موضوعات داغ

آغاز جنگ؛ اعتراض رسمی ردبول به سیستم DAS مرسدس

عکس مطلب اول

تیم فرمول یک ردبول، در این اعتراض مدعی شده است که سیستم فرمان دهی دو محوره تیم مرسدس (DAS) قوانین را در دو مورد نقض می‌کند. این دو مورد بدین شرح است:

1. این دستگاه یک قطعه ایرودینامیکی متحرک است.

2. حرکت این دستگاه باعث تغییر در تنظیمات سیستم فنربندی خواهد شد.

این سیستم زاویه Toe را در چرخ‌های خودرو تغییر می‌دهد. چرخ‌های خودروی فرمول یک در حالت عادی با زاویه Toe-out تنظیم می‌شوند، که بدان معنی است که چرخ‌ها به اندازه چند میلی‌متر رو به بیرون چرخانده خواهند شد. این قضیه در پیچ‌ها به کمک راننده خواهد آمد و باعث ایجاد چسبندگی بهتری در خودرو خواهد شد، اما در طرف دیگر سکه در مستقیمی‌ها باعث افزایش ساییده شدن تایر می‌شود و در نتیجه دمای تایر افزایش می‌یابد. سیستم هوشمندانه تیم مرسدس به راننده این امکان را می‌دهد که با جابجا کردن فرمان در راستای محور افقی، این زاویه را در چرخ‌ها تغییر دهد، که از دو جنبه باعث برتری خواهد شد. اول اینکه باعث کاهش خوردگی و ساییده شدن تایرها در مستقیمی می‌شود، و دومین نکته این است که به تیم اجازه می‌دهد دمای تایرها را بهتر مدیریت کند. به علاوه می‌تواند در کاهش نیروی درگ و در نتیجه افزایش سرعت در مستقیمی‌ها موثر باشد.

این سیستم در قوانین سال 2021 ممنوع اعلام شده است، اما هیئت حاکم بر FIA بر این باورند که طبق قوانین فعلی، استفاده از این سیستم مجاز است. نظر نهایی در این مورد به عهده داوران اولین گرندپری این فصل، یعنی گرندپری اتریش خواهد بود و باید دید که با نظر FIA موافق هستند یا خیر. مجاز بودن این سیستم بر اساس این قانون اعلام شده است: ’’ چرخ‌های جلو تنها باید با فرمان تنظیم شوند و تحت کنترل کامل راننده باشند.‘‘

اما ردبول نظر متفاوتی در این مورد دارد و بر اساس قانون‌های شماره 3.8 و 10.2.3 این اعتراض را انجام داده است. قانون 3.8 می‌گوید که هر قسمتی از خودرو که بر عملکرد ایرودینامیکی آن تاثیر می‌گذارد باید کل آن به صورت ثابت و محکم به بدنه خودرو متصل، و نباید متحرک باشد. قانون 10.2.3 نیز بیان می‌کند که هیچ تغییری در سیستم فنربندی خودرو، هنگامی که در حرکت است، نباید داده شود. موفقیت این اعتراض بسته به این است که آیا داوران این سیستم را جزو سیستم فنربندی خودرو در نظر می‌گیرند، یا طبق ادعای مرسدس، جزو سیستم هدایت. ادعا شده است که رانندگان مرسدس از این سیستم فقط در دور خروج از پیت‌لین استفاده کرده‌اند، و این مورد برای تغییر زاویه Toe از حالت Out به حالت In بوده است تا در گرم کردن تایرها بهتر عمل کنند، اما مرسدس این ادعا را رد کرده است.

نظرات کاربران

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد