موضوعات داغ

تجربه رانندگی کی ام سی E10X؛ بررسی هاچ بک برقی کرمان موتور + عکس

3 اسفند 1402
عکس نویسنده
گروه خودرو
نویسنده

شرکت خودروسازی جک یا JAC Motors که در سال 1964 تأسیس شده است، طی 15 سال گذشته به تولید خودروهای خانوادگی پرداخته و بیشتر بر تولید کامیون‌های تجاری سایز متوسط متمرکز بوده است. این شرکت چینی طیف گسترده‌ای از خودروهای سواری از جمله J4، J5، J6 و A60 و همچنین چهار مدل شاسی‌بلند شامل S2، S3، S5 و S7 را تولید می‌کند. علاوه بر این، انواع مختلفی از ون‌ها و وانت‌های پیکاپ نیز در فهرست تولیدات این شرکت قرار دارند.

شرکت‌های خودروسازی چین علی‌رغم عمر کوتاه‌شان، در حال رسیدن به بلوغ زودهنگام هستند و برای این منظور، زیرمجموعه‌هایی را توسعه می‌دهند. این کار معمولاً برای داشتن برندی لوکس‌تر و مدرن‌تر انجام می‌شود.

جک سرمایه‌گذاری قابل‌توجهی روی خودروهای برقی انجام داده و در حال حاضر یک مدل سواری و یک مدل کراس‌اوور الکتریکی تولید می‌کند. در سال 2018، این شرکت با سرمایه‌گذاری گروه فولکس‌واگن آلمان، برند جدیدی به نام سهول را راه‌اندازی کرد که بیشتر بر تولید خودروهای برقی ارزان‌قیمت متمرکز است. البته چند مدل سدان و کراس‌اوور سطح بالاتر نیز در برنامه‌های این برند جدید وجود دارد.

چین به عنوان بزرگ‌ترین بازار خودروی جهان، شاهد حرکت سریعی به سوی خودروهای برقی و هیبریدی است. در این مسیر، خودروسازان چینی محصولات متنوعی را به بازار عرضه می‌کنند که یکی از آن‌ها هاچ‌بک برقیe-JS1 شرکت جک است. این خودرو به تازگی در ایران حضور پیدا کرده است.

KMC E10X

حال یک محصول دیگر از این برند نوظهور قرار است وارد بازار ایران شود. این خودرو که در برخی بازارها با نام سهول E10X و در برخی با نام e-JS1 شناخته می‌شود، در ایران نیز KMC E10X نام‌گذاری خواهد شد. این خودرو چندان جدید نیست و ریشه در محصول قدیمی‌تر جک به نام iEV6E دارد. در واقع نوعی فیس‌لیفت از iEV6E محسوب می‌شود و از همان پلت‌فرم و مشخصات فنی بهره می‌برد.

این خودرو در کنار نسخه برقی، یک نسخه بنزینی نیز با نام Yueyue دارد که با موتورهای یک لیتری و 1.3 لیتری بنزینی عرضه می‌شود. نام سهول که به معنای آفتاب در زبان اسپانیایی است، به خاطر تمرکز این مجموعه جدید بر انرژی‌های پاک انتخاب شده و در آغاز راه‌اندازی، شرکت اسپانیایی سئات نیز با آن همکاری داشته است.

بنابراین KMC E10X گام دیگری از جک در مسیر تولید خودروهای برقی و کاهش آلایندگی است. حضور این خودرو در بازار ایران می‌تواند انتخاب‌های بیشتری را در اختیار خریداران خودروهای برقی قرار دهد.

شرکت کرمان موتور در ادامه ارائه محصولات جدید خود از برند JAC حالا به سراغ این خودرو تمام الکتریکی یا به بیان ساده خودرو برقی رفته است و این محصول را در ایران معرفی کرده است.

هاچ بک KMC E10X

معرفی هاچ بک KMC E10X، خودروی برقی پیشرو در طراحی

هاچ بک KMC E10X یک خودروی برقی کاملا متمایز است که ظاهری منحصر به فرد دارد. این خودرو با طراحی جلوپنجره بسته و ورودی هوای مشبک در قسمت پایین، بلافاصله به عنوان یک خودروی برقی قابل شناسایی است. چراغ‌های چندضلعی جلو نیز با اتصال به یکدیگر به وسیله نوار پلاستیکی، چهره ای جوان‌پسند و شاداب به خودرو بخشیده است.

از نظر طراحی خارجی، KMC E10X سادگی را با زیبایی ترکیب کرده است. ستون‌ها، قاب پنجره‌ها و سقف مشکی‌رنگ با رینگهای منحصر به فرد، ظاهری جذاب به این خودروی برقی بخشیده است. طراحان سعی کرده‌اند با خطوط انحنادار از وسط درب جلو تا پشت قوس چرخ عقب، احساس حجم و عمق به خودرو بدهند.

قسمت عقب نیز با طراحی جعبه‌ای و المان‌هایی همچون آنتن شکل کوسه‌ای، چراغ‌های عقب مربع شکل و نوار پلاستیکی دور چراغ‌ها، کلیت ظاهر جوان‌پسند و مدرن این خودروی برقی را تکمیل کرده است.

از نظر ابعاد، KMC E10X یک خودروی جمع و جور شهری است که طول آن 3650 میلی‌متر، عرض 1670 میلی‌متر و ارتفاع 1540 میلی‌متر است. فاصله بین دو محور آن نیز 2390 میلی‌متر است. وزن خالص این خودروی برقی 1180 کیلوگرم بوده و بر روی رینگهای 14 اینچی آلومینیومی قرار گرفته است.

به طور کلی KMC E10X با طراحی متمایز و جوان‌پسند خود، گزینه جذابی برای علاقه‌مندان به خودروهای برقی شهری در بازار ایران است.

کابین KMC e10X با طراحی متمایز

کابین KMC e10X با طراحی متمایز

کابین خودروی برقی KMC e10X با طراحی متمایز خود، حس تازگی را به راننده و سرنشینان القا می‌کند. استفاده از رنگ‌ها و مواد بازیافت پذیر در المان‌های داخلی از ویژگی‌های بارز این خودروست.

فضای داخل کابین با وجود فاصله کم محورها، برای 2 سرنشین جلو و 2 سرنشین عقب بزرگسال تقریبا کافی است. البته صندلی‌ها نسبتاً عریض طراحی شده‌اند تا حس آسایش را فراهم کنند.

غربیلک فرمان گرد با تزئینات کرومی، نمایشگر دیجیتالی کوچک 6.2 اینچی در پشت خود دارد که اطلاعات مهم رانندگی را نمایش می‌دهد. نمایشگر تماس لمسی 10.25 اینچ نیز در مرکز داشبورد تعبیه شده است.

در کنسول مرکزی، اهرم دنده به سمت راست فرمان منتقل شده و فضا برای امکاناتی نظیر پد شارژر بی‌سیم، جا لیوانی و دکمه‌های کنترلی باقی مانده است. پورت‌های USB و خروجی 12 ولت نیز در این قسمت تعبیه شده‌اند.

از لحاظ ایمنی، کی ام سی e10X مجهز به کیسه‌های هوای ایمنی سرنشینان جلو، سیستم ضد قفل ترمز ABS و توزیع الکترونیکی نیروی ترمز EBD است. سنسور دنده عقب و دوربین عقب نیز برای پارک عقب وجود دارند.

امکانات رفاهی نظیر ترمز پارک برقی، فرمان برقی، سیستم ترمز چهار چرخ دیسکی، چراغ ترمز سوم چراغ روشنایی در روز، تکنولوژی چراغ‌های جلو LED، قابلیت تنظیم ارتفاع نور چراغ‌های جلو، آنتن بال کوسه‌ای، شیشه بالابرهای برقی، آینه‌های جانبی با قابلیت تنظیم برقی مجهز به گرم‌کن، گرم‌کن شیشه‌های عقب و جلو، استارت دکمه‌ای، کروز کنترل، پوشش چرمی غربیلک فرمان، زیرآرنجی ردیف جلو، صندلی‌های ردیف جلو 4 حالته دستی، قابلیت تاشوندگی صندلی‌های ردیف عقب و آفتاب‌گیرها مجهز به آیینه در این خودرو به کار گرفته شده است.

KMC E10X یک خودروی برقی شهری است

مشخصات فنی KMC E10X، یک هاچ‌بک کاملا شهری

KMC E10X یک خودروی برقی شهری است و به عنوان یک هاچ‌بک کوچک‌جثه نباید انتظار قدرت بالایی از آن داشت. این خودرو مجهز به موتور الکتریکی 45 کیلوواتی (تقریبا 61 اسب بخار) همراه با باتری 30.2 کیلووات ساعتی و گیربکس تک دنده است. این گیربکس 150 نیوتن متر گشتاور تولیدی را به چرخ‌های جلو منتقل می‌کند. علیرغم گشتاور کم، این خودرو توانایی دستیابی از حالت سکون به 80 کیلومتر بر ساعت در 4.6 ثانیه را دارد.

بیشترین سرعت KMC E10X حدود 102 کیلومتر بر ساعت اعلام شده است. باتری لیتیوم آهن فسفات 30.2 کیلو وات ساعتی، با استفاده از کابل شارژ معمولی، در 6 ساعت به طور کامل شارژ می‌شود. همچنین از شارژ سریع پشتیبانی می‌کند و در 42 دقیقه از 30 درصد به 80 درصد می‌رسد. شارژ کامل باتری برای پیمایش 302 کیلومتر کافی است.

از دیگر ویژگی‌های فنی KMC E10X می‌توان به تعلیق جلو مک فرسون و تعلیق عقب تورشن بیم اشاره کرد. ترمز دیسکی خنک شونده روی چرخ‌های جلو و ترمز دیسکی معمولی روی چرخ‌های عقب نصب شده است.

این خودرو با وجود قیمت مناسب، مجهز به امکانات و تجهیزات ایمنی و رفاهی به‌روز است. سیستم ترمز ضد قفل ABS و EBD، سیستم کمکی ترمز BA، کنترل کشش TCS، کنترل پایداری الکترونیکی ESC و دستیار شروع حرکت در سربالایی HSA از جمله تجهیزات ترمز و پایداری هستند.

همچنین سنسورهای پارک جلو و عقب، دوربین عقب، سیستم پایش باد لاستیک یا TPMS، دو ایربگ جلو، ایزوفیکس و سیستم هشدار عابر پیاده برای افزایش ایمنی در نظر گرفته شده‌اند.

تجربه رانندگی KMC E10X

تجربه رانندگی، کوچک اما قوی

حتما متوجه شده‌اید اتومبیل‌ها در سال‌های اخیر بیش از اندازه بزرگ شده‌اند. خیلی بلند برای سوار شدن، خیلی سخت برای پارک کردن. در مقایسه اما KMC E10X احساس مقیاس مناسب شهری را می‌دهد. (البته اگر قد شما متوسط به بالا باشد احساس مناسبی نخواهید داشت).

61 اسب بخار و 150 نیوتن‌متر گشتاور در یک خودرو بنزینی می‌تواند یک فاجعه تعریف شود. اما در یک خودروEV نسبتا سبک‌وزن که می‌تواند همه نیروی تولیدی را به طور آنی ارائه و مستقیم به چرخ‌ها منتقل کند، کی ام سی E10X به عنوان یک خودروی شهری درخشان شناخته می‌شود. در شهرهای با ازدحام سنگین جمعیت و ترافیک، این خودرو راه خود را میان شکاف موجود باز می‌کند، به طوری که انگار سعی در ثبت یک امتیاز جدید بالاتر در برابر خودش دارد و ترافیک به بازی تبدیل می‌شود.

اندازه کوچک و فاصله صفر آن به این معنی است که هرگز نیاز نیست حدس بزنیم بدنه خودرو کجا تمام می‌شود، می‌توانیم خودمان مستقیما ببینیم. رسما با این سایز هیچ جای پارکی خیلی کوچک نیست، هیچ خیابان مسدود شده با ماشین‌های دوبل پارک شده خیلی باریک نخواهد بود و تمام این پکیج در یک بسته‌بندی به اندازه یک جعبه ناهار جمع شده است!

البته این خودرو کوچک نکات ضعف خاص خود را دارد. کیفیت سواری و سیستم تعلیق این خودرو به طور قابل‌توجهی ضربات را به اتاق منتقل می‌کند، حتی کوچک‌ترین ناهمواری‌های جاده به داخل کابین می‌خرامد. سیستم ترمز برگشت‌پذیر وجود دارد، اما به نظر بسیار نامنظم می‌رسد: در هر زمانی، ترمزها می‌توانند بر اساس تعویض برگشت‌پذیر یا اصطکاک، سخت‌تر یا نرم‌تر کار کنند که بی‌ثبات کننده است. در داخل شهرها، هیچ‌کس واقعا سریع‌تر از 65 کیلومتر در ساعت رانندگی نمی‌کند. اما به محض اینکه به بزرگراه‌های خارج از شهر برسید، بلافاصله سقف سرعت مجاز کی ام سی E10X به شما هجوم می‌آورد. با 108 کیلومتر در ساعت در یک مسیر صاف، 110 کیلومتر در ساعت در یک شیب ملایم به پایین، مطمئنا در سربالایی‌های جاده اما جریان فرق خواهد کرد و همین موضوع این خودرو را در حد یک هاچ‌بک کاملا شهری نگه می‌دارد.

کی ام سی E10X

جمع‌بندی

با توجه به نبود زیرساخت‌های شارژ خودروهای برقی در سطح کشور، آینده خودروهای برقی هنوز در هاله‌ای از ابهام است و نمی‌توانیم پیش‌بینی کنیم آینده این خودروها به کجا خواهد رسید. اما خب با توجه به اینکه آینده خودروهای دنیا به سمت برقی شدن پیش می‌رود، دور از ذهن نیست که در آینده البته نه‌چندان نزدیک ایران نیز به مقصدی مناسب برای خودروهای برقی بدل شود.

در آینده خودرویی خوش‌بینانه ما، حضور خودروی کوچک و پاک مانند کی ام سی E10X با توجه به شلوغی شهرها و فضای تنگ شهری، می‌تواند یک نعمت باشد اما به شرط فراهم شدن زیرساخت و گسترش دسترسی عمومی، در غیر این صورت آینده روشنی برای این خودروهای ارزشمند در ایران وجود نخواهد داشت یا اینکه به عمر ما قد نخواهد داد.

21 عکس

نظرات کاربران

1 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1402/12/4
قیمت؟؟