موضوعات داغ

خودروسازی، نساجی نشود

عکس نویسنده
علی صادقی
نویسنده
عکس مطلب اول
یکی از اعضای هیات علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی در مصاحبه با خبرگزاری ها گفت: سیاست گذاری غلط شورای رقابت در کنار سرکوب قیمت ها در بازار خودرو سبب شده است تا بسیاری احتمال دهند که صنعت خودرو نیز سرنوشتی همچون صنایع نساجی و کفش دوزی در پیش دارد. نساجی از جمله صنایع کشور بود که علاوه بر پیشرو بودن در خاورمیانه صادرات قابل توجهی نیز به همراه داشت؛ متاسفانه همانطور که مشاهده می شود این صنعت به وسیله یک سری تصمیم گیری ها و سیاست های اقتصادی و صنعتی غلط به کلی از بین رفت.
به نقل از ایسنا، امرالله امینی خاطرنشان کرد:‌ صنایع نساجی داخلی را سیل بی رویه واردات از پا درآورد. همین روند حتی در مورد حوزه کفش نیز رخ داده و صنعت کفش ایران که زمانی در منطقه شاخص بود با سیاست گذاری های نادرست از بین رفت.
وی افزود: بیم می رود که همین وضعیت برای صنعت خودرو، به عنوان یکی از معدود صنایع پیشرو کشور تکرار شود.
امینی ضمن اشاره به این موضوع که قیمت‌گذاری دستوری خودرو باعث شده خودروسازان به اجبار محصولاتشان را به قیمتی پایین‌تر از قیمت تمام شده بفروشند، عنوان کرد: در چنین شرایطی خودروسازان و قطعه‌سازان روزبه‌روز نحیف‌تر و ضعیف‌تر شده و دیگر توانی برای تحقیق و توسعه و تولید محصولات جدید نخواهند داشت.
وی ادامه داد: درواقع نمی‌توان از صنعت خودرو انتظار داشت که از یکسو محصولات خود را با زیان تولید کرده و بفروشد و از سوی دیگر در حوزه انتقال تکنولوژی و توسعه محصول و تولید خودروهای جدید، سرمایه‌گذاری کند.
عضو هیات علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی خاطرنشان کرد: در این شرایط انتظار می رود که نهادهایی همچون شورای رقابت هرچه زودتر از سیاست نادرست سرکوب قیمتی صنعت خودرو دست بردارند و به کمک صنعت خودروسازی بشتابند.
در این صورت است که می توان انتظار داشت صنعت خودرو به سمت تولید خودروهای جدید و با کیفیت تر رفته و محصولات خود را با قیمت واقعی و مناسب بفروشد و از محل سود فعالیت‌های تولیدی خود اقدام به توسعه کمی و کیفی محصولات خود کند.

نظرات کاربران

5 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1397/7/17
طبق گفته پلیس حدود 370 هزار مصدوم، 70 هزار معلول دائم و 16 هزار گشته در سال که بیش از 90 درصد این آدمها در بین آهن پارهای تولیدات داخلی تیکه تیکه میشن!!! همه این بلاها که چندین دهه داره تکرار میشه فقط و فقط به بهانه حمایت از شغل 100 هزار نفر رخ میده!!! مطمئن باشید آرزوی اکثریت مردم، نساجی شدن صنعت خودرو ، آزاد شدن واردات خودروی ، صفر شدن تعرفه بوده و هست.ما باید باور کنیم که خودرو ساز نمیشیم. به امید اون روز
1397/7/17
به خدا اکثریت مردم خوشحال میشن خودروسازی به سرنوشت نساجی و صنایع کفش دچار بشه.
برعکس نساجی و صنایع کفش، خودروسازی در بردن آبروی صنعت کشور و بریدن جیب مردم و گرفت جان مردم پیشرو و پشتازه.
سوال اینجاست که بعد از اینهمه سال حمایت بی دریغ از خودروسازان چرا هنوز این صنعت با این خودروهای از رده خارج و بی کیفیت قیمت تمام شده بالا داشته باشه. چرا نباید یک محصول قابل رقابت در عرصه جهانی داشته باشه. چرا باید هنوز نیاز به حمایت داشته باشه؟
قیمت دستوری بخاطر عدم وجود فضای رقابتی تعیین میشه. ما هم قیمت دستوری رو نمیپسندیم، اجازه بدن خودروهای جهانی با تعرفه معقول و به آسانی وارد بشه و بعد هرچقدر خواستن قیمت رو آزاد کنن، اصلا پراید رو بفروشن 1 میلیارد.
ایشون قبل از مقایسه عاقبت نساجی و صنایع کفش با خودروسازی بد نیست پیش فرض ها رو هم با هم مقایسه کنن. آیا خودروسازان بعد از اینهمه سال مکیدن خون ملت بازهم حمایت میخوان؟
آیا واقعا هزینه هایی که خودروسازان به مردم و بیمه و دولت تحمیل میکنن (فقط هزینه های اقتصادی و نه بار روحی و روانی حاصل از تصادفات) بیشتر از هزینه های تعطیلی خودروسازان نیست؟
حالا هزینه های جبران ناپذیر روحی و روانی بماند.
همین خودروسازان با رانت های بیشمار و فسادهای بالایی که دارن هزینه های بسیار بیشتری قبل از تولید هرخودرو به چرخ اقتصاد کشور وارد میکنن.
آیا اگر اجازه بدن خودروسازهای جهانی وارد ایران بشن و تولید کنن اشتغال بیشتر همراه با سرمایه گذاری خارجی ایجاد نمیشه؟ اقتصاد کشور بهتر و دست بالاتر وارد تعامل با اقتصاد جهانی نمیشه؟
1397/7/17
این صنعت خودروسازی با این مسئولینِ بی مسئولیت درست بشو نیست که نیست خلاص.
1397/7/17
آقای امینی نفرموده اند که سالهای سال و درزمانهایی که نرخ دلار پایین تربود وملت بعلت کسب وکاری حدودا معقول بادرآمد نسبتا مکفی میتوانستند خودروهابشان را نه هرساله بلکه هردوسه سال یکبار تعویض و مرتبا ازمحصولات بی کیفیت وتکراری خودروسازان وطنی خربد کنند وشورای رقابت هم الحق والاننصاف یار این خودروسازان بودند وهمه ساله بسته به تورم نرخ خودرورابالامیبردند چرا خودرو سازان بفکر تولیدات مرغوب وباکیفیت وجدید نبودند ودرراه توسعه وتولید خودروهای روز مانند دیگرکشورهای صاحب سبک قدم برنداشتند بلکه سودهای کلان را صرف زیرمجموعه های هزینه برخود که هیچ اثر مثبتی نداشته وخرید هتل وسایر ساختمانهای دیگر برای خودکردند که الان باتوجه به نرخ سنگین دلار ورکودی که کل صنایع کشور رادربرگرفته باید بفکر توسعه این صنعت باشند جناب امینی آنزمان چرالب به سخن وگلایه بازنکردند وآنهارا راهنمایی نفرمودند که صنعت تکراری وروز بروز کاستن ازکیفیت این صنعت خود مخرب میباشد وورشکستگی این صنعت رامانند صنعت نساجی بدنبال خواهد داشت حالا دایه دلسوزترازمادرشده اند مسلم است امروز که باکاهش نرخ ارز وکمتر شدن قیمت خودروها دربازار پراید حدود ۳۲ میلیون قیمت دارد وملت بااین کسب وکاربی رونق توان خرید پایین ترین وبی کیفیت ترین خودرو دردنیا که همانا پراید ۲۵ سال قیل است راندارند چه رسد به آنکه هرچه میخواهند قیمت کارخانه رابالاببرند وبازار آزادی درست شود که پراید به قیمت ۶۰ میلیون تومان برسد آیا خریداری خواهد داشت که بقول ایشان سودی بدست لگن سازان وطنی برسد وآنها زیر مجموعه خودروهای روز را سرمایه گذاری نمایند خیر چنین نخواهد شد چون فعلا هیچیک ازخودروهای تولید داخل دربازار خریداری ندارند چه رسد به اینکه هرقیمتی دلشان بخواهد روی خودروگذارده شود نگاه به ثبت نام های بی منطق وبدون معنی نکنید که ملت برای افت نکردن سرمایه خود ثبت نام کرده اند که آنهم بطور قطع متضرر خواهند شد چون قیمتش قیمت ۱۵ تا۱۸ ماه دیگر خواهد بود درکل این سخنان منطقی ندارد که ایشان تذکر فرموده اند
1397/7/18
ايشالله كه به كل ورشكست بشه حتي اگه ٥ ميليون بيكار بشن، ساليانه چند ده هزار كشته ميديم به خاطر اين صنعت و تجارت كثيف آقايون