موضوعات داغ

تجربه رانندگی با لکسوس RX350

24 آبان 1393

عکس: مصطفی حسن‌بیگی

نوشته: محسن آل‌طه

مقدمه

از ابتدای تولیدش در سال 1998 میلادی جزء پرفروش ترین محصولات لکسوس بوده و آخرین نسل آن (نسل سوم) از همان ابتدا توانسته هر سال در بین پرفروش ترین خودروهای لوکس آمریکا قرار بگیرد و این رتبه را کماکان برای چندین سال پیاپی نگه داشته‌است. در ایران نیز از ابتدای ورودش نظرات زیادی را به خود جلب کرد و توانست آنچنان به فروش و محبوبیت برسد که هنوز هم تعداد این مدل لکسوس با وجود محدودیت های واردات از تعداد کل دیگر لکسوس های بازار بیشتر است.

لکسوس RX350 در حقیقت در دو نسل دوم و سوم به بازار ایران آمد و حتی این شانس را داشتیم که آخرین فیس لیفت آن نیز بتواند خیابان های کشور را لمس کند اما پس از آن با تصویب قانون ممنوعیت واردات خودروهای بالای 2500 سی سی، این ژاپنی به ناچار با بازار ایران خداحافظی کرد و شاید هنوز هم هیچ جایگزینی به این شایستگی برای آن در بازار داخل یافت نشده‌است.

RX350 تنها در مدل 5 نفره عرضه شده و با وجود اینکه نمونه های دیفرانسیل جلو و دو دیفرانسیل آن تولید شده اند اما خوشبختانه نمونه های وارد شده به کشور همگی از نوع 4WD هستند. لکسوس RX (RX مخفف دو کلمه Radiant Crossover است) در مدل های مختلفی از جمله RX350 و یا RX270 عرضه شده اما باید گفت که معروف‌ترین این مدل ها، نسخه هیبریدی آن یعنی RX450h است که توانسته عنوان پرفروش ترین مدل هیبریدی لکسوس را به خود اختصاص دهد به طوریکه در سال 2012 میلادی، از کل فروش 759 هزار دستگاه فروخته شده در سراسر جهان، حدود 500 هزار دستگاه آن اختصاص به مدل RX450h داشته است. البته متاسفانه مدل هیبریدی RX اصلا به ایران وارد نشده و تمامی مدل های داخل ایران از نمونه RX350 هستند.

با توجه به فروش خوب این خودرو در بازارهای جهانی و همچنین بازار داخل و قابلیت های خوب آن به عنوان یک شاسی بلند لوکس سایز متوسط، با یکی از آن ها به خارج از جاده رفتیم تا نه تنها با امکانات و تجهیزات این ژاپنی زیبای خوش استیل آشنا شویم، بلکه با عبور از مسیرهای صعب العبور بتوانیم قابلیت های آفرود آن را نیز بررسی نماییم.

طراحی

لکسوس RX را باید یکی از خوش استیل ترین شاسی بلندهای بازار بدانیم. طراحی بدنه آن کاملاً سیال و بروز است و نمی توان به این راحتی ها ایرادی از طراحی آن گرفت. البته این خودرو در مدل 2013 به بعد یک فیس لیفت شده ولی خودرویی که ما در اختیار داریم نمونه قبل از فیس لیفت است. لکسوس های RX از نظر ظاهری در دو مدل هستند. مدل استاندارد و فول که البته فرق چندانی با یکدیگر ندارند و تنها یک فلاپ اسپرت در جلو قرار داده شده است. خودروی ما از نمونه فول است.

چراغ های جلو کشیده و مایل هستند و بین آن ها یک جلو پنجره کوچک قرار گرفته است. بر روی درپوش موتور دو خط در دو طرف قرار داده شده که امتداد آن ها به کناره های جلو پنجره می رسند.

رینگ های 18 اینچی آلومینیومی آن کاملاً جذاب و هماهنگ با کل خودرو هستند و معمولاً صاحب خودرو را راضی نگه می دارد و کمتر دیده می شود که کسی رینگ های آن را تعویض کرده باشد.

نمای کناری بسیار ساده و در عین حال پخته به نظر می رسد و تنها یک خط از انتهای چراغ جلو شروع و با امتداد از بالای درب ها به چراغ های عقب می رسد. همچنین یک خط در پایین درب ها قرار دارد که تنها می توان قسمت انتهایی آن که در پایین درب عقب است را به سختی تشخیص داد.

نمای عقب RX نیز ساده و شکیل است و یک بال کوچک در بالای شیشه عقب شیب دار آن قرار گرفته است. درب صندوق عقب کمی امضای لکسوس را در خود دارد و بالای پلاک خودرو یک نوار کرومی قرار گرفته است. در فیس لیفت جدید لکسوس دیفیوزری در پایین سپر عقب وجود دارد که هم رنگ بدنه است اما در مدلی که ما در اختیار داریم خبری از این دیفیوزر نیست.

کابین و امکانات

در بدو ورود به کابین، ابتدا با یک کنسول با طراحی کاملاً متفاوت نسبت به دیگر خودروها مواجه خواهید شد. همه چیز به خوبی سر جای خود قرار گرفته و با اینکه در خودروی شاسی بلند قرار دارید، طوری کابین و کنسول طراحی شده که به راحتی می توانید بر سرجای خود بنشینید و به تمامی امکانات دسترسی داشته باشید.

فرم منحنی شکل کنسول میانی شاید آنچنان عامه پسند نباشد ولی کاملاً به روز طراحی شده و بسیار کاربردی است. مخصوصا ً دسته دنده که گویا بر روی یک دیوار(!) نصب شده و مکان آن با دیگر خودروها متفاوت است ولی وقتی شروع به استفاده کردن از آن می کنید، متوجه می شوید که فرم و شکل قرارگیری آن به صورتی است که راحتی استفاده برای راننده در اولویت قرار داشته و می توان به سهولت دنده ها را تغییر داد.

نمایشگر 8 اینچی بزرگ RX انتهای کنسول قرار گرفته و به کمک موشواره ای که بین دو صندلی قرار دارد، می توان از آن استفاده کرد. همچنین دو صفحه نمایشگر برای صندلی های عقب قرار داده شده که می توانند به صورت مجزا کار کنند و سرنشینان عقب را سرگرم کنند.

سیستم صوتی Mark Levinson آن کاملا راضی کننده است و بهتر از آن چیزی است که انتظار دارید. 19 بلندگو در داخل کابین بکار رفته و چنجر 6 تایی در داخل کنسول قرار دارد. همچنین به کمک آن می توان DVD نیز مشاهده کرد.

سقف لکسوس RX به صورت یک تکه پانوراما است بدین معنا که بمانند دیگر خودروهایی نظیر میتسوبیشی ASX، تمامی سقف به صورت شیشه ای است ولی قسمتی از آن باز نمی شود.

یکی دیگر از امکاناتی که روی این لکسوس نصب شده سیستم HUD است که مخفف Heads Up Display است و روی شیشه جلو اطلاعاتی نظیر سرعت لحظه ای و یا موج رادیو نمایش داده می شود تا راننده بدون اینکه حواسش به اطراف پرت شود بتواند چنین اطلاعاتی را روی شیشه مشاهده کند.

روکش تمامی صندلی ها چرمی است و برای صندلی های جلو گرمکن و سردکن قرار دارد که می توان به کمک دکمه های تنظیم کننده کنار زیر دستی از آن ها استفاده کرد.

درب صندوق عقب نیز نه تنها به کمک دکمه روی کنسول، بلکه به کمک ریموت نیز باز می شود و می توان با استفاده از دکمه ای که روی درب صندوق قرار دارد، به صورت خودکار بسته شود.

صندلی های عقب بسیار جادار و راحت هستند و حتی سه نفر بزرگسال نیز می توانند به راحتی روی آن ها بنشینند. از دیگر امکاناتی که روی این خود قرار دارد می توانیم به کیسه های هوا برای سرنشینان جلو، کیسه های هوای جانبی و پرده ای، سیستم ورود بدون کلید و استارت دکمه ای، فرمان برقی و جمع شدن خودکار فرمان به هنگام پیاده شدن، روکش چرمی غربیلک فرمان، سیستم تهویه مطبوع جداگانه برای سرنشینان جلو و خروجی هوا برای سرنشینان عقب، آینه های تاشو جانبی و آینه میانی الکتروکرومیک، چراغ های LED روی آینه های کناری که در هنگام نزدیک شدن کلید به خودرو روشن می شوند، چراغ های زنون در جلو و با سیستم شستشو و قابلیت چرخش در هنگام چرخش، سنسور نور برای روشن و خاموش شدن خودکار چراغ ها بر اساس نور محیط و سنسور باران برای کنترل سرعت برف پاک کن ها بر اساس شدت بارش، کروز کنترل به همراه رادار که سرعت خودرو را بر اساس خودروی جلویی کنترل می کند، سنسور پارک در جلو و عقب و دوربین پارک در جلو و همچنین آینه سمت راست اشاره کنیم.

تجربه رانندگی

وارد کابین شده و با کلید استارت، موتور RX350 را روشن می کنیم. این ژاپنی 1970 کیلوگرمی به یک پیشرانه 6 سیلندر 24 سوپاپه مجهز شده که دقیقاً 3456 سی سی حجم دارد و می تواند حداکثر 275 اسب بخار در 6200 دور در دقیقه و 348 نیوتن متر گشتاور در 4700 دور در دقیقه را تولید کند. با این وزن و قدرت باید گفت که RX350 یکی از سنگین وزن ترین و قدرتمندترین خودروهای بازار است. طبق اعلام کارخانه این خودرو در شهر 14.3 لیتر، در خارج از شهر 8.4 و به صورت ترکیبی 10.6 لیتری می سوزاند که با توجه به حجم بالای موتور مصرف خوبی به نظر می رسد. گیربکسی که روی لکسوس نصب شده از نوع 6 سرعته خودکار است که نیروی تولید شده را به صورت خودکار و هوشمند بین هر چهارچرخ تقسیم می کند.

از نظر ابعاد و اندازه لکسوس RX350 خودروی نسبتاً بزرگ و قدبلندی است و دقیقاً 4768 میلیمتر طول، 1885 میلیمتر عرض و 1684 میلیمتر ارتفاع دارد و فاصله بین دو محور آن 2738 میلیمتر است. اگرچه این خودرو کمی بزرگ است و پیدا کردن جای پارک در خیابان های تنگ تهران، کار حضرت فیل(!) ولی دید خوبی نسبت به اطراف دارید و دو دوربینی که در عقب و آینه سمت راست قرار گرفته کاملاً راننده را مسلط به خودرو خواهند کرد و اگر جای پارکی پیدا کردید می توانید به راحتی خودروی 2 تنی خود را پارک کنید!

بالاخره ترمز دستی را به کمک پا آزاد کرده و شروع به حرکت می کنیم. دنده ها چنان خوب تعویض می شوند که حتی اگر دقت هم بکنید نمی توانید تغییر آن را متوجه شوید. کابین بسیار آرام و بی سر و صداست و با وجود اینکه خودروی ما بیش از 40 هزار کیلومتر در شهر پر دست انداز تهران رانده شده بود، اما هیچ صدایی از داخل کابین شنیده نمی شد تا سطح کیفیت ژاپنی را بتوان به خوبی متوجه شد. کیفیتی که برخلاف بسیاری از رقیبان کره ای در طول زمان سطح خود را حفظ کرده و می توان به راحتی مطمئن بود که بعد از چندین سال استفاده باز هم خودرویی با کیفیت و کابینی بی سر و صدا را استفاده کرد.

دیگر از این همه آرامش در کابین و رانندگی با سرعت کم خسته شده و سعی کردیم کمی به این شاسی بلند فشار بیاوریم و در نهایت شتاب گیری نیز انجام دادیم که می توانید فیلم آن را در زیر مشاهده کنید (در روز آزمایش به عدد 8.7 ثانیه برای شتاب صفر تا صد کیلومتر دست یافتیم):

همچنین سعی کردیم کمی به خارج از جاده رفته و در قسمت های ناهموار نیز آن را امتحان کنیم. باید بگوییم که لکسوس به هیچ شرایطی "نه" نمی گوید و از هر ناهمواری که فکر کنید می تواند همانند یک جاده آسفالت شده عبور کند.

قیمت و نتیجه‌گیری

متاسفانه با ممنوعیت واردات خودروهای بالای 2500 سی سی، عرضه این خودرو به بازار داخل متوقف شد. البته هنوز هم می توان نمونه های 2013 صفر کیلومتر آن را پیدا کرد که در این صورت قیمتی در حدود 600 میلیون تومان برای آن باید پرداخت. اما نمونه های 2012 با کارکرد حدوداً 40 هزار کیلومتری (مانند خودروی مورد آزمایش) را می توان با قیمتی در حدود 300 تا 350 میلیون تومان خریداری کرد.

باید گفت که لکسوس RX350 خودرویی است که در قبال مبلغ پرداختی، راننده خود را آنچنان راضی نگه می دارد که کاملا از خرید خود راضی خواهد شد و تا سال های سال به فکر خودروی دیگری نخواهد بود. حتی شاید در شرایط کنونی و ممنوعیت واردات نیز، نمونه های کارکرده آن گزینه مناسب تری نسبت به بسیاری از دیگر گزینه های صفر کیلومتر هم قیمت خود باشد و با این رده قیمتی امکانات، تجهیزات و کیفیتی را در اختیار راننده قرار بدهد که هیچ کدام از دیگر خودروهای این رنج قیمتی نتوانند در این سطح باشند.

94 عکس

نظرات کاربران

57 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1393/8/24
دمتون گرم. تحلیل خوبی بود.
لکسوس RX350 ماشینیه که تو رنج قیمتی خودش رو دست نداره!!!
ایشالله منم یکی بخرم.
1393/8/24
لطفا اگه ميشه فيلم همين ماشيناي هم رده رو بزارين ممنون
1393/8/24
واقعاً عالی بود
پیروز و موفق باشید
1393/8/24
هرچی بگید، باز از این خودرو کم گفتین! ولی اصلا فکر نمی کردم با این شتاب و سرعت اینقدر سنگین باشه!! خیلی گرون شده
1393/8/24
این خودرو مودیل2015تو دبی 190هزار درهم است که به تومان میشه یکصد و شصت میلیون .این چجور گمرکیه که چهار برابرش کرده
1393/8/24
اصلا به این قیمت نمی ارزه
1393/8/24
فقط لگسوس gs250با نصف قیمت این ماشین میتونیدgsرو بخرید
1393/8/24
خودرو بسیار عالی هست .ولی این تعرفه بالای 2500 سی سی دیگه شورشو در اورده طرف پول داره میخواد پورشه یا همین لکسوس rxمدل 2014 بخره چیکار کنه بره پراید بخره . هنوز بگزریم عکس نه ادم به یاد سانتافه میندازه ممنون از برسی تون
1393/8/24
در رابطه با پورشه ماكان كه مجوز گرفته اطلاعات بگذاريدلطفا
1399/8/19
سلام پورشه ماکان 4 سيلندر 2000 توربو وارد ايران شده
نه 6 سيلندر
1393/8/24
سلام واقعا کارتون عالیه، تحلیل و بررسی خوبیه. اگه میشه این ماشینو با سانتافه 2012 ، رودرو کنید خیلی بهتر میشه، در ضمن اگه هدف مسولین واقعا حمایت از تولید داخل هست که تو گمرک قیمت این ماشینا دوبل نه سبل میشه ، بابا تا کی میخوایید حمایت کنید، قبول کنید که نمیتونید ماشین حتی در حد کارخانه های 2 ساله چین تولید کنید ول کنید
1393/8/24
فقط باید بگم کیفیت از سرو روش میباره...به نظر من ماشین ژاپنی فقط لکسوس
1393/8/24
تورو خدا BMW -X1 رو هم امتحان کنید . خیلی خیلی مشتاقم ببینمش. .اگه میشه ماشینارو با رقیباشون (همراه با ذکر نام ماشین) مقایسه کنید. من عموم بین BMW X1 -BMW X3 , لکسوس RX350 مونده کدومشونو بخره. خب وقتی شما در مورد لکسوس حرف می زنید ازکجا بدونه لکسوس بهتره یا بی ام دبیلو. خیلی ممنون . خسته نباشید.
1393/8/25
اين ماشين خيلي خوب بود!!ظاهر ماشين تكراري شده،الان با چيزي حدود ٤٠٠ تا ٥٠٠ ميليون ميشه بي ام و x4 مدل ٢٠١٥ صفر خريد كه از نظر من يه شاسي بلند فوق العادست
1393/8/25
1bar savar in mashin shi delet nemiyad dg baghiyaro hata emtehan koni.
1393/8/25
فقط میتونم بگم بیشتر از لذت رانندگی لذت نشستن توی کابین هستش
یعنی مثل یه هتل 5 ستاره میمونه
درضمن پیشنهاد من اینه حتما براش گارد تهیه کنید
خودم یه گارد براش ردیف کردم پسفرداش یه تصادف شدید کردم که تنها خسارت وارده به من خت و خش روی گارد بود (البته جلویی لوله شد تو هم)
درآخر اگه توان خریدش رو دارید حتی کارکرده لحظه ای شک نکنید
1393/8/25
Merci Khodro bank
1393/8/26
این ماشینو سوار شدم فوق العاده راحتو نرمه ولی زیاد گرونه
یعنی گمزک زوش میشه بگه 600 تومن قیمت صفر اینه؟!
1393/8/26
آقا چرا این فیلم بررسی آزرا رو نمیذارید خسته شدیم
1393/8/26
سلام ممنونم به خاطر سایت فعال وبروزخودروبانک ازشما خواهش میکنم که فیلم های بررسی خودروهارا بیشردرست کنیدچون که بسیار فیلم هاتون طرف دارداره باتشکر
1393/8/27
اقا جون یکی به من بگه امریکا یا ژاپن؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
1394/6/10
Just jpn
1393/8/29
سلام نام من سید طاها است
عاشق لکسوس ار ایکس هستم
خودم هم دارم
از امکانات و شتاب این خودرو بسیار راضی هستم
1394/5/8
سیدطاهاجون منم عاشق لکسوس ارایکس هستم ولی فرق منوتواینه که من ندارم
1393/8/29
عزیزم تو امریکا خودرو های کرایسر.دوج.و چند تا برند دیگه هستن که خودرو های بسیار اصیلی تولید میکنن و ژاپن هم خودرو های کاربردی و با توجه به نیاز جهانی تولید میکنه نمونش تویوتا هایلوکس که اکثر نیرو های مسلح جهان از هایلوکس استفاده میکنن چون خودرو کاربردی و با دوامیه .
1394/6/10
خداییش ژاپنی جماعت نابغه و زحمت کشن
1393/8/30
راستش خیلی برند های دیگه با این قیمت میشه خرید مثلا اینفینیتی بی ام و بنز کرایسلر و... که همشون شاسی بلندن . داخل کابینش خیلی لوکسه ولی تصور قیمت 500 میلیونیش لذتش رو از بین میبره مثل اینکه یک هتابلو رانبراند اصل بهت بدن و بگن از وسط میهمانی ببرش بیرون
1393/8/30
لطفاً فیلم بررسی این خودروها رادرست کنید مردم حوصله خوندن این مطالب راندارند
1393/9/1
علی جان بگو من حوصله ندارم بخونم اینقدر زحمت میکشن خودرو های مختلف برسی میکنن اونوقت شما اومدی اینجا برای ما تائین تکلیف میکنی
1394/3/11
آقا رسول بنده تعیین تکلیف نمیکنم پیشنهاد دادم
1393/9/2
دست درد نکنه خودرو بانک
فقط فیلمای بررسی خودروهارو بیشتر کنین بهتره
1393/9/10
اتفاقا اولین فیلم بررسی این سایت همین ماشین بود مربوط به دو سه سال پیش که دیگه رو سایت نیست ولی من دارم
1393/9/20
من همشو دارم
1393/10/2
فیلم بررسی این خودرو رو هم بگذارید. از شما ممنونم
هر چه شریع تر بهتر
1393/11/5
من 2ساله ار ایکس سوارم خیلی راضیم ازش.همه چیش عالیه
1396/7/12
سلام
خریدار لکسوس rx.موردی سراغ داشتی خبر بدی ممنون میشم
رنگ. داشته باشه بدون ضربه.مدل 2009
1393/11/8
سلام . ماشین خوبی هستش ولی دیگه با این شرایط قیمتی نمی ارزه واقعا .
این قانون ممنوعیت خودرو بالای 2500 سی سی واقعا غیر منطقی هستش .
1393/11/13
فقط پیکان بابام.حداکثرسرعتش 75هس.موتورش توربو شارژ3000سی سی هس تازه از زیمباووه واردش کردیم.
1394/3/8
لطفا سانتافه فول آپشن رو که خیلی فروش داشته بررسی کنید
1394/3/13
سانتافه ماشین نرم و راحتیه و خیلی خیلی خوشکله
1394/9/20
سلام
من الان لکسوس rx350 دارم می خواهم بفروشمش موندم لکسوس es250 بگیرم یا es350
1395/2/18
من یه وانت پیکان دارم سان روف داره .فول آپشن هم هست .با این لکسوس عوضش نمیکنم
1395/8/29
در این که لکسوس برند بسیار بزرگ و معتبری هست شکی نیست ولی گاهی حس می کنمب عضی از برندها تلقین خیلی خوب بودن رو به رانندهمیده .آقا در برابر من جبهه گیری نکنید اما به پیر به پیغمبر من سوار دوتا کم کارش شدم هر دو از عقب اتاق صدای قژقژ میدادن.خیلی هم نرم نبودن.
1395/9/14
بخدا رو دستش نيست من ٢٠٠٩ ار ايكس دارم.نسبت ب قيمتش تتو ايران واقعا معركس ايشاله همه داشته باشن استفاده كنن
1395/12/14
خوشبحال خودم که حتی توی خواب هم نمیبینم که یه روز سوار یه لکسوز بشم. یه پراید داشتم باهاش مسافرکشی میکردم فروختم یه نیسان دیزل خریدم بار میبرم. الان دم عیده ارزو میکنم یه پراید داشتم دست زن و بچم میگرفتم مثل پارسال میرفتیم مسافرت خستگی این یک سالو عرق ریختنو در میاوردم.
1396/3/11
من تازه یک 2010 رو میخ ام بخرم البته سفارش آمریکا خیلی عالی است
1396/5/28
آنتن این ماشین rx350 کجاست?
1396/7/14
سلام ممنون از سایت خوبتون من یکی ازشونو تازه خریدم اما متاسفانه نمیدونم مانیتور های سرنشین های عقب چطور کار میکنن اگه راهنمایی کنی ممنون میشم
1397/1/27
salam alekom
tamame mashinaye zire ye miliardo savar shdm
albate vase dadashm budn hmegi
alan khudm mundm kodumo vardarm
beyne rx350 nx200t landcruiser
shma sabok sangin knin hmechio besanjin
lotf knin bgin kodumesh a har lahaz bhtre
mochakeram
1397/2/5
سلام ممنون از اطلاعاتي كه دادي ولي من جديدا در استراليا لگسوس هيبريدي Rx400خريدم درمورد سرويسهاي دوره ايش اگه ممكنه منو راهنمايي كنيد
1397/3/10
سلام
1397/5/19
با سلام و خسته نباشید خدمت کارشناس محترم. عارضم خدمتتون به نظر شما بین خودروهای شاسی هفت نفره رنج قیمت ۳۰۰ میلیون کدومش بهتره ؟ امکانش هست براتون راهنماییم کنید؟
لکسوس مشخصاتش رو خوندم واقعا عالیه فقط حیف هفت نفره نیست. با تشکر فراوان. پاینده باشید
1397/6/30
سلام. بعد از سالیان سال که ۴۰۰ میلیون تونستم جمع کنم تا یه خونه بخرم و یه آر ایکس ۳۰۰ تمنی متاسفانه بازار و دلار لعنتی گرون شد و من نتونستم لکسوس بخرم گو تو این شانس
1398/1/19
آشغاله عشق فقط x3
1398/1/20
خودتی
1398/3/1
اشغال تویی که به rx میگی اشغال من قبل ار ایکسم x3 داشتم به نظرم rx یه چرخش به کل اون bmw میارزه
1398/8/25
x3 دوست دارییی؟؟؟؟