موضوعات داغ

واردات یک میلیارد دلار قطعه با ارز 8000 تومانی؛ فروش با ارز 12000 تومانی

عکس نویسنده
آراد فلاح
نویسنده
عکس مطلب اول
بررسی آمارهای تجارت خارجی نشان میدهد، در نیمه نخست سال جاری، حدود یک میلیارد دلار قطعات خودرو با ساخت داخل زیر ۳۰ درصد از گمرکات وارد کشور شده است.
به نقل از تسنیم، بر اساس آمارهای گمرک، در 6ماهه نخست سال جاری قطعات خودرو همچنان در صدر لیست واردات قرار گرفته است و بر این مبنا، قطعات منفصله با ساخت داخل کمتر از 30 درصد با رقمی نزدیک به 1 میلیارد دلار نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد 78 درصدی را تجربه کرده است.
قطعات خودرو در صدر لیست واردات

قطعات خودرو در صدر لیست واردات

همچنین حدود223 میلیون دلار قطعات منفصله با ساخت داخل 50 درصد و بیشتر وارد شده که با افت 20 درصدی مواجه شده است. گفتنی است، در این مدت حدود 192 میلیون دلار قطعات خودرو با ساخت داخل زیر 50 درصد وارد کشور شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد 33 درصدی را شاهد بوده است.
این درحالیست که اگر گشتی در بازار لوازم یدکی بزنید به راحتی با قیمت های افزایش یافته با نرخ هایی بین سه تا پنج برابر نرخ های سابق مواجه خواهید شد. این بدان معناست که قطعات وارد شده یا ساخته شده برمبنای ارز نیما، حالا درح ال فروش با نرخ ارز آزاد یا اندکی کمتر از نرخ ارز آزاد در بازار کشور هستند. چنین شرایطی باعث ایجاد فشار مضاعف بر رانندگان شده است به شکلی که رانندگان تاکسی، اسنپ، رانندگان اتوبوس و کامیون و اژانس ها به شدت دچار مشکل اقتصادی شده اند. چرا که درآمد ریالی کفاف تامین هزینه های دلاری را نمی دهد.
البته این مشکل تنها به شاغلان در زمینه رانندگی محدود نمی شود و به نوعی تمامی مالکین خودروها با مشکل افزایش بی رویه نرخ قطعات یدکی مواجه شده اند. امری که به نظر می رسد قابل رصد توسط سازمان های مربوطه نباشد و تنها در صورت به ثبات رسیدن شرایط اقتصادی کشور می توان به تعدیل قیمت های فعلی تا حدی تناسب با ارز 8000 تومنی دلخوش بود.

نظرات کاربران

1 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1397/7/17
جناب روحانی از احمدی نژاد گلایه داشتند که ذخیره صندوق دولت به صفررسیده وچه رانتها واختلاص هایی درزمان احمدی نژادصورت گرفته که دولت یازدهم پولی دربساط ندارد نام دولت روحانی راباید دولت رانت گذارد وفتی بدون برنامه وازترس فشارتحریم ها به هرننه قمری ارزنیمایی داده شده ودرحال حاضر نمیتوان بررسی کرد ملت چرا باید این هزینه ها رامتحمل شوند وچراباید فقط عده خاصی ازاین نعمات دولت روحانی که همانا رانت میباشد سودها ودرآمد های بادآورده نصیبشان گردد الان که فکر میکنم میبینم هیچ دولتی دراین ۴۰ سال پس ازانقلاب بهتراز دولت روحانی مقدمات رانت رابرای از مابهتران مهیا نکرده است وهرچه هست سرنخ دروزارت صنعت دارد حال چرا وزیر استیضاح نشد نمیدانم حالاهم مقرر گردیده سرازوزارت کار دربیاورند