موضوعات داغ

۲۰۶ صندوق‌دار بخریم یا تیپ پنج؟

عکس مطلب اول
وقتی دو خودرو با هم تفاوت قیمتی نداشته باشند بهتر می‌توان درباره خرید یکی از آنها تصمیم گرفت. در حال حاضر قیمت خرید پژو ۲۰۶ SD صفر در بازار ۷۳ میلیون تومان و فقط یک میلیون از تیپ پنج گران‌تر است. در گزارش زیر تصمیم خواهیم گرفت که کدام خودرو ارزش بیشتری دارد.
در همه جای دنیا وقتی یک خودرو با استقبال مردم روبرو می‌شود شرکت‌های خودروساز بارها نمونه فیس‌لیفت و ارتقاشده آن را به بازار می‌دهد تا سود بیشتری از یک محصول به‌ دست آورند. ۲۰۶ sd هم به این همین دلیل وارد بازار ایران شد. ایران‌خودرو با ارائه و فروش پژو ۲۰۶ سعی کرد تا صندوق عقب کوچک مدل هاچ‌بک را جبران کند. برای همین صندوق ۲۴۵ لیتری مدل هاچ بک به ۳۸۵ لیتر ارتقا یافت. آیا این تغییر برای مشتریان کفایت می‌کرد؟ نه.
از دهه هشتاد که ۲۰۶ به بازار آمد مدل هاچ‌بک هیچ تغییر ظاهری نکرده‌ است پس ایران‌خودرو برای تبلیغ خرید پژو ۲۰۶ SD صفر نیاز داشت در مدل صندوق‌دار تغییراتی بیشتر از ظاهر آن اعمال کند. این شرکت هنگامی که اولین بار ۲۰۶ sd را تبلیغ کرد از فروش تیپ پنج دست نگه داشت تا مشتریانش را به سمت خرید پژو ۲۰۶ SD صفر هدایت کند؛ این ظهور بدون اعتماد به نفس از همان ابتدا نشان داد که ۲۰۶ جدید با تغییر جدی در امکانات یا مشخصات فنی همراه نیست.

کاهش شتاب خودرو
از یک سو انتخاب بین خرید پژو ۲۰۶ SD صفر به سلیقه افراد برمی‌گردد. یعنی شما می‌توانید از چهره هاچ‌بک لذت ببرید اما با زائده صندوق در مدل SD راحت نباشید؛ اما سوی دیگر مشخصات فنی یا سرعت آن بی‌ربط به ظاهر آن نیست. برای مثال سرعت خودرو تحت تاثیر بزرگ‌تر شدن ابعاد و درنتیجه سنگین‌تر شدن آن کاهش یافته است. یعنی یک ۲۰۶ تیپ پنج در ۹.۵ ثانیه و ۲۰۶ صندوق‌دار در ۱۱ ثانیه ۱۰۰ کیلومتر را می‌پیماید. این یعنی وقتی پا را روی گاز فشار می‌دهید شتابی که تیپ پنج ارائه می‌دهد بیشتر از مدل صندوق‌دار آدرلانین خون ما را بالا می‌برد؛ همچنین سرعت تیپ پنج هم ۱۹۸ و صندوق‌دار ۱۹۳ کیلومتر است. با این حال فراموش نکنید که ۲۰۶ تیپ پنجی که بعد از تحریم تولید شده شتاب و سرعتی شبیه به مدل صندوق‌دار دارد.

تفاوت ارتفاع خودرو
یکی دیگر کارهایی که برخی از صاحبان ۲۰۶ صندوق‌دار می‌کنند کاهش ارتفاع این خودرو به اندازه تیپ پنج است. زمانی که پژو ۲۰۶ SD به بازار آمد ظاهر جدید آن موافق سلیقه بازار نبود اما با گذشت زمان ظاهرش هم عادی شد. به خصوص راننده‌هایی که ارتفاع آن را کاهش می‌دهند معمولا سعی دارند ظاهر این ۲۰۶ را به مدل‌های قدیمی‌اش برگردانند.

هندلینگ دو خودرو
یکی از انتقادهایی که به ۲۰۶ صندوق‌دار می‌شود هندلینگ آن است. ایران‌خودرو با اضافه کردن صندوق، باعث شد اضافه وزن آن به صورت غیر اصولی در خودرو تقسیم شود و به همین دلیل ممکن است در دست‌اندازها سرنشینان عقب را ناراحت کند. با این حال تعمیرکاران ۲۰۶ می‌گویند در تیپ v8 مشکل هندلینگ مدل صندوق‌دار حل شده است. در واقع شبیه‌ترین خودرو به تیپ پنج را باید مدل v8 بدانیم. هر دو موتور TU5 با حجم موتور 1587 سی سی دارند و از نظر امکانات کامل ترین مدل پژو 206 هستند.

موتور دو خودرو
موتور مدل صندوق‌دار v20 از مدل قدیمی TU3 است که قبلا در تیپ یک، دو و سه به کار برده شده اما سری‌های دیگر مدل صندوق‌دار همان موتور‌ TU5 را دارند که در ۲۰۶ تیپ پنج نصب شده است.

صندلی‌های خودرو
اگرچه مدل sd در زمینه شتاب خودرو یک امتیاز را از دست داد اما در زمینه صندلی‌های خود به خصوص برای خانواده‌ها چند امتیاز مثبت کسب می‌کند. فضای پشت صندلی عقب در این خودرو کمی راحت‌تر از تیپ پنج است. همچنین این فضا اجازه تا شدن را به راننده می‌دهد. با این کار ظرفیت صندوق‌عقب از آنچه بوده هم بیشتر می‌شود. ویژگی‌ که در ۲۰۶ هاچ‌بک دیده نمی‌شد.

منبع: ویرلن این متن رپورتاژ آگهی است و خودروبانک دخالتی در محتوای آن ندارد

نظرات کاربران

4 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1397/9/23
این چه پستی بود گزاشتید! اصلا ازتون انتظار نداشتم انقدر غیر فنی باشید! همه ی مهندسان مکانیک میدونن که اس دی، در سرعت پایدارتر، توی پیچ ها به دلیل سیستم تعلیق بهتر قابل کنترل تر، دارای تاپ اسپید بهتر به دلیل آیرودینامیک بهتر و .... است!
1399/6/21
گذاشتید
1401/7/20
چرت نگو اون ور بنز سوار میشن ما درگیر صندق بی صندق هستیم
1399/6/21
با سلام
من هم با صابر موافقم