موضوعات داغ

معرفی نسل تازه رنو لوگان استپ وی برای بازار روسیه؛ خودرویی که قرار بود به ایران بیاید

عکس مطلب اول
درهفته‌های گذشته در همین سایت، در رابطه با فراگیر شدن کراس-سدان‌ها و تولید Renault Logan Stepway City اطلاع رسانی شده‌است.
اکنون Renault Logan Stepway City در روسیه معرفی شده‌است. در حال حاضر تنها گیربکس‌های دستی و اتوماتیک معمولی قابل انتخاب هستند ولیکن رنو وعده داده در آینده نزدیک گیربکس CVT X-Tronic برروی این خودرو و سایر محصولات خانواده لوگان نصب شود. این گیربکس با کد JF015E ساخت JATCO بوده و از جمله گیربکس‌های CVT نسل دوم JATCO با عنوان CVT-7 می‌باشد.
این گیربکس قبلاً برروی سایر خودروهای اتحاد رنو-نیسان-میتسوبیشی همچون نیسان‌های جوک و قشقایی، رنو کپچر و میتسوبیشی لنسر و خودروهای سایر تولیدکنندگان خودرو از قبیل سوزوکی نیز نصب شده‌است. مطابق ادعای JATCO از سال 2009 تا سال 2016 بیش از 10 میلیون خودرو با این گیربکس به بازار کشورهای مختلف دنیا عرضه شده‌است.
این گیربکس در حالت تیپ‌ترونیک بطور مجازی تعویض 6 دنده را شبیه‌سازی می‌کند. از نکات جالب این گیربکس، ادعای جالب تولید کننده مبنی بر عدم نیاز به تعویض روغن گیربکس در تمام طول عمر گیربکس می‌باشد. ولی در عین حال متخصصین پیشنهاد می‌دهند روغن این گیربکس را حداکثر پس از 70 هزار کیلومتر پیمایش تعوض کرد.
فاصله کف خودرو تا زمین در Renault Logan معمولی بازار روسیه برابر با 172 میلی‌متر است ولی در Logan Stepway City این فاصله برابر با 195 میلی‌متر شده‌است. علاوه بر این قطر رینگ‌ها هم یک اینچ افزایش داشته و بجای رینگ‌های 15 اینچی، رینگ‌های 16 اینچی برروی این خودرو نصب شده‌است البته اندازه لاستیک‌ها هم تغییر کرده و اکنون لاستیک با سایز 205/55 R16 بروی این خودرو نصب می‌شود.
از لحاظ موتور هم برروی Renault Logan Stepway City همان موتورهای Renault Logan معمولی بازار روسیه نصب می‌شود. یعنی دو موتور قدیمی 4 سیلندر با حجم 1.6 لیتر که در دو تیپ 8 سوپاپ با کد K7M و 16 سوپاپ با کد K4M تولید می‌شوند. موتور 16 سوپاپه K4M همان موتور شناخته شده رنو در ایران است و برروی تمامی لوگان‌هایی که در ایران تولید می‌شوند یا لوگان‌های وارداتی نصب شده‌است.
موتور جدید هم مجدداً 1.6 لیتر حجم و 16 سوپاپه است ولی به لطف مجهز شدن به سیستم زمانبندی متغیر سوپاپ‌ها، توانسته 113 اسب بخار و 152 نیوتن بر متر گشتاور تولید کند. این موتور هم جدید نیست و در اصل همان موتور نیسان با کد HR16DE می‌باشد. این موتور برروی نیسان جوک نصب شده‌است و با این تفاصیل می‌شود گفت لوگان و نیسان جوک معمولی از یک موتور و گیربکس مشابه استفاده می‌کنند.
تغییرات فقط محدود به ظاهر خودرو نیست و در داخل خودرو هم تغییراتی مشاهده می‌شود، از جمله این تغییرات می‌توان به تودوزی مخصوص و غربلیک فرمان جدید اشاره کرد. البته خودرو به سیستم چند رسانه‌ای با نمایشگر 7 اینچ هم مجهز است که هم AndroidAuto و هم CarPlay را پشتیبانی می‌کند.
برای بازار روسیه امکاناتی همچون سیستم روشن کردن موتور خودرو از راه دور یا همان سیستم Renault Start، گرمکن شیشه جلو و تهویه مطبوع اتوماتیک هم قابل سفارش است.
از تجهیزات ایمنی خودرو هم می‌توان به 4 کیسه هوا و ESP اشاره کرد که این آخری با توجه به بالاتر رفتن مرکز ثقل خودرو از واجبات است.
جا دارد آهی بلند کشید! چون اگر این تغییرات شدید اقتصادی و پر کشیدن رنو از بازار ایران را نداشتیم، می‌شد تصور کرد که در ایران هم رنو لوگان‌های جدیدش را با موتور 113 اسبی ژاپنی و گیربکس CVT X-Tronic ژاپنی مونتاژ می‌کرد و این موتور و گیربکس ژاپنی در کنار شاسی نرم و خوب رنو فرانسوی اتوموبیل خانوادگی جالبی برای بازار ایران می‌ساخت.

نظرات کاربران

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد