موضوعات داغ

مشتریان احتیاط کنند؛ خودروهای پیش‌فروش‌ شده در دست‌انداز سازمان استاندارد

عکس نویسنده
علی صادقی
نویسنده
عکس مطلب اول
یکی از چالش هایی که همواره در صنعت خودروسازی کشورمان وجود داشته مربوط به ارتقای استاندارد محصولات تولید شده در شرکت‌های خودروسازی است. این در شرایطی است که طبق آخرین دستورالعمل سازمان ملی استاندارد، خودروسازان باید تا پایان دی‌ماه امسال استانداردهای ۸۵ گانه را در محصولات تولیدی خود اعمال کنند. حال با توجه به بازگشت تحریم‌ها ابهاماتی در مورد ادامه روند اجرایی شدن استانداردهای جدید به‌وجود آمده است.
به نقل از دنیای اقتصاد، در این زمینه نیره پیروزبخت، رئیس سازمان ملی استاندارد، پیش‌تر اعلام کرده بود که روند اجرایی شدن استانداردهای خودرو با جدیت پیگیری می‌شود. این مقام مسوول با اشاره به تحریم‌ها عنوان کرد اگر شرکت‌های خودروساز، تعهد بدهند که موارد جدید را در خطوط تولید خود رعایت کنند، با توجه به بازگشت تحریم‌ها، این امکان وجود دارد تا برای رعایت برخی از این موارد، فرصت دیگری به خودروسازان داده شود. از طرف دیگر بعد از اعمال تحریم‌ها، بازار خودرو به‌دلیل کاهش عرضه، وارد بحران شده است. وزارت صنعت تلاش کرده با فشار آوردن به طرف عرضه، بحران بازار را کنترل کند. دو شرکت بزرگ خودروسازی کشور در اثر این فشارها، پیش‌فروش محصولات خود را در دستور کار قرار دادند.
اما نکته‌ای که در ارتباط با این پیش‌فروش‌ها وجود دارد، زمان تحویل آنها است، موعد تحویل تعدادی از خودروها، یک سال آینده است و در میان آنها، خودروهایی که نمی‌توانند استانداردهای ۸۵‌گانه را پاس کنند، حضور دارند.
در این زمینه روز گذشته وحید مرندی‌مقدم معاون نظارت بر اجرای استانداردهای سازمان ملی استاندارد در یک نشست خبری اعلام کرد: چنانچه خودروهای پیش‌فروش شده نتوانند استانداردهای لازم را پاس کنند، این سازمان از پلاک شدن آنها جلوگیری خواهد کرد. در شرایطی این سخنان گفته می‌شود که صنعت خودرو از خردادماه روند کاهشی در تیراژ داشته است. بنابراین به نظر می‌رسد سازمان ملی استاندارد در نهایت مجبور به تمدید مدت اجرایی شدن این استانداردها شود. البته نمی‌توان از این نکته هم گذشت که خودروسازان با علم به اینکه محصولات پرتیراژشان توانایی پاس کردن استانداردها را ندارد، به نوعی با زیرکی آنها را در سبد پیش‌فروش خود قرار داده تا سازمان ملی استاندارد را در عمل انجام شده قرار دهند.

نظرات کاربران

4 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1397/7/19
فردا میان میگن میخواستید ثبت نام نکنید. ما که گفته بودیم!!! و باز هم ملت فهیم و همیشه در صف مقصر شناخته میشن و دولت و خودرو ساز دولتی هیچگونه مسئولیتی ندارند جز سرکیسه کردن همین ملت فهیم و همیشه در صف.
1397/7/19
بااین اوضاع اتومبیلی ببخشید گاری که نه قیمت نه مدل نه استاندارد نه قطعات مرغوب نه زمان دقیق تحویل انها مشخص نیست ارزش ریسک وپیش خرید ازنظر عقلایی نداشته ونخواهد داشت تمام کسانی که این اشتباه محض راانجام داده وحداقل سرمایه وتوان مالی خودرا برای ترس از گرانی وبی ماشین ماندن که باهزاران رنج ومشقت وقرض وحتی بااخذ تسهیلات دراختیار این گاری سازها قرارداده ودرآینده درنظر دارند قراربدهند نتیجه ای جز ضرر وتحویل گرفتن لگن هایی با چندین نوع عیب آشکار نخواهند داشت وبنظر میرسد بهترین کار عدم ورود به سایت های ثبت نام این لگن ها خواهد بود پس بیایید باتحریم خرید ازبازار آزاد وثبت نام درآینده نسبت به کلیه اطلاع رسانی تمامی شرکتها نسبت به بهترشدن کیفیت این به اصطلاح خودروها توسط شرکتهای مربوطه کمکی کرده باشیم به امید آنروز که طبق اصول ووجدان توسط دست اندرکاران تولید حداقل خودروهایی جدید وزیبا وایمن درکشورمان درآینده ببینیم ولذت ببریم ضمن اینکه بتوانیم علاوه بر سواری گرفتن ازمحصولات آینده شاهد صادرات آنها به کشورهای صاحب سبک باشیم
1397/7/21
به امید آن روز استخوانمون تو قبر پوسیده عزیز !
1397/7/21
یه مطلب مشابه این قبلا توی سایت گذاشته بودین همونجا کامنت گذاشتم این خودروساز ها جایی نمیخوابن زیرشون آب بره ! سازمان استاندارد در مقابل این مافیا هیچی نیست !
کلا دو حالت داره یا سازمان استاندارد عقب نشینی می کنه و عزت و اقتدارشو حفظ می کنه و بین و بد و بدتر، بد رو انتخاب می کنه، یا از روی ساده لوحی جلوی تولید این خودروها رو میگیره و خودروساز هم از خدا خواسته میگه: آقا ما میخواستیم ماشین بدیم دست مردم سازمان استاندارد نگذاشت و تمام گناه های خودشو میندازه گردن سازمان استاندارد و پول مردم ساده لوحی که واسه خرید ماشین ثبت نام کرده بودن، هوتوتو !!! و در نهایت جایگاه های مدیریتی این سازمان به مزاج خودروسازان تغییر خواهد کرد !
البته یه حالت سومی هم وجود داره اونم اینه که سازمان استاندارد جلوی پلاک گذاری غیر استانداردها رو میگیره بعد خودروساز ها هم تا سال دیگه ملت رو سرکار میزارن و سال دیگه میان میگن : سلام، یادتونه پارسال یه مقدار پول ریخته بودین فلان ماشینو بهتون بدیم، خوب اون ماشینا رو سازمان استاندراد نذاشت بدیم لذا بیاید یه چیزی حدود 10 برابر پرداختیتونو بدین تا یک ماشین جدید استاندارد دار بهتون بدیم ! . البته اون ماشین هم قطعا کیفیتش تفاوت چندانی با ماشین ثبت نامی نخواهد داشت !!! اگر هم نمیخواین 10 برابر پول پارسال رو پرداخت کنید که باید 18 درصد سود به ما بدین و الباقی پولتونو مسترد کنید !
تازه این سناریو در نهایت سخاوتمندی خودروساز نوشته شده !!!!!!!!