موضوعات داغ

کاهش 25 درصدی تعرفه واردات کامیون و کشنده

عکس نویسنده
سجاد حیدری
نویسنده
عکس مطلب اول
به گزارش خودروبانک و به نقل از عصرخودر، در جلسه هیات وزیران در تاریخ یکم مهرماه 97، مصوبه واردات مشروط کامیون که با پیشنهاد مشترک وزارت اقتصاد و وزارت راه و سازمان برنامه و بودجه مطرح و ارائه شده بود با استناد بند ت ماده 30 قانون احکام دایمی برنامه های توسعه کشور مصوب 1395 به تصویب رسید. آیین نامه اجرایی بند مذکور به شرح زیر است.
ماده1- در این آیین نامه اصلاحات زیر در معانی مشروح به کار می‌روند:
الف- سازمان: سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای کشور
ب- کامیون: وسیله حمل و نقل بار با بیش از 10 تن ظرفیت حمل بار
پ- ظرفیت: وزن مجاز ناخالص ترکیبی شامل وزن کامیون کشنده + وزن تریلر + وزن محموله و یا حداکثر وزن مجاز ناخالص شامل وزن کامیون + وزن محموله وسیله نقیله که در کارت مشخصات وسیله نقلیه ثبت شده است.
ماده 2- شرایط کامیون های وارداتی به شرح زیر است:
الف- از زمان ساخت آنها بیش از 3 سال نگذشته باشد.
ب- از خدمات پس از فروش در قانون حمایت از حقوق مصرف کننده مصوب سال 86 و آیین نامه اجرایی آن در تاریخ 28/1/1395 و اصلاحات بعدی آن برخوردار باشند.
پ- با استانداردهای روز و اجباری از نظر ایمنی، کیفیت و آلایندگی های محیط زیست مورد تایید مراجه مرتبط برابری داشته باشد.
تبصره- سازمان موظف است ظرف یک ماه از تاریخ ابلاغ مشخصات سایر کامیون های وارداتی، ترکیب و تعداد ناوگان مورد نیاز و ضوابط آن ها را با تایید وزارت راه به اطلاع عموم برساند.
ماده 3- سازمان موظف است ظرف یک ماه از تاریخ ابلاغ با هماهنگی نهادهای مربوطه یک سامانه یکپارچه به منظور ثبت تقاضا و اعلام نتایج آن به متقاضیان اقدام کنند. مراحل اقدام باید به گونه ای برنامه ریزی شود که از زمان ثبت تقاضا تا اعلام نتایج با رعایت قوانین مربوط حداکثر یک ماه به طول بیانجامد.
ماده 4- واردات هریک دستگاه کامیون منوط به اقساط یک دستگاه کامیون با عمر بالای 25 سال و ظرفیت حداکثر سه تن کمتر از کامیون وارداتی باشد.
تبصره 1- برگه معاینه فنی معتبر برای کامیون اسقاطی الزامی است.
تبصره 2- به ازای اسقاط هر کامیون موضوع ماده سود بازرگانی کامیون وارداتی 25 درد کاهش می‌یابد.
ماده 5- سازمان موظف است هر سه ماه یکبار گزایش اجرای آیین نامه را به سازمان برنامه و بودجه ارائه کند.
این کاهش تعرفه در شرایطی اعمال می شود که در چند ماه اخیر ارزش دلار حداقل یکصد درصد افزایش یافته است و بنابراین چنین کاهشی نمی تواند افزایش شدید قیمت کامیون و کشنده های وارداتی به کشور را جبران نماید.

نظرات کاربران

5 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1397/7/28
بعید میدونم عملی باشه چون قیمت ماشین های تجاری باید به حدی باشه که استفاده ازش منطقی باشه الان استفاده از ماشین های سنگین خصوصا کشنده های بزرگ اصلا به صرفه نیست حتی با کاهش 25% بازهم قیمت لوازم یدکی و بارنامه همخوانی نداره
1397/7/29
نویسنده محترم، تعرفه کامیون کاهش پیدا نکرده. اگه درست میخوندی در ازای اسقاط هر کامیون فرسوده که خودش حداقل ۱۰۰ میلیونه ۲۵ درصد تخفیف گمرکی میدن. یعنی عملا همون که بود.
1399/2/22
دوست عزیز قیمت حداقلی یک خودرو کامیون و یا کشنده فرسوده ،در بازار الان زیر ۴۰۰ میلیون تومن نیست جهت اطلاع
خاور ۶ تن مدل ۶۰ رو هم شما به ۱۰۰ تومن نتوان خرید😞
در نتیجه ،این طرح نیز در ادامه ی طرح های قبلی به دلیل اینکه هیچ یک از تصمیم گیرندگان، اطلاعات درست و واقعی از کامیون و کامیون دار ندارن، با شکست قطعی مواجه خواهد شد
و در بهترین حالت سود گزافی به جیب وارد کنندگان مجاز ، که عادت به این درآمدهای ناشی از تصمیمات غلط دولت دارن خواهد شد.
البته امیدوارم با مشاوره از انجمن کامیونداران و یک عضو با تجربه رانندگی و مالکیت ناوگان باری، این مهم ، در مسیر درست آن برای قشر زحمتکش و بی ادعای کامیونداران ایرانی انفاق بیفتد
انشالله
1398/1/31
سلام الان باید برای واردات کامیون یه فکری بکنند قیمت تریلی و لوازم خیلی گران شده و فقط بخاطر کمبود کامیون در بازار هست
1399/3/10
با سلام خدمت دوستان عزیز
طبق فرمایش عزیزان قیمت یک دستگاه کشنده فرسوده الان حداقل ۴۰۰ میلیون هست که میشه ۲۵ درصد تخفیف.
قیمت یک کشنده با کیلومتر ۲۵۰ هزارتا سال ساخت ۲۰۱۷ به بعد که قابل واردات باشه حداقل ۶۰ هزار یورو است که با یورو ۲۰ هزار تومان میشه یک میلیارد و دویست که با اون ۴۰۰ میلیون میشه یک میلیاردو ششصد میلیون.
یعنی این ماشین تا برسه ایران بالا دو میلیارد و دویست وایمیسته.
خب الان تو همین بازار یه اف اچ ۵۰۰ مدل ۹۶ حدود ۲.۵ میلیار پولشه
دیگه چه حاجت به واردات.
این داستانها فقط واسه گول زدن منو شماس که فک کنیم چخبر قراره بشه.
ضمنا یکی از موارد این قانون واردات که اصلا در موردش صحبت نمیشه اینه که باید منبع تامین ارز خارجی باشه یعنی اینکه شما این ۶۰۰۰۰ هزار یورو رو تو خارج داشته باشی نه اینکه از داخل بخری برداری ببری که اینم مطمئنا هیچ کس نداره.
پس مطمئن باشین که هیچ اتفاقی نمی افته.
خیالتون راحت