موضوعات داغ

آزادسازی بازار خودروی چین

عکس مطلب اول
دنیای‌اقتصاد : هفته گذشته مقامات چینی به‌طور رسمی اعلام کردند محدودیت مالکیت شرکت‌های خودروسازی برای خارجیان حذف خواهد شد. به این ترتیب تولید‌کنندگان خودروهای برقی از امسال، تولیدکنندگان خودروهای تجاری از سال ۲۰۲۰ و تولید‌کنندگان خودروهای سواری از سال ۲۰۲۲ می‌توانند به‌طور مستقل و بدون شراکت با خودروسازان چینی در این کشور فعالیت کنند.
آزادسازی بازار خودروی چین
بازار چین از این پس پذیرای خودروهای آمریکایی و اروپایی خواهد بود و این خودروها بدون پرداخت تعرفه واردات با قیمت مناسب‌تر در اختیار مصرف‌کنندگان قرار خواهند گرفت. اهمیت این تصمیم زمانی آشکار می‌شود که در نظر بگیریم چین بزرگ‌ترین بازار خودروی جهان است و در سال ۲۰۱۷ نزدیک به ۲۹ میلیون دستگاه خودروی نو در این کشور پلاک شده‌اند. قوانین سختگیرانه چین تاکنون خودروسازان خارجی را ملزم می‌کرد که سهمی ۵۰ درصدی از کسب و کار خود در این کشور را به یک خودروساز چینی واگذار کنند و هر خودروساز خارجی می‌توانست حداکثر در قالب دو شرکت سرمایه‌گذاری مشترک با شرکای چینی همکاری کند. اگرچه مقامات چینی از ابتدای سال‌جاری میلادی خودروسازان را به رعایت استانداردهای کیفی متعددی موظف کردند و تولید ۵۰۰ مدل خودرو نیز به همین دلیل متوقف شد، با وجود این، هنوز اما و اگرهای بسیاری در مورد کیفیت خودروهای چینی وجود دارد. در چنین شرایطی اقدام دولت چین فشاری مضاعف به خودروسازان داخلی وارد خواهد ساخت، اما کارشناسان عقیده دارند این تصمیم در درازمدت به نفع چینی‌ها تمام خواهد شد.

مدیر دانگ‌فنگ، غول خودروسازی چین، در واکنش به این خبر گفت: «گرچه در کوتاه‌مدت منافع قابل‌توجهی نصیب خودروسازان خارجی خواهد شد، اما این تصمیم در درازمدت خودروسازی چین را توانمندتر و قوی‌تر خواهد ساخت.» یک موسسه تحقیقاتی خودرو در چین هم اعلام کرد این تغییر رویه موجب تشدید رقابت در بازار خودروی چین خواهد شد، اما در نگاه جامع‌تر، وضعیت این بازار را بهبود خواهد داد. از این پس خودروسازان چینی نمی‌توانند به سودآوری شرکت‌های سرمایه‌گذاری مشترک با خودروسازان خارجی تکیه کنند و به تقویت تولیدات خود روی خواهند آورد. به این ترتیب رقبای ضعیف‌تر، از دور رقابت خارج خواهند شد و شرکت‌های قدرتمندی همچون جیلی به کار خود ادامه خواهند داد.

تشدید رقابت به سود همه
یک تحلیلگر صنعت خودرو در موسسه سرمایه‌گذاری میتسوبیشی یو‌اف‌جی ژاپن عقیده دارد خودروسازان چینی در سال‌های اخیر بسیار پیشرفت کرده‌اند و تا مرحله‌ای که از شرکای خارجی خود بی‌نیاز شوند، فاصله اندکی دارند، اما خودروسازان خارجی هم به ارائه مدل‌های جدیدتر در بازار چین ترغیب می‌شوند و به این ترتیب مشتریان چینی از رقابت خودروسازان منتفع خواهند شد. فولکس‌واگن نیز اعلام کرد این اقدام سبب خواهد شد خودروسازان خارجی با اطمینان بیشتری در چین سرمایه‌گذاری کنند و موج نوآوری در صنعت خودرو نیز تقویت خواهد شد.

فرصت رشد برای برقی‌ساز‌ها
نشریه وال‌استریت ژورنال این اقدام را گامی در جهت کاستن از تنش‌های تجاری میان آمریکا و چین دانسته است؛ چراکه اغلب خودروسازان مطرح آمریکایی و آلمانی هم‌اکنون در قالب شرکت‌های سرمایه‌گذاری مشترک در چین فعالیت تولیدی دارند. اما باید به خاطر داشت سیاست برقی‌سازی چین سبب شده است تولیدکنندگان خودروهای برقی هم توجه ویژه‌ای به این بازار نشان بدهند و در بحبوحه رقابت جهانی در زمینه توسعه و تولید خودروهای برقی، لزوم به اشتراک گذاشتن فناوری‌ها با شریک چینی موجب می‌شد خودروسازانی همچون تسلا از عواید حاصل از فعالیت در چین بگذرند و تولیداتشان را پس از پرداخت تعرفه ۲۵ درصدی در اختیار مشتریان چینی قرار دهند. حتی خودروسازانی نظیر جنرال موتورز و فولکس‌واگن که با مشارکت چینی‌ها در این کشور اقدام به تولید خودرو می‌کنند نیز تاکنون تولید خودروهای برقی را در چین آغاز نکرده‌اند. در سال ۲۰۱۷ اخباری درخصوص تسهیلات خاص برای تولیدکنندگان خودروهای برقی منتشر شد.

دولت چین قصد داشت کارخانه‌های تولید خودروهای برقی در مناطق آزاد تجاری را از قوانین جاری مستثنی کند به‌طوری که خودروسازان خارجی بتوانند بدون مشارکت چینی‌ها اقدام به تولید کنند. شرکت تسلا نیز اعلام کرد در حال مذاکره برای احداث کارخانه‌ای در شانگهای است، اما پیش از آنکه مذاکرات خودروسازان به توافقی قطعی منجر شود مقامات چینی تصمیم گرفتند بازار برقی کشور را به روی خودروهای روز دنیا بگشایند. اکنون این خودروسازان فرصت خواهند یافت بدون آنکه فناوری‌های پیشرفته خود را با دیگران به اشتراک بگذارند، محصولات خود را با قیمتی مناسب‌تر در اختیار خریداران چینی بگذارند و سهم خود را از بازار نوظهور برقی‌ها در چین افزایش دهند. خریداران نیز قادر خواهند بود خودروهای برقی مورد نظر خود را از میان محصولاتی با امکانات متنوع انتخاب کنند و خودروهای برقی اروپایی و آمریکایی دیگر کالای لوکس و مختص ثروتمندان نخواهند بود. به نظر می‌رسد اولویتی که دولت چین برای برقی‌سازها در نظر گرفته از یکسو در جهت بهبود کیفیت هوا و رواج خودروهای برقی با کیفیت در این کشور است و از سوی دیگر استارت‌آپ‌ها و خودروسازان چینی را وادار خواهد کرد در طراحی و تولید خودروهای برقی به نحوی عمل کنند که هم از نظر کیفیت و هم از نظر قیمت بتوانند با محصولات روز دنیا رقابت کنند.

نظرات کاربران

7 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1397/2/6
فقط ماییم که باید چشممون به در سفید شه
1397/2/7
سلام
دوست عزیز اگر با دقت بیشتری متن را مطالعه کنی متوجه میشی که چین از ابتدا تعرفه هایی به مراتب بیشتر از ایران برای واردات خودرو اعمال میکرده ولی از طرفی شرکت های مختلف خارجی با سرمایه گذاری پنجاه درصدی و شریک شدن با خودرو سازان باعث ایجاد رقابت و در نتیجه توسعه و پیشرفت صنعت خودرو چین شده ..حالا که تولیدات این کشور تا سال2022به کیفیت خودرو های سورای سطح اول دنیا می رسند تعرفه واردات برداشته می شود..اما در ایران تعرفه هست اما برای رقابت بین خودرو سازان خارجی برای سرمایه گذاری در ایران هیچ گونه اقدامی صورت نگرفته است و فقط با رانت های مختلف با شرکت های رنو و پژو برای مونتاژ شدن محصولات در ایران به توافق رسیده اند نه انتقال تکنولوژی چون خود این شرکت ها استفاده کننده تکنولوژی از شرکت های زیمنس و بوش و... هستند..پس مشکل سیاست گذاری دولت برای مونتاژ کاری است که باعث دور زدن پرداخت مالیات و تعرفه برای واردات است.از طرفی ایجاد تعرفه برای حمایت از تولید داخلی فقط شعار محسوب میشه.
1397/2/6
ایکاش مسئولین مملکت ما هم از اربابان چینی خودشون این چیزا رو یاد بگیرند
1397/2/6
وقتی مدیران لایق سر جای خودشون باشند, این تصمیمات حرفه ای گرفته میشه و دست انسان ها و شرکتهای سودجو از جیب مردم قطع میشه و دریه فضای رقابتی سالم هرکس بهتر باشه بیشتر دیده میشه و بیشتر رشد میکنه و شرکتهای نالایق که با رانتهای داخلی در پس پرده در پی انحصار طلبی و سودجویی هستند خود به خود از گردونه حذف میشن .
1397/2/6
اونا رييس جمهور دارن ها!
1397/2/6
این خبر رو به زبانی که مسولان ما بفهمند !!!! ترجمه کنید بفرستید برایشان !!
1397/2/6
دقیقا مثل مسئولین وظیفه شناس کشور ما عمل کردند😂😂😂
:)