موضوعات داغ

قیمت تولیدات تایرسازان از سال ۹۳ تاکنون تنها 3 درصد افزایش یافته است

عکس مطلب اول
اواخر مردادماه سال‌جاری یکی از اعضای کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی از تشکیل فراکسیونی برای حمایت از قطعه‌سازان در مجلس خبر داد.
به نقل از عصر خودرو، مصطفی تنها در گفت و گو با این پایگاه خبری، با بیان این مطلب گفت: مواد اولیه ای که از سال گذشته دپو شده بود تاکنون پاسخگوی نیاز تایرسازان بوده اما در حال حاضر این مواد به پایان رسیده که در صورت ادامه این روند، تایرسازان از مدار تولید خارج می شوند که امیدواریم با اختصاص ارز 4200 تومانی، میزان تولید در گام نخست به میزان گذشته ارتقا یافته و در گام دوم نیز روند افزایش تولید را تداوم ببخشیم.
وی با بیان این که چه در زمانی که دلار 3800 تومان بود و چه زمانی که به قیمت 10 هزار تومان رسید، تایرسازان افزایش قیمتی را نداشتند، گفت: از سال 93 تاکنون حتی با وجود افزایش نرخ ارز، تنها 3 درصد افزایش قیمت بر محصولات اعمال شده که این افزایش نیز ارتباطی با قیمت ارز نداشته است.
تنها درباره اختصاص ارز 4200 تومانی به مواد اولیه تولید تایر اظهار کرد: اگر دستیابی به ارز 4200 تومانی که به مواد اولیه تولید اختصاص یافته تسریع شود تایرسازان ضمن خروج از وضعیت فعلی تولید، در مسیر افزایش تولید قرار می گیرند. این در حالیست که صنعت تایر در 4 ماه امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل 10 درصد افزایش تولید در صنعت تایر داشته ایم که این میزان رشد در مردادماه بین 20 تا 25 درصد افت تولید نسبت به تیرماه داشته است.
دبیر انجمن صنعت تایر در پاسخ به این که با این روند تایرسازان داخلی تا چه اندازه قادر به تامین نیاز بازار داخلی خواهند بود، اظهار کرد: بازار تایر همواره با تکیه بر تولیدات داخلی نیاز خود را برآورده کرده و هم اکنون نیز این روند را ادامه خواهد داد چرا که در حال حاضر بخش گسترده ای از نیاز داخلی تایر از سوی تایرسازان تامین می شود و تایر خودروهایی نظیر سمند، پراید و خانواده پژو که مصرف بالایی در کشور دارند از طریق تولیدات داخلی تامین می شود که در صورت تامین مواد اولیه مورد نیاز، نگرانی از بابت کمبود تایر نخواهیم داشت.
تنها ادامه داد: برخی از تایرهای خودروهای لوکس مانند بنز در داخل ایران تولید نمی شود و در صورت تولید نیز به دلیل ترجیح دارندگان این خودروها به استفاده از تایری که در زمان خرید بر روی خودرو نصب شده، از تایرهای ایرانی استفاده نخواهد کرد این در حالیست که به نظر نمی رسد برای مصرف کنندگان این خودروها نیز افزایش قیمت تایر چندان مهم باشد.
این فعال صنعت تایر درباره شرایط خرید و فروش سهمیه ای نیز گفت: در ماه گذشته در بازار اتفاق هایی رخ داده به طوری که تولید انجام و عرضه نیز از سوی کارخانه های تایر سازی با قیمت های تعیین شده و ثابت سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان انجام اما اعلام شد که تایر در بازار کمیاب است به طوری که یک جفت تایر پراید تا 380 هزار تومان افزایش یافت که 80 درصد از قیمت تعیین شده از سوی کارخانه بالاتر بود.
دبیر انجمن صنعت تایر ادامه داد: بر این اساس تمهیداتی اندیشیده شد البته تعیین سهمیه برای افراد نیست بلکه در حوزه سواری سعی کردیم بر سهمیه نمایندگی ها در حد توان بیشتر نظارت کنیم تا بتوانیم بازار و فرصت طلبی های آن را مهار کنیم هرچند که به طور قطع نمی توان با همه مقابله کرد زیرا نه کار ما است اما در حد توان نظارت می کنیم.
تنها یادآور شد: در بازه ای از زمان و در دوره فرصت طلبی از وضعیت تایرهای راهسازی، وزارت راه و شهرسازی و همچنین سازمان راهداری از انجمن درخواست کردند که به نمایندگی های مراکز استان ها وشهرستان ها با توجه به برآیند مصرف سهمیه از پیش تعیین شده ارسال شود و اداره راهداری حواله را در اختیار راننده ها قرار دهد و راننده ها نیز لاستیک را با قیمت مصوب در مکان مشخص تحویل بگیرند که هرچند قرار بود این سیستم از اول تیر فعال شود اما سازمان راهداری متناسب با سهمیه نتوانست حواله بکشد که امیدواریم با جا افتادن این سیستم بخشی از مشکلات برطرف شود.

نظرات کاربران

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد