موضوعات داغ

برنامه ایران خودرو برای توقف تولید موتور TU5 و جایگزینی موتور +TU5 از سال آینده

عکس نویسنده
فائزه تیموری
نویسنده
عکس مطلب اول

شاهین صدری، معاون تولید قطعات و مجموعه‌های ایران خودرو، اعلام کرد که موتور ارتقا یافته +TU5 در مرحله صنعتی‌سازی قرار دارد. او اعلام کرد که طبق نقشه راه توسعه موتور و قوای محرکه، از سال آینده موتور TU5 از مدار تولید خارج و با موتور +TU5 جایگزین خواهد شد. او همچنین بیان کرد که خطوط موتورسازی ایران خودرو ظرفیت تولید روزانه هزار دستگاه از این محصول را دارد.

معاون تولید قطعات و مجموعه‌های ایران خودرو تولید موتور ارتقا یافته +TU5 را به‌عنوان بخشی از برنامه‌های توسعه‌ای ایران خودرو در حوزه موتور محصولات برشمرد و اظهار کرد که در این موتور با بهره‌گیری از فناوری زمان‌بندی متغیر مداوم سوپاپ‌ها (CVVT)، پمپ روغن با خروجی متغیر و بهبود در اتاقک احتراق موتور، بهبودهای قابل‌توجهی در چابکی و شتاب در دور پایین، توان در دور بالا، کاهش مصرف سوخت و کاهش آلایندگی حاصل می‌شود. این موتور بر روی محصولاتی از قبیل تارا و رانا پلاس به‌کار گرفته می‌شود.

شاهین صدری در ادامه یادآور شد که با اقدامات تعریف شده در پروژه صنعتی‌سازی موتور+TU5، در حال حاضر ماشین‌کاری سرسیلندر، بلوک سیلندر و مونتاژ هر دو نوع موتور TU5 و +TU5 با حدود ۱۴ واریانت مختلف در خطوط تولید فعلی صورت می‌گیرند.

صدری در ادامه ابراز کرد که تولید موتور +EF با بهره‌گیری از مکانیزم CVVT برای هر دو میل بادامک دود و هوا، بهینه‌سازی میل لنگ، استفاده از پمپ روغن دبی متغیر و غیره، کاهش مصرف سوخت و کاهش آلایندگی هدف‌گذاری شده است. او همچنین عنوان کرد که تولید موتور +XU که با اصلاحاتی نظیر اصلاح سامانه لنگ، کالیبراسیون مجدد، نسبت تراکم، تغییر روغن و غیره، افزایش توان، افزایش گشتاور، کاهش آلایندگی و کاهش مصرف مورد انتظار است، از دیگر برنامه های ایران خودرو در راستای ارتقای موتورهای فعلی است.

معاون تولید قطعات و مجموعه‌های ایران خودرو به ارتقای فرآیند تولید نیز اشاره کرد و گفت بر اساس بررسی‌های سیستمی و فنی صورت گرفته و شناخت ریسک‌های موجود با همکاری واحدهای مرتبط، برنامه‌های متنوع زیرساختی و سیستمی از جمله استقرار کامل سیستم تولید +IKPS در تمامی سالن‌های تولید موتور، تدوین شده که در سال جاری اجرایی خواهد شد.

او در پایان خاطرنشان کرد که به منظور کاهش ریسک‌های کیفی خطوط تولید، بررسی‌های جامعی در خصوص خطوط مختلف ماشین‌کاری و مونتاژ صورت گرفته و برنامه اقدام جامعی در حال تدوین است تا با اجرای آن، شاهد افزایش قابلیت تجهیزات خطوط و گیت‌های کنترلی برای کاهش ریسک و یا رفع ایراد باشیم.

نظرات کاربران

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد