موضوعات داغ

هایما M5 فامیلی ، تازه وارد جدید چینی در راه ایران خودرو

عکس مطلب اول
سال قبل در نمایشگاه بین المللی خودرو تهران، خودرو هایما M5 فامیلی در معرض تماشای عموم مردم قرار گرفت. حال در چند روز گذشته مجدداً تصاویری از این خودرو در فضای مجازی منتشر شده و احتمال تولید این خودرو در ایران بیشتر به واقعیت نزدیک‌ شده‌است.
خودروسازی هایما از سال 1992 با شرکت مزدا همکاری داشت و خودروهای مزدا را در چین تولید می‌کرد. در سال 2006 گروه خودروسازی فاو مالکیت شرکت هایما در اختیار گرفت. در سال 2003 اولین تلاش خودروسازی هایما با تولید هایما فامیلی نسل اول به نتیجه رسید. این خودرو که تا سال 2007 تولید می‌شد، در اصل دقیقاً همان خودرو Mazda 323 Family بود که فقط نشان و لوگو هایما جایگزین نشان و لوگو مزدا شده بود.

هایما M5

هایما M5

در سال 2007 نسل دوم هایما فامیلی که برمبنای نسل اول مزدا 3ساخته می‌شد به بازار چین عرضه شد. تفاوت‌های نسل دوم خودرو هایما فامیلی یا Haima3 با محصولات مزدا بیشتر شده بود و دیگر فقط این نشان و لوگو نبود که دستخوش تغییرات می‌شد.
در سال 2014 نسل سوم هایما M5 فامیلی تولید شد. هرچند نسل سوم هایما فامیلی از لحاظ ظاهری شباهتی به خودروهای مزدا نداشت، ولیکن این خودرو هم برپایه شاسی و پلتفرم خودروهای مزدا تولید می‌شد. این خودرو در فروش خیلی موفق نبود و شرکت هایما در سال 2016 فیس‌لیفت اول نسل سوم هایما فامیلی را به بازار چین عرضه نمود. این فیس‌لیفت هایما فامیلی با نام هایما M5هم شناخته می‌شود و اتفاقاً نمونه‌هایی که تاکنون در ایران به عموم مردم عرضه شده و در تصاویر هم دیده شده، همین فیس‌لیفت اول نسل سوم هایما فامیلی یا همان هایما M5 می‌باشد.

هایما M5

هایما M5

هایما فامیلی یا همان هایما M5 در بازار چین با خودرو‌هایی شناخته شده و پرفروش‌تر همچون جیلی امگرند GLرقابت داشت. فروش هایماM5 در سال 2016 برابر با 42757 دستگاه بود، و فروش آن در سال 2017 هم کمتر و به میزان 10914 دستگاه شد،‌ ولی فروش Geely Emgrand GL در سال 2017 معادل 124109 دستگاه بوده و تقریباً این یک شکست برای هایما محسوب شد.
همین موضوع باعث شده تا شرکت هایما برای سال 2018 یکبار دیگر دستی به سر و گوش هایما M5 فامیلی بکشد و تنها بعد از گذشت دوسال فیس‌لیفت دوم هایما M5 فامیلی را به بازار خودرو چین عرضه کند. این فیس‌لیفت جدید این مرتبه با نام هایما F5 شناخته می‌شود. گویا شرکت هایما هم همچون خودروسازان داخلی با هر بار فیس‌لیفت خودرو، یک نام جدید برای خودرو انتخاب می‌کند تا به این صورت مردم را متقاعد کند که خودرویی کاملاً جدید ‌است.
هایما F5 فعلاً تنها با یک موتور 1.6 لیتری با قدرت 125 اسب بخار و گشتاور 151 نیوتن برمتر به بازار چین عرضه می‌شود و گیربکس آن هم می‌تواند 5 دنده دستی یا 6 دنده اتوماتیک باشد. نکته جالب این است که گیربکس 6 دنده اتوماتیک موتور تنفس طبیعی متعلق به AISIN ژاپن است.
شرکت هایما قول داده تا یک موتور 1.2 لیتری توربو سه سیلندر با قدرت 148 اسب بخار و گشتاور 210 نیوتن برمتر به بازار چین عرضه کند که به سیستم هیبریدی 48 ولت هم مجهز است و آنرا می‌توان یک خودرو MHEV دانست.
اما به ایران باز می‌گردیم، به نظر می‌رسد که ممکن است هایما M5 فامیلی با موتور 1.5 توربو و گیربکس 6 دنده اتوماتیک به بازار عرضه شود و خبری از گیربکس اتوماتیک از نوع CVT نیست. اگر قرار بود ترکیب موتور 1.5 و گیربکس CVT روی این خودرو باشد، بلافاصله موتور 1.5 توربو با کد GN15-TF و گیربکس CVT خودرو Haima S5در ذهن همه متصور می‌شود ولی وقتی گفته شده گیربکس 6 دنده اتوماتیک، آنگاه دور از ذهن نیست که موتور 1.5 توربو با کد HM474Q-T با گیربکس 6 دنده اتوماتیک ساخت کارخانه POWERTECH کره جنوبی برروی هایما M5 فامیلی بازار ایران نصب شود. این موتور و گیربکس برروی خودرو MPV همین شرکت یعنی خودرو هایما F7نیر نصب شده‌است.

هایما M5

هایما M5

ویژگی هایما M5 فامیلی استفاده از تعلیق عقب کاملاً مستقل چند بازویی Mazda است. استفاده از این سیستم تعلیق برای خودروهای موجود در این بازه قیمتی امری غیر طبیعی بوده و باعث شده تا هایما M5 فامیلی در سر پیچ‌ها و سرعت‌های بالا پایداری بهتری نسبت به رقبای خودش داشته باشد و کسانی که این خودرو را تست کرده‌اند، از شاسی و تنظیم آن راضی بوده‌اند. از سویی دیگر همچون سایر خودروهایی که برروی شاسی‌های Mazda ساخته می‌شوند پائین بودن کف خودرو ممکن است عبور از جاده‌های ناهموار را با مشکل مواجه کند. این فاصله برای هایما فامیلی برابر با 140 میلی‌متر است.
از جمله امکانات این خودرو هم می‌توان به سیستم چند رسانه‌ای با نمایشگر 8 اینچ و 6 بلندگو و قابلیت APPLE CARPLAY، سیستم ناوبری، تودوزی چرم، سنسور هشدار و دوربین دنده عقب، سانروف و سیستم ورود بدون کلید و ترمز پارک برقی اشاره کرد. از سیستم‌های ایمنی این خودرو هم می‌توان به سیستم کنترل پایداری الکترونیکی ESP، سیستم جلوگیری از لغزش چرخ‌ها TCS، سیستم جلوگیری از قفل شدن چرخ‌ها ABS ، سیستم توزیع الکترونیکی ترمز‌ها EBD و تنها دو کیسه هوای راننده و سرنشین اشاره کرد. هرچند نسل سوم هایما M5 فامیلی توانسته از موسسه CNCAP امتیازی برابر 56.6 کسب کند و هم ردیف با خودرو آئودی A3بتواند 5 ستاره ایمنی در تست تصادف کسب کند ولی فقدان 4 کیسه‌ هوای محافظت از سر و پهلو راننده و سرنشینان در برخوردهای جانبی برای چنین اتوموبیلی کاملاً غیر طبیعی است.

هایما M5 فامیلی (نسخه احتمالی ایران)

هایما M5 فامیلی (نسخه احتمالی ایران)

همانطوریکه در بالا اشاره شد، گروه خودروسازی فاو مالکیت شرکت هایما در اختیار دارد با توجه به انتشار خبری که در آن گروه خودروسازی بهمن به کسانی که خودرو هاوال H2را پیش خرید کرده بودند پیشنهاد داده که خودرو فاو بسترن B30 تحویل بگیرند، می‌توان نتیجه گرفت که علی‌رغم تحریم‌های خودرویی، گروه خودروسازی فاو همکاری خود را با شرکای ایرانیش ادامه دهد. این یعنی خودروهای FAW و Haima در ایران باقی‌خواهند ماند و حتی با توجه به خروج بقیه خودروسازان چینی، سهم بیشتری از بازار خودرو ایران را کسب خواهند کرد.
در پایان شما را به تماشای ویدئوی کوتاه از خودرو هایما M5 فامیلی دعوت می‌کنیم.
(بعضی از عکس ها مربوط به نسخه فیس لیفت هایما M5 به نام F5 می باشد ولی نسخه ای که در ایران عرضه خواهد شد ممکن است با این چهره کمی متفاوت باشد)

نویسنده: مهرداد کشکولی ایلات

نظرات کاربران

27 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1397/9/27
این هم مثل همون دو هایمایی که تا الان عرضه کردن، ماشین بی خودی به نظر میرسه
1397/9/27
هرچی باشع صد شرف داره به این بیخودای داخلی
1397/9/29
تو بهتره بری با اون لگنی که زیر پات هست خوش باشی.
1397/11/4
جناب مرتضی اظهار نظر شما مغرضانه هست.
1398/3/23
من خودم هایما s7 توربو دارم با کارکرد 120هزارتا ،هیچ مشکلی تا حالا برام نداشته شتابشم از خیلی از ماشین های رنج قیمت خودش خیلی بالاتره ،کیفیت داخلیشم از جک اس فایو بهتره،بعدشم چین دیگه چندمدل ماشین به امریکا هم صادر کرد انوقت تو کشور ما هنوز مردم گول یه سری دلال میخورن ،نظر شما خیلی تند و مغرضانست!!
1397/9/27
بد نیست اما یک جورایی از روی maserati ghibli کپی کرده مخصوصآ پشتش !!
1397/9/28
بعید میدونم شما مازراتی گیبلی رو دیده باشی
1397/10/3
کمی شبیه مازراتی گیبلیه , فقط شما مازراتی گیبلی دیدی آقا عماد ؟! .
1398/4/19
کاش یاد بگیریم بجای توهین به همدیگه، هر کی نظر خودشو بگه
1397/9/27
فیس عقبش از نمای سه رخ درست مث مزدا 3 میمونه آرم هایما هم مث مزدا میمونه.درسته داره با مزدا همکاری میکنه ولی این همه کپی برداری دیگه خیلی مسخرست.
1397/9/27
این تصویری که از تعلیق عقب گذاشتین خیلی شبیه طبق دوبله به نظرم
شما نوشتین چند بازویی
1397/9/28
این سیستم تعلیق طبق دوبل چند اتصاله هست.
یه نسل جلو تر از طبق دوبل.
1397/9/28
همین رو کمش 200 میلیون میدن
1397/9/28
تاسیس کمپانی Haima Automobile در سال 1992 میلادی (26 سال قبل)
تاسیس کمپانی ایران ناسیونال در سال 1962 میلادی (56 سال قبل)

وضعیت فعلی: کمپانی باتجربه تر ایران ناسیونال مونتاژکار دست دوم کمپانی نوظهور هایمای چین است!!!! این است از ثمرات اقتصاد بسته و انحصاری
1397/9/30
به هیچ عنوان لیاقت ایرانی خرافاتی، عقب افتاده و تا حدودی بی هویت سوار شدن حتی ماشین چینی هم نیست. بهترین خودرو برای ایرانی حیوانات چهارپاست ... تازه با حس لذت سواری این خودروها گناه هم نمی کنند و به بهشت راهی خواهند شد. انشالله
1397/9/28
رخ خوبی داره انصافا- دور و ور 100 قیمت بزارن فروش خوبی داره
1397/9/30
بعضی ها یجوری تا میگی فلان ماشین اینجوره...داد و فریاد میزنن میگن برو لگن خودت رو سوار شو هیجکی ندونه خیال میکنه کمپانی بابای طرف هست ک ایقدر تعصبش میکشن..اقا بابات این ماشین خریده میدونم ذوق داری قرار نیست برا این بیای ب کس دیگه توهین کنی ک..اینجا جای نقد و بررسی ماشین جنبه داشته باشین
1397/9/30
علی جان سلام
یلداتون مبارک
خودتو ناراحت نکن عزیزم منظوراون ازایرانی خرافاتی خودبی لیاقتشه که انصافا حیفه اینجور آدمای ابله سوار چارپایانم بشن.ماهیچی هم نداشته باشیم به ایرانی بودنمون افتخار میکنیم.یاعلی
1397/10/1
ایشالله یروز پای هرچی چینی و محصول چینیه از این مملکت قطع بشه
1397/10/1
سلام، چند نکته !!!
1- گاریخودرو اینقدر مردم دوست هست میره گندترین گندترینها رو میاره، بازم بعضا چینیای دیگه بهتر هستن. هایما اس 5 چی داشت که حالا فامیلیشم اورده .
2- اون عزیزانی که میگن بهتره بری با لگن زیر پات خوش باشی، برادر من یعنی شما واقعا فک میکنی مثلا این یا سایر چینیها مثه اس5 لگن نیستن ؟ اگر لگن نیستن منظور شما از لگن اونوقت چی هست ؟ اگر میگی 405 206 و ... اینا هم لگن چینی حساب میشن چون فرانسوی نیستن دیگه.
3- من فک میکنم لیاقتمون خیلی زیاده ولی شرایط خیلی تحمیلی هست، بیان ارزش و منزلت خودمون و کم ندونیم.
1397/11/18
نکه میخوای برات بنز مونتاژ کنند !
اگه میخوای یه نگاهی به سرنوشت سیتروئن تو ایران بکن بعد ادای طلبکار در بیار
1397/10/3
جالبه تو این عکسا سه مدل طراحی داخلی و داشبورد وجود داره و مشخص نیست کدوم اصل کاریه!!
1397/10/3
کاش همراه گزینه لایک در نظرها یک گزینه تنفر هم میگذاشتین تا برای بعضی کامنت ها مشخص بشه . این مدل که تو فیلمه که دنده ایی و سان روف هم نداره .
1398/2/28
لابدقیمتش هم قیمت خون بابای رئیس ایران خودروئه.
1398/5/4
این ماشین هرچی باشه کیفیت و آپشنش از ماشینهای داخلی بهتر هستش پیشنهاد میکنم بخرین من دارم ازش راضی هستم.یه ماشین همه چی تمامه
1398/11/5
یکسرها عادت کردن اسم ماشین چینی میاد سریع اخ اوخ شون درمیاد.پراید بزور سوار شده ،بخدا آرم همین هایما روبپوشونن خیلیها با برند اروپایی اشتباه میگیرن.تعصب بسه دیگه.حالا برین ماشین داخلی بگیرین آشغالسازای داخلی هم کلفتربشن
1402/7/5
خوشگله..اگه بیاد و قطعاتشم زیاد بشه عالیه..خداییش ماشینهای چینی بد نیستند ما در مورد اینا غیر منطقی و تعصبی فکر میکردیم..