر
1396/11/12
عزیز من تست رو استاندارد برگذار میکنن!!!
نه اینکه تو با یکی کل انداختی که چهار نفر سرنشین داشته
یا طرف اصلا بلد نبوده چطور درگ انجام بده
1396/11/11
در مورد صدای موتور و لرزش اتاق مخالفم با نظرتون(نظر شخصی منه)
من رانا94 دارم لرزش و صدای موتور کمتری نسبت به تندر90 داره
در مورد کیفیت فنی هم نمیگم رانا از تندر90 بهتره اما تو این مدت که رانا دارم هیچگونه مشکل فنی بزرگی که اذیتم کنه نداشتم.
عیب های رانا از نظر من فضای پای بسیار کمه ردیف عقب و جنس بد داشبورد(که همه خودروهای داخلی همینن)
و دیسک و صفحه کلاچ مزخرف که همون اول باید با جنس خوب تعویض شه
1396/11/11
والا اون چيزايي ك ما تو بازه ٣٠-٥٠ تومن مي تونيم بخريم اصلا خودرو نيستن...
1396/11/11
زمانی میشد از کیفیت تندر 90 صحبت کرد که مدلش قبل از سال 90 باشه ... از اون سال به بعد دستکاری های زیادی داخل این ماشین کردن و سطح کیفی اون خیلی کاهش یافته و یکی از مشکلات کاملا محسوسی که داره افزایش مصرف سوختش تو این چند سال بوده ... پس بنظرم از نظر کیفیتی در یک سطح قرار دارند... حالا از لحاظ های دیگه بنظرم سلیقه ای هست
1396/11/11
خواهشا یه تست از تندر پلاسم بزارید
1396/11/11
باز هم موضاعات تکراری و حوصله سر بر از خودروبانک
فکر کنم موضوع گیر نیارین این دفعه بر میدارین 206 صندوقدارو با رانا از لحاظ موتور هم مقایسه میکنید
1396/11/11
این تست خودرو نبود باید به کیلومتر کارکرد و هزینه های مصرفی در این مدت اشاره میشد که معلوم بشه کدوم یکی کم دردسرتر هست
1396/11/11
من به شخصه به ظاهر خودرو اهمیت چندانی نمیدم و برای خرید خودرو ظاهر برایم جز عوامل اصلی نیست. برای همین من ال 90 رو انتخاب میکنم زیرا موتورش به شدت کم استهلاک تر از رانا هست وبا اینکه داشبورد قطعات خوبی ندارد ولی به سادگی به سرو صدا نمی اتد و از رانا بهتر است.انتخاب من تندر 90
1396/11/11
انصافاً تو ماشيناي ايراني رانا طراحي جلوي خيلي قشنگي داره و واقعاً طراحيش از sd خوشگلتر شده.
1396/11/11
ظاهر و قیافه ی ماشین خیلی مهمه. به نظر بنده 70 درصد زیبایی ماشین اهمیت داره، 30 درصد بقیه ی چیزا. واقعا متاسفم واسه کسایی که 38 میلیون بابت یه ماشین بی نهایت زشتی مثل تندر 90 میدن،ماشینی که برای جایگزین شدن پیکان وارد ایران شد و قرار بود قیمتش 8 میلیون باشه،که همون زمان قیمت پژو 206 حدود 14 میلیون بود،ولی به علت استقبال بیش از حد مردم خوش سلیقه ی کشورمون و سواستفاده ی خودرو سازان قیمتش شد هم اندازه ی 206 و پرشیا و...،جالب اینجاست که چند سال پیش که قیمت خودرو دو برابر شد خودرو ساز قیمت تندر رو هم در کنار بقیه ی ماشینا افزایش داد.
1396/11/15
انتخاب خوشگلی تنها می‌دونی یعنی چی؟ یعنی میری یه زن خوشگل میگیری ولی بدکاره از آب درمیاد. آره جونم تندر اگه خوشگلی نداره ولی بهت وفادار میمونه.
1396/11/16
آقای بلولاین چرت گفتی با عرض پوزش. زمانی که عمو بنده رفت 405 ثبت نام کنه 12 تومن بود ال ممد 9 تومن حالا 38 الی 45 تو پاچه مردمه این رومانیایی چینی بدردنخور بدقیافه خشک
1396/11/19
آقای رضا دلیل اینکه به قول شما ال ممد اینقدر رفته روش اینه که به مرور زمان کیفیتش واسه مردم مشخص شده. 405 از رده خارج 30 سال پیش پژو که خوراکش سوزوندن واشر سرسیلندره کجا و ال نود کجا؟
1396/11/11
هر دو تاشون میتونن انتخاب خوبی باشن، ولی خب مشخصه کسی که کیفیت میخواد میره تندر ۹۰ میخره، وگرنه تندر هیچ چیزی به غیر از کیفیت نداره، رانا هم اونچنان بد نیست از نظر کیفی ولی جاش کمتره و شتابشم کمتره.

ولی خب باید در نظر گرفت اگر بخوایم صفر کیلومترشونو بخریم رانا ارزونتر از تندره.
در کل نمیشه یه ماشینو برنده نهایی اعلام کرد چون فاکتور هایی که برای مثلا من مهم هستند لزوما نباید با فاکتور هایی که برای بقیه مهم هستن یکی باشه، هر کی با توجه به نیازش یکی رو خریداری میکنه.

با تشکر از خودرو بانک
1396/11/11
سلام
خودرو بانک راضی نیستیم ازت
نویسنده محترم آقای آریا محسنی
بد با بدتر؟؟ تندر۹۰ که حرف اول میزنه نوشتی براش بد یا بدتر.... رانا کاری نداریم
توی خودرو های زیر ۵۰ تومن تندر حرف اول میزنه
توی رنج صفر کیلومتر تندر پلاس هست که داخلش خیلی بهتره و از سال ۹۷ همه رنو های داخل دارای مولتی مدیا می شن... تیتر قشنگ نبود و لازم به ذکر است من ماشینم تندر نیست که اینو گفتم ولی تجربه رااندگیشو داشتم
1396/11/12
منم پارس تندر دارم مولتی مدیا داره همراه جی پی اس دوربین و سنسور قابل نصب هسته که با هزینه حدود ۲۰۰ تا ۳۰۰ تومن در نمایندگی مجاز نصب می کنن. واقعا گیربکس نرمی داره و شتاب گیری بسیار عالیه و میشه در دور موتورهای بالا دنده رو عوض کرد. تنها ضعفش از نظر من ایینه های بغل کوچیکشه که یکم دیدشون کمه ولی در کل ازش راضیم.
1396/11/17
یه چیزی هست به اسم توهم که شامل حال شما و خیلی های دیگه میشه ، همینکه حاضرین تندر90 رو در حد ماشین های 50 میلیونی ببینی مشخصه نظر کاملا کارشناسیه ، تندر90 یه ماشین کاملا معمولی ، ایرانیزه شده با استهلاک معمولی مثله بقیه ماشین های این رنج و حتی کمتر هست که هیچ جذابیتی نداره و فقط یکسری دلال برای منفعت خودشون شلوغش کردن و مردم هم جو میگیرن و پول بی زبون رو به یه پیکان با مارک رنو میدن
1396/11/22
سمند 83 دارم و ال 90 مدل 93 ... از سمند 83 بیشتر راضیم . هم از لحاظ راحتی و هم از لحاظ هزینه .. اگر قطعات خوب رو ماشینت ببندی لذتشو میبری .. اگه ال 90 ارزون بود هیچ کس نمیخرید . ایرانیا گرون دوستن
1396/11/27
پاسخ به محمد.

شما کاملا معلومه پرایدتو فروختی رفتی 206 خریدی داری از ال 90 بد میگی.

ال 90 هرچی ایرانی ها دست برده باشن توش بازم بهتر از یک مشت اشغالی مثل دنا سمند پژو رانا و این چرت پرت هایی که ایران خودره زده هست.
ال 90 موتور گیربکسش عالیه در حد خودش ایرانی ها دستی بهش نبردن همین میارزه به یک مشت ایران خودرویی بی خاصیت.
برو از جلوی مکانیکی ها رد شو ببین اصلا ال 90 یا مگان میبینی که مکانیت تا خرخره سرشو کرده باشه تو موتور؟

ماشین بعد 200 تا کار داره مثل روز اول دنده عوض میکنه مصرف سوختش مثل روز اولش موتور سرحال.
اگر طبق دفترچه بهش رسیدگی کنی به راحتی خراب نمیشه.
1396/11/11
ماشین بهتر واسه مقایسه گیر نیوردید؟
1397/2/3
سلام با این که این دو خودرو زیاد قابل بحث و مقایسه نیستن اما رانا حرفی برای گفتن نداره استهلاک بالا کیفیت پایین قطعات که زیاد دچار خرابی ونیاز تعویض هستن کیفیت پایین داشبورد حتی از تندر 90 و 206 هم پایین تره ایمنی نامشخص و ضعیف تر از ال 90 فضای پا واتاق کوچک تر هست از نظر شتاب هم تقریبا با توجه به وزن و قدرت برابر تندر 90 به دلیل موتور وگیربکس هماهنگ تر تو شتاب بهتر عمل میکنه از نظر طراحی هم رانا از بغل کاملا طراحی 206 sd کردن اما با توجه به قیمت انتخاب بهتری نسبت به سمند و405 هست
1396/11/12
حضرت عباسی تموم کنید بحث این یا اون ماشین ایرانی رو
ماشین ایرانی یعنی اجبار از روی نبود خودروی روز به قیمت مناسب
تندر و ساندرو فقط یه گیربکس و موتور خوب دارن که مصرف کننده بدبخت رو وادار به خرید می کنه تو بقیه موارد 0 مطلق هندلینگ ماشین فاجعه
دوستان عزیز کم بیان پرستیژ فقط تندر فقط رانا فقط اس دی بدن همشون یه کرباسن
همشون بدنننننننننننننننن
1396/12/5
دوست عزیز الان میگی ما چیکار کنیم؟ ما که توان مالیمون در حد ال 90 و سمند و ... است نباید ماشین بخریم؟
1396/11/12
اول مقاله گفته رانا سال 92 به بازار معرفی شد که درسته، اخر مقاله گفته قیمت هر دو مدل خودرو مدل 90. بالاخره تکلیف چیه؟!!! من ال نود مدل 90 و رانا مدل 93 el همزمان داشتم. صدای داخل کابین رانا با sound meter موبایل تو سرعت های یکسان و یک جاده حدود 3-4 دسیبل کمتر بود. سواریشم خیلی پرشتاب تر. اگر چه توی سربالایی ها مجبور میشدی باهاش معکوس بدی، درحالیکه ال نود خیلی پرقدرت تر شیب ها رو طی میکرد.
1397/1/13
رانا از آبان ماه 91 با مدل نیم فولEL وارد بازارد شد واز مهر ماه92بعد ازقطع تولید مدل قبلی به اسم LXتا حالا بدون هیچ گونه تغییر اساسی تولید می شودهیچ کدام از مدلهاش تا این لحظه با رینگ آلومینیومی تولید نشده
1396/11/12
اول اینکه این رانا EL هست و فول نیست
دوم با L90 میندازم :)
1397/1/9
اول اینکه l90 هم مدل فول نبود e1 بود !
دوم بیا بندازیم سر سوییچ :)))
1396/11/12
سلام توی این بررسی کاملا مشخص بود ک تعصب فجیحی روی ال نود داشتید من خودم سوار ال نود شدم سوار رانا پارس و سمند و 206 انصافا ماشینی به نرمی رانا ندیدم البته زیر 50ومن البته 206 هم نرمیش مثه رانا ست و تفاوتی ندارن از لحاظ قدرت موتور هم رانا 109 اسب قدرت داره بعد شما زدید 105 که این اشتباس توی تست شتابگیری هم من تا حالا ندیدم ال 90 بتونه رانا رو بگیره با ی سرچ ساده هم میتونید خودتون بفهمید اینو و از لحاظ قیافه هم ک کاملا مشخصه ک رانا از ال نود قشنگ تره و ب نظر من از 206 هم قشنگ تره البته ی سری مشکلاتیم داره مث فضای کم سرنشینان عقب ک اونم مث 206 هست وداشبورد نچندان باکیفیت و اینکه گیربکسش توی دنده 1 مشکل داره ولی فضای صندوق عقبش جاداره و سرنشینان جلو هم کاملا راحتا
1396/11/13
206 نرمه؟ داداش تعریف نرمی ماشینو عوض کردی کلاً. 206 خشک ترین ماشینی هست که دیدم خودم هم sd دارم انصافاً از نظر نرمی قابل مقایسه با تندر نیست.
1397/1/13
البته غیر ازشتاب و نرمی و قدرت عالی ترمز یک نکته مهمتر هم برای خرید داره رانا تنها خودرو ارزان قیمت بازار با گارانتی 3ساله می باشد
1396/11/13
رانا پرفروشه؟!!!!
1396/11/13
مقایسه های دور همی و تکراری! شما از این مقایسه ویدیو هم ساختید باز تکرار مکررات میکنید!
اما در خصوص کیفیت رانا اصلا حرفی در مقابل تندر ۹۰ نداره! من یه ساله رانا ال ایکس دارم و ماشین ۴۲هزار کیلومتر کار کرده این خرجاش بوده خودتون قضاوت کنید:
دو سری دیسک و صفحه
سنسور مپ و سنسور اکسیژن و استپر موتور
لوله اتصال اگزوز به منبع اول از زنگ زدگی پوسیده و تعویض شده
جلوبندی
صدای ناهنجار درب ها و داشبورد
خرابی قفل درب
بد استارت خوردن روزهای سرد
تنها حسن رانا شتاب مناسبشه.
الانم تندر خریدم و کیفیت ساختش مشخصا یه سر و گردن بالاتر از راناست
1396/11/13
سلام
لطفا فیلم تست وبررسی اریو s300رو تهیه کنید..ممنون
1396/11/13
زیبایی داخلی خودرو مهمتر از بیرونشه چون راننده همش داخل خودرو و ظاهر بیرون برای مردمه.پس طراحی داخلی زیباتر هزینه نگهداری کمتر اولویته
1396/11/13
چه خوبن هردو اوفف رنگو لامصب مشکی مشکی
1396/11/14
من از سال 91 رانا دارم ، غیر از جنس داشبورد تقریبا همه چیزش تا حالا خوب بوده برام ، تا حالا فقط بنزین و روغن عوض شده ویک سری هم لنت ترمز ، کم خرجه کم خرجه ، ترمزهای خیلی خوبی داره،
1396/11/15
آقای راناسوار شما معلومه سوار اسب بودی. به بیستا نمیرسه باید صفحه کلاچو سیم کلاچو همرو عوض کنی بعد از سال 91 فقط داشتی سم اسب عوض میکردی؟ آدم باش
1396/11/15
بریانی جان!!!! حالا این بنده خدا که سوار اسب بوده تو که سوار خر و قاطر میشی و از نزدیک هنو ماشین ندیدی. کی میخای آدم شی تو؟
1396/11/16
بلو بلو چی شده که واسه ی محمود میزنی. برو تو خلوت واسه ی خودت بزن
1397/1/13
من هم از شهریور93رانا دارم البته18000بیشتر کارنکرده ولی تابه حال فقط برای تعویض روغن هزینه کردم حتی باتری هم تابه حال عوض نشده
1396/11/15
رانا "از فضای کمتری برای سرنشینان عقب برخوردار بوده" بهتر بگیم اصلا فضای عقبی وجود نداره بخصوص که سرنشین جلو قد بلند هم باشه.
1396/11/23
سلام
دوستان من تا حالا تقریبا تمام خودرو های داخلی زیر 50 میلیون رو داشتم
تقریبا همشون هم از سال 90 به بعد به شدت درگیر افت کیفیت شدید شدن البته تا حدودی هم به شانس بستگی داره
تنها خودرویی که تا حد مطلوبی کیفیت خودش رو حفظ کرده تندر هست
الان هم تندر 90 گیربکس جدید دارم و خدا رو شکر راضیم
عملکرد موتور و گیربکس عالیه و هیچ جای کم بودی نداره و کیفیت داخل کابین و مونتاژ هم مطلوبه و سروصدای خاصی به داخل کابین نمیاد و سیستم تعلیق هم عملکرد خوبی داره
البته صرف نظر از ظاهر نچندان دلچسب خودرو چندادن هم بی عیب نیست
اولین عیب برمیگرده به آینه های جانبی که دید محدودی به راننده میده و حتما باید با نمونه ساندرویی جایگزین بشه
دومین عیب دید محدود عقب هست که به دلیل ارتفاع زیاد صندق عقب به وجود اومده که برای رفعش بهتره دوربین عقب نصب کنید
در انتها من گروه تندر(تندر 90 و پلاس و ...) رو بهترین خودروهای زیر 50 میلیون بازار میدونم
1396/11/24
به نظر من تو بازار فعلی ایران مقایسه ماشینایه تو این رنج قیمت از لحاظ ظاهری چه بیرونش و چه داخلش یه کاره بی فایده و خنده داره.واقعا چقدر فرق هست بین این رانا و تیبا و ساینا وسمند یا دنا و پارس یا سورن با پژو چهارصدو پنج همه شون یه ظاهر قدیمی و تکراری دارن که ده بیست ساله روزی صد بار تو خیابان می بینیم واقعا بین این ماشینا کدومش هست که تو خیابون ببینید و بگید واووو عجب ماشین خوشگلیه ،اگه مثلا بین پورشه پانامرای توربوی جدید با بی ام و سری هفت ام ،بخوایم از نظر ظاهری مقایسه کنیم خب لازمه اینطوری موشکافانه داخل و بیرونشو دقت کنیم چون واقعا باهم فرق می کنن هر چند ماه یه بار یه مدل جدید میدن بیرون که با مدل قبلی فرق میکنه ، تو این پست نوشته داشبورد رانا جدیدتر از ال نوده واقعا من جدید بودنی رو ندیدم ،باز اگه با دنا مقایسه میشد یه حرفی ،تو خرید ماشین اولویت هرکسی با بقیه فرق میکنه ولی کیفیت فنی چیزیه که کسی نمی تونه بگه برام مهم نیست چون با جیب و هزینه برای نگهداری و تعمیرات سروکار داره برخلاف ظاهره ماشین که با دیده مردم سروکار داره و شاید زیاد اهمیتی نداشته باشه ،من تندرو انتخاب می کنم البته نوع جدیده پلاسشو چون حداقل چینی نیست و کیفیت فنی و استحکام بدنش تو این چند سال ثابت شدس
1397/1/9
من هم سوار 206 تیپ پنج مدل 96 شدم و هم رانا 96. انصافا از نظر شتاب و صدای موتور داخل اتاق رانا سرتره و بهتره. سواری توی جاده هم رانا هندلینگ بهتری داره. فقط فرمون 206 نرم تره...
1398/7/5
با سلام
تعصبی برداشت نشه ولی واقعا تندر ۹۰ معرکه ست این موضوع رو به نظرم فقط تندر سوار ها درک میکنن تو ماشینهای ایرانی به نظرم هیچ ماشینی در حدش نیست شتاب و قدرت فوق العاده گیربکس عالی با دنده ها و فرمون خیلی نرم .کیفیت قطعات موتور عالی.
ظاهر ماشین چه اهمیتی داره مهم رفاه و آرامش آدم تو مسافرته
1398/7/23
محصولات تندر مثل محصولات گروه سانگ یانگ میمونه قیافه ندارن ولی کیفیت تا دلت بخواد
1402/11/3
سلام
من رانای پانارومای مدل 1402 دارم ، فرمان برقی عالی هست اماااا دنده ی 1 و 2 که میخواد جا بره گیر داره و صدا میخوره و از تکان های ماشین نگم که افتضاح هست و با اینکه زمستان هست اما گرما ی موتور بسیار بالاست
کلا راضی نیستم و در فکر تعویض هستم.