موضوعات داغ

تست رانندگی ۲۴۰۰ کیلومتری کیا پیکانتو جدید

عکس نویسنده
آراد فلاح
نویسنده
عکس مطلب اول

کیا پیکانتو کوچکترین عضو سبد محصولات کیا موتورز است که در بازار ایران نیز حضور دارد. در مطلبی که به نقل از مجله اتوکار بریتانیا می‌خوانید، خبرنگار اتوکار از این خودرو برای یک سفر طولانی مدت استفاده کرده است.

ایرلند مقصد جدید رانندگی من است. همیشه صحبت از ساحل شمالی اسکاتلند است که من در بخش‌هایی بزرگی از آن رانندگی کرده‌ام و مناظر هیجان‌انگیزی را دیده‌ام. اما این بخش از جاده آتلانتیک وحشی ایرلند بسیار زیباتر و جذاب‌تر از آن است. بنابراین تصمیم گرفتم کیا پیکانتو را در این مسیر تست کنم.

پیکانتو و داچیا ساندرو معمولا برای کسب عنوان ارزان‌ترین خودرو در بازار رقابت می‌کنند. در حال حاضر پیکانتو با قیمت ۱۳۶۶۵ پوند از رنو ساندرو با قیمت ۱۳۷۹۵ پوند پیشی گرفته است. شاید ساندرو برای خانواده‌های کم‌جمعیت جذاب باشد، اما جوانان اکثرا پیکانتو را می‌پسندند. البته این به معنای بد بودن رنو ساندرو نیست، اما به نظر من رانندگی با کیا لذت‌بخش‌تر است.

بنابراین پس از چهار ساعت رانندگی و طی کردن مسافت ۲۴۰ مایلی با پیکانتو به هالی‌هد انگلسی رسیدم و سفری سه و نیم ساعته با کشتی به دوبلین داشتم.

خودرویی که با آن رانندگی کردم یک پیکانتو GT-Line S متالیک با قیمت ۱۸۲۹۵ پوند، مجهز به موتور ۱ لیتری ۳ سیلندر توربو و جعبه‌دنده ۵ سرعته دستی بود.

کیا پیکانتو

این مدل توان ۹۹ اسب بخار و گشتاور ۱۲۷ پوند فوت تولید می‌کند و وزن آن فقط ۱۰۳۰ کیلوگرم است. زمان شتاب ۰ تا ۱۰۰ این پیکانتو ۹.۹ ثانیه و سرعت نهایی آن ۱۱۲ مایل بر ساعت است. مصرف سوخت این خودرو در سیکل ترکیبی ۵۳.۳ مایل بر هر گالن اعلام شده که ادعای درستی است.

علاوه بر این، صندلی‌ها راحت هستند. سیستم کنترل تهویه، نمایشگر چندرسانه‌ای، آینه‌ها و کروز کنترل به سادگی قابل تنظیم و استفاده هستند.

در خودروهای بزرگ صدای جاده و باد کمتری در کابین شنیده می‌شود، اما من در پیکانتو به اندازه کافی راحت بودم. البته شاید فیس‌لیفت پیکانتو با ظاهر خشن‌تر (و پیشرانه ۱.۲ لیتری به جای ۱ لیتری توربو) گزینه بهتری باشد.

جاده آتلانتیک وحشی به طول ۱۵۵۳ مایل یکی از طولانی‌ترین مسیرهای ساحلی جهان است که از شبه‌جزیره اینیشوئن در شمال تا ساحل غربی و سپس شرقی در امتداد ساحل جنوبی تا کینسیل در کانتی کورک ادامه دارد.

آزادراه‌ها شرایط خوبی دارند و به شما اجازه می‌دهند تا از کنترل کروز استفاده کنید و برخلاف انگلستان با کمترین ترافیک ممکن از تماشای مناظر لذت ببرید.

سپس از طریق کیلارنی به سمت غرب و جنوب حرکت کردیم؛ به سمت خلیج‌های کوچک در شبه‌جزیره‌هایی که به اقیانوس اطلس منتهی می‌شوند، در جاده‌های دوست داشتنی، آرام و پیچ در پیچی که بسیار بهتر از آن بودند که تصور می‌کردم.

کیا پیکانتو

محدودیت سرعت در اتوبان‌های دوبانده ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت، در آزادراه‌ها ۱۲۰ کیلومتر بر ساعت، در شهرها ۵۰ کیلومتر بر ساعت و در اتوبان‌های دوطرفه ۸۰ کیلومتر بر ساعت است.

طی کردن چنین مسافتی در یک پیکانتو یا حتی یک مدل پرفورمنس، سخت و دشوار نیست. طولانی‌ترین مسیرهای مستقیم در جاده‌ها چندان طولانی نیستند، پیچ‌ها اغلب تنگ هستند و ترافیک سبک است. ترافیک ماشین‌آلات کشاورزی زیاد است، البته رانندگان آن‌ها از سبقت گرفتن شما ناراحت نمی‌شوند.

علائم راهنمایی و خط‌کشی جاده شبیه استرالیا یا نیوزیلند یا یک جاده دره‌ای در کالیفرنیا است. پس از آن، مناظر به یک گذرگاه تپه‌ای اروپایی تغییر می‌کند و سپس به بهترین بخش‌های اسکاتلند می‌رسیم.

به طور کلی دو روز از زیبایی مناظر و جاده‌ها لذت بردم: جنوب غربی کیلارنی؛ حلقه کری وN71 در جنوب آن؛ دره مول؛ گم شدن، پیدا شدن و سپس رانندگی در پایان روز اول، از ایریس کانتی کورک، روی یک تپه ساحلی تا کیلارنی. یک ساعت و نیم پیچ و خم، چشم‌انداز، جاد‌ه‌های پر از دست‌انداز، جاده‌های صاف، ترافیک کم.

شاید یک گزینه عالی برای رانندگی در این جاده تویوتا GR یاریس باشد. البته ایده رانندگی با یک هات‌هچ هم جذاب خواهد بود: مثلا رنو کلیو ۱۸۲، یا هوندا اینتگرا تایپ R، یا آلفارومئو GTA-R یا فورد فوکوسST پنج سیلندر قدیمی.

کیا پیکانتو

در نهایت به کیلارنی برگشتیم؛ شهری با هتل‌های خوب و غذاهای خوشمزه. جاده آتلانتیک وحشی شبیه بهترین قسمت‌های ساحل شمالی ۵۰۰ است، فقط آزادراه‌های کمتری دارد. این جاده زیبا یکی از معدود مناطقی است که دوست دارم در آینده برای رانندگی با خودروهای دیگر به آنجا برگردم.

نظرات کاربران

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد