موضوعات داغ

کیا اسپورتیج یا فولکس واگن تیگوان – از غرب تا شرق با تب کراس‌اوورها

24 خرداد 1397

مقدمه

مدتی است که کراس‌اوورها به گزینه‌ای محبوب مشتریان تبدیل شده‌اند و با پاسخ به نیازهای قشر وسیعی از جامعه، قسمت بزرگی از بازار خودرویی جهان را به خود اختصاص داده‌اند. ما ایرانی‌ها هم با اینکه در خیلی چیزها با همه جای دنیا تفاوت داریم اما در این مورد از سلیقه جهانی پیروی کرده‌ایم و اینجا هم کراس‌اوور سواری طرفداران بسیاری یافته است. اگر شما هم جزو علاقه‌مندان به این کلاس خودرویی هستید با این مقاله خودروبانک همراه شوید زیرا امروز قصد داریم دو کراس‌اوور پرادعا و مطرح شرق و غرب یعنی "کیا اسپورتیج QL" و "فولکس واگن تیگوان" را پیش روی هم قرار دهیم تا ضمن آشنایی با هر دو متوجه شویم کدامیک انتخاب بهتری است. البته الان در زمانی دارم این مقاله را مینویسم که بازار داخلی تحت تاثیر کارشکنی دولت‌های غربی و زیاده‌خواهی وحشتناک دلالان وطنی "هم از خودی می‌خوریم و هم از بیگانه!" به آشفته بازاری تبدیل شده و اصلاً مطمئن نیستم که خرید ماشین در چنین شرایطی کار درستی باشد. اما به هر حال انسان به امید زنده است و ما هم امیدواریم به زودی این اوضاع نابسامان به نفع مردم بهبود یابد و در آن زمان این مقاله به شما کمک کند که گزینه مناسب خود را راحت‌تر انتخاب کنید. پس لطفاً با خودروبانک همراه باشید.

طراحی ظاهری

ابتدا به سراغ فولکس واگن تیگوان برویم. همانطورکه می‌دانید تقریباً تمامی محصولات فولکس واگن عادت دارند با تیپی ساده و اتو کشیده و در عین حال شیک و مرتب در انظار ظاهر شوند. خوب این خصلت خانوادگی در مسافر آلمانی امروزمان هم دیده می‌شود و تیگوان نیز همچون سایر اعضاء خانواده فولکس واگن با خطوطی حساب شده، جنتلمن به نظر می‌رسد. از نکات جالب طراحی این ماشین می‌شود به ترکیب جلو پنجره و چراغ‌های جلو که به شکل جالبی در هم آمیخته شده‌اند، اشاره کرد. همچنین هماهنگی عالی میان خطوط کارشده در جای‌جای بدنه باعث شده که ماشین از تمامی زوایا هارمونی مناسبی داشته باشد. در حقیقت فولکس واگن توانسته بدون استفاده از هیچ قطعه عجیب و غریب یا حجم اغراق‌آمیزی یک خودرو زیبا و شیک خلق نماید. حتی طراحی قسمت انتهایی هم که خیلی ساده است از پختگی کافی برخوردار می‌باشد.

البته ممکن است برخی بگویند این جور طراحی برای این سطح قیمتی (آنهم قیمت از نوع وطنی!) زیادی محافظه‌کارانه می‌باشد و جا داشت که طراحان فولکس واگن در هنگام دست به قلم بردن، جسارت بیشتری به خرج می‌دادند. اما در هر صورت این شکل و شمایل بی‌آلایش سالهاست که در ژنتیک این غول خودروسازی نقش بسته و اتفاقاً طرفداران زیادی هم دارد.

حال نگاهی هم به کیا اسپورتیج QL بیندازیم. کیا بر خلاف فولکس واگن اهل تغییر چهره‌های ناگهانی است و با این کار هر از گاه طرفدارانش را حسابی غافلگیر می‌کند. البته این روش ریسک بالایی هم دارد. در واقع درست است که تغییر قیافه کلی می‌تواند مشتریان جدیدی را به صف طرفداران یک محصول اضافه کند اما در طرف مقابل ممکن است برخی از مشتریان قدیمی را فراری دهد. اتفاقاً همین اتفاق در مورد دماغه نسل جدید اسپورتیج رخ داده و طرفداران کیا را به دو بخش تقسیم نموده است. دسته اول این چهره را بدلیل حالت اسپرت و متفاوتش حسابی پسندیده‌اند ولی دسته دوم صورت جدید اسپورتیج را گامی رو به عقب پنداشته و قیافه نسل قبلی را زیباتر می‌دانند. شاید هم ظاهر کم‌نقص نسل قبلی اسپورتیج توقعات را زیادی بالا برده بوده است. به هر حال این قضیه به سلیقه شما برمی‌گردد. اما با گذر از این قسمت باید بگوئیم که در زاویه کناری و پشتی، با طراحی عامه‌پسندی روبرو هستیم که اکثریت افراد با آن ارتباط مناسبی برقرار می‌کنند. مثلاً در نیم رخ، رینگ‌های زیبا و خطوط سیال و حجم دهی هوشمندانه کیا، توانسته هیکل اسپورتیج را با ابهت‌تر از تیگوان نشان بدهد و در پشت سر هم شکل و شمایل چراغ‌ها و بالچه انتهائی جذاب از کار در آمده‌اند.

پس در نهایت این سلیقه شخصی شماست که مشخص می‌کند ظاهر اصیل، ساده و با وقار تیگوان بهتر است یا طراحی جسورانه و مدرن اسپورتیج. اما اگر از من بپرسید میگویم دماغه تیگوان بهتر از رقیب طراحی شده و در عوض قسمت پشتی محصول کیا ظاهر زیباتر و هیجان‌انگیزتری نسبت به رقیب دارد.

طراحی داخلی

سرکی هم به داخل کابین‌ها بکشیم. طراحی داخلی هر دو ماشین ساده و در عین حال زیباست. غربیلک‌های D-Cut، دکمه‌های پرشمار و خطوطی هماهنگ که در داشبورد هر دو دیده می‌شوند نیز حس مطلوبی به سرنشینان می‌دهند. البته وجود نمایشگر بزرگ‌تر تیگوان باعث شده که کابین فولکس واگن اندکی مدرن‌تر دیده شود. همچنین قسمت دسته دنده و حوالی آن نیز در تیگوان اندکی ظریف‌تر و مدرن‌تر به نظر می‌رسند؛ اما در عوض قسمت مورب کنسول میانی اسپورتیج شور و حال بیشتری به داشبورد بخشیده.

از نظر کیفیت متریال نیز شرایط هم دو خودرو تقریباً مشابه هم به نظر می‌رسد و هر دو با داشبوردهایی با کیفیت اما کنسول و تو دری‌هایی از جنس پلاستیک نسبتاً خشک از سرنشینان میزبانی می‌نمایند. البته این قضاوت ما در مورد کیفیت ظاهری بود و در خصوص ماندگاری باید در کیلومترهای بالاتر ماشین‌ها را مورد بررسی و مقایسه قرار داد. ارگونومی هر دو خودرو هم خوب است و برای یافتن و استفاده از ادوات، کار سختی پیش رو نداریم. همچنین در خصوص فضای داخلی هرچند جای پا در قسمت عقبی اسپورتیج اندکی بهتر ارزیابی شد اما در مجموع هر دو خودرو فضای کافی برای استفاده خانوادگی را به سرنشینان ارائه دادند که راضی کننده بود.

در خصوص صندوق عقب هم خیالتان راحت باشد چون هر دو ماشین فضای کافی را در اختیار قرار می‌دهند.

امکانات

داخل کیا اسپورتیج QL مورد آزمایش آپشن‌هایی از قبیل ورود بدون کلید و استارتر دکمه‌ای، سیستم کنترل باد لاستیک‌ها TPMS ، سیستم چهارچرخ متحرک هوشمند کیا، صندوق عقب برقی هوشمند، حسگرهای نور و باران، شارژر وایرلس، ترمز پارک برقی بهمراه اتوهلد، سنسورهای پارک، چراغشور، گرمکن تمامی صندلی‌ها بهمراه سیستم تهویه برای صندلی‌های جلو، گرمکن فرمان، سقف پانوراما بهمراه سانروف برقی، چراغ‌های تطبیقی جلو، بلوتوث، صندلی‌های جلو برقی، آینه‌های جانبی تاشو برقی، آینه وسط الکتروکرومیک، تهویه مطبوع اتومات با امکان تنظیم مجزا برای سرنشینان جلو، سیستم کمکی حرکت در شیب، دف لاک، کروز کنترل، امکان تغییر حالت رانندگی، پدال‌های تعویض دنده در پشت فرمان، 6 عدد کیسه هوا "جلو/جانبی/ پرده ای"، سیستم های ترمز و پایداری از قبیل ABS ، EBD ، ATCC و ... دیده می‌شود که امکانات خوبی هستند.

در طرف مقابل تیگوان نیز به گزینه‌های بسیاری از قبیل سیستم‌های ترمز و پایداری شامل ABS ، ASR ، EDL ، EDTC ، کنترل پایداری یدک‌کش، ایربگ‌های جلو، جانبی و پرده‌ای بهمراه کیسه هوای زانویی راننده، کنترل سرعت در شیب، سیستم محافظت از عابر پیاده، هشدار خوابالودگی راننده، نمایشگر فشار باد تایرها TPMS ، آینه های جانبی تاشو برقی بهمراه حافظه، آینه وسط الکتروکرومیک، صندلی‌های جلو برقی با سه حافظه، سقف پانورامیک بهمراه سانروف برقی، سنسورهای نور و باران، چراغ‌های تطبیق‌پذیر بهمراه روشنایی جانبی، صندوق برقی مجهز به سنسور پا، سیستم هدآپ، صفحه کیلومتر دیجیتال، دوربین 360 درجه، سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک چند منطقه‌ای، سیستم اتوپارک، امکان انتخاب حالت‌های مختلف رانندگی از جمله آفرود، کروز کنترل، ترمز پارک برقی بهمراه سیستم اتوهلد، نمایشگر چند منظوره، بلوتوث، گرمکن صندلی‌های جلو و عقب، سیستم ورود و استارت بدون کلید، میز پذیرایی تاشو برای سرنشینان پشتی، سیستم Start-Stop ، شیفترهای پشت فرمان و سنسورهای پارک و بسیاری موارد دیگر تجهیز شده که حتی بیشتر از محصول کیا مشتری را راضی و خرسند نگاه می‌دارند.

البته با تمامی این اوصاف باز هم جای خالی مواردی مثل مانیتور بزرگ برای اسپورتیج یا برخی از رادارها برای هر دو ماشین احساس می‌شود.

راستی در هنگام بررسی با دیدن سیستم صوتی JBL اسپورتیج تصمیم گرفتیم مقایسه‌ای هم در این خصوص داشته باشیم که باید بگویم هرچند کیفیت سیستم صوتی محصول کیا عالی بود اما داخل اتاق فولکس واگن هم هیچ کمبودی از این بابت احساس نشد و هر دو ماشین از نظر کیفیت و بلندی صدا شرایط مطلوبی داشتند.

ایمنی

با نگاهی به گزارشات موسسه ایمنی Euro-NCAP و مشاهده 5 ستاره کامل هر دو خودرو، خیالمان از بابت امنیت راحت شد. ضمناً همانطور که مشاهده می‌کنید امتیازاتشان خیلی بهم نزدیک است و در نتیجه نمی‌توانیم یکی را برتر از دیگری بدانیم.

پیشرانه و توانایی های حرکتی

در زیر کاپوت کیا اسپورتیج QL یک موتور 4 سیلندر 2.4 لیتری 16 سوپاپ GDI قرار گرفته که قادر است در بهترین حالت 181 اسب بخار قدرت و 237 نیوتن متر گشتاور را در اختیار راننده قرار دهد. این موتور نیروی خود را از طریق یک جعبه دنده 6 سرعته اتوماتیک بصورت هوشمندانه به 4 چرخ منتقل می‌نماید. خوب این اعداد و ارقام برای یک کراس‌اوور کافی به نظر می‌رسند. شتاب رسمی اعلامی هم نشان می‌دهد که اسپورتیج جدید نه تنها مثل توسان‌های TL دو لیتری وارد نشده، بلکه اصلاً خودرو کندی هم نیست و حتی می‌تواند برای کراس‌اوورهای پرادعاتری مثل نیسان ایکس تریل یا رنو کولیوس هم حسابی خط و نشان بکشد. اما این بادی که به غبغب اسپورتیج افتاده پس از گشودن درب موتور تیگوان فروکش خواهد کرد زیرا اینجا یک انجین 2 لیتری 16 سوپاپه توربو شارژر با سیستم تزریق مستقیم سوخت قرار گرفته که می‌تواند اوضاع را کاملاً تغییر دهد.

البته پیشرانه فولکس واگن از نظر حداکثر قدرت تفاوت چندانی با اسپورتیج ندارد و با 180 اسب بخار، مشابه با محصول کیا به نظر می‌رسد. اما تفاوت‌ها از جایی آغاز می‌شود که نگاهی به گشتاور و دور موتوری که حداکثر قدرت و گشتاور در دسترس قرار می‌گیرند میندازیم. اینجاست که متوجه می‌شویم تیگوان نه تنها گشتاور بسیار بیشتری تولید می‌کند بلکه به لطف سیستم پرخوران می‌تواند این گشتاور را به صورت خطی و از دور موتور بسیار پایین در اختیار راننده قرار دهد. حتی حداکثر قدرت تولیدی هم از دور موتور پایین‌تری نسبت به موتور 2.4 اسپورتیج در دسترس می‌باشد که این قضیه در شتاب، کشش و حتی مصرف سوخت اثر مناسبی خواهد داشت. ضمناً جعبه دنده تیگوان از نوع 7 سرعته اتوماتیک دو کلاچه DSG است و سیستم انتقال قدرت، توان تولیدی را به صورت هوشمند میان 4 چرخ تقسیم می‌نماید. برای مقایسه راحت‌تر بهتر است نگاهی به جدول خلاصه مشخصات این دو داشته باشیم.

مدلفولکس واگن تیگوانکیا اسپورتیج
پیشرانه4 سیلندر توربوشارژ4 سیلندر تنفس طبیعی
حجم موتور1984 سی سی2359 سی سی
حداکثر قدرت180 اسب بخار در دور 3940181 اسب بخار در دور 6000
حداکثر گشتاور320 نیوتن متر از دور 1500237 نیوتن متر در دور 4000
جعبه دنده7 سرعته خودکار دو کلاچه6 سرعته خودکار
شتاب رسمی7.7 ثانیه8.6 ثانیه
حداکثر سرعت208 کیلومتر در ساعت183 کیلومتر در ساعت
مصرف ترکیبی7.3 لیتر در 100 کیلومتر8.5 لیتر در 100 کیلومتر
وزن1645 کیلوگرم1716 کیلوگرم

خوب هماهنطور که مشاهده کردید محصول فولکس واگن نه تنها در شتاب و حداکثر سرعت حرف‌های بیشتری برای گفتن دارد بلکه از نظر مصرف سوخت هم کم‌اشتهاتر از اسپورتیج ظاهر می‌شود؛ پس می‌بایست امتیاز برتر قسمت موتور را به VW بدهیم.

البته احتمالاً الان برخی از طرفداران کیا حسابی از ما عصبانی می‌شوند و می‌گویند چرا خودروبانک یک اسپورتیج توربو را در کنار تیگوان قرار نداده تا شرایط عادلانه شود. در پاسخ به این سوال باید بگوئیم که قصد ما از مقایسه ماشین‌ها، قیاس توانایی برندها نیست بلکه ما می‌خواهیم ببینیم در شرایط کشور خودمان کدام ماشین برای کدام دسته از افراد مناسب‌تر است. در نتیجه با اینکه می‌دانیم اسپورتیج‌های توربو شتاب بسیار خوبی دارند اما مجبوریم ماشین‌ها را با توجه به وضعیت دسترسی در کشور باهم مقایسه کنیم. اتفاقاً به دلیل انتخاب موتور تنفس طبیعی توسط اطلس خودرو، یک نکته مثبت هم متوجه خریداران کیا می‌شود و آن اینکه این پیشرانه حساسیت کمتری در مقابل بنزین‌های بی‌کیفیت داخلی خواهد داشت و در طولانی مدت دردسر و هزینه کمتری روی دوش مالکش خواهد گذاشت و در مقابل پیشرانه توربو فولکس واگن تیگوان احتیاج به نگهداری و مراقبت بیشتری دارد.

تجربه رانندگی

بالاخره وقت استارت ماشین‌ها فرا رسید و حالا می‌توانیم بفهمیم میهمانان امرزمان در عمل چکاره‌اند و تا چه اندازه به رجزهایی که خواندند عمل می‌کنند. قبل از هر چیز باید بگویم که از نظر دید به اطراف "نسبت به سایز بدنه" شرایط هر دو ماشین مطلوب است. البته در ابتدا احساس می‌کنید محصول فولکس واگن بیشتر از کیا توی دست است و ماشین اصطلاحاً زودتر با شما انس می‌گیرد اما پس از مدت بسیار کوتاهی به ابعاد اسپورتیج هم عادت خواهید کرد. راستش را بخواهید یکی از نگرانی‌های من در مورد اسپورتیج در خصوص سیستم تعلیق و کیفیت سواری بود زیرا تجربه نه‌چندان خوب نسل قبلی، مرا نسبت به این ماشین مقداری بدبین کرده بود. اما خوشبختانه خود کیا هم به این مشکل واقف بوده و از این رو با بازنگری و بهینه‌سازی سیستم تعلیق توانسته کیفیت سواری اسپورتیج جدید را بهبود ببخشد. البته تصور نکنید که الان نرمی ماشین در حد یک سدان لوکس شده! خیر! اما میزان خشکی فعلی برای یک کراس‌اوور میان رده کاملاً عادی به نظر می‌رسد و دیگر نمی‌شود به آن ایراد چندانی گرفت.

در هنگام فرمان دادن هم حرکات عرضی نسبت به نسل قبلی کاهش یافته و تعادل به شکل محسوسی بهتر شده است. در حقیقت اگر از یک کراس‌اوور در حد خودش توقع داشته باشید هندلینگ اسپورتیج جدید شما را کاملاً راضی نگاه خواهد داشت. از نظر واکنش‌ها به پدال گاز و عملکرد گیربکس هم شرایط مناسب می‌باشد؛ البته نمی‌توانم بگویم اسپورتیج یک ماشین وحشی و پرشتاب است اما با توجه به اینکه می‌توانیم با این خودرو بسیاری از کراس‌اوورهای تنفس طبیعی همرده را به چالش بکشیم و در سربالایی و سبقت‌گیری هم نفس کافی را در اختیار داریم باید اعتراف کنم که اوضاع قلبی عروقی اسپورتیج روبراه است! البته ناگفته نماند که صدای موتور 2.4 لیتری کیا در دورهای بالا بیش از حد مورد انتظار به داخل کابین نفوذ می‌کرد که این قضیه شاید برای یک راننده جوان خوشایند باشد اما به هر حال آرامش سرنشینان را تا حدودی برهم خواهد زد. تا یادم نرفته این را هم بگویم که ترمزها وضعیت خوبی دارند و قابل اطمینان هستند.

اما حالا نوبت محصول فولکس واگن است؛ تیگوان با وجود موتور آرام‌تر و کم سر و صدا ترش، تجربه رانندگی اسپرت‌تر و هیجان‌انگیزتری داشت و با اولین اشاره به پدال گاز با شتاب مناسبی به جلو پرتاب شد. لگ توربو هم خفیف است و خللی در شتاب اولیه ایجاد نمی‌کند. ضمناً با توجه به اینکه افت توان ناشی از ارتفاع، در ماشین‌های توربو خیلی کمتر احساس می‌شود اختلاف شتاب این دو خودرو در شهری مثل تهران خیلی بیشتر از اعداد کارخانه‌ای خواهد بود. در ادامه حرکت و شتاب ثانویه هم روند افزایش سرعت مناسب بود و به لطف گشتاوری که از دور پایین در دسترس قرار دارد و بازه متنوعی از ضرایب که گیربکس 7 سرعته تیگوان در اختیارمان قرار داده می‌توانیم در هر سرعتی به واکنش خوب پدال گاز امیدوار باشیم. سرعت و دقت تعویض دنده‌ها نیز عالی است. در مورد کیفیت سواری و پایداری باید بگویم که توازن مناسبی میان هندلینگ و نرمی تیگوان برقرار می‌باشد. یعنی اتومبیل نه آنقدر نرم است که با توجه به مرکز ثقل بالای کراس‌اوورها "نسبت به یک سدان مشابه" با مشکل حرکات گهواره‌ای مواجه شود و نه آنقدر خشک که کوبش‌های آزاردهنده‌ای به اتاق منتقل نماید. در نتیجه همزمان که سرنشینان تیگوان از کیفیت سواری راضی هستند راننده هم می‌تواند از فرمان دادن‌های سریع و حمله به پیچ‌ها لذت ببرد. ترمزها نیز در وضعیت خوبی قرار دارند و به دستورات راننده واکنش‌های مناسبی نشان می‌دهند.

نتیجه گیری

خوب همانطورکه مشاهده کردید هر دو خودرو در فاکتورهای ایمنی، جاداری و کیفیت سواری شرایط نزدیکی داشتند اما تیگوان موفق شد در بحث توانایی‌های حرکتی، لذت رانندگی و آپشن برتر از رقیب کره‌ای ظاهر شود. جدای از این موارد، با وجود پیشرفت اعجاب‌انگیز کره‌ای‌ها، هنوز هم اعتبار برند فولکس واگن آلمانی نزد مردم بسیار بالاتر از برندهای کره‌ای است و در نتیجه به نظر می‌رسد که باید دست تیگوان را به عنوان برنده این رقابت بالا ببریم. اما اوضاع به همین راحتی‌ها هم نیست زیرا اختلاف قیمت عجیبی که اکنون میان این دو بوجود آمده وضعیت را مقداری پیچیده نموده است. البته الان بازار ماشین به قدری متلاطم شده که من نمی‌دانم وقتی شما در حال خواندن این مقاله هستید این ماشین‌ها چه قیمتی دارند اما در حال حاضر یعنی در زمان نگارش این متن تیگوان از 150 تا 200 میلیون تومان گران‌تر از اسپورتیج در بازار قیمت‌گذاری می‌شود که با توجه به قیمت‌های جهانی اختلافی غیرمنطقی به حساب می‌آید. در واقع با اینکه محصول فولکس واگن در مجموع برتر از اسپورتیج ظاهر شد اما این برتری آنقدرها شدید نبود که بتواند همچین تفاوت قیمت وحشتناکی را توجیه نماید. پس اگر هزینه‌ای که بابت ماشین می‌پردازید برایتان اهمیت چندانی ندارد، قطعاً تیگوان قوی‌تر و آپشنالتر، انتخاب هیجان‌انگیزتری برایتان خواهد بود، اما اگر حس می‌کنید همین شتاب مناسب اسپورتیج هم برایتان کافی است می‌توانید با مقدار زیادی صرفه‌جویی، محصول کیا را خریداری کنید تا همزمان از گستردگی بیشتر خدمات و هزینه کمتر نگهداری این خودرو هم بهره ببرید.

در پایان جا دارد از جناب آقای "تورج جهادی" مالک فولکس واگن تیگوان و دکتر "آرمان کشمیری" مالک کیا اسپورتیج QL که وقت و ماشین‌های خود را جهت تهیه این مقاله در اختیار گروه خودروبانک قرار دادند تشکر و قدردانی نمائیم.

100 عکس

نظرات کاربران

42 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1397/3/24
فولکس واگن تیگوان یک انتخاب منطقیست.فکر نکنم کسی آلمانی رو به کره ای ترجیه بده!؟
1397/6/10
پفففف اقای مدعی انگار باید بری پراید چهل میلینیتو سوار شی طراحی و ساخت اسپورتیجم در المان صورت گرفته چرا چرت پرت میگی کیا فقط با نام کره ثبت شده کیا هزاران کارخونه تو کشو های مختلف داره فکر میکنی کره تنهایی به اینجا رسیده با کمک طراح ها سازندگان کشوهای گوناگون به اینجا رسیده پس نگو این عالمانی این کره ای
1398/6/29
اقا رضا از تیگوان خوشت نمیاد چرا توهین میکنی . در ضمن اگر به فحش دادن که خیلی فحش های بیشتر از تو بلدن . بعدا یه جوری میگی بدو پراید ۴۰ میلیونی سوارشو که انگار خودت بی ام و 730liداری. .

اینقدر متعصبانه به این مسائل نگاه نکنیم
1398/7/17
رئیس شرکت فولکس بفهمه این مقایسه رو کردین خودسوزی میکنه .... یه ارابه کره ای که فقط یکم از چینیا بهترن رو با چی مقایسه کردین این کره ای ها تو همه ی کشورا با ناز و ادا فروخته میشن با هزار جور قستو نازو منت کشیدن تا دیروز مسخره خاصو عام بودن تو ایران
1397/3/24
صدرصد تیگوان .... در هر فاکتوری تیگوان کاملا سرتره و اضافه بر این محبوبیت جهانی بسیار بالای تیگوان مهر تاییدی بر این ادعاست
یه نکته ای هم هست اینه که من از ماشینایی که دسته دنده شون نزدیک فرمونه خوشم نمیاد و اصول ارگونمی توشون رعایت نشده مثه همین کیا اسپورتج چونکه اینجوری زاویه ارنج به سمت داخل بدن متمایل میشه و بعد از مدتی رانندگی باعث احساس کوفتگی و کرختی تو بازو میشه و همچنین داشبور کیا بی کیفیت تر و زشترین داشبورد دنیاست کلا کره ای ها روی ماشیناشون رو با فلسفه بساز بفروش تولید میکنن و به اصول مهندسی اهمیتی نمیدن و فقط روی ظاهر مانور میدن هرچند که اسپورتج ظاهری هم نداره
ولی تیگوان تمام اصول مهندسی توش رعایت شده و رانندگی راحت و لذت بخش داره داشبوردشم به روز و مدرن و چشم نواز هست و در کل بسیار دوست داشتنی هست
1397/3/25
اگه میخواین برای اختلاف ۱۰۰۰دلاری ۲۰۰میلیون بیش‌تر بدین شکی نیست!!!!!!!!!
1397/3/24
مقایسه این دو تا خودرو شبیه مقایسه 405 با زانتیا
اگه چشمت جلوتر از عقلت باشه کره میخری
ولی اگه سلامت عقل داشته باشی تیگوان رو انتخاب میکنی.
1397/3/24
با تشكر از سايت خوبتون .
1397/3/24
مرسی از بررسی خوب شما، انتخاب این دو رقیب برای مقایسه بسیار هوشمندانه بود، در بازار کنونی ایران فولکس واگن با موتور توربو و اسپورتیج با موتور تنفس طبیعی موجود هستند که همان طور که شما به خوبی اشاره کردید (برخلاف برخی که مقایسه ی غیر عادلانه انجام میدهند و نتیجه گیری هم میکنند) هرکدام مزایا و معایبی دارند. در شرایط برابر (هر دو تنفس طبیعی یا هردو توربو شارژ) برتری با کیا اسپورتیج خواهد بود. در رده بندی کلی یو اس نیوز (با جمع بندی کلیه ی ریویو های سایت های معتبر) و در این کلاس کیا اسپورتیج در این کلاس در رتبه ی سوم (3) و فولکس واگن تیگوان در رتبه ی نهم (9) هستند. تفاوت قیمتی این دو نیز حدود 1000 دلار است (فولکس واگن آپشن های بیش تری دارد). در مورد برند هم کیا موتورز با میزان اعتماد پذیری 4.5 از 5 از فولکس واگن با میزان اعتماد پذیری 4 از 5 در رتبه ی بالاتری قرار دارد. برند کیا موتورز در حال حاضر بیش ترین میزان اعتماد پذیری را بین تمامی برند های خودروساز موجود در امریکا دارد. (منابع: یو اس نیوز، جی دی پاور، کا ب ب، کانزومر ریپورتز)
1397/3/24
آقا اصلا کاری ندارم که اومدین کیفیت سواری یک ماشین آلمانی رو نزدیک به کره ای ذکر کردید که به نظر شخصی من کره ای ها رو هنوز حتی با ژاپنی ها هم نمی شه تو کیفیت سواری مقایسه کرد
خداوکیلی این شتاب 8.6 ثانیه اسپورتیج رو از کجا درآوردین؟!!
واقعا خوشحال می شم اگر مرجعش رو ذکر کنید
خواهشا حداقل قبل از نوشتن مطالب یکی دو تا سایت معتبر خارجی رو مطالعه بفرمایید.
بالاخره شما یه وبسایت خودرویی نسبتا شناخته شده در ایران هستید
بعضی وقتا تو یه سری از مطالبتون اشتباهاتی دیده می شه که از یه آماتور هم بعیده
1397/3/24
این ماشین خوب هارو باز متن رفته !
فردا فیلم بررسی وانت زامیاد 24 رو منتشر میکنه خودروبانک !!
1397/3/24
اين مقايسه واقعا توهين به فولكس است
1397/3/24
من اسپورتیج انتخاب میکنم چون کنسولش جا لیوانی داره.
1397/3/25
جواد جان فولکس واگن تیگوان هم جا لیوانی داره فقط با درب کشویی پوشیده هست
1397/3/25
آره منم وانت پراید رو انتخاب میکنم چون فضای بار بیشتری داره
1397/4/9
جالیوانیش زیر کاوره
1397/11/14
عزیزم تیگوان هم داره اون جایی که یه شیار داره توی وسط کنسول رو عقب که بکشی جا لیوانیش معلوم میشه 😐
1397/3/24
تورو خدا چه جوري روتون شد اين دو تارو با هم مقايسه كنين!!!
1397/3/24
توی طراحی ظاهری،خیلی از کمپانی های روز دنیا برای ایکنه بتونن ماشین هاشون رو جذاب تر و خوش قیافه تر نشون بدن میان قسمت جلو ماشین رو ((منظورم بیشتر چراغ ها،جلو پنجره و سپر جلو هست)) از چهره یه ادم الهام میگیرن(ادم خشن،ادم جدی، ادم اخمو وامثال اینا....)شما اگه به تیگوان نگاه کنید تو نگاه اول متوجه اخم و جدی بودن قیافه جلو این ماشین میشین.و این قضیه باعث شده که این ماشین خیلی خوش قیافه تر از اسپورتیج باشه((از نمای جلو)).در کل جان کلام:هیچ موقع نمیشه فولکس واگن رو با کیا مقایسه کرد.
1397/3/24
سلام
در مورد اسپرتيج شتاب ٨.٦ محاله
چون شتاب وراكروز و سورنتو ٦ سيلندر ٨.٥
پس محاله اسپورتيج ٨.٦ رو بزنه
1397/3/24
فقط کافیه یک سر به تعمیرگاه های کیش بزنید و ببینید چقدر اسپرتج نسل جدید بی کیفیت هست به شدت مشکل موتور و گیربکس دارن ،یه دور توی خیابون هم بزنید کیفیت چراغ هاشونم می بینید شاید از 10 تا اسپرتج فقط یکی دو تا باشن که هنوز دی لایت و ال ای دی هاشون هنوز سالم مونده باشن اکثرا یکی یا هردو لامپ سوخته در حال حرکتن این برای یک خودروی نسل جدید افتضاحه این یک قدم رو به عقب هست
1397/3/25
لطفا از روش شکم صحبت نکنید ... من دیلایت سوخته ندیدم تو اینا ! موتور و گیربکسش هم همون نسخه بهینه شده مدل قبلش هست که رو اپتیما و سوناتا و سانتافه هم همین موتور و گیربکس هست و نه تو ایران نه هیچ جای دیگر دنیا مشکلی از بابت کیفیت نداشته .
1397/3/26
حتما شما مدل تمام فولشو ندیدین
1397/4/1
حرف مفت نزنید خواهشا !
مرسی
1397/4/22
من هم از در 10 تا اسپورتیج 10 تاش هم چراق هاش سالم دیدم
1397/3/24
در برتر بودن تیگوان شکی نیست... ولی همونطور که شما گفتید اختلاف اونقدر ها هم نیست و اگر مشخصه المانی و کره ای بودن رو از ذهنمون حذف کنیم میشه خیلی راحت تر انتخاب کنیم...همچنین اگر اسپورتیج توربو هم وارد میشد بی شک رقیب خیلی سرسخت تری برای تیگوان بود
در کل به نظر من طراحی تیگوان بیش از حد ساده است و به سلیقه من خیلی جور نیست...در عوض صفحه کیلومتر فوق العاده جذابی داره
در نهایت هم من یه بی ام و X3 کارکرده رو به اینها ترجیح میدم
1397/3/25
طرح چراغ های عقب اسپورتیج عجب کپی کاری شده از bmw
1397/3/30
اتفاقا چراغ های عقب تیگوان با اون رخ مسخرش بیشتر به چراغ های عقب نسل 2010 ب ام و x3 شباهت داره .
پس فولکس از ب ام و کپی زده
1397/3/25
صد در صد تیگوان بهتره هم از نظر کیفیت و هم برای دراز مدت ولی تو بازار آزاد تیگوان 700 تومن و اسپورتیج 400 درحالی که اختلاف قیمت پایه ای این دو ماشین 2000دلاره اسپورتیج ارزش خرید بالاتری داره و من طراحی داخلی اسپورتیج رو بیشتر دوست دارم و مخصوصا فرمون که خیلی شکیلتر و جمع و جورتره ولی برای تیگوان خیلی بزرگ هستش که من نمیپسندم(بازم این سلیقه ای هستش)
در کل در اینکه تیگوان بهتره شکی نیست ولی اختلافش با اسپورتیج 300 میلیون نیست.
1397/3/25
خودروبانک از فعالیت برند های خودرو توی جام جهانی ۲۰۱۸ هم یه گزارش تفسیری تهیه کنید
کیا موترز و هیوندای تبلیغات گسترده ای رو توی این زمینه دارن
1397/3/25
من خودم انتخابم تیگوانه
چون هم سریعتره و هم قیافشم بیشتر دوست دارم
ولی این دوستانی که هی کره ای آلمانی میکنند بدونند که در بازار جهانی قیمت گذاری خودش نشون میده ماشینها چیکارند. چون تو بازار جهانی نمیشه یه ماشین بد رو هم قیمت یک ماشین خوب قیمت گذاری کرد. اینطوری بخاطر رقابتی بودن بازاز اون ماشین بد حتی یک عدد هم فروش نمیره. پس وقتی اسپورتیج قیمت جهانیش انقدر شبیه به تیگوانه پس نمیشه بگیم اسپورتیج یه ماشین آشغاله و تیگوان خداست!
تازه اسپورتیج توربو شتابش از تیگوان بهتره!
ضمنا تیگوان هم یه محصول نسبتا اقتصادیه از یک خودروساز اقتصادی آلمانی و نه یه ماشین لوکس از بنز
پس اینقدر تعصب نداشته باشیم
البته بازم میگم من بین این دو تا تیگوان رو انتخاب میکنم.با سلیقه من جور تره.
1397/3/25
کمپانی فولکس واگن این تست رو ببینه به ایران حمله میکنه!
اون زمانی که فولکس بیتل تولید میکرد سالی هزاران ماشین میفروخت کیا داشت ماشین کنترلی میساخت که همین الانشم ماشینایی که میسازه در برابر فولکس ماشین کنترلیه!
1397/3/30
آقای مهندس ؛ اینا تو بازار جهانی با هم رقیب هستن . هیچ ربطی به ایران و نتیجه این تست نداره . پس با تعصب بیخود به شعور خودت توهین نکن.
یه کم فکر کن که الان کیا و هیوندای دارن رقیب می سازن واسه ماشینای ژاپنی و آلمانی . پس انقدر کوته فکر نباش
1397/4/4
یاسر جان وقت خابته برو بخواب.
غیر از استینگر کیا و هیوندای چه غلطی تونستن بکنن که رقیب آلمانی ها باشه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
معلوم نیست داری از چی دفاع میکنی!
نکنه کارمند کرمان موتوری؟؟؟؟
1397/3/27
واقعا نظرات ملت رو که میبینی کاملا متوجه میشی چرا جک s5 داره تو بازار 190 قیمت میخوره ، یکسری بی سواد ، بی پول و بی کار که تا آخر عمرشون هم نمیتونن کیا یا فولکس سوار بشن همچین تعصب میکشن انگار کارخونه خانوادگیشون بوده ، بابا جمع کنید این چرت و پرت گفتن رو ، برین به فکر سمند ef7 باشید و صف بکشید برای خرید 40 تومنیش ! خلایق هرچه لایق
1397/3/27
با حرف شما مخالفم چون وقتی نظرات رو میخونی به نظر نمی رسه امکان خرید تیگوان براشون میسر نیست بلکه به نظر می رسه شبانه در صف خرید ایستادن و برای اینکه بتونن سرمایه گذاری 340 میلیون تومانی را دو ماهه به 640 تا 700 میلیون تبدیل کنند باید جوری از تیگوان تعریف کنند که انگار کارخونه فولکس واگن مال خودشون هست.
البته بی احترامی به دوستانی که نظر مثبت به تیگوان داده اند نباشه ولی دفاع یا نقد از یک موضوع باید منصفانه باشه و در این موضوع که این خودرو به لحاظ فنی از مشخصات خوبی برخوردار است شکی نیست ولی به لحاظ دوام و کارایی سابقا در بازار ایران فولکس واگن نیست و شاید اینقدر با اطمینان صحبت کردن از کیفیت این خودرو کمی زود باشه اما چیزیکه کاملا عیان و آشکار است ظاهر نه چندان زیبا و کاملا عادی این خودرو است بنحویکه اگر فردی علاقه مند به خودرو نباشه و علائم خودروها را نشناسه ممکن است آن را با خودروهای چینی اشتباه بگیره.
در خصوص اسپورتیج هم باید گفت ظاهر این ماشین نسبت به نسل قبلی به شدت افت کرده و اصلا قابل مقایسه با اون خودرو قبلی که خیلی خاص و از نظر اکثر مردم بسیار زیبا بود نیست و البته از نظر فنی هم در مقایسه با تیگوان حرفی برای گفتن نداره.
عزیزان خلاصه کلام اینکه واقعا باید تاسف خورد به حال اون شخصی که 600 الی 700 میلیون پول می ده برای تیگوان و یک شبه سود 300 میلیونی می ریزه به جیب یک مشت دلال در حالیکه با این پول می تونه خودروهای بسیار کم کارکرد و تمیز در حد صفر مدلهای نیمه لوکس لکسوس و بنز و بی ام و بگیره و باید افسوس خورد به حال کسی که 400 میلیون پول برای اسپورتیج می ده در حالیکه می تونه با همین پول خودروهای بسیار کم کار و تمیز مدلهای پایه و پایین بنز و لکسوس و بی ام و بگیره و واقعا باید تاسف خورد به حال مملکتی که بی پول و پولدار برای زحمت خودشون هم ارزش قائل نیستن و در کنار بی تدبیری دولت که سبب این وضعیت آشفته در قیمت خودرو شده خودشون هم به این مشکل دامن می زنن و وضع رو بدتر می کنن

******خبر فوری ******* خبر فوری*********به تازگی عجایب هفتگانه به عجایب هشتگانه تبدیل و مورد هشتم که از کره ماه چیه از کهکشان راه شیری هم قابل دیدن است در تمدن 2500 ساله مادها ببخشید تخت جمشید پوزش می خواهم بازهم اشتباه شد کشور پرشیا عذرخواهی می کنم ایران شناسایی شد هم اینک به این هشتمین عجیب نگاه کنید
قیمت تیگوان در دنیا با نرخ دلار مصوب دولتی(تشویق): حدود 180میلیون تومان
قیمت تیگوان در ایران پس از اعمال تعرفه های دولتی و سود فروشنده: 340 میلیون تومان
قیمت تیگوان یک روز پس از خرید و جهت ارائه خریدار به مشتری: حدود 650 الی 700 میلیون تومان
خریدار برای این خودرو در ایران : بسیار زیاد با صف بستن های شبانه درب نمایندگی و تعطیل هایی که به راحتی آب خوردن فردای تحویل خودرو از درب نمایندگی به خریدار اولیه 650 الی 700 میلیون پول برای خرید ماشین می دهند
1397/3/29
هر نویسنده نظرات خودش رو مطرح می کنه ولی در یکی از مجلات معتبر خارجی که دقیقا نمی دونم چی بود اما در مجله داخلی معتبر و سایت های مرتبط خودرو در ایران به اون اشاره شده بود تیگوان در بین ب ام و X3، کیا اسپورتیج و مزدا CX5 اول شده بود
1397/3/31
باید بگم که تیگوان ثبت نامیش 335 هست اما دلال ها الکی قیمت روش گذاشتن حالا این بماند زمانی که با پول اسپورتیج می شه x-trail با 1 رده کلی بالاتر با قیمت جهانی بالاتر سوار شد که حتی شتاب با هماهنگی گیربکسشم بیشتره مصرفشم کمتره کیفیت ساختشم خیلی بالاتره حالا کی می ره اسپورتیج بخره؟ بدی تیگوان نمایندگی ضعیفش هست اما جهان نوین اریا کلی شعبه زده خدماتش عالیه و چند ماهه که در خدمات اول شده(حتی برای بار دوم) پس اگه بیخیال ظاهر شیم(یکم برای پولمون بیشتر ارزش قایل بشیم) x-taril انتخاب منطقیه
1397/4/21
با اینکه خودمم آلمان رو قبول دارم اما اینجا به اسپورتیج رای مثبت رو میدم چون توی گروه اسپورتیج وتیگوان بودم وچیزی که توی کل کل هاشون مشخص شد این بود که تیگوان به یک سال کارکرد نرسیده چرم صندلیش شل شده ولی در مورد اسپورتیج اینطوری نیست عکسشم دارم خواستید توی جواب بگید بفرستم
1397/6/10
سلام اولا بگم زیاد گنده نکنید ماشینای عالمانیو دوما شما ببینیدد فروش اسپورتیج بالا تر از این تیگواین بود اسپورتیج تو بازار شناخته تر هست و در ضمن پس علکی پر فروش شده مردم ماشین با توجه به ارزش و کیفیت میگیرن البته ایرانو نمیدونم نمایندگیا همشون دزدن اقا جون تا چهار پنج سال اینده صنت خودرو سازی کره عالمان بقیه دوستان رد میکنه همینطور که چین داره کم کم به کره ژاپن میرسه البته خیلی راه داره چین شما فیس اسپورتیج ببین و فیس تیگواینو فضای داخل تیگواینم خیلی سادس اسپورتیج باید توسان مقایسه میکردن که صد در صد اسپورتیج فقط اینو میخواستم بگم اسپورتیج چیزی تیگواین کم نداره برای چی 200 .300 میلیون پول بیشتر بزاری اخه واقعا فقط بخاطر کیفیت؟ اسپورتیج هم کیفیت داره پس علکی پر فروش بوده مدل قبلیش چه برسه مدل الانش که از مدل قبل بهتر شده تو همه چی دوستان لطفا علکی هم انتقاد و از رو حرفای دیگران نگید فقط عالمانی فقط عالمانی
1397/6/11
خوشم میاد از کره ای ها....چون تونستن در عرض کمتر از ۳۰ سال خودشون رو به حدی برسونن که با خودروهایی مثل المانی یا ژاپنی مقایسه شن....اما ایران چی؟!حیف....فقط باید خواست
1397/8/7
درسته فولکس واگن تیگوان یه المانی و از کیا خیلی بهتره ولی تو ایران خودرو های کره ای بهتر جواب میده تا المانی چون هم لوازم یدکیش خیلی سخت گیر میاد وهم خدمات پس از فروشش ضعیف داره و تو تحریم ها هم ترسو هستن زود میرن از ایران