موضوعات داغ

بزرگتر بهتر است؛ نتایج مطالعات بر روی تغییر ذائقه خریداران چینی خودرو

عکس نویسنده
مرتضی قانع
نویسنده
عکس مطلب اول
مطابق تحقیقی که اخیرا در بازار خودرو چین انجام شده است، مشتریان خودروهای بزرگتر را بهتر می دانند و علاقه بیشتری به خرید آن ها نشان می دهند. بیشترین خودروهایی که در حال حاضر به فروش می رسند از سگمنت SUV یا شاسی بلند ترکیبی و MPV یا خودروهای چند منظوره هستند که نسبت به انواع سدان و هاچ بک، فضای بیشتری را برای سرنشینان فراهم می آورند.
Xu Junyang، یک تحلیل گر اوراق بهادار در پکن، به پرسشگر نظر سنجی می گوید که در صورت تمایل برای خرید خودرو، حتما به دنبال گزینه های بزرگتر خواهد رفت زیرا خودروهای بزرگتر را بهتر می داند. هم چنین همسر 39 ساله او که به زودی فرزند دوم خانواده را به دنیا خواهد آورد، تصمیم به جایگزینی بیوک لاکراس چهار ساله خود با یک خودروی بزرگتر گرفته است. بیوک لاکراس یک خودروی پنج سرنشینه است و این خانواده به دنبال خودرویی با ظرفیت هفت سرنشین می گردند.
در حال حاضر در چین خودروهایی که اتاق بزرگی دارند، در اولویت خرید مصرف کنندگان هستند. خریداران تمایل دارند خودروی آن ها سه صندلی راحت برای بزرگسالان و دو صندلی کاملا ایمن برای کودکان داشته باشند و فضای بار آن ها نیز به میزان کافی بزرگ باشد. بسیاری اعتقاد دارند سیاست جدید دولت چین که به خانواده ها اجازه می دهد فرزند دوم داشته باشند، بر رشد تقاضای خودروهای هفت سرنشینه بسیار تاثیر گذار بوده است. در سال گذشته بیش از 17 میلیون کودک در چین متولد شده اند که بیش از نیمی از آن ها، فرزندان دوم خانواده های خود بوده اند. این آمار نسبت به سال گذشته 11 درصد رشد را نشان می دهد.
در پرسش نامه ای دیگر، لین لی که یک فارغ التحصیل دانشگاهی 26 ساله است، عنوان کرده که حتی اگر خانواده وی فرزند دوم نداشته باشند، باز هم خرید یک SUV بزرگ جز برنامه های بلند مدت آن هاست. خرید او در حال حاضر یک تویوتا هایلندر است، چرا که شرایط درآمد و بودجه وی امکان تعویض زود هنگام خودرو در چهار یا پنج سال آینده را سخت کرده است. با این وجود به دلیل هفت نفره بودن خانواده ( خانواده خود و فرزند، پدر و مادر خودش و پدر و مادر همسرش)، او این خودرو را انتخاب کرده است.
برای افرادی که دو فرزند داشته و پدر و مادر مسن دارند، MPV ها بهترین گزینه ها به حساب می آیند. انتخاب این دسته از خانواده ها معمولا هوندا ادیسه یا فولکس واگن شاران است. یکی از این افراد، کائو جیان است که یک متخصص فناوری اطلاعات بوده و اخیرا فولکس واگن Sagitar خود را که یک سدان است به فروش رسانده تا بتواند یک هوندا ادیسه بخرد. پدر و مادر وی بیش از 70 سال سن دارند و به گفته او، راحتی بیشتر MPV ها موجب شده تا او این سگمنت را به SUV ها ترجیح دهد. ون ها ارتفاع کمتری دارند و سوار و پیاده شدن افراد مسن به آنها، راحت تر صورت می گیرد. علاوه بر مدل های یاد شده، پژو 5008 و فولکس واگن ترامونت از گزینه های مطرح در بازار MPV چین به شمار می روند.

نظرات کاربران

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد