موضوعات داغ

هیوندای توسان TL یا کیا اسپورتیج QL – شباهت ها و تفاوت های میان دو برادر!

24 آبان 1397

مقدمه

همه میدانیم که هیوندای و کیا سالها پیش با هم ادغام شده اند و دیگر به نوعی یک خانواده به حساب می آیند. پس میتوان محصولات موازی این دو را نیز برادرانی با ژنتیک و تربیت خانوادگی مشابه دانست و از این رو شاید مقایسه میان الانترا و سراتو، i10 و پیکانتو یا همین توسان و اسپورتیج که امروز برای بررسی انتخاب کرده ایم، غیر ضروری به نظر برسد.

اما شخصاً برادران زیادی را میشناسم که علیرغم تمامی اشتراکات وراثتی و اکتسابی، شخصیت های مختلفی پیدا کرده اند و در ظاهر و باطن دو فرد کاملاً متفاوت با یکدیگر شده اند! پس اصلاً بعید نیست که این اتفاق برای برادران کره ای امروز ما هم افتاده باشد. برای فهمیدن این قضیه یک راه بیشتر نداریم؛ اینکه مثل همیشه به بررسی و مقایسه ماشین ها بپردازیم تا شباهت ها و تفاوت هایشان را پیدا کنیم و متوجه شویم که آیا این دو دقیقاً مشابه هم هستند یا اینکه هر کدامشان برای یک سلیقه متفاوت مناسب تر خواهد بود. پس لطفاً امروز هم با خودروبانک همراه باشید.

طراحی ظاهری

در همین ابتدای کار مشخص شد که این دو فرزند هم سن و سال و هم قد و هیکل خانواده هیوندای/کیا، علیرغم استفاده از پلتفرم مشترک، شباهت ظاهری چندانی بهم ندارند! ابتدا به سراغ توسان برویم؛ خودرویی که چهره اش کاملاً به عضو بزرگتر خانواده یعنی سانتافه رفته و حتی ممکن است در برخی زوایا با آن مدل اشتباه گرفته شود. در قسمت جلو چراغهای عصبانی که در دو طرف جلو پنجره معروف هیوندای قرار گرفته اند حالتی خشن و پر جذبه به صورت توسان بخشیده اند. مه شکن ها و دی لایت ها نیز با هماهنگی مناسبی نسبت به چراغهای اصلی در سپر قدرتی ماشین جا خوش کرده اند تا همه چیز عالی به نظر برسد. در قسمت کناری خط شانه و برجستگی پایین درب ها، عضلات ماشین را اندکی برجسته تر نشان داده اند و فرم سقف و فریم شیشه ها در کنار رینگ های خوش استایل توسان باعث شده اند که نیم رخ اتومبیل در کنار سادگی، حالتی پویا نیز داشته باشد. و در انتها چراغهای کشیده در کنار شیشه و بالچه خوش فرم عقب جذابیت خاصی به این بخش ارزانی داشته اند. البته در این زاویه میزان خشونت و جسارت به پای قسمت جلوئی نمیرسد اما در مجموع این بخش از پروسه طراحی توسان TL هم کم نقص و زیبا از کار درآمده.

حال نگاهی هم به دست پخت جدید کیا بیندازیم. ماشینی که ظاهرش بر خلاف نسل قبلی با تمامی سلایق جور در نمی آید و ممکن است برخی نتوانند با دماغه متفاوت و عجیبش ارتباط برقرار کنند. راستش را بخواهید خود من هم جزء همین افراد "یعنی از منتقدین طراحی جدید اسپورتیج" بودم، اما باید اعتراف کنم هر چه زمان میگذرد و چشمم به این چهره جدید اسپورتیج عادت میکند، از حس منفی که داشتم کاسته میشود و برعکس به جذابیت هایش پی میبرم. مثلاً چیدمان داخلی چراغ ها در این نسل خیلی مدرن است و طراحی سپر و خطوط روی کاپوت حالتی کاملاً اسپرت و جوان پسندانه دارند. البته همچنان هم معتقدم که صورت توسان از هارمونی خطوط و خشونت بیشتری بهره میبرد و جذابیت های بصری پر رنگ تری دارد اما اگر به دنبال یک ماشین متفاوت باشید که در خیابان مشابهی نداشته باشد اسپورتیج نظر شما را بیش از محصول هیوندای به خود جلب خواهد نمود. خوب به قسمت کناری برویم؛ کیا در این بخش حرف های بیشتری برای گفتن دارد و توانسته همچون توسان با استفاده از یک سری خطوط پخته و ارائه حجم های منطقی ابهت و زیبایی را در سادگی خلاصه نماید. رینگ های ماشین هم طراحی هیجان انگیزی دارند و با ظاهر اسپرت سایر قسمت ها جور در می آیند. و در نهایت به بخش انتهایی میرسیم که به نظر من بهترین قسمت طراحی اسپورتیج است و حتی بیش از قسمت پشتی توسان توانست توجهم را به خود جلب نماید. اینجا چراغهای زیبا و بهم پیوسته در کنار سپر و بالچه ای اسپرت، حسابی خود نمایی میکنند و حس روبرو شدن با یک محصول مد روز را در دل انسان زنده مینمایند.

در یک جمع بندی خلاصه باید بگوییم برخلاف نسل قبلی، که در آن طراحی اسپورتیج یک سر و گردن بالاتر از توسان قرار میگرفت، در این نسل رقابت نزدیک بهم شده و حتی میتوان توسان را بدلیل دماغه پخته تر و عامه پسند تر به عنوان برنده قسمت طراحی اعلام کرد. البته باز هم باید تاکید کنیم که ما اینجا فقط در مورد هارمونی خطوط و سلیقه اکثریت صحبت میکنیم و برنده واقعی در پارامترهای ظاهری، به سلیقه شخصی شما بستگی خواهد داشت.

طراحی داخلی

با ورود به داخل کابین هم با دو دیزان متفاوت روبرو شدیم. البته اینجا تشابهاتی مثل دو تکه بودن بالا و پایین داشبورد یا محل قرار گیری ادوات دیده میشود اما به طور کلی با دو طراحی متمایز با یکدیگر طرف هستیم.

داشبورد توسان از خطوطی نرم و منحنی تشکیل شده و با آپشن های رنگارنگ و فرم خاص کنسول مرکزی، شیک و مدرن به نظر میرسد. ضمناً با نگاهی به آمپرهای درشت و خوانا و دسترسی مناسب به ادوات، دریافتیم که هیوندای روی ارگونومی محصولش هم حساسیت به خرج داده است. البته کیفیت متریال استفاده شده به نسبت سطح قیمتی متوسط ارزیابی شد اما مونتاژ مناسب قطعات حس کیفی مناسبی به سرنشینان القا میکند.

در طرف مقابل کیا برای طراحی داخلی خود از خطوط شارپ و زاویه دار استفاده کرده و با فرمان اسپرت و کنسول موربش، شکل و شمایل هیجان انگیزتری نسبت به توسان بدست آورده. حتی دریچه های تهویه و دسته دنده هم خشن تر از رقیب طراحی شده اند و خلاصه مطلب اینکه کابین اسپورتیج مقداری جوان پسندانه تر است. از نظر کیفیت هم وضعیت کیا نسبت به گذشته ها بهبود یافته و اکنون تقریباً با توسان برابری میکند. ضمناً اینجا هم میتوان از مونتاژ مناسب قطعات و ارگونومی کابین، به عنوان نکاتی مثبت یاد کرد.

در مورد جاداری باید بگوئیم با توجه به اینکه ابعاد کلی دو ماشین تقریباً یکسان است و فاصله محورها نیز دقیقاً یک عدد را نشان میدهد، جای پا و سر سرنشینان در هر دو خودرو تا حدودی زیادی مشابه هم میباشد و اگر هم تفاوت جزئی در حجم صندلی ها، تو دری ها و داشبورد، تغییری در محیط داخلی ایجاد کرده باشند این قضیه به حدی جدی نیست که در انتخاب شما تاثیر چندانی بگذارد. در واقع هر دو خودرو امروز ما نسبت به نسل های قبلی، کابین های جادار تر و راحت تری دارند و در نتیجه مشکلی از بابت فضای پا و سر در هیچ کدامشان دیده نمیشود. در مورد صندوق عقب هم اوضاع به همین شکل است و اگر از برتری 5 درصدی حجم صندوق توسان (488 لیتر در مقابل 466 لیتر) صرف نظر کنیم باید بگوئیم که هر دو ماشین فضای مناسب و مشابهی در اختیار قرار داده اند.

با اینکه هیچ کدام از توسان ها و اسپورتیج های وارداتی، فول ترین نمونه های تولیدی هیوندای/کیا به حساب نمی آیند اما با داشتن آپشن های زیادی از قبیل ایربگهای جلو، جانبی و پرده ای، سیستم های ترمز و پایداری از جمله ABS، EBD، کنترل کشش و پایداری الکترونیکی، ترمز پارک الکترونیکی بهمراه سیستم Auto Hold، کنترل حرکت در شیب، سیستم تهویه مطبوع دوگانه اتوماتیک، ورود و استارت بدون کلید، بلوتوث، فرمان با روکش چرمی و مجهز به کلید های کنترلی، سقف پانوراما و سانروف برقی، آینه الکتروکرومیک وسط، امکان انتخاب حالت های مختلف رانندگی، صندلی های برقی جلو مجهز به گرمکن و تهویه، گرمکن صندلی های پشتی، چراغشور، دف لاک، کروز کنترل، سنسورهای پارک، چراغها و برف پاک کن هوشمند، صندوق عقب برقی و.. میتوانند مشتری را تا حدود زیادی راضی نگاه دارند.

البته در نمونه های وارد شده تفاوت هایی هم میان این دو هم وجود دارد. مثلاً اکثر توسان ها مجهز به رادار نقطه کور میباشند و در عوض اسپورتیج از آپشن شارژر وایرلس بهره میبرد.

ایمنی

در خصوص ایمنی، هر دو خودرو موفق شده اند هر 5 ستاره موسسه Euro-NCAP را بدست آورند و همانطور که انتظار داشتیم امتیازاتشان هم بسیار نزدیک بهم بوده است. پس در این پارامتر هم نمیشود یکی را برتر از دیگری دانست.

پیشرانه و توانایی های حرکتی

در این قسمت به یکی از اصلی ترین تفاوت های میان این دو میرسیم. جایی که توسان اندکی مورد ظلم قرار گرفته و با موتور ضعیف تر 2 لیتری به کشورمان وارد شده است و می بایست با همین پیشرانه نه چندان قوی در مقابل برادر 2.4 لیتری خود قرار بگیرد. تازه اوضاع به همینجا ختم نمیشود زیرا آسان موتور برای توسان های وارداتی، سیستم پاشش سوخت قدیمی تر MPI را انتخاب نموده که در مقابل سیستم تزریق مستقیم سوخت GDI اسپورتیج، راندمان پایین تری ارائه میکند. البته قدیمی بودن تکنولوژی موتور برای شرایط کشور ما خیلی هم بد نیست چرا که با حساسیت کمتر به کیفیت پایین سوخت، دردسرهای نگهداری کمتری برای مالکش ایجاد خواهد کرد. در نتیجه اگر با نمونه 2.4 لیتری MPI طرف میشدیم شکایتی از آن نداشتیم اما حالا و با این حجم موتور، جای خالی سیستم تزریق مستقیم سوخت احساس میشود چرا که این فن آوری میتوانست مقداری از کمبودهای این انجین را جبران نماید.

در واقع شاید 155 اسب بخار قدرت و 192 نیوتن متر گشتاور، برای یک سدان نه چندان سنگین وزن کافی باشد اما برای یک کراس اوور دو دیفرانسیل مثل توسان تا حدود زیادی نا امید کننده به نظر میرسد. در طرف مقابل اسپورتیج به لطف موتور 2.4 لیتری GDI خود قادر است در بهترین حالت 181 اسب بخار قدرت و 237 نیوتن متر گشتاور تولید نماید که این اعداد و ارقام برای کاربردهای این سگمنت کافی به نظر میرسند. خوب با توجه به تشابهات گیربکس که هر دو از نوع 6 سرعته اتوماتیک هستند حدس زدن برنده مسابقه شتاب کار چندان سختی نخواهد بود.

نکته جالب تر اینکه کوچکتر بودن موتور توسان کمک چندانی به کاهش مصرف سوختش نکرده و توسان 2 لیتری اگر در عمل پر مصرف تر از اسپورتیج 2.4 ظاهر نشود، کم مصرف تر هم نخواهد بود. دلیل این قضیه هم این است که اولاً پرفورمنس سیستم MPI نسبت به GDI پایین تر است و دوم اینکه پشت فرمان توسان مجبوریم بدلیل کمبود گشتاور (نسبت به وزن ماشین) برای دست یابی به کشش کافی دور موتور را بالاتر از حد معمول نگاه داریم و در نتیجه مصرف سوخت مقداری افزایش می یابد.

مدلهیوندای توسانکیا اسپرتیج
پیشرانه4 سیلندر تنفس طبیعی4 سیلندر تنفس طبیعی
حجم موتور2 لیتر MPI2.4 لیتر GDI
حداکثر قدرت155 اسب بخار در دور 6200181 اسب بخار در دور 6000
حداکثر گشتاور192 نیوتن متر در دور 4000237 نیوتن متر در دور 4000
گیربکس6 سرعته اتوماتیک5 سرعته اتوماتیک
شتاب رسمی11.1 ثانیه9.6 ثانیه
حداکثر سرعت180 کیلومتر در ساعت183 کیلومتر در ساعت
مصرف ترکیبی8.6 لیتر در 100 کیلومتر8.5 لیتر در 100 کیلومتر

تجربه رانندگی

پشت فرمان هر دو ماشین موقعیت قرارگیری راننده و تسلط بر اطراف مناسب ارزیابی شد؛ صندلی ها نیز حالت نسبتاً راحتی دارند و فرمانشان به نرمی زیر دست میچرخد. ضمناً همانطور که گفتیم هر دو ماشین از نظر ارگونومی وضعیتشان مطلوب است. تا جایی که به خاطر دارم در نسل های گذشته توسان سواری نرم تر و راحت تری داشت و در طرف مقابل، اسپورتیج با ماهیت اسپرت تر خود ماشین خشک تری نشان میداد. اما سیستم تعلیق نسل جدید محصول کیا به شکل محسوسی نرم تر از قبل شده و حالا میتوان گفت که کیفیت سواری هر دو ماشین تقریباً مشابه یکدیگر است. البته عایق بندی اندکی بهتر توسان در کنار موتور کم صدا ترش حس آرامش بیشتری در داخل کابین مهیا نموده اما به طور کلی کیفیت سواری هر دو ماشین بهتر از نسل های قبلی و نزدیک به یکدیگر می باشد.

از لحاظ هندلینگ هم اوضاع به همین منوال است و هر دو ماشین در قیاس با سگمنتی که در آن قرار دارند پایداری قابل قبولی ارائه میکنند و اگر توقع عجیبی از کراس اوورها نداشته باشید کمبودی از این نظر احساس نخواهید کرد. همچنین تشخیص اینکه کدامیک پایداری بهتری دارند کار بسیار سختی است و به نظر میرسد که از این نظر هم برادران کره ای رفتاری مشابه هم دارند. هرچند شاید بتوان گفت که فرمان اسپورتیج تا حدودی اطلاعات دقیق تر از وضعیت چرخ ها را به راننده منتقل میکند. یکی دیگر از نکات مثبت میهمانان امروزمان را باید در قدرت و کارایی ترمزهایشان تعریف کنیم که در این پارامتر نیز از عملکرد هر دو راضی بودیم.

پس تا اینجای کار اینطور به نظر میرسد که برای انتخاب میان توسان و اسپورتیج فقط باید به سلیقه شخصی مان رجوع کنیم و ماشینی که به نظرمان ظاهر و کابین زیباتری دارد را انتخاب نماییم. اما عجله نکنید. هنوز مقایسه به پایان نرسیده. همانطور که گفتیم توسان و اسپورتیج با دو موتور متفاوت قدم به سرزمینمان گذاشته اند و یکی از مهم ترین تفاوت هایشان زیر کاپوت ها پنهان شده؛ پس بهتر است هر چه زودتر به سراغ پدال گاز برویم تا ببینیم میزان این تفاوت چه مقدار است. خوب همانطور که انتظار داشتیم واکنش های پدال گاز در محصول کیا به شکل محسوسی بهتر بود و ماشین با شتاب مناسبی از جا کنده شد. این برتری در شتاب گیری ثانویه هم با شدت کمتری پابرجا ماند و بخصوص در هنگام سبقت گیری، شایستگی هایش را به رخ حریف کشید.

البته توسان هم شتاب فاجعه باری ندارد و اگر خیلی اهل رانندگی اسپرتی نباشید کارتان را راه خواهد انداخت. به زبان دیگر میزان کندی توسان به حدی وخیم نیست که در مسافرت ها و سبقت گیری ها دردسر ساز شود اما در هر صورت در قیاس با اسپورتیج 2.4 لیتری حرف چندانی برای گفتن نخواهد داشت. بخصوص اگر در یک سربالایی شدید و مواردی مثل اضافه بار یا کولر روشن، ماشین ها را به چالش بکشیم، ضعف موتور 2 لیتری MPI توسان بیش از پیش نمایان میگردد. در نتیجه باید بگوییم که بدلیل کابین و فرمان اسپرت تر و پدال گاز قویتر، پشت فرمان اسپورتیج حس بهتری تجربه کردیم. همچنین اگر بخواهیم سری به خارج از جاده بزنیم و در آفرودهای سبک شرکت کنیم، سیستم دو دیفرانسیل به تنهایی کافی نخواهد بود و گشتاور بالاتر اسپورتیج اینجا هم به یاریمان خواهد شتافت.

از نظر ویژگی های گیربکس، که معمولاً یکی از نقاط ضعف کره ای ها محسوب میشود هم باید بگوییم که جعبه دنده هر دو ماشین با اینکه اندکی تاخیر دارند اما پیشرفت محسوسی نسبت به گذشته داشته اند و در نتیجه اکنون میتوانیم از سرعت، نرمی و دقت گیربکس هر دو ماشین تا حدود زیادی ابراز رضایت کنیم.

نتیجه گیری

اگر میهمانان امروزمان با موتورهای مشابه به کشور وارد شده بودند انتخاب کار بسیار دشواری میشد چرا که این دو در اکثر ویژگی های فنی و کیفی عملکرد بسیار نزدیکی بهم نشان دادند و باید اعتراف کنیم که با دو برادر خیلی شبیه بهم سر و کار داشتیم! در آن حالت بهتر بود که فقط از روی ظاهر و بسته به سلیقه خودتان یکی را انتخاب کنید چرا که سایر تفاوت هایشان به قدری اندک است که در انتخاب تاثیر چندانی نخواهد گذاشت. اما حالا و با این پیشرانه های متفاوت باید بگوئیم که خرید اسپورتیج منطقی تر به نظر میرسد.

البته اینها ماشین های مسابقه ای نیستند که بخواهیم بخاطر برد و باخت در درگ، یکی را برتر از دیگری بدانیم و اگر بحث میان شتاب خوب و خوبتر بود، خیلی روی این برتری اسپورتیج مانور نمیدادیم؛ اما اکنون صبحت از یک خودرو نسبتاً پر شتاب و یک ماشین نسبتاً کند است. پس با توجه به اینکه در سایر پارامترها ویژگی های دو خودر بسیار نزدیک بهم ارزیابی شد پیشنهاد ما به شما اسپورتیج میباشد چراکه شما با خرید محصول کیا در کنار تمامی ویژگی های توسان میتوانید لذت رانندگی بیشتری هم تجربه کنید. البته با تمامی این صحبت ها برای کسانی که به شتاب و سرعت اهمیت نمیدهند توسان هم میتواند با توجه به حساسیت کمتر به کیفیت سوخت، چهره عامه پسند تر و بازار دست دوم بهتر، انتخابی قابل احترام باشد.

77 عکس

نظرات کاربران

29 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1397/8/24
با سلام و عرض وقت بخیر
همین که چنین مقایسه های مهمی و کارآمدی رو میگذارید و به مخاطبان احترام میگذارید ، خیلی خوب هستش ، در کل مقایسه منصفانه ای بود .
به امید پیشرفت های روز افزون
1397/11/6
بنظر من اين مطالب به تبليغات بيشتر شبيه بود تا مقايسه جوري كه هر دو راضي باشن
1397/8/24
اول که این 2 ماشین حتی با موتورهای هم حجم هم تفاوت بسیار زیادی با هم دارند (در تمامی جهات از جمله قدرت، شتاب، امنیت، مصرف، هندلینگ و ...) حتی به سختی شبیه هم هستند و این صحبت کلیشه ای و البته هدفدار که تمامی مشخصات فنی 2 مدل مشابه کیا و هیوندای مثل هم هستند نشاندهنده ی اطلاعات کم نویسنده هست (البته با احترام به ایشون) که با یه خورده تحقیق متوجه میشید که کاملا باهم متفاوت هستند (از تمامی جهات).
این 2 برند فقط همکاری در تبادل و انتقال تکنولوژی با هم دارند، مانند بسیاری از خودرو سازان بزرگ دیگر از جمله برند های آلمانی زیر مجموعه ی وولکس واگن یا برند های امریکایی زیر مجموعه جی ام سی و... .
به شخصه برند های کیا و هوندا رو به هیوندای و تویوتا و تمامی برند های مشابه در این کلاس قیمتی ترجیح میدم، هم از نظر کیفیت ساخت و هم از نظر لذت رانندگی (گرچه انصافا رقابت سخت و نزدیکی بین تمامی این برند ها در حال حاضر در دنیا هست و هر انتخابی مطمئنا خوب و رضایت بخش خواهد بود بنابر سلیقه ی افراد).
1397/8/25
عجب!
خوب من امروز خیلی به اطلاعاتم اضافه شد! شما میگید کیا و هوندا کیفیتشون شبیه همه اون وقت کیا و هیوندای که یک کمپانی هستند با هم متفاوته!

فکر کنم شما فقط خط آخر مقاله رو خوندید وگرنه در طول متن بارها اشاره شده که فرق های کمی باهم دارند مثلا صندق توسان یکم بزرگ تره یا فرمون اسپورتیج دقیق تره. بحث سر اینه که تفاوت اینقدر کمه که برای مشتری تعیین کننده نیست.

حالا من اصلا کاری به چیزایی که غیر قابل اثباته ندارم ولی شما نوشتی ایمنی این دو تا هم تفاوت بسیار زیادی با هم داره!! آقا گزارش موسسه یورو انکپ تصویرش همین بالاست! جفتشون 5 ستارند و امتیازاشون هم خیلی بهم نزدیکه. شما خودتون رفتید اینارو تست ایمنی کردید متوجه شدید کیا خیلی برتره؟

بعد شما برو یه سر به سایت های خارجی معتبر بزن. مثلا کار اند درایو تست کرده این دو تارو با موتور مشابه ببین صحبت شمارو تایید میکنند؟ یا نوشته شبیه همند و تازه توسان یکم برتره!
خیلی خوبه که ادم ماشینشو دوست داشته باشه ولی تعصب خوب نیست رفیق!
1397/8/24
کیا اسپورتیج قطعا. کیا عشقه.
1397/8/25
در كلاس جهاني اين دو خودرو در سگمنت مزداcx5 قرار ميگيرند كه متاسفانه اين خودرو در ايران موجود نيست،فقط دوس دارم يه سرچ بزنين طراحي و كيفيت متريال اون خودرو رو با اين دو تا مقايسه كنيد...من هيچي نميگم خودتون قضاوت كنيد كه تفاوت در چه حده...٤٠٠-٥٠٠ ميليون براي يه مشت ماشين بي كيفيت از ملت ميگيرن،با توجه به اين درجا زدن كيفيت كابين و طراحي تكراري داخل توسان و اسپرتيج به نظر من خودروهاي چيني مثل هابما يا جك يا حتي هاوال الان تو اين مقطع هيچي كم ندارن از كره اي ها
1397/8/27
خخخخخخ،
مزدا و کیا و هیوندای و هوندا و تویوتا و ... رقیبای سختی برا هم هستن، گرچه به نظرم کیا از همه بهتره ولی رقیبای خوبی برا هم هستن.
اون خنده ی اولم هم مال بخش آخرحرفاته که انقد طنزه جوابی براش نیست :)))))
1398/6/29
شاهین جان شما برو دوغتو بنوش .
در ضمن تو خیلی نظر چرتی و پرتی داری که میگی خودروهای چینی هیچی از کره ها کم ندارن.
کره ای ها ظاهر ندارن که دارن و در نسل های جدید این ظاهد زیباتر هم خواهد شد.
کره ای ها اصالتشون بیشتر از چینی هاست .
کره ای ها اهل کپی کاری نیستند مثل خیلی از خودرو ساز های چین.
و در اخر چینی ها فقط دنبال زیبایی هستند ولی کره ای ها هم زیبایی و هم ادگونومی که حتی بعضی وقت ها مثل همین کابین توسان ادگونومی فدای زیبایی شده . البته خیلی خیلیییی کم
1397/8/25
سلام برای خرید کراس اوور بنده به شخص هر 2 خودرو رو نمی پسندم
1- هر دو خودرو تازه واردن تعدادشون تو بازار محدوده پس قطعات یدکیشون کمبود خواهد داشت . قانون منع واردات خودرو هم معلوم نیست کی ملغی میشه . به بیان دیگه قبل از خرید ماشین باید به تامین قطعاتش توجه کرد
2- توسان موتور خیلی ضعیفی داره که واسه یه ماشین تو این رنج واقعا فاجعست ولی شکیله اسپورتیج برعکس موتور خوبی داره ولی قیافش مورد پسند اکثریت نیست . البته تو متن مقاله به دردسر موتور gdi اشاره شد ولی یه مورد هم من اشاره کنم علاوه بر سوخت روغن واسه موتور gdi خیلی مهمه متاسفانه روغنی که نمایندگی ها اغلب استفاده می کنن کاسترول ایرانیه روغن بدی نیست ولی نیمه سنتتیکه اگر هم بیرون بخوان روغن تمام سنتتیک تهیه کنید هزینه نگهداریتون میره بالا
به هر حال بنده پیشنهاد میدم به علت عدم دسترسی به بنزین و روغن با کیفیت دوره موتور توربو و gdi رو خط بکشید
3-هر 2 این خودرو ها فقط AWD اول ویل درایو هستن همون 4 چرخ خودمون وخبری از FWD نیست

بنده به جای این دوتا ماشین پیشنهاد که میدم

1- سوزوکی گرند ویتارا کلاس 10 هست فقط با 310 م میتونید صفرش رو بخرید که امکانات خوبی داره تازه یه ژاپنیه اصیله فراموش نکنید کلاس 10 گرند ویتارا تا سال 2017 در بازارهای جهانی عرضه شده ثانیا قیمت راو 4 در دوبی هست 105 هزار درهم ولی گرند ویتارا 90 هزار درهمه یعنی حدود 15 % اختلاف قیمت دارن علت مناسب بودن قیمت ویتارا فقط مونتاژ بودنشه ولی هیچ قطعه ای تو ویتارا یا مزدا 3 دستکاری نشده یعنی نمیشه که بشه نظارت کمپانی مادر این اجازه رو نمیده سوای این مطالب ویتارا از 2006 تو بازار ایران هست و قطعاتش به وفور پیدا میشه

2- کسایی که میگن با سوزوکی حال نمی کنیم توصیه من 100 البته نیسان ایکس تریله که مونتاژه خوده ژاپنه و تجربه رانندگی با راو و ایکس تریل به من ثابت کرد ایکس تریل کابینش خیلی نرمتر و کم صدا تر از راوه. ولی راو جون دار تره

دوستان کره ای سوار خواهشا از من خرده نگیرن منکر سرعت پیشرفت فوق العاده کره ای ها نیستم ولی دقت ژاپنی یه چیز دیگست
یه مثال کوچک میزنم براتون شما تا کاپوت اسپورتیج البته 2015 2016 رو میزنید بالا جک واسه کاپوت نذاشته و باید درست مثه پراید یه میله رو ببرید بالا تو کاپوت رو نگه داره
ولی سوزوکی رو نکاه کن 2 تا جک گذاشته که هیچ برای احتیاط بیشتر یه میله هم گذاشته که به فرض یه روزی جک ها کار نکردن سوپاپ اطمینان باشه . خواهشا هم پز گیربکس 6 سرعته کره ای ها رو ندین همشون هنگام فشردن پدال گاز تا آخر و گرفتن 2 تا معکوس گیربکس هم تاخیر دارن هم ضربه
من نمیدونم سوزوکی میگین قدیمه این ایکس تریل و راو 4 چشونه که ولشون می کنید کره ای می خرید !!!!
بس نیست خوده هیوندای تو تبلیغات سوناتا ال اف میگه کمری کره ای ؟؟!!!
از سال 2007 که توسان های 6 سیلندر 2.7 اومدن تا حالا با وجود گذشت 11 سال هیوندای و کیا نتونستن لاپ و لوپ عقب ماشین رو حل کنن . من خودم توسان 2008 صفر داشتم تمام لوازم پشت رو از قبیل آچارها و چک رو با حوله باند پیچی می کردم تا صدای داخل کابین کم بشه بازم فایده نداشت
1397/8/25
انصافا شما ویتارا داری دلیل نمیشه این دو تا رو نپسندی.اول یه بار سوارشون بشین تفاوت تکنولوژی رو ببینین بعد... اینا واقعا یه نسل جلوترن...
1397/8/25
بیا من بگه راو 4 چشه که کسی نمی خره میره توسان 2017 میخره. چون برای راو 4 2017 باید حداقل 100 میلیون اضافه تر پرداخت کنه. خب اگه اندازه راو 4 میخواست یا میتونست هزینه کنه دنبال گزینه ارزون تر نمی رفت که !
در خصوص ایکس تریل هم حتما به خاطر کمیاب تر بودن قطعات نسبت به کره ای ها و گیربکس CVT تو بازار محبوب نیست.
امیدوارم سوالتون برطرف شده باشه که چرا مشتری های توسان و اسپورتیج دنبال ایکس تریل و راو 4 نمی رن
1397/8/25
تا 1400 هورا
1397/8/25
توانایی های حرکتی اسپورتیج با توسان قابل قیاس نیست...
1397/8/25
به جای پراید و 405 باید این ماشینا الان زیر پای ملت می بود
1397/8/25
اخه ابهتو ببینید زیباییو و طراحیو کیفیتو امکاناتو ببینید.یعنی واقعا این همون کره ایه که با پراید شروع کرد اونم فقط بیست سال پیش.ما بعد پنجاه سال خودرو سازی و مونتاژ خودرو هایی مثل شورولتو کادیلاکو هیلمن الان داریم رو ماشینای ده سال پیش چچچیییننن چراغ میزاریمو اسمشو میزاریم رهام اونقت اونا بعد بیست سال خودروسازی از پراید به اینا رسیدنو دارن با بازار اروپا و امریکا رقابت میکنن....واقعا باعسش کیه
1398/6/14
این داستان همین ماشین های چینیه که تا دیروز بهشون میگفتیم ببین چه سواری با اختلاف کیفیت زیاد نسبت به داخلی ها دارن چون عین خر دارن کپی کاری میکنن و تجربه کسب میکنن شما الان یه چینی سوار شی زمین تا اسمون با چینی 4 سال پیشش فرق حالا کار ندارم مردم ما تعصبی ان تا دیروز به یکی میگفتی کره ای بخر بهش توهین میکردی الانم بحث چینی هاس به شخصه ماشین جک اس 5 و اس 3 رو زیاد روندم اس 3 که خیلی نرم وعالی بود خودم دنا دارم فک نکنی چینی دارم و دارم کم کم به سمت همین چینی ها سوق داده میشم پولمو جمع میکنم تا وقتی ارزون شد یه اس 3 یا اس 5 بخرم پولم که به کره ای نمیرسه اگه میرسید چه بهتر البته چینی داریم تا چینی به شخصه پولمو به لیفان و ام وی ام نمیدم تجربه سواریم داشتم قشنگ جک یه سرو گردن تو کیفیت بالاتره
1397/8/25
تا 1400 هورا
1397/8/25
با سلام .
درود بر بر و بچ خودروبانک که بالاخره نشان دادند لااقل دو ایرانی وجود دارند که بتوانند بین خطوط برانند و بعد اش سنگ نشوند . درود بر شما و روز مرا ساختید دوستان . زنده باشید .
1397/8/25
لطفا تو بخش تجربه رانندگی هر ماشینی رو تست کردین
یه بخش اختصاص بدین که خوبی و بدی های ماشین باشه
البته تو بعضی از تست ها بوده ولی تو همشون باشه
1397/8/28
هر دوشون از لحاظ اپشن امنیت یکی اهستند . ولی موتور 2.0 لیتری توسان تو سر بالایی که ما تو کشور داریم جواب گو نیست اگه کسی میخاد داخلی شهری استفاده کنه باید توسان بخره ولی فکر نمی کنم با این قیمت کسی واسه داخل شهر توسان بخره و به نظر من اسپورتیج به صرفه تر از هر لحاظ
1397/8/28
شما تا حالا توسان دیدی تو سربالایی به مشکل بخوره ؟؟؟؟ آخر چرا حرف بی سند میزنی . اصلا تا حالا سوار شدی که داستان سرایی میکینی ؟ من نمیدونم چرا خیلی از ماها عادت کردیم اظهار نظر کنیم خوب نمیدونی عزیزم ساکت باش
1397/10/16
داش من محمد نمی گم اصلا تو سربالایی را نمی ره یعنی تو اون انتظاری که داری رو براورد نمی کنه
1397/8/28
سلام بر کیان عزیز

اولا که فرمودید این 2 از راو گرونترن کسی که 500 م صرف ماشین میکنه حتما اون 10 20 درصد بیشتر پرداختی رو هم داره به قول معروف کسی که بنز می خره پول یه بنزم باید تو حسابش داشته باشه

ب) به کمبود قطعات ایکس تریل هم اشاره کردید به هیچ وجه این طور نیست نمایندگی رسمی نیسان ایران شرکت جهان نوین آریا بالاترین رتبه رضایمندی مشتری رو داره در ضمن وقتی شما ماشین صفر خارجی غیر چینی میخری خواه کره ای باشه خواه ژاپنی تا 200 هزار تا به شرط تعویض روغن مرتب از هر 5 هزار تا غیر از لوازم مصرفی ریالی خرج نداره اگه بحث تصادف هم باشه بیمه بدنه جوابگو هست پس نیازی به نگرانی در مورد قطعات و خدمات نیسان ایکس تریل نیست

بنده بازم عرض میکنم به هیچ وجه نمیگم کره ای ها بدن. متنفرم از کسایی میگن کره ای آشغال
ولی چون رنج قیمت کره ای و ژاپنی تو ایران به هم نزدیکه بنده ژاپنی رو ترجیح میدم

مثلا من با النترا 2017 نیو فیس رانندگی کردم واقعا شیکه پر آپشن وماشین خوبیه ولی مزدا3 موجود در ایران با اینکه در 2010 رونمایی شده گیربکسش به مراتب از هیوندا النترا 2017 موجود دقیق تر و هوشمند تر عمل می کنه
نه اینکه النترا بد باشه . ولی من به جرات میگم اگه می تونید از زرق و برق کره ای ها بگذرید حتما یه ژاپنی انتخاب کنید

تویوتا صاحب کرولاست که پرفروشترین خودروی تاریخ خودرو دنیاست
نیسان خالق گیربکس سی وی تی ایکس ترنیکه مثه تیانا با کیفیت
سوزوکی جیمنی رو تولید می کنه که در دنیا بیش از 2 میلیون و هشتصد هزار دستگاه تا الان فروخته
هوندا هم که دیگه تعریف نمی خواد فقط یکی از سیستم هایی که هوندا رو آکورد گذاشته سیستم ANC خیلی مختصر بخوام بگم این سیستم با یه تکنولوژی فوق العاده صدای داخل کابین رو کم می کنه
یکی از ماشین های که واقعا تو بازار بهش بی مهری شد همین هوندا آکورد بود من حتی آکورد رو به کمری ترجیه می دم

اینا فقط گوشه ای از افتخارات ژاپنی هاست
1397/9/10
هم کیا هم هیوندای جزو با کیفیت ترین خودروها از منظر راندمان قابلیت اعتماد ایمنی و دوام هستند (میتونید به گزارش های jdpower و کانسیومر سرویس مراجعه کنید) کیا موتورز امسال در جایگاه 5 و بالاتر از برترین برندهای جهان ایستاد از جمله تویوتا به گزارش اتو اکسپرس و موتور ترند خودروی کیا فورته 2019 (سراتو) خودوری سال انتخاب شد از کیفیت اسپورتیج 2018 همین بس که در آمریکا بالاتر از مزدا cx5 ایستاد
من این خودروسوار شدم که برای یک از آشنایان هست واقعا صدای بم موتور کیفیت کابین نرمی تعویض شتاب و گوش به فرمان بودن تنها با اندک فشاری بروی پدال گاز و دو معکوس منو به وجد آورد کیا موتورز با ساخت کیا استینگر مغلوب کننده 5 خودوری برتر آلمانی ثابت کرد با استفاده از پیتر شرایر و دانکرلووک و آلبرت بیرمن میتونه افتخاراتی زیادی کسب کنه
1398/5/7
سلام. بعنوان شخصی که یکسال این خودرو رو سوار شد تجربیاتم رو میگم:
نکات منفی:
سواری تاحدودی خشک نسبت به رقبا که فکر میکنم بیشتر بدلیل فاق کوتاه لاستیک که ۴۵ هست که اگر رینگ و لاستیک رو عوض کنید و مدل پایینی بندازید خیلی میتونه تو کیفیت سواریش تاثیر مثبت بذاره، صندوق کوچکتر نسبت به رقبا، صندلی‌های خشک‌تر و کوچکتر نسبت به رقبا، فرمان سنگین‌تر نسبت به رقبا، عدم وجود فضای عرضی مناسب برای ۳ نفر سرنشین عقب (اما برای دونفر کاملا ایده آل است)، آپشن های حذفی مثل اتوپارک و رادار نقطه کور و رادار بین خطوط و مانیتور بزرگ که مورد آخر در مدل های ۲۰۱۸ اضافه شده، تنظیم ارتفاع نور چراغ های جلو بصورت اتوماتیک که زمانیکه خودرو در حالت ظرفیت تکمیل یا صندوق پر باشه نور رو تا آخر پایین میاره و دید رو تو جاده کم میکنه و شما دایم مجبورید از نور بالا استفاده کنید که این خطا تو اپتیما هم دیده میشه.
نکات مثبت: شتاب بسیار خوب زیر ۹ ثانیه (با بنزین سوپر) و مصرف سوخت قابل قبول، ابعاد بسیار مناسب به خصوص در شهرهای شلوغ، دید بسیار مناسب پشت فرمان، تنظیمات کامل صندلی شاگرد همانند صندلی راننده و تنظیم پشتی صندلی های عقب، فضای پا و سر بسیار مناسب برای سرنشین‌های جلو و عقب علی رغم ابعاد کوچکتر خودرو نسبت به رقبا، چسبندگی بسیار عالی هنگام رانندگی با سرعت بالا در پیچ‌ها و جاده های لغزنده، هماهنگی بسیار خوب گریبکس و موتور و تعویض دنده های نرم حتی با شیفترهای بسیار کاربردی پشت فرمان، اتاق بسیار ساکت حتی در سرعت‌های بالا، چراغ ها و پرژکتورهای بسیار پرقدرت که دید خوبی در شب در جاده به شما میده، شیشه های رنگی ضدیووی، وجود فضای زیرین صندوق، وجود دریچه هوا و گرمکن صندلی و شارژ یو اس بی برای سرنشینان عقب و شارژر وایرلس برای جلو، سیستم صوتی بسیار با کیفیت، دردسترس بودن و کاربری آسان تمامی کلیدها و نشانگرهای داشبورد و فرمان برای راننده و سرنشین جلو.
امیدوارم مفید واقع بشه
1398/5/25
سلام و عرض ادب.
توسان شاید یکم ضعیف باشه ولی از اسپورتیج خیلی بهتره حتی ظاهرش.
ایمنیش که بیشتره.
امکانات رفاهیش بیشتره.
توسان سانتافه‌رو شکست داد؛اسپورتیج که چیزی نیست😜
ولی اسپورتیج‌هم خداییش ماشین بدی نیست.
من نمیگم اسپورتیج نخرید میگم ما توسان داریم خیلی راضی هستیم.خسته نباشید👋
1402/1/2
چرا حرف الکی میزنی اصلا سانتافه و سورتو یک رده از توسان و اسپورتیج بالاتر هستن
بعد کیا توی این بیست‌سال کمی از هیوندای جلو تر رفته (البته در کراس اور ها)یکی از اون دلایل این بود که سانتافه قبلی حجم موتور ۳۰۰۰ بوده ولی الان ۲۵۰۰ است . ولی کیا سعی زیادی بر روی تقویت کردن ماشین های کرده
1398/5/29
تو سایتهای دیگه‌هم نوشته که اسپورتیج هنوز نتونسته به توسان برسه و توسان با اختلافی اندک برنده‌اس.
1399/10/11
سلام
اول اینکه پر واضح شما گرند ویتارا داری
دوم عزیز گرند ویتارا از سال 2006 طراحی و داره ساخته میشه یعنی حدود 14 سال اول از محاسن ویتارا بگم موتور گیربکس خوب برای آفرود و بیراهه نوردی
خدمات پس از فروش
کیفیت ساخت
کم استهلاک
حالا از معایب میگم
تعلیق به شدت خشک و ازار دهنده برای خانواده
ظاهر بسیار تکراری
کابین کم روح و زشت و قدیمی
کمبود امکانات
شتاب افتضاح
گیربکس قدیمی
در ضمن ویتارایی که در دبی 15درصد از راو ارزون تر هست این ماشین نیست ویتارای نیو هست و اصلا در ایران نداریمش
کلاس ده ویتارا بجز دوتا مانیتور پشت صندلی و دوتا آپشن اضافی چی داره نسبت به بقیه کلاس ها؟!
کی گفته کلاس ده تا 2017 عرضه شده؟!
یعنی سوزوکی اومده هم ماشینی که سال 2006 طراحی کرده رو تولید و عرضه کرده و همزمان ماشینی که سال 2013 طراحی کرده؟!عجیبا غریبا
نکته بعدی الان جک کاپوت شد معیار خرید برای مصرف کننده و مشتری؟!
شما که دم از ریزکاری ژاپنی میزنی بگو ببینم چرا ایکس تریل 2018 جک کاپوت نداره؟!
چرا سنسور جلو و عقب نداره؟!
از بابت خدمات هیچ کدوم مشکلی ندارند
هر دو بازار شون از ویتارا بهتره
اصن شما چرا داری ماشین های بروز 2017 رو با ماشینی که 14 سال پیش طراحی شده مقایسه میکنی؟!
ایکس تریل و راو هیچی شون نیست
فقط اول قیمت شون از این دو بالاتره
دوم خدمات شون اصلا به اندازه کیا و هیوندای نیست
سوم بازار فروش شون به خوبی این دو نیست
چهارم امکانات شون به خوبی این دو نیست
کافیه؟!