موضوعات داغ

هیوندای اکسنت و رقبایش؛ کدام گزینه بهتری برای خرید هستند؟

عکس مطلب اول
شرکت هیوندای و کیا دو ابرقدرت خودروسازی از کشور کره‌ی جنوبی هستند. مدتی قبل شرکت هیوندای که در حال حاضر از نظر ثروت و قدرت با شرکت فورد برابری می‌کند، ۴۵ درصد از سهام شرکت کیا موتورز را خرید. به این ترتیب حالا کیا نیز زیر مجموعه‌ای از هیوندای است. البته این تمام افتخارات هیوندای نیست. این شرکت کره‌ای چند سالی است که پایش را به بازار آمریکا را نیز باز کرده است. خرید و فروش هیوندای در بازار خودروی بیشتر کشورهای دنیا انجام می‌شود. از این شرکت محبوب محصولات پرطرفداری هم در ایران حضور دارند. یکی از این خودروها هیوندای اکسنت است که با هم در ادامه تمام ویژگی‌های خوب و بدش را بررسی می‌کنیم.
اکسنت سدان کوچک شهری است که هیوندای برای جانشینی خودروی اکسل طراحی کرد. اوایل این دو خودرو بسیار شباهت داشتند. مدتی بعد اکسنت با نام ورنا به بازار ایران وارد شد و هیوندای فروش خوبی روی این محصول داشت. هنوز هم در برخی کشورها اکسنت را با نام ورنا می‌شناسند. سپس این خودرو فیس لیفت شد و با نام هیوندای اکسنت در بازار ایران خوش درخشید. این خودرو علاوه بر سدان مدل هاچ‌بک نیز دارد که در ایران عرضه نمی‌شود. شرکت کرمان موتور سال ۱۳۹۶، زمانی که متوجه استقبال مردم از این خودرو شد خط تولید آن را بومی کرد. در حال حاضر تعداد محدودی اکسنت مونتاژ کرمان موتور و تعدادی اکسنت وارداتی در بازار ایران موجود هستند.

بررسی ظاهر و کابین هیوندا اکسنت
این خودرو برخلاف ظاهر جمع و جوری که دارد، برای ۴ سرنشین قد بلند بسیار راحت است. طراحی داخل کابین به صورتی است که از هدر رفت فضا جلوگیری شده است. زانوها و سر سرنشینان حالت بسیار راحتی دارند، صندلی‌ها اگونومیک هستند و صندوق عقب ۳۸۸ لیتر فضا برای حمل وسایل به شما می‌دهد. این مقدار از حجم صندوق ۲۰۶ صندوق‌دار نیز بیشتر است. همچنین به دلیل قابلیت تاشوندگی صندلی‌های عقب می‌توان فضای صندوق عقب را افزایش داد. طراحی نمای ظاهری این خودرو در طول سال‌ها جوان مانده است. اگر از روبه‌رو به هیوندای اکسنت نگاه کنید، چراغ‌های جلو کشیده و اسپرت هستند و جلوپنجره نیز جذاب است. نمای پهلو نیز اسپورت و جوان پسند طراحی شده، اما نمای پشت خسته کننده و ساده به نظر می‌رسد.

مزنه‌ی خرید هیوندای اکسنت در حال حاضر
متاسفانه بازار خرید و فروش هیوندای اکسنت دست دوم وضعیت ضعیفی دارد، زیرا در این رنج قیمتی گزینه‌های متنوعی برای انتخاب وجود دارند. برخی رقیب هیوندای اکسنت صفر را کیا سراتو مونتاژی شرکت سایپا می‌دانند. منتقدان بی طرف معتقدند که شرکت سایپا برای کاهش هزینه‌های تولید سراتو برخی آپشن‌ها را حذف کرده است و باقی بخش‌ها از نظر کیفیت متریال و مونتاژ بسیار ضعیف هستند. اکسنت از نظر کیفیت از کیا سراتو برتری دارد. البته سایپا مدل فول آپشن سراتو را نیز تولید می‌کند که آن را با قیمت بالاتری می‌فروشد. در حال حاضر میانگین قیمت خرید هیوندای صفر اکسنت در سایت دیوار ۱۹۳ میلیون تومان است.

مزایا و معایب هیوندا اکسنت
با توجه به اینکه مونتاژ این خودرو به داخل ایران منتقل شده است، می‌توان امیدوار بود که خدمات پس از فروش آن به خوبی مهیا شوند. اکستنت خودروی کم استهلاکی است. از نظر ایمنی این خودرو توانست میانگین ۴ را از بنیاد ملی ایمنی بزرگراه‌های آمریکا کسب کند. اکسنت ۶ کیسه هوا (راننده، سرنشین جلو، جانبی، پرده‌ای) دارد. آپشن‌های هیوندا اکسنت شامل تهویه مطبوع اتوماتیک، کروز کنترل، استارت دکمه‌ای، دوربین دید عقب، سنسور پارک، فرمان تلسکوپی، قفل مرکزی ایموبلایزر، رهیاب ماهواره‌ای و ... هستند. امکانات رفاهی این خودرو در حد یک سدان شهری متوسط است.
وزن پایین این خودرو مصرف سوخت آن را بهینه کرده است. این خودروی ۴ سیلندری با حجم موتور ۱۵۱۹ سی‌سی در ۱۰۰ کیلومتر به صورت ترکیبی ۶ الی ۷ لیتر بنزین می‌سوزاند. اگر اکسنت را با ماشین‌های هم توان و هم سایز خودش مقایسه کنیم در قسمت شتابگیری خودرو کمی مایوس می‌شویم. برای اینکه هیوندای اکسنت از سرعت صفر به صد کیلومتر بر ساعت برسد ۱۱ ثانیه زمان نیاز است. پس عاشقان هیجان به جای خرید هیوندای اکسنت به گزینه‌های دیگری فکر کنند. رانندگی با اکسنت حس خشک بودن خودرو را به راننده منتقل نمی‌کند، اما متاسفانه سیستم تعلیق اکسنت آن‌طور که باید نرم نیست. در عوض فرمان‌پذیری و هندلینگ خودرو به خصوص در پیچ‌ها بسیار خوب است.

منبع: ویرلن این متن رپورتاژ آگهی است و خودروبانک دخالتی در محتوای آن ندارد

نظرات کاربران

1 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1397/9/12
سراتو آپشنال سایپا خیلی بهتره
موتورش خیلی از این سر تره