موضوعات داغ

تشکیل صف های طویل در مراکز معاینه فنی؛ جریمه اتوماتیک خودروهای فاقد معاینه از امروز

عکس نویسنده
سجاد حیدری
نویسنده
عکس مطلب اول
بر اساس گزارش وزارت بهداشت سالانه ۴ تا ۵ هزار نفر در تهران بر اثر آلودگی هوا جان خود را از دست می‌دهند. بانک جهانی نیز اعلام کرده است شهر تهران سالانه ۲.۶ میلیارد دلار از آلودگی هوا خسارت می‌بیند. تبعات ناشی از آلودگی هوا در همه ابعاد نفس جامعه در بند آورده و به نظر در یک جنگ تمام عیار هستیم. بر اساس گزارش بانک جهانی کاهش سطح آلاینده ۲.۵ PM در تهران به میزان غلظت آن در شهر نیویورک، حدود ۱.۶ میلیارد دلار هزینه اقتصادی سلامت را کاهش می‌دهد.
طرح کنترل آلودگی هوا با نام کاهش با هدف گیری معاینه فنی خودروها، آلایندگی اتوبوس ها و ناوگان حمل و نقل بار برای کاهش آلودگی هوا در دست پیگیری است. سیاست کاهش آلودگی هوا بر مبنای کاهش ذرات معلق تنظیم شده است. ذرات معلقی که بیشترین آلاینده شهر تهران هستند که اکثرا بوسیله وسائل نقلیه موتوری و ناوگان دیزلی و خودروهای فرسود و موتورسیکلت ها است که ذرات کوچک تر از 2.5 میکرون را تولید می‌کنند. در سال گذشته نیز به دلیل افزایش غلظت آلاینده ها جلسه اضطرار آلودگی هوا تشکیل شد و ۱۰ روز تعطیلی برای پیش دبستانی، مهدکودک و دبستان ثبت شد که یک روز تعطیل شامل کلیه مراکز آموزش و پروش دولتی و غیر دولتی بود.
به گزارش خودروبانک و به نقل از عصر خودرو، برای مبارزه با آلودگی هوا نیاز به عزم جدی و برنامه ریزی دقیق است. حال با توجه به اینکه آلودگی هوا در فصل سرد سال افزایش می‌یابد پیش از رسیدن به فصل سرد باید برای این موضوع فکر چاره ای کرد. بر همین اساس برای مقابله با آلودگی هوا طرح پیش بینی شده کاهش یا همان LEZ که از ابتدای آبان اجرایی خواد شد در نظر گرفته شده است و در حال حاظر فاز نخست این در در محدوده طرح زوج و فرد در حال اجرا است. فاز دوم این طرح که از ابتدای آبان اجرایی خواهد شد و خودروهای فاقد معاینه فنی در هفت روز هفته و در ۲۴ ساعت شبانه روز از طریق دوربین ها ثبت تخلف مورد اعمال قانون قرار خواهند گرفت. طبق این قانون کلیه خودروهای سطح شهر تهران باید دارای برگه معاینه فنی باشند.

معاینه فنی

معاینه فنی


در بررسی های انجام شده مشخص شده است حدود ۳۰ درصد از کل ذرات معلق موجود شهر تهران مربوط به اتوبوس های حمل مسافر است که از ابتدای مهرماه تردد کلیه اتوبوس های دودزا در سطح شهر تهران ممنوع شده است و تمام اتوبوس های عمومی و خصوصی به صورت ضربتی مورد بازدید ک معاینه فنی قرار می‌گیرند. معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران نیز در نامه ای به شرکت واحد اعلام کرده است در صورت مشاهده اتوبوس های دودزا شرکت مربوطه جریمه و در صورت تکرار تخلف مجوز آن شرکت لغو شود. در خصوص اتوبوس های بی آرتی ور خصوص مشاهده تخلف در مرحله اول مدیر خط مزبور و مرحله دوم معاون فنی شرکت مسئول شناخته خواهند شد. همچین حداقل ۱۰ درصد از ناوگان خصوصی و ۵۰ درصد اتوبوس های بی آرتی قبل از مهرماه به فیلتر دوده مجهز شوند.
همچنین در بررسی ها مشخص شده حدود ۲۳ درصد از ذرات معلق مربوط به ناوگان حمل بار است. بر اساس دستورالعمل های ابلاغی فقط ناوگان باری که باربرگ معتبر از سامانه شهرداری تهران داشته باشد مجاز به تردد بوده و در غیر این صورت پلیس راهور موظف است از تردد آن ها جلوگیری کند. صدور باربرگ نیز منوط به داشتن برگ معاینه فنی معتبر است. کلیه خودروهای بخش های مختلف شهرداری تهران از جمله معاونت خدمات شهری و معاونت فنی عمرانی و خودروهای پخش مواد غذایی و دارویی باید برای تردد باربرگ از سامانه شهرداری دریافت کنند.
حدود ۱۰ درصد از ذرات معلق نیز مربوط به موتورسیکلت ها است. با توجه به سیاست جایگزینی موتوسیکلت های معمولی با برقی یکی دیگر از سیاست ها در این حوزه تبدیل موتوسیکلت های کاربراتوری به انژکتوری است که هزینه ای حدود یک میلیون تومان دارد که شهرداری این هزینه را پرداخت می‌کند. پیش بینی شده با اجرای این سیاست ها یک سوم حجم آلایندگی موتورسیکلت ها کاهش یابد. همچنین طرح کلید به کلید توسط انجمن موتورسیکلت سازان از طرف معاونت حمل و نقل متولی اجرای آن است. در این طرح خریداران پس از خریداری موتورسیکلت به انجمن مذکور مراجعه و با دریافت وام بلند مدت موتور جدید با آلایندگی کم تحویل خواهند گرفت.

نظرات کاربران

1 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1397/8/1
خودروهای شخصی هم که الودگی ندارن. همچنان ورود خودرو هیبرید ممنوع