موضوعات داغ

مقایسه تندر 90 اتوماتیک و برلیانس H330؛ کیفیت اروپایی در برابر زیبایی چینی

28 آبان 1397
عکس نویسنده
آریا محسنی
نویسنده و عکاس

تا چند ماه گذشته اگر قصد خرید خودرو با بودجه حدود 50 میلیون تومان را داشتید، گزینه‌های متعددی را پیش روی خود می‌دید که طیف وسیعی از ویژگی‌ها را شامل می‌شدند. اما این گزینه‌ها باتوجه به شرایط و قوانین حاکم، تنها به خودروهای چینی و فرانسوی نسبتاً قدیمی محدود می‌شود که رقابت را میان کیفیت و تجمل‌گرایی ایجاد کرده‌اند. به عنوان مثال رنو تندر 90 خودرویی است که باتوجه به سابقه طولانی و کیفیتی که در بازار ایران دارد، ثابت شده است. اما در این میان ورود خودروهای پر زرق و برق چینی معادلات بازار را برهم زده‌اند و کار را برای رقبای پیر و کهنه‌کار سخت کرده‌اند. برلیانس یکی از همان برندهایی است که پس از آمدنش به بازار ایران، نظر بسیاری از خریداران را به خود جلب کرد و به واسطه طراحی و امکانات قابل قبولی که دارد، فروش نسبتاً بالایی را تجربه کرد.

اما اکنون باتوجه به اتفاقات پیش آمده و دگرگونی قیمتی که در بازار شکل گرفته، دیگر این خودروها در بازه قیمتی 50 میلیون تومان قرار نداشته و خود را به مرز 100 میلیون تومان رسا‌ده اند. ما نیز در این مقاله قصد داریم مقایسه‌ای میان این دو گزینه پرفروش در بازار انجام دهیم تا در نهایت مشخص شود که خرید خودرویی با کیفیت نظیر رنو تندر 90 که فاقد امکانات رفاهی مناسب و طراحی مدرن است به صرفه‌تر خواهد بود یا خرید خودرویی نظیر برلیانس H330 که از طراحی و امکانات رفاهی خوبی بهره‌مند است!

نگاهی به پیشینه هر دو خودرو در بازار ایران

همانطورکه گفته شد رنو تندر 90 سابقه حضورش در بازار ایران بر می‌گردد به سال‌ها پیش. اواسط دهه 80 شمسی ورود برخی از مدل‌های رنو به بازار ایران از جمله رنو لوگان سبب تا رقابتی نزدیک میان خودروهای داخلی و خودروهای مونتاژی شکل بگیرد. لوگان که در بازار ایران با نام‌های تندر 90 یا ال 90 شناخته می‌شود، از همان ابتدا به دو خودروساز داخلی یعنی ایران خودرو و پارس خودرو سپرده شد تا بتوانند با دقت بالا تولید و مونتاژ این خودرو را انجام دهند. تندر 90 در ابتدا با چند تیپ‌بندی مختلف که شامل آپشن‌‌های متفاوتی بود تحت عنوان E0، E1 و E2 به بازار عرضه شد. البته لازم به ذکر است که این روزها فقط شاهد عرضه نسخه فول آپشن این خودرو یا همان E2 از سوی تولیدکنندگان به بازار هستیم. شاید واژه فول آپشن چندان برازنده این خودرو نباشد، اما در مقایسه با تیپ‌‌های نام ‌برده، این مدل دارای امکانات بیشتری است که در ادامه به ریز آنها خواهیم پرداخت.

اما در آن سوی میدان رقیب تازه‌کاری حضور دارد که از سال 94 توسط شرکت پارس خودرو به بازار ایران راه پیدا کرد. برلیانس یکی از برندهای چینی است که به واسطه همکاری‌اش با برند مطرح و نام آشنای بی ام و، شهرت جهانی یافت. همین موضوع سبب شده تا رگه‌های از طراحی ظاهری این خودروساز آلمانی را در محصولات برلیانس مشاهده کنیم که اتفاقاً این امر موجب مقبولیت محصولات برلیانس در بازار ایران نیز شده است.

طراحی ظاهری

یقینا شما هم موافق این موضوع هستید که در بخش طراحی ظاهری، برلیانس H330 برنده این رقابت خواهد بود. زیرا رنو تندر 90 از همان روزهای ابتدایی ورودش به بازار ایران، مورد انتقاد بسیاری از کارشناسان و فعالان صنعت خودرو پیرامون طراحی ساده و بدور از آلایش‌اش قرار گرفت. البته نمی‌توان به طراحی ساده هم ایراد چندانی گرفت زیرا هرچه طرح کلاسیک‌تر باشد ماندگاری آن نیز بیشتر می‌شود.

با این حال می‌توان گفت که رنو تندر 90 در نمای جلو نسبتاً موفق بوده و به لطف چراغ‌های پیشانی کریستالی شفاف، ظاهری مورد قبول دارد. همچنین جلوپنچره بزرگی که در نسخه فول و اتوماتیک دارای زه کرومی است، نشان دهنده اصالت طراحی رنو است که شباهت زیادی با سایر محصولات رنو دارد.

در نمای جانبی هم می‌توان طراحی مکعبی شکل و زاویه دار تندر را به خوبی مشاهده کرد. هیچگونه المان خاصی در این بخش مشاهده نمی‌شود که توجه را به خود جلب کند. تنها رینگ‌های آلومینومی که در نسخه فول و اتوماتیک عرضه می‌شود، ظاهر ساده نمای جانبی را کمی تلطیف کرده و آن را مورد پسند مخاطب درآورده است. همچنین نمای عقب رنو تندر 90 نیز به دلیل سادگی و بزرگ بودن در صندوق عقب، دارای چهره‌ای خسته‌کننده و قدیمی است که با چراغ‌های عمودی خطر تزئین شده است.

اما در خصوص برلیانس باید گفت که برخلاف تندر، اصول طراحی مدرن تاحدودی در این خودرو رعایت شده که بر اساس آن ظاهری مورد قبول هرچند دارای ضعف پدید آمده است. در نمای جلوی این خودرو شاهد طرحی اسپرت و پویا هستیم که به دلیل جوینت‌ونچر میان کمپانی برلیانس و بی ام و، شمای کلی از محصولات بی ام و ‌را می‌توان مشاهده کرد که همین موضوع برجذابیت ظاهری آن افزوده است. نمای جانبی نیز دارای خطوطی است که روی گلگیرها و درب‌ها نقش بسته‌اند، این خطوط سبب شده تا بدنه حجیم‌تر و اسپرت‌تر شود. همچنین رینگ‌های آلومینیومی نیز در زیبایی نمای جانبی بی‌تاثیر نیستند. اما نمای عقب این خودرو جایی است که هماهنگی کمتری با سایر بخش‌ها دارد. اما در کل می‌توان گفت که طراحی ظاهری برلیانس H330 مورد قبول بوده و بسیاری از خریداران ترجیح می‌دهند که نسخه سدان این خودرو را به دلیل داشتن فضای بار بیشتر خریداری کنند.

طراحی داخل کابین

رقابت در داخل کابین نیز مانند ظاهر هر دو خودرو، کاملاً یکطرفه و از پیش تعیین شده است. زیرا کابین رنو تندر 90 دارای طرحی ساده و خسته‌کننده است که بوسیله پلاستیک خشک طوسی رنگ، سراسر کابین را پوشانده شده است. از طرف دیگر امکانات رفاهی ضعیف این خودرو از دیگر معایب آن به شمار می‌رود که رقابت آن را با سایر رقبا دچار مشکل می‌کند. اما از لحاظ کیفیت متریال مصرفی در وضعیت نسبتاً بهتری به بسیاری از خودروهای موجود در بازار قرار دارد. فضای کافی پا برای سرنشینان جلو و عقب یکی از مزایای بزرگ در اتاق رنو تندر 90 بوده که سبب شده این خودرو گزینه مناسبی برای خانواده‌ها به‌شمار رود. اما می‌توان از نکات مثبت کابین تندر، به راحتی صندلی‌ها، دید مناسب و فضای کافی برای سرنشینان نام برد.

اما برلیانس H330 به عنوان یک سدان اقتصادی دارای فضای کابین نسبتاً مدرنی است که با بهره‌گیری از المان‌های مدرن نظیر تودوزی دو رنگ کرم و طوسی، ادوات کرومی و نقره‌ای رنگ، توانسته نظر مخاطبان را به خود جلب کند. متریال مصرفی درون کابین برلیانس را نمی‌توان گفت که با کیفیت است، اما در مقایسه با بسیاری از چینی‌های بازار، در رده بالاتری جای می‌گیرد. همچنین دقت مونتاژ قطعات در این خودرو نسبتاً خوب به نظر می‌رسد، اما با دقت بیشتر و مقایسه با سایر محصولات پارس خودرو نظیر رنو ساندرو ، متوجه می‌شویم که نظارت تیم فرانسوی و شرکت رنو پارس، سبب شده تا نتیجه کار مونتاژ برلیانس کمی در مقایسه با مونتاژ رنو ساندرو، دارای ضعف و ایراد باشد. که البته این موضوع در خودروهای چینی به امری عادی تبدیل شده است. زیرا به دلیل کیفیت نامرغوب قطعات و متریال، نمی‌توان دقت مونتاژ را بالا برد.

امکانات رفاهی و آپشن ها

امکانات رفاهی و آپشن موضوعی است که وجودش به عنوان یک ضرورت در خودرو شناخته نمی‌شود، اما از طرفی به عنوان یک امتیاز مثبت در مقام مقایسه می‌تواند تاثیرگذار باشد. همانطورکه گفته شد رقابت میان رنو تندر 90 و برلیانس H330، رقابت میان کیفیت و زیبایی است. این زیبایی که در برلیانس از آن یاد می‌کنیم، خود شامل چند بخش می‌شود که یکی از آن‌ها امکانات رفاهی و آپشن است.

رنو تندر 90 خودرویی ارزان قیمت است که به دلیل کیفیت بالایی که دارد، در بسیاری از بازارهای اروپا مورد پسند واقع شد. اما باتوجه به شرایط موجود، این خودروی ارزان قیمت در بازار ایران به یکی از خودروهای گران تبدیل شده که از قدرت خرید طیف وسیعی از جامعه خارج شده است. حال با دانستن این موضوع نمی‌توان از کمبود امکانات رفاهی در این خودرو گلایه نداشت، زیرا برای کاهش هزینه‌ها و در نهایت عرضه محصول ارزان قیمت، بسیاری از آپشن‌ها از این خودرو حذف شده و تنها امکانات ضروری مانند کیسه هوای راننده و سرنشین جلو، شیشه‌بالابر‌های برقی در جلو و عقب، آینه‌‌های برقی به‌ همراه گرمکن، سیستم ضدسرقت ایموبلایزر همراه با ریموت کنترل، تنظیم دستی صندلی‌ها به همراه تنظیم ارتفاع صندلی راننده، چراغ مطالعه سرنشین جلو، سیستم تهویه مطبوع دستی و سیستم صوتی با قابلیت پخش CD، MP3 و USB برای آن درنظر گرفته شده است.

اما برلیانس دارای لیست کامل‌تری از امکانات رفاهی است که اتفاقاً سلیقه خریدار ایرانی را به خوبی پوشش می‌دهد. زیرا تجربه نشان داده است که بازار ایران یک بازار آپشن محور بوده و بسیاری از خریداران ترجیح می‌دهند خودرویی فول آپشن را خریداری کنند. از امکانات رفاهی برلیانس می‌توان به موارد زیر اشاره کرد. کیسه‌‌های هوای راننده و سرنشین جلو، فرمان کمک برقی، سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک (دستی در مدل دنده دستی)، سنسور دنده عقب، سانروف، سیستم ورود و استارت بدون کلید، کامپیوتر سفری، قابلیت تنظیم نور صفحه‌ کیلومتر شمار، بالا رفتن خودکار شیشه‌‌ها هنگام قفل کردن درها، تنظیم صندلی راننده در 8 جهت، کامپیوتر سفری، قابلیت تنظیم نور صفحه‌ کیلومتر شمار، تنظیم دستی صندلی ‌ها به همراه تنظیم گودی کمر، سیستم صوتی به همراه ورودی CD، USB و AUX و پخش صوت از طریق شش بلندگو، تنظیم برقی آینه‌‌های جانبی، مه شکن جلو، سیستم ورود بدون کلید به همراه استارت دکمه‌‌ای، غربیلک چرمی فرمان به همراه دکمه‌‌های تنظیم صدا و...

مشخصات فنی

از آنجایی که هر دو خودرو دارای مشخصات فنی بسیار نزدیکی به هم هستند، رقابت در این بخش هیجان بیشتری داشته و برای بسیاری از علاقمندان مهم است.

رنو تندر 90 دارای یک پیشرانه چهار سیلندر با حجم دقیق 1598 سی‌سی است که با کد فنی K4M شناخته می‌شود. این موتور قادر است نیرویی معادل 105 اسب‌بخار را در 5750 دور در دقیقه و حداکثر گشتاور 140 نیوتن متر را در 3750 دور در دقیقه تولید کند. نیروی تولید شده موتور در این خودرو توسط دو نوع جعبه دنده 5 سرعته دستی و 4 سرعته اتوماتیک اتوماتیک به چرخ‌های جلویی منتقل می‌شود. از نکات بارز پیشرانه رنو تندر می‌توان به استهلاک بسیار کم و عمر مفید زیاد قطعات مصرفی آن اشاره کرد که می‌توان از آن به عنوان یکی از بزرگ‌ترین مزیت‌ها و برتری‌های این خودرو در مقایسه با رقبا یاد کرد.

اما برلیانس در ابتدا با پیشرانه چهار سیلندر 1.5 لیتری با حداکثر توان خروجی معادل 103 اسب بخار در 5800 دور در دقیقه و حداکثر گشتاور 138 نیوتون متر در 3800 دور در دقیقه به بازار عرضه شد که خریدار قابلیت انتخاب جعبه دنده 5 سرعته دستی و 4 سرعته اتوماتیک را داشت. اما شرکت پارس خودرو پس از یک سال و نیم از عرضه این خودرو، تصمیم به ارتقای فنی پیشرانه این خودرو گرفت و اکنون برلیانس با پیشرانه 1.6 لیتری به بازار عرضه می‌شود. این پیشرانه با حجم دقیق 1654 سی‌سی توانایی تولید نیرویی معادل 114 اسب بخار در 6000 دور در دقیقه و حداکثر گشتاور 154 نیوتن متر در 4000 دور در دقیقه را دارد. گفتنی است که ظاهرا پارس خودرو گیربکس این خودرو را نیز بازنگری کرده است و حالا به لطف اصلاح ضریب چرخ دنده نهایی، مشخصات گیربکس انطباق بیشتری با جاده های کوهستانی کشورمان دارد.

تجربه رانندگی

هنگامی که پشت فرمان رنو تندر 90 می‌نشینید، با فضایی بزرگ و جادار رو به رو می‌شویم که به واسطه شیشه‌های جانبی بزرگ، دید خوبی از اطراف در اختیارتان قرار دارد. با چرخاندن سوئیچ و نگه داشتن پدال ترمز، پیشرانه رنو تندر 90 اتوماتیک را روشن کرده و اقدام به حرکت می‌کنیم. با قرار دادن اهرم تعویض دنده در حالت D، کمی کوبش در همان ابتدا احساس می‌شود که شاید چندان خوشایند به نظر نرسد. اما با شروع حرکت و تعویض دنده‌ها، این موضوع کمتر شده و چندان احساس نمی‌شود، مگر در حالتی که راننده پدال گاز را به صورت ناگهانی تا انتها فشار دهد و فرمان معکوس کشیدن به جعبه دنده صادر شود. در این حالت کوبش و ضربه ناگهانی در کابین احساس می‌شود که این امر به دلیل معکوس دو دنده به پایین‌تر است که شتاب قابل توجهی را در اختیار راننده می‌گذارد.

در بحث پایداری و هندلینگ، رنو تندر 90 یکی از خودروهای بد سابقه در بازار است که به واسطه سیستم تعلیق نرمی که دارد، حس ناپایداری تا مرز چپ شدن را به سرنشینان هدیه می دهد. همچنین عایق‌بندی کابین در این خودرو به گونه‌ای است که صدای بیرون از کابین در دور موتورهای پایین زیاد به گوش نمی‌رسد. اما به محض اینکه دور موتور از عدد 3 هزار عبور می‌کند، صدای موتور درون کابین به گوش می‌رسد. همچنین در سرعت‌های بالا صدای باد نیز به شکل قابل توجهی به داخل کابین نفوذ می‌کند که این موارد برای سرنشین چندان خوشایند به نظر نمی‌رسد.

اما یکی از مواردی که راننده را در رنو تندر 90 بیش از هر چیز دیگری آزار می‌دهد، دید بسیار کم آینه‌های جانبی است که به هنگام سبقت گرفتن و یا دور زدن، ممکن است مشکلات زیادی را به وجود آورد. این موضوع در رنو ساندرو با تعویض آینه‌های جانبی بزرگ‌تر تاحدودی برطرف شده است، به همین خاطر بسیاری از دارندگان تندر، اقدام به تعویض آینه‌های جانبی با نمونه نصب شده روی رنو ساندرو می‌کنند.

همچنین محل قرارگیری کلیدهای شیشه بالابر در این خودرو به گونه‌ای است که سرنشینان ممکن است تا ماه‌ها به آن عادت نکرده و برای استفاده از آن‌ها با مشکل مواجه شوند. زیرا محل درنظر گرفته شده برای کلیدهای شیشه بالابر جلو روی کنسول میانی داشبورد بوده که این امر سال‌ها است در هیچ کدام از خودروها مشاهده نشده است.

اما هنگامی که از پشت فرمان تندر پیاده می‌شوید و پشت فرمان برلیانس می‌نشینید، در همان ابتدا ممکن است کمی دچار مشکل شوید. زیرا کابین برلیانس کمی کوچک‌تر بوده و محل نشستن راننده به واسطه نوع قرارگیری ستون فرمان و فاصله آن با صندلی، کمی محدودتر و اسپرت تر از تندر است. همچنین محل قرارگیری کنسول میانی روی داشبورد به گونه‌ای است که زانوی راننده و سرنشین جلو با آن تماس داشته که این موضوع در مدت زمان طولانی می‌توانند موجب خستگی و کلافگی شود.

از آنجایی که برلیانس به سیستم استارت بدون کلید مجهز است، با چرخاندن اهرم مربوطه پیشرانه را روشن می‌کنیم. با قرار دادن اهرم تعویض دنده در حالت درایو شروع به حرکت کرده اما از آنجا که خودرو مورد آزمایش ما از سری نخست 1.5 لیتری است، در مقایسه با تندر اتوماتیک، شتاب اولیه کمتر بوده و می‌توان به خوبی این موضوع را احساس کرد. لازم به ذکر است که جعبه دنده درنظر گرفته شده برای نسخه‌های اتوماتیک برلیانس، ساخت کمپانی هیوندای پاورتک بوده که از ضریب اطمینان بالایی برخوردار است. به همین خاطر اگر شما قصد رانندگی اسپرت و هیجان‌انگیزی را داشته باشید، جعبه دنده برلیانس این اجازه را به شما نخواهد داد. زیرا در این خودرو خبری از معکوس‌های ناگهانی نیست و تعویض دنده‌ها به نرمی و آرامی انجام می‌شود که این موضوع یکی از نکات مثبت به شمار می‌رود. زیرا این امر باعث می‌شود که عمر قطعات جعبه دنده بالا برود و در نهایت استهلاک آن کاهش یابد. در کل می‌توان گفت که برلیانس برخلاف ظاهر اسپرت و جوان پسندی که دارد، سواری اسپرتی به شما ارائه نمی‌کند که شاید این موضوع برخلاف سلیقه بسیاری از افراد باشد. اما یکی از ویژگی‌های مهم در برلیانس، فرمان کمک برقی آن است که به خوبی عمل کرده و در مقایسه با رقبا بسیار نرم و راحت به نظر می‌رسد. این موضوع یکی از مواردی است که در هیچ کدام از رقبای برلیانس مشاهده نمی‌شود. همچنین سر و صدای ورودی به کابین در این خودرو نسبتاً کم بوده و سیستم تعلیق در جذب ضربات ناشی از ناهمواری‌های مسیر به خوبی عمل می‌کند.

نتیجه گیری

اگر در پایان بخواهیم نتیجه‌گیری کلی از این دو خودرو داشته باشیم، باید بگوییم که اگر شما جزو آن دسته از افراد هستید که به طراحی و امکانات رفاهی اهمیت بیشتری می‌دهید، برلیانس خودرویی است که می‌تواند نیازهای شما را به خوبی برطرف کند. زیرا در کنار طراحی خوبی که دارد، مشخصات فنی قابل قبول و سواری مناسبی را به شما ارائه می‌کند که می‌تواند شما را از انتخابی که کردید راضی کند. اما با توجه به کمبود قطعات یدکی این خودرو در بازار و همچنین قیمت بالای آن‌ها، ممکن است در درازمدت مالک را با مشکل مواجه کند. زیرا به واسطه کیفیت پایین‌تر قطعات در مقایسه با رنو تندر 90، احتمال بروز مشکل فنی بیشتر است که این موضوع با وجود شبکه محدود تامین قطعات و ارائه خدمات پس از فروش می‌تواند کمی دردساز شود.

از طرف دیگر رنو تندر 90 به دلیل سابقه حضور چندین ساله در بازار ایران، دارای ضریب اطمینان بیشتری از لحاظ نیروی متخصص و تامین قطعات یدکی در سراسر کشور است. زیرا به دلیل حضور این خودرو در خط تولید پارس خودرو و ایران خودرو، شبکه تامین قطعات و خدمات پس از فروش آن دوچندان شده است که این موضوع می‌تواند اطمینان خاطر بیشتری را برای ماللک فراهم کند. همچنین کیفیت بالای قطعات دلیل دیگری برای انتخاب این خودرو است که می‌تواند تا سال‌ها تضمین کند که شما خودرویی بدون دردسر و راحت را خواهید داشت. پس می‌توان نتیجه گرفت که اگر شما جزو آن دسته از افراد هستید که راحتی و آسایش را به تجمل‌گرایی ترجیح می‌دهید، رنو تندر 90 گزینه مناسبی است که می‌تواند نیازهای شما را به خوبی برطرف کند.

در انتها از پیام شریفی مالک خودرو رنو تندر 90 و علیرضا فهیم مالک خودروی برلیانس H330 جهت در اختیار قرار دادن خودروهایشان به منظور تست و بررسی خودروبانک ، کمال تشکر و قدردانی را داریم.

53 عکس

نظرات کاربران

26 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1397/8/28
چرا همیشه نسخه 1500 برلیانس رو برای تست استفاده میکنید؟ چرا نسخه 1650 رو استفاده نمیکنید لطفا برلیانس 1650 رو هم بررسی کنید از این مدل بررسی درستی تو اینترنت نیست کسایی که دنبال این ماشین هستن بهتر باهاش آشنا بشن ممنون
1397/8/29
خب مشخصه . میخوان ایراد بگیرن از 1650 نمیتونن بگیرن میرن سراغ 1500
1397/8/28
تندر ماشین خوبیه ولی وقتی میخریش یه هفت هشت ملیونی باید خرجش کنی تا ایده آل بشه.(از اپشن هایی مثل کروز و مولتی مدیا گرفته تا صندلی هاش)
1397/8/28
کیفیت اروپایی!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!؟؟؟؟؟؟؟......................هه.....زرشک!!!!!!!!!!!!!
1397/8/29
کیفیت تندر با برلیانس قابل مقایسه نیست بسیار بسیار با کیفیت تره ، تازه برلیانس واقعا با فاجعه کمبود و گرونی قطعات مواجه هست قبل گرونی ها گیربکس اتوماتش 24 میلیون تومن تو بازار بود الان که دیگه هیچی
1397/8/29
دوست من یه جوری از کیفیت و متریال حرف میزنی انگار l90 کاببن تمام چرم داره اونم پلاستیک خشک و بی کیفیته هیچ فرقی نداره بعدم اگر از کمبود قطعه بخوایم سخن بگیم الان قطعات رنو هم تو بازار نیست کلان سیستم کشور خرابه از بیخ اگرنا قطعات راحت پیدا میشه
1397/8/30
در پاسخ به احسان نیک
دوست من ، بنده کیفیت رو در متریال داشبورد نمیبینم ، سیستم فنی ( موتور ، گیربکس ، جلوبندی و ... ) ، ایمنی و استاندارد بودن خودرو منظورم هست ، الان شما تشریف ببرید خیابان ملت که تقریبا بازار لوازم یدکی هست ببینید قطعات تندر پیدا نمیشه یا برلیانس
1397/8/29
البته در انتهای مقاله به حضور تندر 90 در خط تولید ایران خودرو و پارس خودرو اشاره کرده اید که متاسفانه حالا به یک رویا تبدیل شده !!
1397/8/29
دوستان من چون خودم استپ وی دارم و چند وقت پیش فرصتی پیش اومد که پشت ال نود اتومات هم بشینم خواستم دو تا نکته رو خدمتتون بگم
نکته اول اینکه با وجود اینکه گیربکس این دو تا ماشین یکی هست ولی عملکرد گیربکس استپ وی رو خیلی بهتر از ال نود ارزیابی کردم. فکر می کنم این تفاوت به خاطر به روزرسانی های نرم افزاری ای هست که بر روی استپ وی انجام شده. در ال نود اتومات برای معکوس کشیدن باید به طور محسوسی پای خودتون رو بیشتر روی پدال گاز فشار بدید و همچنین در سبک کردن دنده ها هم ال نود اتومات تاخیر بیشتری نسبت به استپ وی داره. در کل خودم فکر نمی کردم گیربکس این دو تا ماشین از لحاظ عملکرد تفاوتی داشته باشن و این قضیه برام جالب بود. نکته دوم هم اینکه در رانندگی با استپ وی خیلی بیشتر احساس می کنید که ماشین پایدار تره و بیشتر دستتونه که این به خاطر تفاوت در طراحی شاسی این دو تا ماشینه.

من خودم از برلیانس هم خوشم میاد و به نظرم انتخاب بین این دو سلیقه ای هست ولی خب از نظر تامین قطعات چون فنی ال نود و خانواده ساندرو تقریبا شبیه هم هستن در دراز مدت و در شرایط تحریم به نظر میاد که با ال نود یا ساندرو کمتر به مشکل بخورید.

در ضمن جای پای ردیف عقب ال نود هم بزرگتر از ساندرو هست که برای خانواده های بزرگ شاید مزیت به حساب بیاد
1397/8/29
در مورد زیبایی برلیانس باید گفت تعریف هرکس از زیبایی متفاوته. به نظر من طراحی قابل قبولی داره ولی اصلاً زیبا و پخته نیست. مخصوصاً پف روی گلگیر عقب و طراحی ضعیف نمای کناری. از اون طرف هم در مورد ال ۹۰ تیتر زدید «کیفیت اروپایی». ال ۹۰ چی داره که اینقدر دم از کیفیت میزنید؟ طراحی بیرونی که صفره، طراحی داخلی هم که صد رحمت به پراید. دسته دنده که برعکس بقیه خودروسازها واقعاً بلند طراحی شده و نامناسبه. کیفیت رانندگی هم که تعریفی نداره مخصوصاً سر پیچ ها. فقط میمونه موتور و گیربکس که حتی اگه خوب باشه ولی در عوض موارد منفی هم کم نداره مثل جعبه دنده ۴ سرعته از رده خارج.
اون اوایل که ال ۹۰ اومده بود، فروشش خیلی کمی بود به این دلیل که ظاهر جعبه ای و خشکی داشت. الانم در نبود خودروی روز دنیاست که مردم میخرن وگرنه به دلیل سادگی و هزینه نگهداری پایین (البته نه در ایران!) بدرد تاکسیرانی میخوره. همین ترکیه بقل دست ما دارن از رنو تالیسمن برای تاکسی شهری استفاده میکنن. ال ۹۰ که در اصل داچیاست و رنو محسوب نمیشه.
1397/8/29
والا شما اگر تویوتا رو هم با تندر مقایسه کنید با همینو میگید . اصلا تندر بهترین ماشین جهانه . خوبه ؟؟ راضی میشین ؟؟
خسته مون کردین هی گفتین قطعات قطعات .
برلیانس خداییش عالیه .واقعا خوبه . ولی نمیدونم اینا کی دست از سر تندر بر میدارن .
1397/8/29
بررسی خوبی بود ولی صندلی های تندر بخصوص صندلی های نیمکتی عقب راحت نیستند
1397/8/29
یعنی مصیبتی از این بالاتر هست که در سال 2018 و در کشور زرخیز ایران از لحاظ ما داچیا لوگان رومانیایی بشود مظهر کیفیت و استحکام یک خودروی اروپایی و برلیانس چینی نیز سمبل زیبایی و تناسب؟!!!
ما ملت اگر یک جو اتحاد داشتیم اینک باید به فولکس و بنز و ب.ام.و میگفتیم خودروی مدرن و قابل اطمینان اروپایی نه لوگان رومانیایی!!!
1397/8/29
تندر انچنان هم که می گویید باکیفیت و کامل نیست.اتومبیل ارزان از داچیا رومانی که تریم داخلی
در حد پراید و هندلینگ ضعیف و امکانات و اپشن کم! سه سال داشتم که میگم و الان سمند دارم
که نمی گویم کیفیت بالا دارد اما زیبای و امکانات بیشتر و هندلینگ خوب مخصوصا در جاده دارد.
1397/8/29
واقعا مقاله تکراری و خسته کننده ای بود
موتور قدیم برلیانس روی سری سیصد دیگه تولید نمیشه شما تازه رفتید سراغ تست موتور قدیم!!!
خدائیش تا حالا سوار برلیانس شدید یا یا همش کپی پیست بود؟
1397/8/30
سلام در مورد هر دو خودرو درست صحبت کردید چون من تجربه هردو رو دارم فقط صدای باد رو من توی تندر ندیدم اتفاقا صدای باد داخل اتاق خیلی کمه و این مشکل داشبورد و کلافگی در برلیانس توی یه مسافرت که رفتیم واقعا دلمو زد از برلیانس و این نکته رو هم فکر میکنم باید که در تکمیل گزارشتون بگم که درسته شتاب تندر بیشتره ولی ترمز برلیانس تیزتر و بهتر از تندره با تشکر
1397/8/30
من یه ال ممد 96 دارم خیلی سادست همه کاراش خود آدم میتونه انجام بده من اگه گاراژ کوچیک داشتم روغنش رو هم خودم عوض میکردم خیلی هم جادار
کار آدم راه میندازه بجز اینایی که گفتم دیگه مزیتی نداره
زنده باد قشر کارگر:)
1397/9/2
واقعا باید به عقل اونی شک کرد که میره 90 میلیون پول این قوطی حلبی ها رو میده وجدانا چی داره ال 90 یا برلیانس . نه طراحی نه کیفیت نه راحتی نه بازار فروش نه امکانات رفاهی چندان جالب
اگر ما ملت بودیم با خریدن این آشغال ها به این حلبی سازها کمک نمی کردیم بیشتر مردم رو بچاپن
1397/9/4
سلام یه برلیانس h330 اتوماتیک موتور جدید ۱۶۵۰ گرفتم برج یک حدود ۸ ماهه زیر پامه ۲۳۰۰۰ تا هم باهاش راه رفتم واقعا ماشین عالییییی هست بسیار کم مصرف بسیار پرشتاب اصلا تو سر بالایی ها کم نمیاره دنده عوض کردن اصلا متوجه نمیشید از نظر قیافه هم بد نیست داخلش هم بد نیست ماشین قبلیم هم ال ۹۰ بود ۴ سال زیر پام بود اونم ماشین خوبی بود ولی مصرفش بالاتر بود و امکانات و زیبایی برلیانس رو نداره ولی صدا پیشرانه تو ال ۹۰ کمتر داخل ماشین میاد به نوعی عایق بندی ال ۹۰ خیلی بهتره صدا باد و پیشرانه ماشین کمتر داخل میادش و از نظر هندلینگ و کوبش برلیانس خیلی بهتر عمل میکنه امیدوارم که اطلاعاتم بدردتون بخوره تشکر
1397/9/6
اینقدر جلوی ورود اتومبیلهای خارجی به کشور راگرفتن که واقعا یک به یکشون جای بررسی ومقایسه داشتند وبرای خریداران آنها توسط خودروبانک درست وصحیح به چالش کشیده میشدن که خریداران درزمان خرید هیچ شک وشبهه ای ازنظر کمبودها وبرتری های انتخابشان باقی نمیگذاشت حالا کار ما ملت بجایی رسیده که اتومبیلی که سالهاست درایران مونتاژ میشه وهرروز ازکیفیت اولیه آن کاسته شده بطوری که بامدل اصلی اش که ابتدا از چک واردشد کیفیت ۴۰ به ۱۰۰ دارد بازهم ازکیفیت اروپایی آن صحبت بمیان می آید الان وارداتی های ۲۰۱۷ یا ۲۰۱۸ های پلاک شده اروپایی اصیل وژاپنی ها وکره ای ها هم دیگر آن کیفیت واقعی راندارند چراکه ایرانی به دزدی عادت دارد ونمایندگان وارد کننده آنها زمان خرید درخواست کسر تعداد زیادی ازآپشن های واقعی آنرا بکارخانجات سازنده میدهند بنابراین اتومبیلهای اخیرالذکر هم کیفیت ۸۰ به ۱۰۰ یابهتر بگویم ۷۰ به ۱۰۰‌دارند والان تیراژ مطالب وبررسی های خودرو بانک نیز بهمان میزان که تولید خودرو وورود خودروکم شده خودروبانک هم مطالب کمتری منتشر میکند وبرای خالی نبودن مطلب به بررسی مطلب تکراری بناچار پرداخته است
1397/10/3
يعني كيفيت اروپايي رو اصلاً نميفهمم كجاي ساندرو كيفيت اروپايي داره صداي موتور بمش يا فرمون فوق سفتش با خودمون روراست باشيم دوستان من سه ساله يه ساندرو خودم دارم يه برليانس 320 خانمم داره بيشتر جايي بخوام برم ماشين اون بنده خدا رو دودر ميكنم رانندگي برليانس خيلي خيلي خيلي راحت تر و لذت بخش تر از ساندرو با اختلاف در ضمن اينم بگم هر دو ماشين به لحاظ خرابي مشكلي تا الان نداشتن ولي فرمون برليانس در مقابل ساندرو مثل دنبه ميچرخه راحتي صندلي برليانسم براي مسافت طولاني خيلي خيلي بيشتر از ساندرو
واقعش اينه من قبلاً رو برند و اصالت خودرو خيلي متعصب بودم و خوب سوار ماشيناي چيني مثل ليفان يا mvm 530 شده بودم كه به نظرم مالي نبودند ولي از وقتي برليانس هم سوار ميشم واقعاً نظرم عوض شده و بيشتر از برند و اصالت دنبال خود ماشين هستم كه چي هست.
1399/8/24
فرمون ال۹۰ خیلی نرمه اگه تو تا حالا نداشتی به ما چه، پراید سوار
1397/10/7
سلام من برلیانس موتور جدید اتومات گرفتم و خیلی باهاش حال کردم ، البته صفره هنوز و گذاشتمش برای فروش. چون جرات نمیکنم و میترسم سوار ماشین چینی بشم و نکته ای که میخوام بهتون بگم اینه که شاید من برلیانسو بفروشم ولی هرگز پول به ال نود و ساندرو نمیدم ، واقعا شما عکس تو کابین هردوتاشونو ببینید یا برید از نزدیک ببینید ، گاری چی داره که حالا کیفیتش خوب باشه ، اصلا از جنسه طلا وقتی گاریه وقتی فرغونه دیگه کیفیت چیش خوبه ? چی داره اصلا که کیفیتش خوب باشه این ساندرو و ال نود ،یعنی واقعا هر چی خانم جلسه ایه میبینی پشت ساندرو نشسته ، مسلما شوهراشونم ال نود دارن ، ما یه ساندرو داریم دسته خواهرمه یه استپ وی صفره اتوماتم بابام داره ، راستیتش منم میخواستم استپ وی دنده ای بگیرم ولی خواهرمو بابام نذاشتن میگن هر چی میگیری بگیر این دوتارو نگیر خواهرم قبلش 206 تیپ 5 داشت از سرعت و قدرتش تو سربالایی ها خیلی راضی بود اما الان با ساندرو اتومات تو سربالایی ها میترسه ، من خودم از برلیانس و کیفیت داشبوردش خوشم اومد ، ضعیف نبود چیزیش ، خیلی هم عالی نبود ، اما مورد پسند بود فقط تا پارکینگ خونه اومدم احساس کردم شاید برام کوچیک باشه ، البته من 140 کیلو وزن و 180 قد توش راحت جا شدم و مشکلی نداشتم ، بیشتر بابام منو ترسوند و گفت یه ماشین شاسی بگیر که حسابی جا دار باشه ولی خودم راحت بودم توش ، اینم بگم دومادمون یه سورنتو 2018 و سوناتا وای اف داره ، خودشم از چین قطعه وارد میکنه به شرکت های خودرو سازی میده میگه الان بیشتر قطعات تولیدی ماشین های ایرانی ، چینی یا تولید داخل هستن ، نظر اونم اینه که ساندرو نگیر و برلیانس یا دنا بگیر و از اونجایی که قبلا پارس تی یو فایو داشتم و دیدم که آپشنایه ایران خودرو دونه دونه از کار میافته و ونمایندگی هم میگه مصرفیه شامل گارانتی نمیشه ، اصلا از ایران خودرو خوشم نمیاد ، قبلشم 405 داشتم پدرمو در آوردن ، سه برابر مکانیک بیرون دستمزد میگیرن هیچی هم بلد نیستن ، فقط گند میزنن به هر چی تو کاپوت ماشینه و سیم کشی ماشین ، من یه سری ماشینم مشکل خورد هر سری وقت گرفتم ، کلی معطل نمایندگی شدم واسه یه ایراد کوچیک ماشینم دو روز خوابید ، آخرش فقط هی بلد بودن فقط شمع عوض کنن ، بردم ماشینو مکانیک بیرون ، بنده خدا وا کرد کاپوتو گفت کجا بردی ماشینتو اینقد به هم ریختن ، بعدش بهم نشون داد ، سیم کشی ماشینو به هم ریخته بودنو بجای چسب برق از چسب نواری استفاده کرده بودن !!! یعنی نمایندگی هر جنسی تو ایران میری میگه این مصرفیه شامل گارانتی نمیشه ، خوب بی پدر چیه ماشین مصرفی نیست ، همش مصرفیه دیگه ، الانم علیرغم میل باطنیم میخوام برلیانسو بفروشم ولی هرگز به دنا و ساندرو و ال نمد اصلا فکر نمیکنم ، صد میلیون بدم ماشینی سوار شم که بیست ساله داره تولید میشه ، با سی میلیونم میشه مدل پایینشو بخری ??? تازه دیدی ، همیشه میگن مدل پاییناش خیلی با کیفیت تره الان جدیداشو دیگه خراب کردن ،، من خودم الان رو گزینه های بسترن و جک اس فایو و هاوال و هایما دارم بررسی میکنم ، از قیافه هایما اس فایو هم خوشم اومده ، حالا شما اگه تجربه دارید کدومش بهتره کمکم کنید ولی برلیانسو با گاری که هیچی نداره مقایسه نکنید ، اصلا معلوم نیست شیشه بالابراش کجاست ، بعید نیست شیشه عقبیام دستی باشه ، رو درشم جایی نداره دستتو بزاری خستگی در کنی باز برلیانس مثل پارس تی یو فایوی که داشتم یه جا داره تو مسافرت راننده دستش خسته شد تکیه بده استراحت کنه ، تو ال نمدو ساندرو که باید دستشو بگیره رو هوا یا بزاره رو پاهای خودش ، البته واسه ال نمد ساندرو تو رومانی و برزیل این خودش یه آپشنه که شما میتونی دستتو بزاری رو پات . ماشینه اروپایی !!!!! تو برزیله گشنه و رومانیه درجه پنجم اروپا تولید میشه چقدم بخودش مینازه ، بابا چین دو میلیارد جمعیت داره ، الان نیروی کار دنیا اونجاس, قطعات بی ام و رو هم چین داره میزنه ، راجع به چین چی فکر کردید شما
1397/11/2
سلام خدمت دوستان زحمت کش خودرو بانک من هردو ماشین رو داشتم اولا دو ستان اگر از ماشینی خوشتون نمیاد توسرش نزنید و دوم هر کسی عقیده و سلیقه خودشو داره و بهتر به عقیده سلیقه هم احترام بگزاریم ولی اگه کن باشم چون کیفیت برام مهم تره ال نود رو خریداری میکنم ولی الان ساندرو دارم
1399/2/7
بیچاره ملت ایران که باید آشغال چینی سوار شن
1399/9/12
با سلام
دوستان من به شخصه تجربه تندر۹۰پارس خودرو و برلیانس۳۲۰موتور بزرگ۱۶۵۰رو داشتم

برلیانس فرمان نرم تر و آپشن‌های بیشتر
ولی بدنه بسیار ضعیف تر
کیفیت بسیار پایین تر
و هزینه بسیار بالاتری دارد

درمقابل تندر
واقعا محکمه و ایمنه
کیفیت موتور گیربکس و فنی تضمینی
به صورتی که شما هم بخواید خرابش کنید واقعا خراب نمیشه
و ضریب اطمینان خیلی بالایی داره
من از مدل۸۶داشتم تا سال۹۷ با کیلومتر۲۱۰هزارتا

فقط و فقط لنت تسمه تایم و روغن تعویض کردم
جلو بندی و دیسک و صفحه فابریک بود