موضوعات داغ

گرد و خاک در خانه حریف؛ افزایش تولید خودروسازان ژاپنی در کارخانجات چینی

عکس نویسنده
مرتضی قانع
نویسنده
عکس مطلب اول
نیسان و تویوتا به عنوان فعال ترین خودروسازان ژاپنی حاضر در چین، اخیرا اعلام کرده اند که به دنبال افزایش ظرفیت تولید خود در این کشور هستند. این دو شرکت به دنبال تاسیس سایت های تولیدی بیشتری در خاک چین هستند تا حضور خود را در این بزرگترین بازار خودروی جهان تداوم بخشند و در رقابت با تولید کنندگان اروپایی و چینی، حرفی برای گفتن داشته باشند.
روزنامه Nikkei در گزارشی عنوان کرد که شرکت نیسان موتور، برنامه دارد تا با یک سرمایه گذاری به ارزش صد میلیارد ین-900 میلیون دلار در شهر ووهان در استان هوبئی، یک سایت تولیدی به ظرفیت 200 الی 300 هزار خودرو راه اندازی کند. این کارخانه مطابق برنامه تا سال 2021 به بهره برداری رسیده و سطح تولیدات نیسان در چین را 40 درصد افزایش خواهد داد.
همچنین این روزنامه بدون ذکر منبع خاصی، اعلام کرد که نیسان از سال 2003 شراکتی را با خودروساز مطرح چینی، دانگ فنگ در پیش گرفته و در حال ادامه مذاکرات برای توسعه همکاری های بیشتر است. هیروتو سایکاوا، مدیر عامل نیسان اعلام کرد که این شرکت قصد دارد به رکورد تولید یک میلیون دستگاه خودرو در سال در بازار چین تا سال 2022 دست یابد.
برای رسیدن به این برنامه، نیسان باید شرکای جدیدی در چین پیدا کند، کار با شرکای فعلی را توسعه دهد و سایت های تولیدی جدیدی راه اندازی کند. در همین راستا، دانگ فنگ اعلام کرده که بر اساس طرح پنج ساله آتی، تولید خودروهای الکتریکی و معرفی محصولات جدید روندی سریع تر به خود گرفته و تا پنج سال آینده، 40 محصول جدید با برند دانگ فنگ به بازار چین عرضه می شوند تا این شرکت را به خودروسازی مطرح چین تبدیل کنند.
طبق آمار منتشر شده از سوی نیسان، این شرکت خودروسازی، نیسان موفق شده تا 720477 خودرو در چین را در نیمه اول سال 2017 بفروشد که نسبت به مدت مشابه سال قبل 10.8 درصد افزایش داشته است. در مجموع سالیانه، نیسان با فروش 1.52 میلیون خودرو در سال 2017، پنجمین شرکت بزرگ فروشنده خودرو در چین بوده است.
رقیب هموطن نیسان، یعنی تویوتا، در حال احداث کارخانه ای در گوانگژو است که ظرفیت تولید این شرکت را درچین 24 درصد افزایش می دهد. این سایت قرار است سالیانه 120 هزار خودرو در چین را تولید کند که بسیاری از آنها شامل خودروهای الکتریکی می شوند. پس از راه اندازی این سایت تولیدی، تویوتا می تواند به پشتوانه سه کارخانه تولیدی خود در چین، سالیانه 1.4 میلیون خودرو در این کشور تولید کند. تویوتا برنامه دارد تا سال 2020 ظرفیت تولید خود را به سالیانه دو میلیون دستگاه در چین افزایش دهد.
دو همکار اصلی تویوتا در چین، شرکت های FAW و GAC هستند که به ترتیب 693 و 440 هزار خودرو با برند تویوتا را در سال 2017 در چین فروخته اند. تویوتا قصد دارد تا برای رقابت با دو شرکت مطرح دیگر در چین، یعنی جنرال موتورز و فولکس واگن، سطح تولید و فروش خود را افزایش دهد. در حال حاضر بازار چین 12.4 درصد از فروش کلی تویوتا در سطح جهان را به خود اختصاص می دهد. راهکار تویوتا برای مقابله با رقبا، افزایش خودروهای پلاگین هیبریدی و تمام الکتریکی در سبد محصولاتش است. تویوتا برنامه دارد تا سال 2030، سالیانه 5.5 میلیون خودروی الکتریکی در دنیا بفروشد و تا سال 2020، ده مدل الکتریکی جدید را وارد سبد محصولاتش کند.

نظرات کاربران

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد