موضوعات داغ

دوماه تاریخی؛ تفاوت میان ورشکستگی یا ادامه تولیدات قدیمی برای خودروسازان داخلی

عکس نویسنده
علی صادقی
نویسنده
عکس مطلب اول
خودروسازان کمتر از دوماه فرصت دارند تا از ابتدای دی ماه بزرگترین پروژه استاندارد خودرویی یعنی مرحله سوم طرح "استانداردهای ۸۵‌گانه خودرویی" را اجرایی کنند.
به نقل از ایسنا، سال گذشته بود که خبر افزایش استاندارهای خودرویی از 55 به 85 منتشر شده و اعلام شد که براساس تفاهم‌نامه‌ای بین این سازمان و وزارت صنعت، معدن و تجارت، ارتقای این استانداردها از نظر تعداد و کیفیت مطرح است.
براساس زمان بندی های صورت گرفته مرحله اول که ارتقای استاندارها تا 61 مورد بود در ابتدای دی ماه سال گذشته آغاز شد. بدین ترتیب قرار شد تا پایان تیر 97 دو مورد به 61 استاندارد قبلی اضافه شود و در نهایت با اضافه شدن ۲۲ مورد استاندارد خودرویی دیگر تا دی ماه سال جاری، تعداد استانداردهای اجباری خودروهای سواری به 85 مورد افزایش یابد.
براساس قانون برای اجرایی شدن استانداردهای جدید در هر صنعتی باید مهلتی به فعالان آن صنعت داده شود که مهلت مذکور نیز نمی تواند کمتر از سه ما باشد. با توجه به پیچیدگی های صنعت خودروسازی شورای سیاست‌گذاری خودرو تا ابتدای دی‌ماه سال 1397 و در سه مرحله زمانی فرصت را در اختیار خودروسازان قرار داد که البته به نظر می رسد هر چه به پایان مهلت مذکور نزدیک می شویم شرایط برای خودروسازان سخت تر می شود.
لازم به ذکر است در صورتی که خودروسازی نتواند استانداردهای 85 گانه خودرویی را اجرایی کند با توقف خط تولید محصول خود مواجه خواهد شد.

فاز اول؛ توقف تولید ۲۵ خودروی سواری و سنگین جاده‌ای
در فاز اول اجرای قانون مربوط به استاندارهای خودرویی که در دی ماه سال 96 آغاز شد، تولید ۲۵ خودروی سواری و سنگین جاده‌ای از جمله خودروهای MVM ۳۱۵ سدان، MVM ۵۵۰، تیگو ۵، سایپا ۱۳۱ و سایپا ۱۳۲ دوگانه‌سوز، سایپا ۱۴۱ بنزینی و دوگانه‌سوز، آریو ۱۵۰۰ سی‌سی، پژو پارس با موتور XUM، وانت تک کابین و دو کابین مزدا بنزینی و دوگانه‌سوز، وانت کارا ۱۷۰۰(بنزینی و دوگانه‌سوز)، آسا B ۵۰F، لیفان ۶۲۰، لیفان X۵۰، لیفان X۶۰، جک و J۵ هیوندای I۱۰ با توقف خط تولید مواجه شدند. از طرف دیگر از خودروهای سنگین کشنده نیمه تریلر آکسور مدل ۱۸۴۳ LS، کامیون فاقد اتاق بار دانگ فنگ مدل K۱۰۵۱S، کشنده نیمه تیریلر اسکانیا مدل R۴۴۰LA، کشنده نیمه تریلر اسکانیا مدل R۴۶۰LA، کشنده نیمه تریلر FAW مدل J۶-CA ۴۲۵۰، کشنده نیمه تریلر FAW مدل J۶-CA۴۱۸۰ و اتوبوس بین شهری درسا با موتور اسکانیا dc ۱۳۱۰۷ نیز اجازه تولید گرفته شد.

فاز دوم؛ خط تولید هیچ خودرویی متوقف نشد
اما در مرحله دوم اجرای استانداردهای ۸۵ گانه خودرویی، خط تولید هیچ خودرویی متوقف نشد و سه خودروی جدید نیز مجوز ورود به بازار دریافت کردند و علاوه بر این، سه خودروی "سیتروئن"، "وانت آمیکو" و "FAW" مجوز ورود به بازار ایران را دریافت کردند و توانستند استانداردهای ۸۵گانه را پاس کنند.

۲ ماه تا سررسید بزرگترین پروژه استاندارد خودرویی
باید توجه کرد که هرچند خودروهای وارداتی در همان مرحله اول اجرای این طرح موظف به رعایت تمامی 85 استاندارد مورد نظر سازمان استاندارد خودرویی کشور بودند اما خودروهای داخلی موظف شدند در طی حدودا 1 سال و با پشت سر گذاشتن 3 مرحله به رعایت تمامی استاندارهای مذکور ملزم شوند.
البته اعتراضات مختلفی نیز به تصمیم سازمان استاندارد ملی ایران برای اجرای چنین طرحی وارد شد چرا که که در اروپا نیز اجرای مواردی از استانداردهای ۸۵ گانه اجباری نیست. هر چند به نظر می رسد بنا به گفته های نیره پیروزبخت، رئیس سازمان ملی استاندارد ایران این سازمان در اجرای تصمیمات خود مصمم است.
در نهایت باید منتظر ماند و دید که چه سرنوشتی در انتظار استانداردهای ۸۵ گانه خودرویی تا ابتدای دی ماه سال جاری به عنوان فاز سوم اجرای این استانداردها خواهد بود.

نظرات کاربران

4 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1397/8/18
مطمعنم هیچ اتفاقی نخواهد افتاد. نه این دی ماه و نه دیر ماه های سالهای بعد. سازمان استاندارد هم هیچ غلطی نمی تواند بکند. باید سازمانهای بی مصرفی مثل استاندارد، حمایت از مصرف کننده، تعزیرات و شورای رقابت را که بدون هیچ برون دادی از بیت المال می خورند را تعطیل کرد.
1397/8/19
سلام. حق با احمد آقاست. سالیانه هزینه بسیاری صرف حقوق و مزایای منابع انسانی دستگاه هایی بی مصرفی چون استاندارد و تعزیرات و بازرسی و ... میشه. وقتی حفظ اشتغال بر هر چیزی حتی جان آدمیزاد ارجعیت دارد هزینه روی چنین دستگاه های نظارتی فایده ای در پی ندارد.
1397/8/19
طبق معمول همیشگی خودروسازا تحریم و نبود قطعه و ... رو مقصر اصلی به حساب میارن و کم کاری و سوء مدیریت خودشون رو گردن همه به جز خودشون میندازن و افزایش قیمت رو تنها راه افزایش کیفیت به حساب میارن و طبق اصول و برنامه همیشگی با طرح افزایش قیمت هم موافقت به عمل میاد و قضیه به نوعی خاص و هماهنگ ختم به خیر میشه!!!!!
1397/8/19
شما پشت گوشتو دیدی استاندارد خودرویی هم دیدی ! مخصوصا توی این شرایط ارزی اخیر که خودروساز ها بهانه خوبی برای کلاهبرداری بیشتر دارند !
منتظر پژو 405 با مدل 1400 با تنها آپشن داشبورد جدید پلاس (مثلا) با همون گیربکس دنده ای و شیشه های عقب دستی با قیمت 80 میلیون و امثالهم باشید ! اگر حتی یک درصد هم احتمال بدین ممکنه اینا ماشیناشونو طبق خواسته ملت بسازن حماقت محضه ! این استاندراد ها هم به درد خودشون میخوره ! استاندارد اون استانداردیه که سازمان NCAP تعریف می کنه نه سازمان استاندارد !