موضوعات داغ

ماشین بازی در شرایط سخت: گزارشی از همایش خودروهای تیونینگ در پیست کارتینگ آزادی + فیلم

عکس مطلب اول
اگر قرار بر مقایسه شرایط ایران و سایر کشورهای منطقه در زمینه صنعت خودرو و صنعت تیونینگ خودرو باشد، چیزی جز اندوه و یاس برای علاقه مندان باقی نمی ماند. خودروهای بی کیفیت و قدیمی، کمبود لوازم یدکی، جاده و راه های خراب و پر از دست انداز، نبود بستر قانونی مناسب برای نگهداری از خودروهای کلاسیک و خودروهای تیونینگ و حالا نیز افت شدید ارزش پول ملی باعث شده است تا ماشین بازی در ایران تبدیل به کاری فانتزی، پر هزینه و حتی خطرناک بدل شود.
با این وجود اما باید گفت که ظاهرا نیاز به تغییر و تیونینگ خودرو در هر شرایطی می تواند خود را نشان دهد و مثال بارز این گفته هم در برگزاری همایش اخیر خودروهای تیونینگ شده در پیست آزادی تهران است که به همت سایت قدیمی Carnp برگزار شده بود. در این همایش برخلاف جشنواره های تیونینگ بین المللی از خودروهای چند هزار اسبی چند میلیون دلاری خبری نبود و بنا بر شرایط گفته شده می شد انبوهی از خودروهای معمولی را دید که با ذوق و سلیقه مالکین به نمونه ای متفاوت با خودرو استاندارد کارخانه بدل شده اند. البته که هنوز از دوران خوش دلار، چند نمونه تیونینگ شده 400، 500 یا حتی 600 اسب بخاری با موتورهای تعویض شده توربو باقی مانده است. خودروهای سریعی که روزگاری در مسابقات درگ خوش می درخشیدند و نماد قدرت و تکنولوژی صنعت خودروسازی ژاپن یا آلمان بودند. اما حالا مدت هاست که تیونینگ چنین خودروهایی به هیچ عنوان از توجیه اقتصادی برخودار نیست. به خصوص که مسابقات درگ نیز دیگر مانند گذشته برگزار نمی شوند و ماحصل این وضعیت تضعیف سطح خودروهای تیون شده تا پایین ترین حد ممکن است.


جالب آنکه در این اوضاع و احوال حتی پای خودروهای ذاتا غیر اسپرت چینی نیز به این وادی باز شده است و حالا شاهد کاهش ارتفاع و دودی شدن چراغ ها و شیشه های خودروهای برلیانس و لیفان و جک هستیم که از نظر پرفورمنس در سطح نازلی قرار دارند و حتی زمینه تیونینگ فنی مناسبی هم ندارند.
به هرحال باید به ذوق و شوق علاقه مندان تیونینگ در ایران دست مریزاد گفت اما آنچه واضح است اینکه اگر شرایط به این شکل ادامه یابد در سال های بعدی می توانیم انتظار دیدن دوچرخه و موتورسیکلت های CG125 با بوق های بادی را در چنین رویدادی داشته باشیم.

نظرات کاربران

1 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1397/5/26
اون mk2 قرمزه سال 1392 زیر پای من بود یه مدت.مو به مو هم همین جوری بود و صاحب فعلیش حتی یه کاپ رینگ هم عوض نکرده.