موضوعات داغ

اولین تست و بررسی توگ T10x، خودروی برقی ترکیه + عکس

28 بهمن 1402
عکس نویسنده
حسین ریاحی
نویسنده

مقدمه

توگ نخستین تجربه ترکیه در توسعه و ساخت یک محصول جهانی است. همگام با روند روز کشورهای پیشرفته، شرکت ترکیه‌ای توگ نیز تصمیم گرفت تا اولین محصول خود را به طور کاملا برقی تولید و عرضه کند. خودروی توگ، محصول شرکت خودروسازی Togg است که نام آن مخفف Türkiye'nin Otomobili Girişim Grubu است. تاسیس این شرکت گرچه قدمت زیادی ندارد و به سال ۲۰۱۸ برمی‌گردد اما شروعی فعال و پرقدرت نشان می‌دهد که ترک‌ها برنامه‌ای قوی برای حضور گسترده در بازار خودروی جهان و رقابت با خودروسازان مطرح دارند.

اولین محصول توگ با نام T10x در سال ۲۰۱۹ به صورت کانسپت رونمایی شد. در اواخر سال ۲۰۲۲ نیز T10x مدل ۲۰۲۳ وارد بازار شد و اگر امروز گذرتان به ترکیه بیفتد تعداد نسبتا قابل توجهی توگ T10x را در خیابان‌های این کشور خواهید دید. خودروهای برقی به دلیل افزایش زیاد قیمت سوخت در تمام کشورهای پیشرفته، هر سال مشتریان بیشتری جذب خود می‌کنند. ترکیه نیز در سال‌های اخیر افزایش قیمت قابل توجهی را در قیمت سوخت تجربه کرده است که همین سبب شده تا مشتریان تمایل زیادی به خودروی برقی داشته باشند. در ادامه اولین بررسی خودروبانک از خودروی توگ T10x را خواهید خواند.

توگ T10x، خودروی برقی ترکیه

نگاهی کوتاه به بازار خودروی ترکیه

همسایه نزدیک ما ترکیه، یکی از اصلی‌ترین کشورها در تامین زنجیره قطعات خودرویی جهان است. گرچه برند خودرویی که اصالتا ترک باشد کم شمار هستند و خبر زیادی از خودروی ترکیه‌ای نمی‌شنویم اما بسیاری از خودروسازان مطرح جهان در ترکیه خط تولید و مونتاژ خودرو دارند و شهروندان این کشور نیز به مدد دسترسی به بازار آزاد به جدیدترین خودروهای جهانی دسترسی دارند. در سال‌های اخیر البته اقتصاد ترکیه رو به افول گذاشته است و تورم سرسام آور سبب افزایش قیمت بسیار عجیبی در همه حوزه‌ها شامل بازار خودرو نیز شده است. قیمت خودرو در ترکیه و ایران با توجه به وضعیت اسفبار تورم در هر دو کشور افزایش نرخ ارز تفاوت فاحشی ندارد اما حداقل خودروسازان مطرحی مانند فولکس واگن، مرسدس بنز، بی ام و، تویوتا و هوندا در بازار آنجا حضوری فعال دارند. به طور خلاصه، مشتری ترک در قبال مبلغ بالایی که پرداخت می‌کند دست کم می‌تواند خودروهای روز را بخرد، اما مشتری ایرانی در بازار صفر کیلومتر جز خودروهای چینی و محصولات داخلی انتخاب دیگری ندارد.

طراحی خارجی توگ T10x

طراحی خارجی

در توگ T10x تا حد زیادی محافظه کارانه عمل شده است به طوری که شاید در نگاه نخست متوجه برقی بودن خودرو نشوید، این در حالی است که برخی خودروهای برقی مانند محصولات مرسدس سری EQ، تسلا و حتی BYD ظاهری بسیار متفاوت از خودروهای بنزینی دارند و به خصوص نبود جلوپنجره در آنها سبب می‌شود فورا برقی بودنشان را تشخیص دهید. البته در توگ نیز جلوپنجره به آن معنایی که در خودروهای عادی می‌بینیم دارای مجاری هوای خاصی نیست اما ظاهر آن عادی و به سبک محصولات اشکودا است.

نمای جلو در کل ساده است اما نمره قابل قبولی را دریافت می‌کند و نمی‌توان ایرادی به آن وارد کرد. در نمای جانبی نیز با خودرویی با ابعاد و اندازه‌های سانتافه یا رنو کولیوس روبرو هستیم. چیزی که در نمای جانبی جلب توجه می‌کند طرح زیبا و سایز مناسب رینگ‌ها است. توگ دارای سه نوع رینگ است که در سایزهای ۱۷، ۱۸ و ۱۹ اینچی قابل سفارش هستند. نمونه‌ای که تصاویر آن را می‌بینید مدل فول با رینگ‌های ۱۹ اینچی است.

در نمای عقبی، توگ واقعا خودرویی زیبا است. چراغ‌های عقبی مانند ترند این روزهای صنعت خودرو از یک لایت بار تشکیل شده‌اند که در شب و چه در روز ظاهر زیبایی دارد. به طور کلی توگ خودرویی شکیل است و طرحی به سبک آلمانی ها دارد. توگ دارای ۴۵۹۹ میلیمتر طول، ۱۸۸۶ میلیمتر عرض، ۱۶۷۶ میلیمتر ارتفاع است و فاصله محوری ۲۸۹۰ میلیمتری دارد.

توضیحات عکس

کابین توگ

اولین چیزی که با ورود به کابین توگ توجهم را جلب کرد درهای قرص و محکم این خودرو بود که با صدایی بسیار زیبا بسته شدند و حس کیفیت مونتاژ خوبی داشتند. طراحی کابین با سبک خودرویی همچون تسلا کاملا متفاوت است و بیشتر به خودروهای عادی شباهت دارد اما کاملا مدرن و بروز است. یک مانیتور سرتاسری از سمت راننده تا سرنشین جلو امتداد پیدا کرده است و قابلیت‌های زیادی را ارائه می‌کند. شاید این حجم از نمایشگر کمی زیاده روی به نظر برسد ولی پس از استفاده به آنها عادت خواهید کرد و بعدا ممکن است در یک خودروی عادی جای خالی آنها را حس کنید.

در پایین خروجی‌های سیستم تهویه همانطور که می‌بینید یک مانیتور لمسی دیگر قرار دارد که تنظیمات مربوط به سیستم تهویه و خیلی دیگر از امکانات خودرو را می‌توانید از آنجا کنترل کنید. کیفیت نمایشگرهای خیلی خوب است و پاسخگویی مناسبی به فرامین دارند. تقریبا هیچ لگی در نمایشگرها و منوهای آنها وجود ندارد و باید بابت چنین برنامه نویسی دقیقی به ترک‌ها برای اولین تجربه شان تبریک گفت. توگ فاقد اپل کارپلی یا اندروید اتو است اما ترک‌ها یک نقشه اختصاصی برای توگ به نام Go طراحی کرده‌اند که عملکردی مشابه گوگل مپ دارد و نقصی در آن مشاهده نمی‌شود. این نقشه بسیار کاربردی و ساده است تا نبود قابلیت اتصال به اندروید به چشم نیاید. منوها قابلیت شخصی سازی بسیار بالایی را ارائه می‌دهند و می‌توانید به دلخواه آیتم‌های آنها را تغییر دهید. کلیدهای روی غربیلک فرمان نیز لمسی هستند. با اینکه نگارنده چندان موافق کلید لمسی روی فرمان نیستم اما کارکردن با آنها آسان و سریع است.

کیفیت داخل کابین توگ

کیفیت داخل کابین نیز نسبت با محصولات هیوندای و کیا می‌تواند برابری کند و حتی می‌توان آن را کمی بهتر دانست. فضای کابین با توجه به ابعاد خودرو خوب است و تمامی سرنشینان از فضای سر و پای کافی برخوردار هستند مگر اینکه خیلی قد بلند باشید تا در این صورت در ردیف عقب ممکن است کمی با کمبود فضای زانو مواجه شوید. یکی از مزایای توگ صاف بودن کف خودرو است و همین سبب شده تا سرنشین عقب وسط نیز فضای پای خوب داشته باشد و احساس ناراحتی نکند. سقف شیشه‌ای توگ نیز حس جاداری را تشدید می‌کند ولی قابلیت باز شوندگی ندارد (مانند لکسوس RX). برخلاف تسلا مدل Y که فاقد پرده روی سقف پانوراما است، در توگ امکان بستن پرده سقف وجود دارد.

از نظر امکانات داخل کابین می‌توان به تهویه دوگانه، گرمکن صندلی‌های جلو و عقب، تنظیم برقی صندلی‌های جلو، فرمان برقی، صندوق برقی، شارژر وایرلس تلفن همراه، سیستم ورود بدون کلید و حافظه صندلی‌های جلو اشاره کرد. سیستم صوتی Meridian توگ دارای ۱۱ بلندگو و یک ساب ووفر در صندوق عقب است. سازندگان توگ حداکثر تلاش خود را کرده‌اند تا تعداد کلیدهای کابین به حداقل برسد. بخش‌های زیادی از کابین با چرم پوشیده شده‌اند و قسمت‌های پلاستیکی با اینکه عالی نیستند اما ابدا حس بی کیفیتی منتقل نمی‌کنند.

تجهیزات ایمنی و کمکی رانندگی

تجهیزات ایمنی و کمکی رانندگی

توگ هنوز تست‌های ایمنی مانند یورو NCAP یا NHTSA را پاس نکرده است اما به گفته مسئولان مرکز تست، با توجه به اینکه این خودرو از سال ۲۰۲۵ در بازار اروپا به فروش خواهد رفت، تمهیدات لازم در هنگام طراحی آن به عمل آمده است تا خودرو این استانداردها را پوشش دهد.

توگ هنوز فاقد سیستم‌های ایمنی فعال است اما این سیستم‌ها در آپدیت‌های آتی به امکانات خودرو اضافه خواهند شد. در حال حاضر از تجهیزات توگ می‌توان به دوربین دید عقب، دوربین ۳۶۰ درجه، کروز کنترل هوشمند با قابلیت توقف کامل، سنسورهای پارک ۳۶۰ درجه، رادار هشدار نقطه کور، سیستم پارک خودکار، سیستم هشدار دقت راننده، سیستم هوشمند حرکت بین خطوط، رادار تابلوخوان و سیستم هشدار تصادف از جلو با قابلیت ترمز اضطراری اشاره کرد.

کراس اوور برقی توگ

تجربه رانندگی کراس اوور برقی توگ

با قرار گرفتن پشت فرمان توگ، خود را در موقعیتی مسلط و با دید عالی خواهید یافت. خودروی برقی بدون هیچ صدایی روشن می‌شود و با قرار دادن جوی استیک تعویض دنده در حالت درایو حرکت را شروع می‌کنیم. در همان ابتدای حرکت دو نکته توجهمان را جلب کرد، یکی واکنش بسیار تند و تیز خودرو به پدال گاز و دیگری ترمزهای تیز و قوی این خودرو بودند. حرکت خودرو بدون هیج صدایی انجام می‌شود و در سرعت‌های پایین کابین کاملا ساکت است، اما برای ایمنی عابران، خودرو در بیرون دارای یک صدای مصنوعی است که از بلندگو پخش می‌شود.

توگ در دو مدل تک موتور و دو موتور تولید می‌شود که مدل دو موتور چهارچرخ محرک آن هنوز به بازار نیامده است. مدل مورد آزمایش از نوع تک موتور بود که نیروی موتور به چرخ‌های عقب منتقل می‌شود. موتور برقی توک ۲۱۸ اسب بخار قدرت و ۳۵۰ نیوتن متر گشتاور دارد. شتاب صفر تا صد کیلومتر توگ ۷.۴ ثانیه است و می‌تواند به حداکثر سرعت ۱۸۵ کیلومتر بر ساعت دست پیدا کند. اگر بخواهیم توگ را با خودروهای ۲۰۰ اسبی بازار ایران مقایسه کنیم باید گفت که با توجه به در دسترس بودن حداکثر گشتاور موتور برقی در تمامی دورها، توگ خودرویی بسیار سریع‌تر است و با افزایش سرعت همچنان کشش بالا و شتاب خود را به خوبی حفظ می‌کند. شتاب گیری توگ با توجه به وزن ۲.۱ تنی این خودرو بسیار خوب ارزیابی می‌شود.

باتری توگ در کف خودرو قرار دارد. توگ با دو نوع باتری قابل سفارش است، یک باتری با نام استاندارد منزیل ظرفیت ۵۲.۴ کیلووات ساعت دارد و شعاع حرکتی آن ۳۱۴ کیلومتر است. باتری بزرگ‌تر با نام اوزون منزیل، ۸۸.۵ کیلووات ساعت ظرفیت دارد و می‌تواند شعاع حرکتی ۵۲۳ کیلومتر را فراهم کند که عدد قابل قبولی است. این روزها زیرساخت‌های مربوط به خودروهای برقی در ترکیه به خوبی در حال گسترش‌اند و به همین دلیل می‌توانید با خودروی برقی بدون نگرانی به سفرهای درون شهری و حتی بین شهری بروید.

توگ با دو نوع باتری قابل سفارش است

شارژ شدن باتری‌ها با انواع شارژرها امکان پذیر است. شارژر خانگی ۳.۷ کیلووات ظرفیت دارد و شارژ شدن باتری از ۲۰ تا ۸۰ درصد با آن برای باتری بزرگ حدود ۶ ساعت و برای باتری کوچک حدود ۳ ساعت زمان می‌برد. شارژر سریع DC با ظرفیت ۱۸۰ کیلووات می‌تواند باتری ها را در عرض ۲۸ دقیقه از ۲۰ تا ۸۰ درصد شارژ کند.

سیستم تعلیق توگ در جلو از نوع مک فرسون و در عقب از نوع مستقل چند اتصالی است که اصطلاح انگلیسی آن می‌شود مولتی لینک. هندلینگ خودرو با توجه به نقطه ثقل پایین و محرک عقب بودن خوب است، گرچه نمی‌توان آن را با خودروهای آلمانی مقایسه کرد اما از بسیاری از خودروهای شرقی چینی و ژاپنی پایداری بهتری دارد. مشخص است که سازندگان مقداری از راحتی کابین را در راستای بهبود هندلینگ فدا کرده‌اند چون در دست اندازهای بزرگ ضربات خفیفی در عقب حس می‌شود اما سواری اصلا خشک و آزاردهنده نیست. می‌توان کیفیت سواری را بهتر از خودروهایی چون کیا اسپورتیج دانست. خودرو به طور کلی بسیار سلب و قرص و محکم احساس می‌شود و رانندگی لذت بخشی دارد، این دقیقا حسی است که علیرغم پیشرفت چشمگیر چینی‌ها، کمتر در خودروهای آنها مشاهده می‌شود.

در هنگام رانندگی با استفاده از دو کلید که روی کنسول مرکزی و در جلوی جوی استیک دنده قرار دارند می‌توان شدت سیستم بازیابی انرژی ترمز را تغییر داد و تنظیم کرد. اگر آن را در حداکثر وضعیت خود قرار دهید تنها با برداشتن پا از روی پدال گاز خودرو کاهش سرعت شدیدی را به کمک موتورها اعمال می‌کند که نیازی چندانی به ترمز نخواهید داشت و باتری ها نیز شارژ می‌شوند. یک نکته جالب وجود یک دوربین در بالای داشبورد است که مستقیما به صورت راننده نگاه می‌کند و اگر راننده چشم خود را از جاده بردارد هشدار می‌دهد. همچنین اگر راننده به نمایشگر سرنشین کناری نگاه کند این سیستم آن نمایشگر را از خاموش می‌کند. سرنشین جلو امکان دیدن یوتیوب و برخی اطلاعات دیگر نظیر شارژ و سرعت را در نمایشگر جلوی خود دارد. سازندگان توگ کلا در مورد استفاده از دوربین بسیار دست و دلباز عمل کرده‌اند. یک دوربین دیگر نیز روی سقف و درست در کنار چراغ های سقفی قرار دارد که هم می‌توان با آن عکس گرفت و هم در هنگام رانندگی در میتینگ‌های آنلاین شرکت کرد.

در آخر نیز به یک بسته اینترنتی ماهانه ۶۰ گیگابایتی باید اشاره کرد که توسط شرکت ترکسل روی خودرو ارائه می‌شود و از قابلیت‌های آنلاینی مانند یوتیوب موزیک و … را می‌توان به کمک این بسته اینترنتی استفاده کرد.

سخن پایانی

توگ اولین تجربه جدی ترکیه برای تولید یک خودرو در سطح جهانی است و نتیجه کار واقعا نیز خوب از آب درآمده است. برعکس خودروسازان ایرانی که در به در دنبال پلتفرم‌ها و موتورهای منسوخ و قدیمی می‌روند تا آن را با بالاترین قیمت به هموطنانمان بفروشند، ترک ها با دید مناسب به آینده و بهره درست و فرصت دسترسی به فناوری جهانی به سراغ تولید خودرویی تمام برقی با فناوری روز رفته‌اند که تا سال‌های آتی نیز حرف زیادی برای گفتن خواهد داشت. توگ در خیابان‌های ترکیه به نسبت دیگر خودروهای برقی به تعداد زیادی وجود دارد و شاید تنها خودروی برقی که بیشتر به چشم می‌خورد تسلا مدل Y است. شرکت توگ در آینده مدل‌های دیگری شامل مدل سدان را نیز عرضه خواهد کرد. نسخه دو موتور توگ نیز در ماه‌های آینده با قدرت بالای ۴۰۰ اسب بخار و شتاب حدود ۴ ثانیه تحویل مشتریان خواهد شد و رقیبی بسیار جدی برای دیگر خودروهای برقی بازار ترکیه است.

توگ در نسخه‌ای که ما تست کردیم قیمتی ۱.۸ میلیون لیری دارد

این روزها کشور همسایه به شدت در حال گسترش زیرساخت برقی است، در بسیاری از پمپ بنزین‌ها، نمایندگی‌های خودروسازان و پارکینگ‌ مجتمع‌های تجاری می‌توانید به راحتی به شارژر سریع خودروهای برقی دست پیدا کنید. اصلی‌ترین رقبای توگ در بازار ترکیه BYD Atto3، اسکایول ET5، رنو مگان برقی، مرسدس بنز EQB و بی ام و iX3 هستند. توگ در نسخه‌ای که ما تست کردیم قیمتی ۱.۸ میلیون لیری دارد که با نرخ روز لیر ترکیه عددی حدود ۳ میلیارد تومان است. نسخه پایه قیمتی در حدود ۱.۵ میلیون لیر دارد. اگر زیرساخت خودروهای برقی در ایران نیز وجود دارد و می‌توانستیم بفهمیم که واردات بالاخره آزاد است و ممنوع، توگ می‌توانست بازار خوبی نیز در ایران داشته باشد به خصوص که کیفیت مونتاژ و امکانات آن بسیار رقابتی و وسوسه کننده‌اند. در پایان باید از همکاری بسیار خوب مرکز تست Togg Deneyim Merkezi برای فراهم کردن شرایط تست و اطلاعات جامع و وقت زیادی که برای ما قرار دادند تشکر کنیم.

43 عکس

نظرات کاربران

0 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد