موضوعات داغ

وقتی آفرود رویا می شود؛ 50 تا 100 میلیون تومان هزینه طبیعت گردی با خودرو

عکس نویسنده
سجاد حیدری
نویسنده
عکس مطلب اول
یک سوال که برای اکثر علاقمندان به آفرود مطرح می‌شود این است که صرف بالا بردن ارتفاع خودرو آن را برای آفرود مناسب می‌کند؟ جواب خیر است. خودروهایی که از ابتدای تولید با ویژگی هایی مانند ارتفاع تقریبا زیاد، قابلیت چهار چرخ محرک بودن به صورت سیستم ۴WD و شاسی محکم قابلیت تغییر به آفرود را دارد. حال اگر شما با هزینه کم قصد خرید خودروی آفرودی را دارد چهار پیشنهاد مناسب با صرفه اقتصادی خوب برای شما ارائه می‌دهیم. در ادامه نیز نحوه آفرود کردن خودرو و تغییراتی که باید انجام داد را بیان می‌کنیم. این نکته را نباید فراموش کنید که آفرود مانند تیونینگ است و شما هر چه بیشتر هزینه کنید می‌توانید سیستم تعلیق و پیشرانه بهتری بر روی خودروی خود نصب کنید.

نیسان پاترول

نیسان پاترول


نیسان پاترول
وقتی به عکس های آفرودی دوستان خود و یا آفرود سواری در فضای مجازی نگاهی می‌کنید، یک پای ثابت آفرود در کوه و صحرا و جاهای صعب‌العبور نیسان پاترول است. برای خرید یک نیسان پاترول خود که مشکل خاصی هم نداشته باشد باید بین ۲۵ تا ۳۵ میلیون تومان هزینه کرد. این اولین گام برای داشتن خودروی آفرودی تقریبا مناسب است. نیسان پاترول با داشتن ارتفاع مناسب و ابعاد خوب برای آفرود اما به علت داشتن پیشرانه کاربراتوری خودروی مناسبی برای آفرود محسوب نمی‌شود اما پاترول به دلیل شاسی محکم و جانمایی مناسب می‌توانید دو پیشرانه معروف ۳UZ لکسوس و ۳۵۰ شورولت را روی آن نصب کنید. موتور ۳۵۰ شورولت از سیستم سوخت رسانی کاربراتوری بهره‌مند است ولی به دلیل حجم موتور ۵.۷ لیتری و ۸ سیلندری می‌تواند گشتاور بیشتری نسبت به پیشرانه فابریک پاترول تولید کند. پیشرانه 3UZ لکسوس دارای حجم موتور ۴۳۰۰ سی سی و موتور ۸ سیلندر است که از سیستم انژکتوری و سوپاپ متغیر بهره می‌برد که توان تولید قدرت ۳۰۰ اسب بخار و گشتاوری ۴۴۱ نیوتون‌متر را دارد. هر دو می‌توانند به خوبی با گیربکس نیسان هماهنگ شده و در نتیجه طراحی چرخ دنده هایی مانند کرانویل داخلی دیفرانسیل و پینیون، گشتاور بالایی را به سر چرخ ها انتقال می‌دهد و نیازی نیز به تعویض گیربکس و دیفرانسیل ندارد. همچنین برای بالا بردن ارتفاع پاترول باید فنرهای مخصوص آفرود روی نیسان پاترول نصب شود. فنرهای پاترول به اصطلاح روغنی هستند که برای آفرود و نسبت که هزینه ای که می‌خواهید انجام دهید، می‌توانید آن را با فنرهای گازی-روغنی تعویض کنید. بعد از آن باید رینگ و لاستیک مخصوص بر روی اضافه شود تا در هنگام قرار گرفتن در مسیرهای آفرودی سیستم تعلیق خودرو به دلیل نوسانات خراب نشود. سیستم ترمز نیسان پاترول با توجه به دیسک های جلو و عقب بزرگی که دارد نیازی به تعویض ندارد اما برای آفرود آن ها باید حتما سرویس شوند. زیر اتاق پاترول نیز باید عایق بندی و موم کشی شود و بعد از آن خودرو برای آفرود آماده شده است. حال اگر شما بخواهید موتور شورولت ۳۵۰ و یک سیستم کمک و فنر معمولی گازی-روغنی و سپرهای مخصوص آفرود روی نیسان نصب کنید باید حدود ۵۰ میلیون تومان هزینه کنید. اگر موتور ۳UZ و کمک های گازی-روغنی حرفه ای نصب کنید در مجموع با نصب رینگ و لاستیک آفرود حدود ۷۰ میلیون تومان باید هزینه کرد.

نیسان رونیز

نیسان رونیز


نیسان رونیز
برای خرید نیسان رونیز در شرایط حاضر بازار و نوسان قیمت ها مبلغی حدود ۱۲۰ میلیون تومان باید برای خرید این خودرو هزینه کرد. رونیز از سیستم پیشرانه انژکتوری بهره می‌برد و شاسی انعطاف پذیری نسبت به پاترول دارد و برای آفرود یک گام جلوتر از نیسان پاترول است. پیشرانه مادر این خودرو موتور ۴ سیلندر ۲۴۰۰ سی سی با دو میل سوپاپ است که نیازی به تعویض ندارد و قدرت مناسب را به خودروی شما برای آفرود می‌دهد. برای آفرود کردن رونیز تنها تغییرات بر روی سیستم تعلیق، سپرها و رینگ ها کافی می‌باشد. اول باید سپرهای فابریک خودرو باز شده و سپرهای فلزی آفرودی که روی آن وینچ و جک لیفت قرار دارد نصب شود. اگر هم اهل کمپ هستند می‌توانید یک باربند خود نیز نصب کنید. همچنین کمک های خودرو را با نمونه آفرودی تعویض کنید و بعداز آن رینگ و لاستیک با سایز بزرگ بر روی خودروی خود قرار دهید. برای بالا بردن ایمنی نیز می‌توانید صندلی های جلو مخصوص آفرود که قیمتی حدود ۵ میلیون تومان دارد خریداری کنید و کمربندهای چهار نقطه ای با قیمت ۷۰۰ هزار تومان نیز به آن اضافه کنید. برای رینگ و لاستیک مناسب هم حدود ۱۵ میلیون تومان و رول‌بار خودرو هم حدود ۳ میلیون تومان باید هزینه کنید. سپرهای آفرودی با وینچ و جک لیفت حدود ۱۵ میلیون تومان قیمت دارد. پس شما برای داشتن یک خودروی رونیز حرفه ای برای آفرود باید ۴۰ میلیون تومان هزینه کنید.

شورولت بلیزر

شورولت بلیزر


شورولت بلیزر
شورولت بلیزر یکی از بهترین خودروها برای آفرود است. شما می‌توانید نسبت به بودجه و سلیقه خود بر روی این خودرو تغییرات ایجاد کنید. قیمت مدل ۱۹۷۷ این خودرو در بازار حدود۷۰ میلیون تومان است. این خودرو نسبت به پاترول و رونیز ظاهری قدیمی تر دارد اما قابلیت های بیشتری دارد. یکی از راه های ساده شورولت بلیزر تعویض رینگ و لاستیک است و با اینکار دیفرانسیل نیز باید قوی تر شود. برای قوی تر شدن باید دیفرانسیل خودرو که ۶ پیچ دانا۴۴ است را با ۸ پیچ دانا ۶۰ تعویض کنید. با این کار قدرت به گردن درآمدن لاستیک ها تا ۶ سایز بزرگ تر از سایز استاندارد فراهم خواهد شد. اگر می‌خواهید در بخش پیشرانه کاهش هزینه داشته باشید، پیشرانه ۳۵۰ فابریک بلیزر قابل ارتقا بوده و شما می‌توانید قطعات داخلی مانند میل سوپاپ، سیستم سوخت رسانی و جرقه زنی، پیستون و سیلندر را تعویض و یک هدر روی موتور نصب کنید. حال اگر خواهان قدرت بیشتر هستید موتور ۴۵۴ هشت سیلندر با حجم ۷۴۰۰ سی سی مناسب خواهد بود. اگر هم به دنبال پیشرانه کم استهلاک تر با قدرت و گشتاور بیشتر هستید موتور ۸ سیلندر LS شورولت با حجم ۵۷۰۰ سی سی با ۳۵۰ اسب بخار و قدرت و گشتاوری ۴۰۰ نیوتون متر را برای خودروی شما به همراه خواهد داشت. نکته مهم این است که گیربکس فابریک خودرو به خوبی با موتور کوپل می‌شود و نیازی به تعویض دیفرانسیل نیست. دیسک و صفحه نیز باید تعویض شود و ارتفاع خودرو نیز به واسطه دیفرانسیل قوی تر باید بالاتر رود. قیمت کمک هم بسته به برند که می‌خواهید زیر خودرو نصب کنید بین ۷۰۰ هزار تومان تا ۱۷ میلیون تومان است. از بهترین کمک هایی که برای شورولت بلیزر مناسب هستند گابریل، مون‌رو و رنج‌رو هستند. قیمت موتورهای ۴۵۴ و LS هر دو یکسان و حدود ۵۰ میلیون تومان است و برای تهیه رینگ و لاستیک مناسب و بزرگ تر باید بین ۱۵ تا ۲۰ میلیون تومان هزینه کرد.

تویوتا لندکروزر ۲اف

تویوتا لندکروزر ۲اف


تویوتا لندکروزر ۲اف
تویوتا لندکروزر ۲اف مدل ۱۹۸۳ قیمتی بین ۸۰ تا ۹۰ میلیون تومان دارد و از خودروهای مورد علاقه آفرودبازان محسوب می‌شود. یکی از نکات مثبت این خودرو دارا بودن سیستم انتقال قدرت و پیشرانه محصولات تویوتا است و نیاز جدی برای تعویض دیفرانسیل و گیربکس ندارد ولی اگر می‌خواهید یک آفرود حرفه ای داشته باشید پیشنهاد ما پیشرانه انژکتوری تویوتا است. موتور پیشنهادی ما ۴.۵اف که دارای ۶ سیلندر که قدرت و گشتاور بیشتر نسبت به موتور مادر تولید می‌کند و قابلیت نصب توربو را نیز دارد. گیربکس و دیفرانسیل این خودرو مانند شورولت بلیزر به خوبی کوپل و هماهنگ می‌شود و نیازی به تغییرات زیاد نیست. شما می‌توانید تا چهار سایز بالاتر روی خودر نصب کنید. باید به یاد داشته باشید اگر از سایز بالاتر رینگ و لاستیک استفاده کردید حتما باید سیستم تعلیق خودرو را تعویض کنید برای تا در هندلینگ دچار مشکل نشوید و فشار به خودرو در مسیرهای آفرودی وارد نیاید. دو برند توکیو و هیتاچی از بهترین سیستم تعلیق در بازار هستند که اگر قصد دارید موتور ۲اف را تعویض کنید باید ۷۰ میلیون تومان هزینه کنید.

نظرات کاربران

3 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1397/8/14
دقیقا روز تحریم ها خوندن این مقاله چقدر می چسبه. الکی ، مثلا خیلی خوش به حالمون هست. خخخخخخ
1397/8/14
چند وقت پیش با یکی از دوستان طرفدار محیط زیست صحبت می کردم .ایشون مدعی بودن که دوستان آفرود باز خسارات زیادی به محیط زیست وارد می کنن، بویژه گردهمایی های بزرگی که در کویر برگزار میشه و تعداد زیادی اتوموبیل آزادانه در هر نقطه از کویر به ماجراجویی می پردازن و نا خودآگاه به اخریب طبیعت می پردازند !
در واقعا آفرود باید در مناطق ویژه و محدودی انجام بشه و تعداد ماشینی هم که وارد محدوده می شوند باید تعداد مشخصی باشه.
1397/8/14
چند وقتیه که ذهنم رو به خودش مشغول کرده
ایا این درسته که خودرو های بالای 20 سال کارکرد اوراق میشن
شاید خیلی ربطی به خبر نداشته باشه ولی قصد خرید یه پاترول داشتم که این خبر رو خوندم