موضوعات داغ

مواد اولیه تولیدکنندگان تایر هم ته کشید

عکس مطلب اول
به نقل از پایگاه تحلیلی خبر پرشین خودرو، در راستای مصوبه ستاد تنظیم بازار بیش از 24 هزار حلقه لاستیک در 18 پایانه بار و مسافر در کشور عرضه شد.
به گزارش خبرنگار این پایگاه خبری، اواخر تیرماه بود که با تصمیم ستاد تنظیم بازار و با مشارکت تولیدکنندگان و واردکنندگان تایرهای باری واتوبوسی،‌ عرضه مستقیم و بدون‌ واسطه لاستیک به رانندگان حمل‌ونقل بار و مسافر آغاز شد.
بر همین اساس مقرر شد تمام تولیدکنندگان داخلی به‌ مدت سه‌ روز تایرهای مورد نیاز بازار را در 18نقطه کشور دپو کنند تا رانند‌گان حمل‌و‌ نقل بار و مسافر با مراجعه به این مراکز که اکثرا در پایانه‌های بزرگ بار و مسافر کشور قرار دارند، نسبت‌ به تامین تایر موردنیاز خود با نرخ مصوب اقدام کنند.
البته به گفته رئیس انجمن تولیدکنندگان تایر، علاوه‌ بر تولیدکنندگان، ‌واردکنندگان لاستیک نیز در اقدامی هماهنگ در شش نقطه از کشور، اقدام به عرضه مستقیم تایر کردند.
این اقدام در شرایطی صورت گرفت که مدت زیادی بود که دارندگان خودروهای سنگین عمومی و باری با مشکلات زیادی در تامین لاستیک مورد نیاز مواجه شده بودند به طوری که قیمت لاستیک های سنگین در بازار به دلیل اخلال در عرضه و تلاش برخی واحدها برای کسب سود بیشتر به شدت افزایش یافته بود اما به نظر می رسد ستاد تنظیم بازار با اتخاذ تدابیری توانست آرامش نسبی را به بازار این کالا بازگرداند.
در همین زمینه محمدرضا‌گنجی رئیس انجمن صنفی صنعت تایر ایران، در گفت و گو با خبرنگار پرشین خودرو، اظهار داشت: اجرای مصوبه ستاد تنظیم بازار در خصوص توزیع لاستیک سنگین در پایانه ها التهاب بازار این کالا را کاهش داد و در حال حاضر بخش عمده‌ای از مشکلات فعالان حمل‌و‌نقل بار و مسافر در زمینه تامین تایر مورد‌ نیاز رفع شده است.
وی گفت: بر همین اساس مشکل لاستیک کامیون داران با برنامه منظم توزیع لاستیک توسط تولیدکنندگان و واردکنندگان در پایانه های کشور حل شد.
گنجی تصریح کرد: در مدت تعیین شده 16 هزار حلقه لاستیک در یک مرحله و 8 هزار حلقه لاستیک داخلی نیز طی مرحله دیگری در پایانه های مسافری و باری مورد نظر بین کامیون داران توزیع شد البته در این جریان واردکنندگان نیز سهم خودشان را در تامین لاستیک کامیون داران محقق کردند.
به گفته وی، در حال حاضر 100 درصد از تایرهای بایاس (نخی) و حدود 30 درصد از تایرهای سیمی در داخل تولید می شود و در مجموع 50 درصد از سهم بازار تقاضای داخلی در اختیار کارخانجات تولیدی در کشور است که در صورتی که در شرایط فعلی برای تامین ارز مورد نیاز تولیدکنندگان مشکلی بوجود آید قطعا صنعت تایر برای تامین مواد اولیه و تامین نیاز بازار داخل با مشکل جدی مواجه خواهد شد.
رئیس انجمن صنفی صنعت تایر ایران در ادامه کل نیاز ارزی صنعت تایر را ماهیانه 20 تا 30 میلیون دلار اعلام کرد و افزود: صنعت تایر خیلی ارز بر نیست اما نوع اقلام و مواد اولیه مورد نیاز در این صنعت رقم بالایی دارد در واقع برای تولید یک تایر حدود 79 تا 80 قلم مواد اولیه مورد نیاز است که هر گونه مشکل در هر یک از این مواد، تولید صنعت تایر با مشکل مواجه خواهد کرد.
گنجی عدم به موقع تخصیص ارز را مهمترین دغدغه صنعت تایر عنوان کرد و اظهار داشت: البته تا همین لحظه صنعت تایر توانسته است ارز 4200 تومانی را دریافت کند اما از آنجا که برخی از کارخانجات فقط تا 10 یا 20 روز دیگر مواد اولیه دارند و در صورت تعدم خصیص به موقع ارز در این بخش تولیدکنندگان داخلی با افت شدید تولید روبرو خواهد شد.
وی تاکید کرد: اختصاص ارز برای صنعت تایر بسیار مهم است و باید در این شرایط به صنعت تایر به صورت ویژه ای نگاه شود.
این مقام مسئول در صنعت تایر کشور با اشاره به تلاش مناسب تولیدکنندگان تایر برای تامین نیاز بازار داخل ، افزود: در حال حاضر عمده واحدهای تولیدی در صنعت تایر با 85 درصد ظرفیت تولید در حال فعالیت هستند.

نظرات کاربران

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد