موضوعات داغ

برنامه عجیب وزارت صنعت برای قیمت گذاری خودروهای داخلی

عکس نویسنده
مرتضی قانع
نویسنده
عکس مطلب اول
مطابق خبری که روزنامه ایران، وابسته به دولت، منتشر کرده است، وزارت صنعت چهار نوع برنامه مختلف برای چهار گروه از متقاضیان خودرو ارایه داده است که بر این اساس، خودروسازان می توانند سبک فروش خود را تغییر دهند. البته این تغییرات چندان مطابق حال خودروسازان نیست و آن ها همچنان اصرار برا آزاد سازی قیمت خودرو دارند.
با وجود بدهی های زیاد خودروسازان به قطعه سازان و کاهش قابل توجه سطح تیراژ این شرکت ها و احتمال تعدیل نیرو، آزادسازی قیمت ها به واسطه نارضایتی گسترده ای که در سطح کشور ایجاد می کند و باقی مانده قدرت خرید اقشار متوسط و ضعیف را نابود می کند، تبدیل به یک ریسک منفی بزرگ برای دولت شده که سعی می کند تا حد امکان از آن اجتناب کند. به همین منظور سعی شده تا برنامه های جدیدی برای چهار دسته از خریداران طرح ریزی شود. این چهار دسته عبارتند از:
دسته اول، کسانی که تا بحال خودرویی را نخریده اند و پس از اعلان بخشنامه وزارت صنعت، قصد خرید خودرو را دارند و گروه اول قیمت گذاری را تشکیل می دهند.
دسته دوم، کسانی هستند که پیش تر خودرو ثبت نام کرده اند، ولی خودرویی به آنها تحویل داده نشده است.
دسته سوم، افرادی هستند که خودروهای خود را با قیمت قطعی خریداری نموده اند، ولی در تحویل گرفتن خودرو نا موفق بوده اند.
و در نهایت دسته چهارم، افرادی هستند که خودروهایی را با قیمت غیر قطعی خریداری نموده اند و خودرویی به آنها تحویل داده نشده است.
همانطور که گفته شد، به واسطه مشکلات احتمالی ناشی از نارضایتی، تصمیم نهایی بر این شد تا قیمت اعلامی خودرو، قیمتی در محدوده بین قیمت رسمی قبلی در کارخانه و قیمت کف بازار باشد. این قیمت، رقمی مطلوب برای خودروسازان محسوب نمی شود، اما علاوه بر کاهش فاصله قیمتی میان کارخانه و بازار، می تواند منابع مالی بیشتری را روانه شرکت های خودروسازی کند. علاوه بر ایجاد احساس نارضایتی گسترده در میان مردم پس از آزادسازی قیمت خودرو، خودروسازان با این خطر روبرو هستند که پس از افزایش شدید قیمت ها در کارخانه، افرادی که در دوره های قبلی اقدام به پیش خرید خودرو کرده اند، برای دریافت سرمایه هایشان و انصراف از دریافت خودرو اقدام کنند که در شرایط فعلی، بار مالی سنگینی را بر دوش انها خواهد گذاشت.
علاوه بر موارد فوق، به گزارش روزنامه دنیای اقتصاد، بسیاری از کارشناسان بی انضباطی مالی خودروسازان را عمده دلیل ضرر دهی این شرکت ها در شرایط فعلی بازار می دانند. با وجود آن که خودروسازان اعلام می کنند با زیان های عمده ای که اکثر آنها ناشی از تثبیت قیمت خودرو بوده روبرو شده اند، اگر این شرکت ها پس از افزایش نسبی قیمت ها بتوانند زیر مجموعه های کم بازده یا ضرر ده خود را تعطیل کرده و تمرکز بیشتری بر کارایی داشته باشند، امکان دارد بتوانند وارد محدوده سود دهی نیز بشوند.

نظرات کاربران

11 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1397/8/27
خب الان چی شد؟
این گروه بندی یعنی چی؟
مثلا من دسته سوم هستم باید با قیمت جدید مابه التفاوت بدم؟
1397/8/27
مردم همینکه از سر ناچاری آشغالهای این مثلا خودروسازها رو میخرند، خیلی متضرر هستند. همین قیمتهای فعلی هم بسیار زیاده. سمند در انگلستان فقط 500 پوند قیمت خورد. یعنی با ارز آزاد حدود هفت و نیم میلیون تومن... پرایدو که هیچی نگو... دولت یا حکومت یا...، هر وقت تونستید از پس زیاده خواهی های این دو آشغالساز بر بیاین، بعد صحبت از مقابله با استکبار جهانی کنید بعد انتظار دارید ملت برای شماها در صحنه هم حضور داشته باشند
1397/8/27
تو مغزشون پهن پر کردن...
مارم احمق فرض کردن
به جای این نظرات تخیلی برید جمع کنین کل کاسه کوزتونو بزارید 4تا آدم حسابی و مهندس بیان ماشین درخور مردم ایران بسازن...
مفسدفی الارض شمایید
1397/8/27
بلای جون مردم ایران همین تصمیماتی هست که یه مشت بی مغز شبانه برای کل ملت می گیرند... آخه چرا الان که قیمت اینقدر رفته بالا دم از آزادسازی قیمت میزنند چرا الان گمرک رو بستن و تعرفه چندصدبرابری برای ورود گذاشتن دارین طرح می دین؟؟؟؟کاشک ماهم به جای ادعای داشتن فرهنگ یه خورده فرهنگ داشتیم و با نخريدن از این آشغال سازها حقمونو ايشون می گرفتیم
1397/8/27
به هر اندازه قیمت خودرو افزایش پیدا کنه
یعنی همون اندازه تورم داریم
و باید به همون اندازه حقوق کارگر و کارمند و یارانه اضافه بشه
نمیشه که درآمد ما به ریال باشه و لی مخارج ما طبق پول جهانی
دیگه تحمل این همه زورگویی رو نداریم بخدا
ناحق کردن حق مردم تاکی آخه؟
1397/8/27
خودروهای گران در عین حال قدیمی و بی کیفیت!
کلا همه چی مون به همه چی مون میاد!!
1397/8/27
زیان دادن چجوری میشه زیان بدن،پول گرفتن خودرو ندادن،تا دیروز چکی خودر میدادن الان ورشکسته شدن،طنز مینویسین برای مردم؟!!!!
1397/8/27
میخواید گرون کنید این ناز و عشوه ها چی هست؟
1397/8/27
سلام. رسما داریم روی کشورهای کمونیستی را سفید می کنیم.
1397/8/27
خوب الان چی شد؟
1397/9/1
دسته اول، کسانی که تا بحال خودرویی را نخریده اند و پس از اعلان بخشنامه وزارت صنعت، قصد خرید خودرو را دارند.
دسته دوم، کسانی هستند که پیش تر خودرو ثبت نام کرده اند، ولی خودرویی به آنها تحویل داده نشده است.
دسته سوم، افرادی هستند که خودروهای خود را با قیمت قطعی خریداری نموده اند، ولی در تحویل گرفتن خودرو نا موفق بوده اند.
دسته چهارم، افرادی هستند که خودروهایی را با قیمت غیر قطعی خریداری نموده اند و خودرویی به آنها تحویل داده نشده است.
به نظرتون دسته سوم و چهارم، همون دسته دوم نیست؟