موضوعات داغ

تیر خلاص به معیشت هزاران خانوار, بیکاری کارگران و تعطیلی نمایندگی های واردکننده خودرو

عکس نویسنده
سجاد حیدری
نویسنده
عکس مطلب اول
بیکاری کارگران و تعطیلی نمایندگی های واردکننده خودرو در پی ممنوعیت واردات خودرو و مشکلات این حوزه رو به افزایش است. برخی از مدیران این صنعت با توجه به بخشنامه ترخیص کالاهای رسوب کرده امید به ترخیص خودروها دارند. نمایندگی های واردکننده با ترس و امید به آینده اقداماتی برای بقای نمایندگی البته با تعدیل نیرو متخصص در برنامه دارند. از ابتدای ممنوعیت واردات قطع همکاری اجباری با کارگران نیمه ماهر آغاز شد و با تداوم وضع موجود نیروهای متخصص که بیش از یک دهه در این صنعت کار کرده و متبحر شده اند نیز بیکار شده اند. برخی از نیروهای متخصص نیز بعداز اخراج های گروهی به کشورهای درجه ۲ و درجه ۳ مهاجرت کرده اند و این وضعیت قبلا نیز توسط کارشناسان پیش بینی شده بود. کارشناسان نسبت به سرخوردگی این نیروها با تصمیمات لحظه ای دولت ها که باعث بروز مشکلاتی برای صنعت واردات خودرو شده است هشدار داده بودند و تا جایی پیش رفت که این صنعت از حرکت ایستاد.
علی شکوهی کارشناس صنعت خودرو در خصوص بیکاری کارگران صنعت واردات خودرو بیان داشت: این نیروها سرمایه های این صنعت هستند که هزینه های زیادی برای آن ها صورت گرفته است که با بیکاری این نیروها امکان بکارگیری آن ها در قسمت های دیگر صنعت وجود ندارد. وی با اشاره به بخشنامه جلوگیری از خروج ارز و کاهش هزینه های کشور ادامه داد: هزینه ها و سرمایه هایی که برای آموزش این نیروها که با آزمون و خطا روبه رو بوده است قابل محاسبه نیست. تعداد زیادی از این نیروها بعداز بیکار شدن به کشورهای حاشیه خلیج فارس مهاجرت کرده اند که با احتساب بیکاری ۶ هزار نفری در این بخش تعداد کمی محسوب نشده و تعدادی نیز هنوز مهاجرت نکرده و مقصدشان مشخص نیست.
مرخصی های اجباری نمایندگی های رسمی
با توجه به ممنوعیت واردات و بحران در واردات خودرو و پایان یافتن مرخصی اجباری نیروها خبر از قطع همکاری با این نیروها مطرح است. نیروهای دفاتر فروش بخاطر ماهیت کار خود که از اولویت کمتری برخوردار بودند تعدیل شده اند. در حال حاضر وضعیت نامناسب این شرکت ها باعث شده آن ها برای تداوم و حفظ سرمایه خود در اینده مجبور به کوچ از این صنعت شوند. نیروهای متخصص این شرکت ها نیز به شرکت های مادر کوچ کرده اند.
ممنوعیت واردات و بیکاری نیروهای متخصص
با توجه به اینکه کارشناسان جامعه شناسی وضعیت کنونی را حالت فوق العاده دانسته اند باید بیان داشت که نیروهای متخصصی که فروش مجموعه ای آموخته اند با ورود به بازار فروش سنتی خودرو باعث سرخوردگی خواهند شد. با توجه به آمار انجمن واردکنندگان مبنی بر بیکاری ۶ هزار نفر در این صنعت تا پایان سال باید وضعیت نامناسبی را برای این صنعت در نظر گرفت. همچنین این آمار فقط به نیروهای در ارتباط مستقیم اشاره دارد و با تعطیلی بیش از ۲۰۹ نمایندگی در کشور موج بیکار بیشتر از این آمار خواهد بود.
جذب نیروهای متخصص بیکار شده در کدام بخش این صنعت امکانپذیر است؟
این در این مورد هم می‌توان در صنعت دیگر بکارگیری شوند هم امکان بکارگیری وجود ندارد. صنایع دیگر وضعیت بهتری در کشور ندارند و صنعت خودرو در کانون توجهات است. صنایع بزرگ همانند صنایع غذایی در کشور حتی یه ماهنامه ندارند اما صنعت خودرو به دلیل زیبایی ذاتی از چندین روزنامه و هفته نامه و ماهنامه برخوردار است و این به معنای محبوبیت این صنعت در بین مردم است. البته بکارگیری نیروهای فنی این صنعت در صنایع دیگر امکان پذیر است.
آیا آماری در ارتباط با تعداد نفرات نیروهای مهاجر صنعت واردات خودرو وجود دارد؟
در این مورد آمار رسمی وجود ندارد. برخی رسانه ها از مهاجرت ۱۰ هزار نفری می‌گویند اما آمارها غیر رسمی است. همه فعالان این حوزه بر مهاجرت نیروهای متخصص به کشورهای حاشیه خلیج فارس هم نظر هستند. این مهاجرت به معنای تضمین موقعیت شغلی آنان نیست و شاید وضعیت بدتر از بیکاران متخصص در داخل داشته باشند. این بدان معنا نیست که تمام هم و غم کشور برای بازگشت آن ها به کشور باشد اما دولت نیز باید برنامه دقیق و اصولی برا جلوگیری از این مهاجرت ها باید ارائه دهد.
ضرر ناشی از مهاجرت نیروهای متخصص
هزینه تولید برای یک شغل در صنعت خودرو ۲۰۰ میلیون تومان است که این هزینه برای نیروهای متخصص شرکت های واردکننده که با آزمون و خطا همراه بوده و بیش از یک دهه نیز فعالیت داشته اند بسیار بالاتر است. نیروهایی که با توجه به تجربیات و تخصص خود و هزینه هایی که برای آنان صورت گرفته در صورت مهاجرت سرمایه و تجربیات نیز به هدر می‌رود.

ممنوعیت واردات خودرو و مدیریت منابع ارز تصمیمی درست یا اشتباه؟
به گزارش خودروبانک و به نقل از دنیای خودرو، میزان ارز مورد نیاز این صنعت با صنایع دیگر قابل مقایسه نیست و اهمیت این صنعت به سلیقه و خواست عمومی و حضور رقابتی این خودروها را نشان می‌دهد. دولت با شتابزدگی و صدور بخشنامه ها که باعث نوسان در بازار ارز و خودرو شد که باعث مهاجرت این نیروها شده است که هزینه خروج این نیروها با هزینه خروج ارز از کشور یکسان است.
هزینه های سنگین برای جذب و آموزش نیروهای جدید
جذب نیروهای متخصص بیش از یک دهه زمان برده و هزینه های زیادی صورت گرفته است. برخی از قراردادهایی که امضا شده و امروز شاهد خروج این شرکت ها از کشور هستیم سال ها زمان برده است اما با تغییر شرایط سیاسی کشور یک شبه همه چیز منتفی شد و هزینه های صرف شده سنگین و در هیچ قالبی گنجانده نمی‌شود.

نظرات کاربران

1 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1397/7/21
خیالت راحت باشه اون هزینه ای که شما کردین و انقدر ازش حرف میزنین، کشورهای عربی چند برابر می کنند و این نیروهای مهاجرت کرده رو به کار می گیرند و کلی هم ازشون استفاده می کنند و یه جوری بهشون میرسند که دیگه اصلا فکر برگشتن به سرشون نزنه ! اینجا نیروی انسانی رو با برده اشتباه گرفتن !!! سالها از طرف کار می کشن و فرسوده و مریضش می کنند بعد بهش می گن ببخشید پدرتون رو توی کارخونه درآوردیمااااا ولی ما مدیران بی کفایتمون هر چقدر میخورند سیر نمیشن و الان اوضاع یه جوریه ما باید بیشتر به فکر بالا دستی هامون باشیمو باید حقوق اونها رو تامین کنیم تا شما کارگر بدبخت ! لذا چون شما نیروی قراردادی بودین و رسمی نبودین از فردا دیگه تشریف نیارین، خبری هم از بازنشستگی و بیمه و این حرفا هم نیست، حقوق سه ماه پیشو ریختیم به حسابتون، حقوق این ماه و ماه قبل هم نداریم بدیم، خوش اومدین !
یکی به من بگه اگه این برده داری نیست پس چیه !؟