موضوعات داغ

چرا تعطیلی خودروسازان به نفع کشور است؟

عکس مطلب اول
با نگاهی ساده به تاریخچه صنعت خودروسازی کشور متوجه می شویم که این صنعت با وجود حمایت انحصاری دولت ها در 5 دهه گذشته همچنان شکست خورده تلقی می شود.
به نقل از خانه ملت، بهرام پارسایی نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی در این خصوص توضیح داد که در حال حاضر بازار خودروی کشور غیررقابتی است و همین موضوع سبب عدم پیشرفت آن شده است. هر زمانی که بحث کاهش تعرفه های وارداتی در خصوص خودروها مطرح می شود بلافاصله خودروسازان واکنش نشان داده و ادعا می کنند که این اقدام سبب ضربه زدن به تولید داخلی و اقتصاد کشور می شود در صوتی که در حال حاضر نیز صنعت خودرو تقریبا ورشکست شده و به گفته بسیاری از فعالان این صنعت کمبود قطعه چرخه تولیدات را متوقف کرده است.

محصولات خودروسازان کشور تولید داخل نیست

پارسایی در ادامه عنوان کرد که خودروهایی که در حال حاضر خودروسازان وطنی تولید می کنند به عنوان یک محصول صد در صد داخلی شناخته نمی شود چرا که بنا به مدل خودرو ممکن حتی بیش از نیمی از قطعات آن از دیگر کشورها وارد شود. خودروسازانی که با قطعات را با ارز آزاد تهیه می کنند ناچار اند خودروها را با قیمت های دستوری و در حالی که فروششان زیان ده است به دست مشتریان برسانند و همین موضوع قطعا بر کیفیت نهایی محصولات تاثیر گذار خواهد بود.

ردپای دلالان در زنجیره تولید و عرصه قطعه

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه در گذشته گزارش‌های در خصوص وجود مافیا خرید قطعه از قطعه سازان و فروش چندین برابری آن به خودروسازان دریافت کرده‌ایم، عنوان کرد: اگر محصولات تولیدی خودرو در کشور گران تولید می‌شود دلیلی جز مافیا، دلالی و رانت در بین قطعه سازان واقعی و خودروسازان ندارد.

تعطیلی خودروسازی‌ها با وجود شرایط کنونی به نفع کشور است
وی در ادامه ضمن اشاره به این موضوع که کیفیت و خدمات و امکانات فعلی از نظر آلایندگی، مصرف سوخت و سایر موارد به هیچ عنوان رضایت بخش نبوده و حتی با قیمت های فعلی نیز سوء مدیریت در شرکت های خودروسازی داخلی کاملا مشهود است و در این شرایط تعطیلی صنعت خودرو به صرفه تر است، تصریح کرد: با وجود تمامی موارد گفته شده و حمایت های مادی و معنوی ای که طی 5 دهه گذشته از صنعت خودروسازی کشور صورت گرفته و در اختیار قرار دادن فضای انحصاری داخل کشور برای خودروسازان اگر مجددا و پس از انتشار قیمت های جدید اعلام شود قیمت تمام شده خودروها بالاتر از قیمت‌های فروش است باید این خودروسازی‌ها را تعطیل کنیم تا بیش از این با جان و مال مردم بازی نشود.

مواجه بودن خودروسازان با کمبود قطعه قابل قبول نیست

عضو هیات رییسه کمیسیون اصل ۹۰ قانون اساسی مجلس شورای اسلامی در پایان با تاکید بر اینکه حدود 5 دهه می شود که حمایت های بی حد و مرزی از صنعت خودروسازی کشور صورت گرفته و این حمایت ها به خصوص در حوزه قطعات انجام پذیرفته است، خاطرنشان کرد: خودروسازان کشور ما با وجود اینکه تنها خودروسازان دنیا هستند که محصول خود را پیش فروش می‌کنند ۱۵ هزار میلیارد تومان به قطعه‌سازان بدهکار هستند، مشکل اساسی این صنعت به نحوه مدیریت آن و حمایت‌های انجام شده طی سالیان اخیر بر می‌گردد و سایر صنایع فدای خودروسازی شده‌اند.

نظرات کاربران

6 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1397/9/2
درود بر همه

یعنی ممکنه حاکمیت تصمیم بگیره که این ارابه سازان مرگ را تعطیل کنه؟!

یا به طور واقعی به بخش خصوصی واگذار کنه و واردات خودرو با تعرفه معقول (نه ۲۰۰ درصد) آزاد بشه؛ اون وقت خواهید دید که خودروسازی داخلی پیشرفت چشم گیری خواهد کرد و بازار رقابتی ایجاد و مردم نیز قدرت انتخاب خواهند داشت.
به امید درایت و تصمیم جدی مجموعه حاکمیت!

البته هیچ امیدی نیست!!!
1397/9/3
ایشون کلا صورت مسئله رو پاک کردن.
احتمالا اگر ازشون درباره خشکسالیِ کشور هم راه حل بخوایم می‌فرمایند "باید به اروپا مهاجرت کنیم"
در هرجایی که دولت دست داره, رانت و فساد موج میزنه.
اگر خصوصی‌سازیِ واقعی انجام بشه, خیلی از مشکلات این کشور حل میشه. البته اگه قبلش دست از شاخ شونه کشیدن واسه غربی‌ها برداریم
1397/9/3
این نماینده بسیار برای کشور خطرناکه
چون تصمیماتش بجای راه حل، تماما حاوی پاک کردن صورت مساله است.
خودرو سازی ایران چند اشکال اساسی دارد از جمله: بی کیفیت بودن خودرو و استفاده از پلت فرم های قدیمی، نا امن بودن خودرو‌ها و امنیت پایین جان سر‌نشینان، عدم توانایی تحویل خودروها در سررسید مقرر، زیان‌ده بودن کلی شرکت و... .

اما
صنعت خودروسازی هر کشوری، پیشانی صنعت اون کشوره. قطعا در صورت نبودن خودروسازی باید فاتحه اقتصاد کشور رو بخونیم (البته که الآن هم اقتصاد توانمندی نداریم).

ولی در آخر
آیا راه حلی برای مشکلات صنعت خودرو سازی وجود ندارد؟
با بمباران رسانه‌ای در حال الغای این مفهوم هستند که بجای پرداختن به راه حل، بهتر است صورت مساله را پاک کنیم.
از عواقب این طرز فکر این نتیجه خواهد شد که در هر موضوع یا مساله ای که در آینده پیش خواهد آمد، بهترین راه کار کنار گذاشتن اون موضوع یا مساله است.
خیر

واقعیت صنعت خودروسازی به این شکل است که مدیران این صنعت برای ساخت یک خودرو بدون وابستگی به خارج (چه چین، چه فرانسه، چه کره و ...) تلاش زیادی نمی‌کنند.

آیا راه حلی برای تعویض پلت‌فرم‌های قدیمی وجود ندارد؟
دارد

آیا راه حلی برای بالابردن امنیت خودروها وجود ندارد؟
دارد

آیا راه حلی برای کنار‌ گذاشتن دلال از صنعت خودروسازی وجود ندارد؟
دارد

آیا راه حلی برای تحویل خودرو‌ها در سررسید مقرر وجود ندارد؟
دارد

و سوال آخر
آیا شباهتی بین این نماینده مجلس با مدیران صنعت خودروسازی احساس نکردید؟
بله. هر دو چشم اندازی برای آینده ترسیم نکرده اند و امیدی هم به پیشرفت نداشته و استفاده‌ای از ظرفیت داخل نمی‌کنند.

ممنون از توجه‌تان
1397/9/3
دوست عزیز لگن سازا چقدر بهت دادن؟ متاسفم برات که هیچ ارزشی برای جان و مال ملت قایل نیستی. 40 سال ملت با جان خود از این صنعت سرطانی حمایت کرده اند، ایا بس نیست.
ایا در این خصوص نمی تونیم یک همه پرسی انجام بشه ملت تصمیم بگیرن که ایا می خوان این صنعت مرگ مافیایی را یانه؟ تا کی یک عده مزدور و حامی لگن ساز باید برای ملت تصمیم بگیرن. اقا ما لگن سازی دزد و انحصاری و مافیایی و بی تعهد و سو استفاده گر و .... و .... نمی خوایم.
1397/9/3
بازار انحصاری تهش میشه این شکست بزرگ!
خیلی ضایعست که چهل سال بازار دستت باشه و نتونی به حد رقابت با هیچ جای دنیا برسی!!!
چهل سال بگی مطمئن ولی فقط با یک مدل خودرو تلفات یک جنگ رو به یادگار بذاری!!!
خیلی ضایعست...البته از دید من اینجوریه ولی از دید خودرو ساز میشه یک عمر زرنگی(همون کلاهبرداری خودمون)!
1397/9/4
خودروسازی در ایران وجود نداره بیشتر مونتاژ خودرو های از رده خارج کشور های دیگست مثل ساندرو و سراتو پژو پس تعطیلی این صنعت زیان ده و بی کیفیت تفاوتی برای کشور جز یه عده خاص نداره اصلاحشم راحته چون این راهو اکثر کشور ها رفتن