موضوعات داغ

نگاهی به کشنده البرز T375 + جدول قیمت مردادماه

عکس نویسنده
مرتضی قانع
نویسنده
عکس مطلب اول

از ابتدای دهه نود خورشیدی و با اعمال تحریم‌ خودروسازی علیه صنایع کشورمان، بسیاری از شرکت‌های صاحب‌نام صنعت خودروسازی ایران را ترک گفتند. بخشی از این شرکت‌ها در زمینه ساخت خودروهای سنگین فعالیت داشتند و توقف همکاری آن‌ها معضلات بسیاری را برای صنعت ساخت خودروهای سنگین به وجود آورد.

در این شرایط سایپا دیزل که از ادامه همکاری با ولوو و تولید سری کامیون‌های ولوو FH ناامید شده بود، به شرکت چینی دانگ فنگ که تحت مالکیت ولوو قرار دارد مراجعه کرد. کامیون‌های دانگ فنگ T300 و دانگ فنگ T375 حاصل همکاری سایپادیزل و دانگ فنگ بودند که در تیراژ بالا روانه بازار شدند.

کشنده البرز

در این میان کامیون و کشنده دانگ فنگ T375 در بین مشتریان ایرانی به محبوبیت دست یافت و سایپادیزل نیز تصمیم گرفت این خودرو را با نامی ایرانی، موسوم به کشنده البرز به بازار عرضه کند.

تولید کشنده البرز T375 در سایپا دیزل از سال 1388 آغاز شد و تا سال 1395 ادامه یافت. در طی این سال‌ها نسخه‌های تک محور و جفت محور از کشنده البرز به تولید رسید و حتی برخی نمونه‌های کمپرسی البرز را نیز می‌توان در بازار یافت.

مشخصات فنی کشنده البرز T375

کامیون کشنده البرز به موتور 9 لیتری کامینز مجهز است که با کد ISLe۳۷۵ شناخته می‌شود و علت نام‌گذاری آن به دانگ فنگ T375 یا البرز T375 نیز همین کد پیشرانه است 375 اسب بخار قدرت تولید می‌کند.

البرز T375

این موتور شش سیلندر قادر است تا حداکثر ۳۷۵ اسب بخار قدرت در ۲۱۰۰ دور دردقيقه و ۱۵۵۰ نيوتن متر گشتاور در فاصله ۱۴۰۰-۱۱۰۰ دور در دقيقه تولید کند. گیربکس مورد استفاده در کشنده البرز T375 نیز ساخت شرکت ZF‌ است که با کد ZF۱۶S۱۶۵۰OD شناخته می‌شود و ترکیب 16 دنده جلو و 2 دنده عقب را ارائه می‌دهد.

در هر دو مدل کشنده البرز تک محور و دو محور، تجهیزاتی اضافی از جمله توربو شارژ خنک شونده توسط آب، ترمز موتور یا خفه کن اگزوز و پیش گرمکن سوخت تدارک دیده شده است.

ظرفیت بار، سیستم تعلیق و ترمزها

نسخه تک محور از کشنده البرز موسوم به البرز T375 4x2، ظرفیت باری برابر با 13 تن دارد. سیستم تعلیق محور جلو در این نسخه فنر پارابولیک با كمك فنر و میل موجگیر و سیستم تعلیق محور عقب فنر شمشي با كمك فنر و میل موجگیر است.

نسخه جفت محور کشنده البرز که با کد البرز T375 6x4 شناخته می‌شود، ظرفیت بار دوبرابر و معادل 26 تن دارد. سیستم تعلیق این تیپ در محور جلو شبیه به نسخه تک محور است اما سیستم تعلیق چرخ‌های عقب متفاوت بوده و فنر شمشي و چهار کمک فنر در این قسمت جای گرفته‌اند.

کشنده البرز

سیستم ترمز کشنده البرز در هر دو نسخه یکسان بوده و تجهیزاتی همچون ترمزهای مستقل جلو و عقب، سیستم ترمز ضد قفل، سوپاپ ترمز وزنی، ترمز تریلی و ترمز پارکینگ در این دو تیپ قابل مشاهده هستند.

امکانات رفاهی کشنده البرز T375

نگاهی نیز به امکانات رفاهی کشنده البرز داشته باشیم. هر دو تیپ این کشنده به امکاناتی از قبیل جک بالابر برقی – هیدرولیكی، دو تختخواب، سیستم تهویه مطبوع، سیستم تعلیق بادی عقب اتاق، صندلی بادی قابل تنظیم، بوق شهری و بادی ، اتصالات برق و باد تریلر با سوكت هفت پل ، فیلتر آبگیر سوخت، كپسول آتش خاموش كن، بكسل بند جلو، جعبه كمك‌هاي اوليه، آفتابگیر داخلی، قفل درب مخزن سوخت، جک ۲۰ تن و ابزار آلات، چرخ پنجم دو اينچی ، علائم و چراغ‌های هشداردهنده، رادیو پخش، چراغ مه شكن عقب و جلو، مثلث خطر ، شیشه‌ بالابر برقی، گلگیر عقب و جلو، گارد بغل، دنده پنج و چراغ قوه، علائم شبرنگ، كلید استارت و خاموش نمودن موتور از بیرون اتاق، بخاری در جا و GPS مجهز هستند.

قیمت کشنده البرز T375

در حال حاضر مشتری می‌تواند نسبت به خرید کشنده البرز در بازه قیمتی گسترده‌ای اقدام کند. نسخه‌های مختلفی از این خودرو سنگین در آگهی‌های خرید و فروش موجود هستند و مشتری در هر شهری می‌تواند چند نمونه از کشنده البرز را برای خرید بیابد. با توجه به تیراژ گسترده البرز T375 توسط سایپا دیزل، به نظر نمی‌رسد مشتریان برای دسترسی به قطعات یدکی این خودرو در کوتاه مدت دچار مشکل شوند.

جدول قیمت کشنده البرز T375 هفته آخر مردادماه:

سال ساختمدلکارکردقیمت
1395تک محور420000یک میلیارد و 320 میلیون تومان
1393جفت محوریک میلیون کیلومتریک میلیارد تومان
1395تک محور350000یک میلیارد و 250 میلیون تومان
1393تک محوریک میلیون و چهارصدهزار کیلومتر920 میلیون تومان
1389جفت محوریک میلیون و 700 هزار کیلومتر700 میلیون تومان

نظرات کاربران

2 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1399/5/27
سلام با احترام
ولی خب
به معنای واقعی اشغال!
در حد پراید در سواری های سبک !
ریتارد و که کلا بیخیل
1399/5/27
واقعا چقدارزون بیست میلیارد دلار میرزه به همت روحانی