موضوعات داغ

خودروهای هیبریدی بهتر هستند یا خودروهای برقی؟

عکس نویسنده
گروه خودرو
نویسنده
عکس مطلب اول
در حال حاضر سه کلاس از خودروها هستند که از انرژی برقی برای حرکت استفاده می کنند. این خودروها شامل خودروهای هیبریدی، خودروهای پلاگین هیبرید و خودروهای تمام برقی هستند. هر یک از این خودروها نقاط ضعف و قوت خود را دارند و در این مطلب به بررسی این نکات خواهیم پرداخت و می تواند برای خریداران اینگونه خودروها نیز مفید باشد.

خودروهای هیبریدی
خودروهای هیبریدی یک موتور احتراقی بنزینی به عنوان منبع قدرت اصلی استفاده می کند این موتور بنزینی معمولا به یک موتور برقی نیز متصل شدند موتور برقی نیروی خود را از باتری بازسازی شده در خودرو تامین می‌کند که این باتری توسط پیشرانه احتراقی و یا با استفاده از سیستم های بازیابی انرژی ترمز گیری شارژ می شود. بسته به نوع خودروی هیبریدی موتور الکتریکی می تواند به صورت مستقل چرخ آن را به حرکت درآورد و یا به عنوان یک موتور کمکی در کنار موتور احتراقی استفاده شود
مصرف هیبریدی متغیر است اما بهترین خودروهای هیوندای یونیک و تویوتا پریوس هستند.
اگر بخواهیم به معایب خودروهای هیبریدی اشاره کنیم باید به قیمت بالا تر این خودرو ها در مقایسه با اتومبیل های معمولی و عدم وجود معافیت‌های فدرال برای این خودروها اشاره کنیم.

خودروهای پلاگین هیبریدی
این خودروها که با نام PHEV شناخته می‌شوند در تمام خودروهای هیبریدی هستند که دارای باتری بزرگتری بوده و می توانند در حالت تمام برقی مسافت بیشتری را در مقایسه با یک خودروی هیبریدی معمولی طی کند. همانطور که از نام این خودروها مشخص است اتومبیلهای پلاگین هیبریدی را می توان با استفاده از پریز برق در طی شب شارژ کرد. عملکرد سایر بخش ها در این خودروها همانند خودروهای هیبریدی استاندارد است. از اصلی‌ترین اتومبیلهای پلاگین هیبریدی بازار باید به میتسوبیشی اوتلندر PHEV و شرایط بی ام و i3 اشاره کرد.

میتسوبیشی اوتلندر PHEV

میتسوبیشی اوتلندر PHEV

به نوعی می توان گفت که در خودروهای پلاگین هیبریدی موتور احتراقی بیشتر نقش ژنراتور را دارد. بر خلاف خودرو های برقی در اتومبیل های پلاگین هیبریدی نگرانی از تمام شدن شارژ باتری ها و ماندن در بین راه وجود ندارد و تا زمانی که در باک بنزین سوخت موجود باشد این خودروها و حرکت خود ادامه خواهند داد. شعاع حرکتی خودروهای پلاگین هیبریدی در حالت تمام برقی وابسته به ظرفیت باتری آن ها است برای مثال مینی کانتریمن پلاگین هیبریدی تنها می‌تواند ۱۲ مایل را در حالت تمام برقی طی کند این عدد برای تویوتا پریوس پرایم ۲۵ مایل و برای شورولت ولت ۵۳ مایل است.
خودروهای پلاگین هیبریدی قیمت بالاتری در مقایسه با اتومبیل هیبریدی معمولی دارد اما در برخی ایالت ها همانند کالیفرنیا تسهیلات ویژه‌ای برای خریداران اینگونه خودروها در نظر گرفته شده است.

خودروهای الکتریکی
خودروهای تمام الکتریکی اتومبیل هایی با آلایندگی صفر هستند هزینه نگهداری آنها نیز در مقایسه با اتومبیل های دارای موتور احتراقی بسیار پایین‌تر است. خودروهای برقی صد در صدی نیروی مورد نیاز خود را از موتور الکتریکی تعیین تامین می‌کنند اما مشکل اینجاست که شعاع حرکت این خودرو ها محدود بوده و زیرساخت های لازم نیز هنوز به صورت گسترده موجود نیستند چون خودروهای الکتریکی برای شارژ کردن باتری ها نیاز به ایستگاه های مخصوصی دارد.
در این خودروها در صورتی که ظرفیت باتری ها به اتمام برسد اتومبیل دیگر نمی تواند حرکت کند و به همین دلیل اتومبیل های برقی چندان گزینه مناسبی برای سفرهای طولانی نیستند شعاع حرکتی اکثر خودروهای برقی بین ۱۶۰ تا ۲۰۰ کیلومتر است که برای استفاده های درون شهری کافی است البته تسلا مدل s با هر بار شارژ توانایی حرکت تا بیش از ۵۰۰ کیلومتر را دارد شعار حرکتی خودروهای برقی بسیار به نوع رانندگی وابسته است به طوری که هر قدر با سرعت بالاتری رانندگی کنید برد خودرو کاهش پیدا خواهد کرد همچنین در هوای سرد و یا در هنگام استفاده از بخاری و کولر نیز برد این خودرو ها کاهش پیدا میکند اتومبیل های هیبریدی اتومبیل های برقی قیمت بالاتری در مقایسه با سایر خودروها دارند برای مثال فورد فوکوس برقی ۱۱ هزار دلار قیمت بیشتری در مقایسه با نسخه بنزینی خود دارد هزینه نگهداری خودروهای برقی به دلیل پایین بودن استهلاک بسیار کم است به طوری که در یک بازه ی ۵ ساله یک خودروی الکتریکی می تواند یک چهارم تا یک پنجم هزینه کمتری در مقایسه با یک خودروی بنزینی داشته باشد.
همچنین در خودروهای برقی نیازی به صرف هزینه برای کارهایی همچون تعویض روغن تعویض ضد یخ تعویض روغن گیربکس و یا تعمیرات گیربکس و تعویض شمع ها وجود ندارد. همچنین این خودروها فاقد فیلتر هوای موتور هستند.

نظرات کاربران

1 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1397/7/27
سلالم و با تشکر از خودروبانک بابت این مقاله
بسیار مفید بود