موضوعات داغ

8 اشتباه بسیار خطرناک در سرویس و نگهداری خودرو

عکس مطلب اول
وقتی یک خودرو سالم است و آنطور که انتظار می رود کار می کند نیاز به توجه زیادی ندارد اما ممکن است بدون اینکه متوجه شوید مشکلاتی برای خودرو پیش بیاید. بعضی از قطعات خودرو بدون هیچ اخطار یا علامتی خراب می شوند و قبل از خرابی یا نزدیک به خراب شدن شما را آگاه نمی کنند تا فرصت کافی برای تعمیر یا تعویض آنها داشته باشید. اما این یک واقعیت است که اکثر رانندگان به خاطر نادیده گرفتن مشکلاتی که برای خودروهایشان پیش می آید مقصر هستند و این اولین اشتباه مرگبار است! وقتی مشکل خودرو به درستی حل نشود شرایط بدتر هم خواهد شد.
همیشه افرادی هستند که تمایل دارند کارهای فنی را خودشان انجام دهند و به مکانیک مراجعه نکنند. به این قبیل افراد به اصطلاح DIY (مخفف Do it Yourself) می گویند. بعضی از این افراد ممکن است تخصص خاصی نداشته باشند و فقط از پس انجام کارهای ساده برآیند ولی بعضی دیگر افراد دوره دیده هستند و حتی می توانند تعمیرات سنگین را در حیاط منزل با تجهیزاتی که فراهم کرده اند انجام دهند. با این حال، اکثر این قبیل افراد از میزان تخصص متوسطی برخوردار هستند، در حدی که سرویس های دوره ای خودرو یا عیب یابی با دستگاه دیاگ را انجام دهند.
اگر شما هم از این دسته افراد هستید باید توجه کنید که شاید انجام برخی از سرویس های خودرو زیاد پیچیده و سخت نباشد ولی نکات مهم و ساده ای وجود دارد که اگر آنها را رعایت نکنید ممکن است حوادث مرگباری رخ دهد! در این مقاله به 8 اشتباه بسیار خطرناک اشاره می کنیم که شاید رعایت نکردن بعضی از آنها احمقانه به نظر برسد ولی احتمال دارد بسیاری از افراد در اثر حواس پرتی مرتکب این اشتباهات شوند و خسارت جانی یا مالی به آنها وارد شود.

1 – تعویض چراغ ها یا لامپ های سوخته
صحت کارکرد لامپ نو را پس از تعویض چک کنید

صحت کارکرد لامپ نو را پس از تعویض چک کنید

در مقایسه با دیگر سرویس های خودرو، تعویض لامپ ها بسیار ساده و بدون هزینه است. بنابراین خودتان می توانید لامپ ها را تعویض کنید. راه تشخیص آن نیز ساده است زیرا وقتی لامپ های نور پایین یا نور بالا می سوزند هنگام شب نمی توانید جلوی خود را به خوبی ببینید. سوختن لامپ های ترمز، لامپ های چراغ های راهنما و لامپ های عقب زیاد قابل تشخیص نیستند بنابراین هر از گاهی نگاهی به آنها بیندازید.
برای تعویض لامپ های سوخته می توانید به دفترچه راهنمای خودرو مراجعه کنید. تعویض لامپ زیاد کار سخت و خطرناکی نیست ولی باید توجه داشته باشید که پس از تعویض لامپ از صحت کارکرد لامپ نو اطمینان حاصل کنید زیرا اگر قبل از چک کردن لامپ ها به رانندگی خود ادامه دهید به خاطر احتمال کار نکردن لامپ نو، دید شما نسبت به خودروهای دیگر یا دید آنها نسبت به شما کاهش می یابد و خطر وقوع تصادف وجود دارد. بنابراین اگر تا به حال این کار را انجام ندادید برای پیشگیری از آسیب های احتمالی توصیه می شود بار اول لامپ های خودرو را خودتان تعویض نکنید.

2 – تلاش برای باتری به باتری کردن بدون داشتن اطلاعات کافی
نحوه صحیح باتری به باتری

نحوه صحیح باتری به باتری

صرفا همراه داشتن کابل باتری به باتری به این معنا نیست که شما از نحوه صحیح انجام این کار مطلع هستید. اگر درست از کابل باتری به باتری استفاده نکنید خطر برق گرفتگی و حتی آتش سوزی وجود دارد. با اینکه این کار یک فرآیند ساده است، قبل از انجام آن باید کاملا یاد گرفته باشید که چطور این کار را انجام دهید. توقف در حاشیه بزرگراه و کسب اطلاعات در مورد این کار از اینترنت تلفن همراه کار خطرناکی است!
اول از هر چیز باید از ترافیک و مکان های شلوغ دور باشید. در حین انجام کار از عینک های محافظ چشم استفاده کنید. دو خودروی موردنظر را به فاصله نزدیک هم پارک کنید. سپس یکی از کابل ها را به قطب منفی باتری سالم و سر دیگر آن را به اتصال بدنه منفی (معمولا روی شاسی یا گیربکس) خودرویی که باتری آن معیوب است متصل کنید. با استفاده از کابل دوم قطب های مثبت هر دو باتری را به یکدیگر متصل کنید. توجه داشته باشید که قبل از وصل کردن کابل ها سوییچ هر دو خودرو کاملا بسته باشد و از تماس کابل ها به دیگر قسمت ها خودداری کنید به خصوص از تماس کابل مثبت با بدنه خودداری کنید که باعث اتصالی می شود. هنگام انجام این کار حتما خودرویی که باتری آن سالم است باید خاموش باشد. اگر با وجود باتری به باتری کردن خودروی معیوب روشن نشد به طور مداوم استارت نزنید زیرا باعث آسیب رسیدن به باتری سالم خودروی دیگر می شود. در چنین حالتی احتمالا مشکل به باتری مربوط نمی شود.

3 – کارهای برقی
از تعمیرات برقی پیچیده خودداری کنید

از تعمیرات برقی پیچیده خودداری کنید

مسلما بدون قطع کردن منبع برق، کارهای برقی در منزل انجام نمی دهید. در مورد خودرو نیز همین موضوع صادق است و اندکی تنبلی ممکن است منجر به حادثه شود.
بعضی از متخصصین خودرو می گویند که جریان برق خودرو به اندازه ای قوی نیست که به انسان آسیب جدی برساند اما همیشه بهتر است جانب احتیاط را در نظر بگیرید. حتی اگر برق شما را نگیرد ممکن است آتش سوزی ایجاد شود یا فشار بیش از حد به سیم کشی خودرو یا اجزای برقی آن وارد شود. ساده ترین اتفاقی که رخ می دهد سوختن فیوزها است. بنابراین قبل از انجام کارهای برقی حتما خودرو را خاموش کنید زیرا برای انجام اکثر کارهای برقی باید موتور خاموش باشد و فراموش نکنید که کابل منفی باتری را جدا کنید. هیچ وقت با دست های خیس به قسمت های برقی خودرو دست نزنید. ترجیحا از ابزاری استفاده کنید که قسمت تماس آنها با دست از جنس مواد عایق مانند لاستیک باشد. اگر خودروی شما هایبرید است تحت هیچ شرایطی به باتری آن دست نزنید زیرا باتری خودروهای هایبرید ولتاژ بسیار بالایی دارد و مخصوص انجام کارهای سنگین طراحی شده است، بنابراین آسیب ناشی از برق گرفتگی در باتری های هایبرید بسیار بیشتر از باتری های معمولی است. برای انجام کارهای برقی پیچیده حتما به متخصص برق خودرو مراجعه کنید.

4 – تصور اشتباه در مورد تایرهای فرسوده
از رانندگی با تایرهای فرسوده اجتناب کنید

از رانندگی با تایرهای فرسوده اجتناب کنید

بعضی افراد وسوسه می شوند که تایرهای فرسوده خود را زود تعویض نکنند و تا چند کیلومتر دیگر با آنها رانندگی کنند در صورتی که این کار عاقلانه نیست زیرا چرخ های خودرو باید تماس مناسبی با سطح جاده داشته باشند. تصور کنید در یک روز طوفانی با دمپایی از منزل خارج شوید! مسلما در چنین شرایطی پاهای شما چسبندگی کمتری دارند و در زمین خیس لیز می خورید! خودروی شما نیز همینطور است.
با استفاده از اعداد حک شده روی تایر می توان سن آن را مشخص کرد ولی اگر از میزان کارکرد تایرهای خود مطلع نیستید یا یک خودروی کارکرده خریدید احتمالا به تایرهای نو نیاز دارید. حتی اگر ظاهر تایر خوب باشد و آج کافی داشته باشد ممکن است عمر آن بالا باشد و بافت های درونی آن فاسد شده باشند. شاید آسیب وارد شده به تایر به سادگی قابل مشاهده نباشد ولی حتی ترک های ریز در سطح تایر استحکام ساختاری آن را کاهش می دهند و باعث افت عملکرد آن می شوند. اگر لاستیک در قسمت تماس بافت های درونی با آج پاره شود، آج از تسمه های فولادی جدا می شود! بنابراین رانندگی با تایرهای فرسوده ارزش ریسک کردن ندارد.

5 – اشتباه هنگام گریس کاری سیستم ترمز
از ریختن مواد چرب روی دیسک یا لنت ترمز خودداری کنید

از ریختن مواد چرب روی دیسک یا لنت ترمز خودداری کنید

با اینکه کار کردن با سیستم ترمز زیاد سخت نیست ولی بهتر است افراد ناشی برای تعویض لنت یا تعمیرات سیستم ترمز به مکانیک یا متخصص مراجعه کنند. علت این موضوع مشخص است زیرا اگر اشتباهی رخ دهد عواقب جدی به همراه دارد. ترمز خودرو در اثر اصطکاک بین دیسک و لنت عمل می کند. وقتی پدال ترمز را فشار می دهید یا پای خود را روی آن می کوبید فشار مایع هیدرولیک موجود در سیستم باعث می شود دیسک و لنت با فشار به هم بچسبند و سرعت چرخ ها را کاهش دهند یا خودرو را متوقف کنند.
این مقدار اصطکاک بسیار بالاست و قطعات متحرک فراوانی در ایجاد آن تاثیر دارند. این قطعات متحرک به گریس کاری نیاز دارند تا گیر نکنند. بنابراین هنگامی که اجزای سیستم ترمز را باز می کنید و دوباره می بندید باید از گریس مخصوص ترمز استفاده کنید تا تمام قطعات به بهترین نحو ممکن عمل کنند. هنگام کار کردن با محورها یا دیگر اجزای سیستم تعلیق (که نزدیک ترمزها هستند) به احتمال زیاد با مواد روغنی سر و کار دارید. در هر صورت باید دقت فراوانی داشته باشید تا روغن یا گریس روی دیسک ترمزها یا لنت ها نریزد زیرا اصطکاک آنها را از بین می برد و باعث از کار افتادن ترمزها می شود.

6 – سفت کردن مناسب پیچ های چرخ را فراموش نکنید!
پیچ های چرخ را به اندازه مناسب سفت کنید

پیچ های چرخ را به اندازه مناسب سفت کنید

اگر موفق شدید بدون افتادن خودرو از روی جک تایرهای خود را جا به جا کنید یا یک تایر پنچر را تعویض کنید، پس از آن باید به دفترچه راهنمای خودرو مراجعه کنید تا بر اساس اطلاعات موجود در آن پیچ های چرخ ها را با گشتاور مناسب سفت کنید.
شاید کار ساده ای به نظر برسد ولی ظاهرا بسیاری از افراد بدون اینکه پیچ های چرخ را درست سفت کنند اقدام به رانندگی می کنند. البته بیش از حد سفت کردن پیچ ها نیز به اندازه شل بستن آنها خطرناک است. همانطور که در صورت شل بستن پیچ ها احتمال جدا شدن چرخ وجود دارد، اگر پیچ ها را بیش از حد سفت کنید در اثر فشار اضافی رزوه ها کشیده می شوند و نیروی حاصل از سفت شدن پیچ ها که چرخ ها را محکم سر جایشان نگه می دارد کاهش می یابد و باعث شل شدن پیچ های چرخ می شود. متاسفانه افرادی که از آچار بادی استفاده می کنند اغلب پیچ ها را بیش از اندازه سفت می کنند. بهترین کار این است که سفت کردن نهایی پیچ های چرخ را با آچار تورک متر انجام دهید.

7 – جایگزینی مایعات تخلیه شده را فراموش نکنید
جایگزینی مایعات تخلیه شده را فراموش نکنید

جایگزینی مایعات تخلیه شده را فراموش نکنید

مایعات و سیالات نقش بسیار مهمی در کارکرد خودرو دارند و فشار زیادی بر دوش آنهاست. قطعات موتور، گیربکس، سیستم ترمز و سیستم هیدرولیک فرمان نمی توانند خشک کار کنند و به روغن نیاز دارند. روغن ترمز فشار لازم داخل سیستم را ایجاد می کند، سیال خنک کننده دمای موتور را تنظیم می کند و از بالا رفتن بیش از حد آن جلوگیری می کند. بنابراین اگر هر یک از مایعات حذف شوند آسیب جدی به خودرو وارد می شود. بعضی افراد عادت دارند روغن موتور یا گیربکس را خودشان تعویض کنند. اگر مکان مناسب و تجهیزات لازم را داشته باشید این کار ایده خوبی است زیرا می توانید مقدار بیشتری از روغن کارکرده را تخلیه کنید و خیلی با حوصله تر و تمیزتر از تعویض روغنی کار کنید! ولی خطری که وجود دارد این است که روغن موتور را تخلیه کنید ولی فراموش کنید دوباره روغن نو داخل موتور بریزید و موتوری که داخل آن هیچ روغنی وجود ندارد را روشن کنید! برای اینکه چنین آسیب بزرگی به موتور وارد نشود بهتر است بعد از تخلیه روغن یک یادداشت روی فرمان بچسبانید تا به شما یادآوری کند که قبل از استارت زدن حتما گیج روغن را چک کنید! باید این نکته مهم را هنگام تعویض سیالات دیگر نیز رعایت کنید. ضمنا فراموش نکنید که فیلتر روغن را به اندازه کافی سفت کنید زیرا احتمال نشتی روغن و آتش سوزی وجود دارد. اگر سازنده خودرو توصیه کرده است که فیلتر روغن را فقط با دست سفت کنید، برای سفت کردن آن از آچار استفاده نکنید.

8 – نادیده گرفتن چراغ های اخطار و فراخوان ها
چراغ های اخطار مهم را نادیده نگیرید

چراغ های اخطار مهم را نادیده نگیرید

برای بسیاری از افراد نادیده گرفتن چراغ های اخطار خیلی ساده تر از توجه کردن به آنهاست! در بعضی موارد روشن شدن چراغ اخطار به معنای وقوع مشکل فنی جدی نیست و اگر واقعا اطلاع دارید که علت روشن شدن آن چیست و مطمئن هستید که مشکل خاصی وجود ندارد می توانید به آن عادت کنید و آن را نادیده بگیرید. اما وقتی خودروی شما تلاش می کند مطلب مهمی را به شما بگوید باید به آن گوش دهید! اگر با تمام چراغ های اخطار آشنایی ندارید بهتر است معنای آنها را در دفترچه راهنمای خودرو یا در اینترنت جستجو کنید. اگر مشکل فنی ساده ای رخ داده است که خودتان از عهده رفع آن بر می آیید هر چه زودتر آن را رفع کنید بهتر است، ولی اگر مشکل جدی وجود دارد فورا از یک متخصص کمک بگیرید. بی توجهی به چراغ های اخطار شاید در کوتاه مدت کم هزینه باشد ولی در دراز مدت هزینه سنگینی به شما تحمیل می کند.
بعضی اوقات خودروسازان یا سازمان های دیگر مانند سازمان ملی امنیت ترافیکی بزرگراه ها فراخوان هایی برای بعضی خودروها اعلام می کنند. این فراخوان ها ممکن است مربوط به مشکلات فنی جدی مانند از کار افتادن موتور در حین رانندگی، خطر آتش سوزی یا موارد دیگری باشد که منجر به تصادف می شوند. در چنین شرایطی معمولا خودروسازان از طریق ایمیل با مالکین خودروها ارتباط برقرار می کنند. حتما به چنین فراخوان هایی رسیدگی کنید و آنها را نادیده نگیرید.

نظرات کاربران

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد