موضوعات داغ

ملاقات با لیفان X70 خودروسازان بم؛ کراس اوور جدید بازار ایران

عکس نویسنده
مرتضی قانع
نویسنده
عکس مطلب اول

لیفان X70 جدیدترین محصول این برند چینی در کشورمان است که پس از غیبتی چندساله، سعی دارد تا فصلی تازه از حضور محصولات لیفان را در کشورمان آغاز کند. این خودرو امروز توسط خودروسازان بم به طور رسمی معرفی شد و تصاویر اختصاصی آن نیز توسط خودروبانک در اختیار شما مخاطبان قرار می‌گیرد. در ادامه از این مقاله خودروبانک ملاقاتی خواهیم داشت بر لیفان X70 و آن‌چه در انتظار این خودرو خواهد بود.

لیفان، از گذشته تا حال

لیفان یکی از خودروسازان خصوصی چین است که حوزه فعالیت محدودی دارد و به اندازه خودروسازان بزرگ این کشور همچون فاو، چری یا گریت وال شناخته شده نیست. با این وجود محصولات لیفان قادر به رقابت با دیگر هموطنان چینی خود هستند و حتی گاهی کمی از آن‌ها بالاتر قرار می‌گیرند. حوزه فعالیت لیفان در سال‌های اخیر به شدت گسترش یافته و این شرکت اخیرا وارد حوزه ساخت خودروهای سنگین هم شده است.

لیفان X70

در روزگاری که تمامی شرکت‌های خودروسازی حتی چینی‌ها نیز اقدام به استفاده از زبان طراحی مشترک برای خلق محصولات خود می‌نمایند، لیفان رویه‌ای متفاوت در پیش گرفته و دست طراحان خود را باز گذاشته تا هر محصولی را به شکل دلخواه خود طراحی نمایند. حاصل این رویه، تنوع شدید ظاهر در سبد محصولات لیفان بوده است، به گونه‌ای که لیفان X50، لیفان X60‌ و لیفان X70 چهره‌ای کاملا متمایز نسبت به یکدیگر دارند و گویا توسط سازندگان مختلفی تولید شده‌اند.

لیفان در ایران

محصولات لیفان از ابتدای دهه نود خورشیدی به مشتریان ایرانی معرفی شدند. کرمان موتور وظیفه عرضه محصولات برند لیفان را بر عهده داشت و در کنار خودروهای جک، خودروهای لیفان را نیز به تولید می‌رساند. در شرایطی که کرمان موتور در شرایط سختی قرار داشت و قطع همکاری‌های ناشی از تحریم با هیوندای، این شرکت را در مضیقه قرار داده بود، عقد قرارداد همکاری با لیفان و تولید دو مدل لیفان 520 و لیفان 620 توانست نفسی تازه برای کرمان موتور فراهم کند.

در سال‌های بعد سهم لیفان از سبد محصولات کرمان موتور افزایش یافت و این شرکت لیفان X60 را در دو نسخه دنده‌ای و اتوماتیک روانه بازار کرد. این خودرو رقیب مستقیمی برای ام وی ام X33‌ مدیران خودرو بود و بعدها با چانگان CS35 نیز به رقابت پرداخت.

لیفان X70

محصول بعدی این شرکت در ایران نیز لیفان 820 بود که برای مدتی حجیم‌ترین پیشرانه را در میان خودروهای تولید داخل داشت و البته به واسطه سگمنتی که در آن عرضه می‌شد، بی‌رقیب بود. لیفان 820 به واسطه اشتراکاتی که با تویوتا کمری داشت در بازه کوتاهی به شهرت رسید و همچنان در بازار خودرو کشور از طرفداران قابل توجهی برخوردار است.

همچنین بخوانید: همه چیز درباره لیفان X70 خودروسازان بم؛ جدیدترین شاسی بلند لیفان برای بازار ایران

در نهایت به لیفان X50 می‌رسیم که تا پیش از لیفان X70، جدیدترین محصول این شرکت چینی در ایران بود. لیفان X50‌ یک هاچ‌بک کراس بود که تصمیم داشت تا سهمی از بازار بزرگ و پررونق هاچ‌بک کراس‌ها در ایران را به خود اختصاص دهد اما همواره تحت سایه رنو ساندرو و دیگر رقبای چینی خود قرار داشت.

لیفان X70

در حقیقت تمایل کمتر مشتریان ایرانی به خرید خودروهای لیفان در سال‌های اخیر موجب شد تا کرمان موتور سهم این خودروها از خط تولید خود را به محصولات جک که فروش بهتری داشتند، اختصاص دهد. در نهایت نیز این محصولات به کلی از کرمان موتور کنار گذاشته شدند و خودروسازان بم که یکی از زیرمجموعه‌های هلدینگ کرمان خودرو است و به نوعی همکار کرمان موتور محسوب می‌شود، وظیفه تولید و عرضه محصولات لیفان در ایران را برعهده گرفت. لیفان X70 نیز آغاز کننده موج دوم حضور خودروهای لیفان در ایران خواهد بود که توسط این شرکت به بازار عرضه می‌شود.

از اقتصادی به لوکس

پاییز سال 97 بود که خودروسازان بم خبر از عرضه لیفان X70 داد. در آن دوران هنوز کراس‌اوورهای نیمه لوکس چینی همچون امروز به بازار کشورمان هجوم نیاورده بودند و در صورتی که خودروسازان بم در همان دوران اقدام به عرضه این خودرو می‌نمود، می‌توانست تسلط خوبی بر بازار این رده پیدا کند.

با این وجود دوسال طول کشید تا شاهد معرفی رسمی لیفان X70 باشیم. در این مدت رقبایی همچون ام وی ام X55 یا اس دبلیو ام G01‌ سر برآوردند و اکنون در حال تحویل به مشتریان هستند. در شرایطی که آشفتگی اقتصادی به بلای جان تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان تبدیل شده، لیفان X70 وارد این بازار نه چندان شلوغ می‌شود تا بلکه بتواند نظر بخشی از خریداران خودروهای وارداتی که امروز چاره‌ای جز خرید خودروهای چینی صفرکیلومتر ندارند، به خود جلب کند.

یک کراس‌اوور کاملا خانوادگی

در چندسال اخیر استفاده از پیشرانه‌های توربو و گیربکس‌های دوکلاچه در صنعت خودروسازی چین متداول شده و خودروسازان چینی با استفاده از این تجهیزات، سعی دارند تا دیدگاه رایج در خصوص خودروهای چینی را اصلاح کنند. با این وجود لیفان تصمیم گرفته تا در X70 از اصول سنتی استفاده کند و به همین دلیل پیشرانه دولیتری تنفس طبیعی با 140 اسب‌بخار قدرت در هر 6000 دور در دقیقه و 178 نیوتن‌متر گشتاور در 4200 دور در دقیقه را برای محصول خود برگزیده است. حداکثر سرعت مجاز این خودرو 175 کیلومتر در ساعت و میزان مصرف سوخت ترکیبی آن 8.7 لیتر در هر صد کیلومتر است. همچنین این میزان سوخت را از باک خود به حجم 55 لیتر با استاندارد یورو 5 می سوزاند.

لیفان X70

این ارقام لیفان X70 را هم‌رده محصولی همچون چری تیگو 5 قرار می‌دهند. این شباهت به خصوص وقتی متوجه می‌شویم که از گیربکس CVT‌ برای سیستم انتقال قدرت لیفان X70 استفاده شده، بیشتر هم می‌شود. در حقیقت قوای فنی لیفان X70 کاملا اقتصادی هستند و با توجه به قیمت امروز بنزین در کشورمان، به نظر می‌رسد خرید لیفان X70 دردسرهای به مراتب کمتری از یک کراس‌اوور توربوشارژر برای مالک خود فراهم کند.

پیشنهاد مطالعه: مشخصات لیفان X70 از جانب خودروسازان بم اعلام شد + تصاویر

لیفان X70 همانند بسیاری از خودروهای چینی همرده از امکانات و تجهیزات مناسبی بهره‌مند است. از جمله این امکانات می‌توان به مواردی همچون رادار جلو و عقب، استارت دکمه‌ای، کیسه‌ هوای راننده و سرنشین جلو، سیستم TPMS، فرمان هیدرولیک با قابلیت تنظیم ارتفاع، چراغ‌های هالوژنی، سیستم روشنایی در روز، آنتن کوسه‌ای، سانروف، روکش صندلی چرمی، پاور ویندوز، گرمکن صندلی‌های جلو، سیستم چندرسانه‌ای نه اینچی، خروجی 12 ولتی و دوربین دنده عقب اشاره کرد.

این امکانات برای یک کراس‌اوور نیمه لوکس خانوادگی آن هم در شرایط فعلی بازار ایران، راضی کننده به نظر می‌رسند. البته لازم به ذکر است این امکانات مختص به نسخه‌ای فول خودرو هستند و نسخه رونمایی شده از لیفان X70، تیپ لو آپشن این خودرو است، در حالی‌که خودروسازان بم قصد دارد تا نسخه فول آپشن لیفان X70‌ را به تولید رسانده و به مشتریان خود عرضه کند.

در عکس‌های این مقاله همچنین مشاهده می‌کنید که رینگ‌هایی اسپرتی روی این خودرو نصب شده اما لازم به ذکر است که رینگ‌هایی که قرار است در مدل نهایی روی خط تولید و عرضه شود، از نظر اندازه مشابه این رینگ است (18 اینچی) ولی از نظر طراحی کمی متفاوت خواهد بود. همچنین اندازه رینگ زاپاس این خودرو که با رینگ فولادی است، 16 اینچی است.

چه آینده‌ای در انتظار لیفان X70 خواهد بود؟

لیفان X70 خودرو ارزانی نیست و انتظار می‌رود خودروسازان بم آن را با قیمتی بین 400 الی 450 میلیون تومان به فروش بگذارد. بنابراین نباید انتظار داشته باشید که مشتریان زیادی قادر به خرید آن باشند. در صورتی که خودروسازان بم بتواند محصول جدید خود را با شرایط فروش اعتباری با اقساط بلندمدت به خریداران عرضه کند، می‌توان انتظار داشت که این خودرو بتواند به واسطه جدید بودن، آمار فروش خوبی را ثبت کند.

لیفان X70

ام وی ام X55 مدیران خودرو و اس دبلیو ام G01‌ به همراه بیسو T3 از سیف خودرو در ابتدای معرفی رقبای اصلی لیفان X70 در بازار معرفی می‌شدند اما پس از مشاهده این خودرو از نزدیک و محدوده قیمتی آن، می‌توان خودروهایی همچون جک S3 یا ام وی ام X33S‌ را نیز رقیب این خودرو دانست. کراس‌اوورهایی با سابقه و پرفروش که این قسمت از بازار را در سلطه خود دارند.

حال باید منتظر اقدامات خودروسازان بم برای بازاریابی و عرضه لیفان X70 باشیم تا ببینیم چه آینده‌ای در انتظار این کراس‌اوور سایز متوسط و نیمه لوکس خواهد بود. انتظار می‌رود از پاییز امسال شاهد حضور لیفان X70‌ در خیابان‌های کشورمان باشیم.

نظرات کاربران

4 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1399/5/13
آشغال به تمام معنا اصلا با این وضع قیمت این گرونی خریدش به صرفه نیست من پاژن مدل ۸۸ داشتم باهاش صد و هشتاد تا میرفتم. با اون اتاق جعبه ای شکلش که اصلا ایرودیتامیک نیست و همچنین ارتفاع بلندش.تازه لاستیک های ۳۳ اینچی هم روش انداخته بودم
1399/5/13
ببین چه بلایی سر ملت بدبخت قشر متوسط به پایین آوردن که این آشغال هارو مجبوریم سوار شیم اونم اگر بتونیم پولشو جور کنیم یعنی نتیجه اینکه به ما آشغال چینی هم نمیرسه و مجبوریم لگن ایرانی سوار شیم .
پراید . پژو . سمند
باز اینارو هم اگر بتونیم بخریم .
پس همون بهتر که بدون ماشین بمونیم و اینارو سوار نشیم.😡
1399/5/13
با این قیمت‌ها ی مافیایی باید خواب این ماشینهای دسته چندم بازار جهانی رو بتونیم بخریم یک نوع دزدی از جیب مردم
1399/5/13
از روی عکس مشخصه که ادوات داشبورد و کنسول وسط و همچنین چرم صندلیها بی کیفیتی رو فریاد میزنند و من که حتی توانایی خرید این بی کیفیت چینی رو ندارم