موضوعات داغ

ملاقات خودروبانک با بوگاتی شیرون؛ 16 سیلندر 2.5 ثانیه‌ای

عکس مطلب اول
نام شیرون نخستین بار در سال 1999 بر سر زبان ها افتاد. بوگاتی در آن سال در نمایشگاه خودروی فرانکفورت 1999 از یک خودروی مفهومی با نام 18/3 شیرون رونمایی کرد که البته این خودرو هیچگاه به تولید نرسید. بوگاتی 18/3 شیرون خودروی بسیار خاصی چه با معیارهای زمان خود و چه با معیارهای فعلی بود. در این ابرخودروی کانسپت، بوگاتی از یک پیشرانه ی 18 سیلندر 6.3 لیتری استفاده کرده بود که می توانست 547 اسب بخار قدرت و 650 نیوتن متر گشتاور را تولید کرده و با استفاده از یک گیربکس 5 دنده دستی به هر چهارچرخ خودرو انتقال دهد.
موتور بوگاتی 18/3 شیرون در نوع خود بسیار خاص و جالب بود. این موتور در حقیقت از به هم پیوستن 3 عدد موتور 6 سیلندر خطی با یک میل لنگ مشترک به وجود آمده بود. این چیدمان خاص که البته هیچ وقت به خیابان ها راه پیدا نکرد در نام گذاری این خودرو نیز خود را نشان داد به طوری که عدد 18 نشان دهنده ی 18 سیلندر بودن خودرو و عدد 3 نیز نشان دهنده ی استفاده از 3 بلوک 6 سیلندر خطی در این خودرو است. نام شیرون نیز متعلق به لوییس شیرون راننده ی تیم بوگاتی اهل موناکو است که وی در بین سال های 1950 تا 1958 در مسابقات فرمول یک شرکت می کرد. جالب است بدانید لوییس شیرون مسن ترین راننده ای است که تا کنون در مسابقات فرمول یک شرکت کرده است. این خودرو می توانست در 5.3 ثانیه سرعت خود را از صفر به 100 کیلومتر بر ساعت برساند و حداکثر سرعت آن نیز 330 کیلومتر بر ساعت بود.

بوگاتی شیرون

بوگاتی شیرون

اما به سال 2016 برگردیم. بوگاتی در این سال در نمایشگاه خودروی ژنو از مدل جدید خود با نام شیرون رونمایی کرد. اما این مدل شیرون بر خلاف خودروی کانسپتی که در اواخر دهه 1990 رونمایی شد قرار شد جایگزین مدل افسانه ای ویرون شود و به خیابان ها راه پیدا کند.
بوگاتی شیرون یک خودروی موتور وسط دو نفره و مجهز به سیستم چهارچرخ محرک است. تولید این خودرو در کارخانه بوگاتی در مولشین فرانسه انجام می شود و قرار است تا تنها 500 دستگاه از آن به تولید برسد.
از نظر طراحی، بوگاتی شیرون تفاوت های اساسی با مدل ویرون دارد و ظاهر آن کاملا مدرن تر و صد البته خشن تر است اما همچنان می توان المان های طراحی بوگاتی را در آن مشاهده کرد و امکان ندارد تا شیرون را با خودرویی جز بوگاتی اشتباه بگیرید.

بوگاتی شیرون

بوگاتی شیرون

بوگاتی شیرون در قلب محرک خود از نسخه ی بروزرسانی شده و تقویت شده‌ی همان موتور W16 بوگاتی ویرون استفاده می کند. موتور شیرون نیز همانند ویرون به 4 عدد توربوشارژر مجهز است و می تواند 1500 اسب بخار قدرت و 1600 نیوتن متر گشتاور را تولید کند. گشتاور این موتور نیز از دور موتور 2 هزار دور بر دقیقه تا 6 هزار دور بر دقیقه در اختیار راننده قرار دارد. برای مقایسه باید بدانید که نسخه استاندارد ویرون دارای 987 اسب بخار قدرت و قوی ترین نسخه ی ویرون نیز که ویرون سوپر اسپرت نام دارد، 1200 اسب بخار قدرت دارد. در جدول زیر می توانید مشخصات فنی بوگاتی شیرون را مشاهده کنید.
مشخصات فني
مدلبوگاتی شیرون
پيشرانه16 سیلندر W شکل چهار توربو
حجم موتور7993 سی سی
حداکثر قدرت1500 اسب بخار در 6700 دور بر دقیقه
حداکثر گشتاور1600 نیوتن متر در 2 هزار تا 6 هزار دور بر دقیقه
شتاب رسمي2.3 ثانیه
مصرف سوخت ترکيبي23 لیتر در هر 100 کیلومتر
وزن1996 کیلوگرم
قيمت3 میلیون دلار

بوگاتی شیرون

بوگاتی شیرون

بوگاتی شیرون با مدل ویرون اشتراکات زیادی دارد. برای مثال در شیرون نیز از بدنه و شاسی فیبر کربنی استفاده شده است و این مدل نیز به سیستم تعلیق مستقل و سیستم چهارچرخ محرک Haldex مجهز است. بدنه‌ی فیبر کربنی بوگاتی شیرون آنقدر محکم است که می تواند 5 هزار نیوتن متر گشتاور پیچشی را تحمل کند.

بوگاتی شیرون

بوگاتی شیرون

موتور 8 لیتری بوگاتی شیرون به چهار عدد توربوشارژر مجهز است که دو تای آنها از 8 لوله اگزوز تغذیه می شوند و به طور دایمی در حال کار هستند و دوتای دیگر هم که آنها نیز از 8 خروجی باقی مانده اگزوز تغذیه می شوند از نوع کنترل شونده هستند و میزان درگیری آنها بسته به موقعیت پدال گاز متغیر است. بوگاتی این ترفند را برای کاهش تاخیر توربو ها به کار برده است. توربوشارژرهای این خودرو 50 درصد سایز بزرگتری در مقایسه با ویرون دارند و ورودی هوای آنهای نیز از جنس فیبر کربن است. این توربوشارژر ها در مقایسه با توربوشارژرهای بوگاتی ویرون می تاونند 50 درصد هوای بیشتری را مکش کنند.

بوگاتی شیرون

بوگاتی شیرون

موتور شیرون در حقیقت از به هم پیوستن 4 موتور 4 سیلندر خطی حول یک میل لنگ مشترک به وجود آمده است. دو بلوک بالایی این خودرو دارای زاویه 90 درجه نسبت به هم هستند و دو بلوک پایینی نیز 15 درجه نسبت به بلوک های بالایی زاویه دارند.
انتقال نیرو به محورهای جلو و عقب شیرون با کمک یک گیربکس دوبل کلاچ 7 دنده ساخت ریکاردو انجام می شود. این گیربکس دوبل کلاچ نسخه ای اصلاح شده از گیربکس مورد استفاده در ویرون است و در آن از کلاچ های سنگین تر و دنده های سبک تری استفاده شده است. در بیشتر مواقع نیروی موتور این خودرو به چرخ های عقبی منتقل می شوند اما اگر سیستم هوشمند Haldex تشخیص دهد که چرخ های عقبی هرزگردی می کنند بخشی از نیرو را نیز به محور جلو انتقال می دهد.

بوگاتی شیرون

بوگاتی شیرون

ابعاد رینگ های این خودرو در جلو 20 اینچ و در عقب 21 اینچ است. عرض لاستیک های نیز در مقایسه با مدل ویرن افزایش پیدا کرده است و به 285 میلیمتر در جلو و 355 میلی متر در عقب رسیده است. این تغییرات سبب شده است که شیرون دارای پایداری بهتری در مقایسه با ویرون و حتی ویرون سوپر اسپرت باشد. باید بانید که بوگاتی شیرون یکی از سریع ترین خودروها در پیست لمانز است که دلیل اصلی این امر سرعت بالای این خودرو در مسیر مستقیم این پیست معروف با نام مولسان است.
برای متوقف کردن شیرون نیز از ترمزهای کربن سرامیکی با سایز 420 میلیمتری استفاده شده است.

بوگاتی شیرون

بوگاتی شیرون

در انتها نیز اجازه دهید تا به برخی رکورد های ثبت شده توسط این خودرو بپردازیم. شتاب صفر تا صد کیلومتر این خودرو 2.5 ثانیه است و در 6.5 ثانیه نیز سرعت خود را از صفر به 200 کیلومتر بر ساعت می رساند. همچنین رسیدن به سرعت 300 کیلومتر بر ساعت برای شیرون تنها 13.6 ثانیه به طول می انجامد. حداکثر سرعت این خودرو نیز 442 کیلومتر بر ساعت اعلام شده است. در انتها هم می توانید گالری تصاویر اختصاصی بوگاتی شیرون را که توسط تیم خودروبانک و در کشور امارات تهیه شده است را تماشا کنید.

نظرات کاربران

26 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1397/2/16
وای خدا چقدر با کیفیت، چقدر بی نظیر ، چی میشه گفت در وصف این هیولا
1397/2/16
یه سوال این ماشین چرا پخش نداره ؟

1397/2/17
قرار نیست که با این بری سیزده به در یا بری شمال که تو جاده موزیک پخش کنی این برای شتاب و سرعت و مختص پیست ساخته شده
1397/2/17
آقا محمد‌ این ماشین داره منتهی طراحیش با ماشین های دیگه فرق داره و چیزی نیست که مشخص باشه اگه‌ اشتباه نکنم‌چون‌ دقیق نمیدونم زیر اون قسمت کنسول وسط که فضای باز هست اونجا قرار گرفته...در ضمن بوگاتی شیرون گرون ترین سیستم صوتی در بین همه ماشین های دنیا داره که داخل اسپیکر هاش برای بهتر شدن تفکیک صدا الماس بکار گرفته شده و از نظر قدرت خروجی صدا هم‌ از بنتلی بنتایگا و مرسدس میباخ قوی تر هست
1397/2/17
در جواب اسپرت :دوست عزیز دوستمون یه سوال پرسید تو مثل حیوون جواب میدی ؟!!اصن چه ربطی داره میخوای بری سیزده بدر ؟!!مگه ماشین اسپر نباید موزیک داشته باشه !!آهان ما الان فهمیدیم این ماشین اصن مال پیسته و سلبریتیا هم که خریدن باید برن تو پیست باهاش رانندگی کنن و موزیکم اصن گوش ندن چون این ماشین واسه سیزده بدر نیست به گفته تو !!خدا شفا بده
همین کریم بنزمای ما تو رئال مادرید تازه خریده و باهاش موزیک پلی میکنه :دی
1397/2/17
نگران نباش دادش، وانتش داره میاد، اون پخش داره !
1397/2/16
تشکر میکنم از آقای حسین ریاحی برای نوشتن این مقاله که باعث شد چند دقیقه ی هم که شده از حال هوای کشور و وضع بدی که به وجود اومده خارج بشم و توی رویاهام به چیزهای خوبی که برای ما عشق ماشین هاست فکر کنم که البته بعد از چند دقیقه که به خودم اومدم بازم یاد پراید افتادم که هر روز صبح باید سوارش بشم

ممنون از خودرو بانک
1397/2/16
تو خود کشور های ثروتمند هم که بازار خودرو ارزونه شما نمیتونی اینو بخری! باید پول چند ده پرایدو بزاری روی هم. پس بهتره تو همون خیالاتت بمونی چون تو دنیای واقعی هیچ جا نمیتونی بخری
1397/2/16
هووووووم
1397/2/16
به درد هیچی نمیخوره فقط تشریفات با این قیمت فضایی
GTR-AMS میخوره اینو
1397/2/16
حالا ایندفعه رو شما سوار شو اینو دلمونو شاد کن بعد برو gtr-ams چاق و چله خودتونو برون
1397/2/16
دوست عزیز اون ماشین تیونینگ هستش و برای درگ درستش کردن و اصلا قابل راندن نیست ... اصلا منطقی نیست مقایسه یه هایپرکار با یه ماشین تیونینگ شده
1397/2/16
خوشم میاد شما پراید پژو سواران به همه چی نظر میدید. باشه عمو به لگن شما نمی‌رسه برو دم خونتون بازی کن.
وقتی گداگشنه درباره یه ماشین که اصلا اسمشو نمیدونه نظر بده همین میشه.
1397/2/16
چه پرفکت دیداری...
کاش از جزئیاتش بیشتر عکس تهیه میکردین..
1397/2/16
پراید ما از این بهتره (مدیر عامل چارپا)
1397/2/16
نميدونم چه كلمه اى ميتونه توصيفش كنه.وحشتناك عاشقشم
1397/2/20
به پپای کوینخزگ نمیرسه
1397/3/5
به همين خيال باش
1397/2/16
این ماشین به شکل طبیعت ساخته شده
اما نمیدونم چرا اینقدر طراحی بیرون زشتی داره
شاید طبیعت کره زمین و هرچی بیشتر سرعت بری فیزیک بیشتر باهات مخالفت میکنه
اون دماغ ماشین میتونست جالبتر طراحی بشه
از لحاظ فنی کامل رقیبی نداره اما از نظر طراحی منو راضی نکرد
شاید از نزدیک ندیدم اگر ببینم شاید نظرم عوض بشه
1397/2/18
میگیم تو نسخه بعدی به بفکر شما باشن تا از نظر طراحی شمارو هم راضی کنن
1397/2/17
خط برجسته روی کاپوت شیرون منو یاد کاپوت پیکان میندازه
طراحی میتونست بهتر باشه

1397/2/19
اگه بهتون گفتن بفرمایید این شیرون برای شما بگید نه ممنون طراحیش شبیه پیکانه و میتونست طراحیش بهتر باشه پس من همون پرایدمو سوار میشم
1397/2/17
از اون سال تا الان صبر کردن تا یه شاهکار مهندسی رو تحویل دنیا بدن ! سود منفعت شخصی رو کنار گذاشتند و صبر کردند و آموزش دیدند، آزمون و خطا کردند تا چنین خودرو تاریخی ای بسازند !
خودروساز ما 55 ساله توی همین دنیا داره ماشین تولید میکنه، میدونه که خودروهای بی کیفیت میسازه، میدونه داره مردم رو به کشتن میده، میدونه داره پول زور از مردم میگیره، میدونه داره پول حرام میبره، میدونه داره سر مردم کلاه میزاره و .... همه این ها رو میدونه اما سود و منفعت شخصی رو فدای کیفیت و مهندسی میکنه و با اعتماد به نفس کامل هم میاد میگه "بنز و هیوندای نمیتونند این استاندارد ها رو پاس کنند" هیچ کسی هم نیست به این حرف خرد مندانه نقد کنه !!!
از همه این ها بدتر، مردمی که خودشون باعث عقب ماندگی خودشون شدند با حمایت های کم عقلانه از همین خودروساز ها !
#از_ماست_که_بر_دوغ
1397/2/19
استاندارد های ایرانو نمیتونه پاس کنه!
1398/9/14
این اعداد و ارقام قدرت و گشتاور زمانی اتفاق میفته که همه چی ایده آل باشه،یعنی طبق محاسبات مهندسین پرمغز اونور باشه(از حداقل چیزا مثل:روغن موتور مناسب و بنزین با بهترین کیفیت و .. تا پارامترای پیچیده تر و مهندسی تر)

شما بیا بنزین ایرانو (چه معمولیش که اشغاله چه سوپر که بازم تحفه ای نیس)بریز توی این هیولا،
یا مثلا روغن داخلی بریزی،یا خارجی بریز!خارجی هم خو وارد نمیشه،همه تقلبی و فِیکن..
دهن ماشین سرویس میشه با این سوخت و روغن اشغال ما،
توربوهاش نسوزن صلواات.!
1402/3/29
پادشاه تمام ماشین ها بوگاتی شیرونه⚡⚡