موضوعات داغ

نکاتی جالب در مورد نسل جدید کیا ریو؛ نواده ای از خاندان پراید

عکس نویسنده
مرتضی قانع
نویسنده
عکس مطلب اول
کیا تمرکز زیادی بر بازارهای تازه، به خصوص بازار هند دارد و محصولات زیادی را برای عرضه به این بازار تشنه در نظر گرفته است. سدان های کوچک، SUV های کوچک و متوسط و MPV ها بخشی از این خودروها هستند. یکی از مهم ترین خودروها برای بازار کشورهای در حال توسعه، کیا ریو است که نسل های مختلف آن را در ایران شاهد بوده ایم. اما کیا ریو جدید چه ویژگی هایی دارد؟ نگاهی به چند مشخصه این خودروی کوچک و ارزان قیمت خواهیم انداخت.
مشترکات بسیار زیاد با هیوندای ورنا یا همان هیوندای اکسنت
پلت فرم مشترک هیوندای و کیا، به نام Hyundai-Kia GB به ابزاری برای توسعه خودروهای کوچک و اقتصادی این دو برند کره ای بدل شده است. تا کنون طبق بررسی ها، سه خودروی کیا ریو، کیا استونیک و هیوندای اکسنت روی این پلت فرم جدید توسعه داده شده اند. از مشخصات این پلت فرم، فراهم آوردن فاصله بین دو محور 2600 میلی متری برای نسل جدید کیا ریو است که شباهت زیادی به ابعاد و اندازه هیوندای اکسنت دارد. حتی سیستم تعلیق این دو خودرو نیز یکسان بوده و برای محور جلو از سیستم تعلیق مک فرسون و برای محور عقب از سیستم تعلیق غیر مستقل میله پیچشی استفاده شده است.
در بخش موتور نیز، مشترکات کیا ریو و هیوندای ورنا ادامه دارند. هر دو خودرو مجهز به یک موتور 1.6 لیتری تنفس طبیعی هستند که حداکثر توان 140 اسب بخاری و حداکثر گشتاور 167 نیوتون متری را ارایه می دهد پیش تر آن را در محصولات این دو شرکت شاهد بوده ایم، اما گزینه های ارزان تری از جمله موتور یک لیتری سه سیلندر، موتور 1.25 لیتری و موتور 1.4 لیتری نیز برای ریو قابل انتخاب هستند. برای جعبه دنده نیز دو گزینه شش سرعته دستی و شش سرعته اتوماتیک قابل انتخاب توسط مشتری هستند. مدلی که کیا آن را برای عرضه گسترده به بازار هند آماده کرده، مدل مجهز به موتور 1.25 لیتری است که توانی 84 اسب بخاری و گشتاوری 122 نیوتون متری دارد.
به نظر می رسد که برای فروش بهتر و راحت تر، هیوندای اجازه استفاده از موتورهای اکسنت را به کیا ریو داده باشد. موتورهایی که هم اکنون برای هیوندای اکسنت قابل انتخاب هستند عبارتند از: 1.4 لیتری بنزینی با قدرت صد اسب بخار، 1.6 لیتری بنزینی با قدرت 123 اسب بخار و 1.6 لیتری دیزلی با قدرت 128 اسب بخار. هیوندای قصد دارد نسخه فیس لیفت اکسنت را در سال 2020 عرضه کند و اگر نسل آینده ریو نیز در همان سال عرضه شود، احتمال استفاده مشترک هر دو خودرو از موتور جدید 1.5 لیتری بنزینی – دیزلی، به نام BS-VI-compliant وجود دارد. در حال حاضر مراحل توسعه این موتور در هیوندای در حال انجام است.
در مورد قیمت کیا ریو، باید بدانیم که این خودرو در گام اول رقیبی برای برادرش، هیوندای اکسنت محسوب می شود که اکنون در هند با قیمتی در حدود 790 هزار الی یک میلیون و 286 هزار روپیه به فروش می رسد. قیمت دیگر رقبا نیز به این شرح است: هوندا سیتی 877 هزار الی یک میلیون و 388 هزار روپیه و تویوتا یاریس با قیمت 875 هزار الی یک میلیون و 407 هزار روپیه. مدل های دیگری نیز همچون اشکودا رپید و فولکس واگن ونتو از سال 2021 به این رقابت فشرده افزوده خواهند شد.
کیا قصد دارد تا با به اشتراک گذاری بسیاری از مشخصه ها با هیوندای اکسنت، قیمت را پایین نگه دارد و تخمین زده می شود تا ریو با قیمتی بین 800 هزار الی یک میلیون و سیصد هزار روپیه به بازار عرضه کند و سطح بسیاری از امکانات فنی و رفاهی نظیر صندلی های دارای تهویه، توسط مشتری قابل انتخاب باشند. کیا علاوه بر دو سگمنت سدان و هاچ بک، نسل جدید ریو را در سگمنت کراس نیز عرضه خواهد کرد که K2 Cross نام داشته و اندکی در ابعاد و اندازه از ریو هاچ بک بزرگتر است. بازار پیش فرض K2 Cross، کشورهای روسیه و چین هستند.

نظرات کاربران

3 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1397/5/28
پراید اونا VS پراید ما !!!
1397/5/29
همینکه اون پراید رو تبدیل کردن به این پراید خودش یه نکته خیلی جالبه
1397/5/29
حقوق یه کارگر و یک کارمند هندی با اضافه و ... چقدره ؟