موضوعات داغ

چالش بزرگ مزدا برای توسعه موتورهای پاک

عکس نویسنده
مرتضی قانع
نویسنده
عکس مطلب اول
همانطور که احتمالا در خبرها خوانده اید، مصرف سوخت موتورهای جدید مزدا چندان راضی کننده نبوده و موجب شده تا ا به این شرکت ژاپنی انتقاد شود. حال مزدا اعلام کرده که در حال کار کردن بر روی یک پروژه تحقیقاتی مشترک با شرکت نفت عربستان سعودی (SAOC) می باشد که تمرکز بر بهینه تر کردن عملکرد موتورهای احتراق داخلی است.
این پروژه دو بخش دارد، در بخش اول شرکت نفت عربستان سعودی برنامه دارد تا یک سوخت پاک تر با درصد انتشار کربن پایین تر تولید کند و در بخش دوم، مزدا موسسه تحقیقات علوم و تکنولوژی ژاپن را به کار گرفته تا موتورهایی کارآمد تر و با راندمان بالاتر، برای استفاده بهینه از سوخت توسعه دهد.
نتیجه نهایی این طرح، خودروهایی هستند که موتورهایی پاک و با راندمان بالا دارند و از سوی دیگر، سوخت مصرفی آن ها نیز آلایندگی بسیار کمی تولید می کند که در نهایت، میزان کربن دی اکسید خروجی از اگزوز خودروهای مزدا تا سال 2030 پنجاه درصد و تا سال 2050 به میزان نود درصد، نسبت به خودروهای امروزی این شرکت کاهش خواهد یافت. این پروژه بخشی از طرح Sustainable Zoom-Zoom 2030 می باشد که آگوست سال گذشته توسط مزدا رونمایی شد.
ایده دیگر مزدا برای کاهش آلایندگی خودروهایش، استفاده از یک موتور دوار بنزینی کوچک در خودروهای پلاگین هیبریدی است که علاوه بر افزایش برد خودرو، میزان کربن دی اکسید خروجی از اگزوز را به طرز قابل توجهی کاهش خواهد داد. توسعه این پیشرانه نیاز به فناوری های بالایی دارد که مزدا در حال تحقیق بر روی آن است.
پیش از این و در سال 2014 میلادی، مزدا مدل مفهومی Mazda2 PHEV را معرفی کرده بود که از یک موتور کوچک 300 سی سی در آن استفاده شده بود. این خودرو مجهز به سیستم استارت / استاپ بود و موتور بنزینی، نقش افزایش دهنده برد خودرو را ایفا می کرد و در مواقعی که به آن نیاز بود فعال می شد. اما مشکلی که در مورد این موتور کوچک وجود دارد، مصرف سوخت آن است، باید این موتور کوچک بتواند حداکثر توان خود را در حالتی که مصرف سوختی بهینه دارد ارایه دهد. امری که تاکنون میسر نشده است.

نظرات کاربران

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد