موضوعات داغ

فریاد رسی نیست؛ گران‌فروشی روغن موتورهای ایرانی در بازار

عکس نویسنده
علی صادقی
نویسنده
عکس مطلب اول
این روزها اگر سری به بازار روغن موتور بزنید متوجه خواهید شد که همچنان بخش عمده‌ای از نیاز بازار پایتخت توسط 4برند اصلی تولید داخل تامین می‌شود و بسیاری از مصرف‌کنندگان با وجود عرضه برندهای مختلف به ظاهر خارجی در بازار ترجیح می‌دهند از روغن‌های ایرانی برای خودرو خود استفاده کنند.
البته 4 شرکت تولید کننده روغن موتور ایرانی مذکور یعنی نفت بهران، ‌ایرانول،‌ سپاهان و پارس نیز در این میان بیکار ننشسته و با وجود مشخص بودن قیمت ها از سوی سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان قیمت محصولات خودرو را افزایش داده اند.
به نقل از سایت رسمی روزنامه دنیای خودرو، عدم‌توازن بین عرضه و تقاضا و کاهش میزان عرضه محصولات توسط شرکت‌های بزرگ تولیدکننده از جمله عواملی است که سبب افزایش قیمت این دسته از محصولات شده است. البته لازم به ذکر است که خوراک اصلی تولید روغن پایه که محصولی فروشی از جانب پتروشیمی هاست شهریورماه امسال افزایش تقریبا 80 درصدی قیمت را تجربه کرده که این مهم خود بار سنگینی را بر بدنه اقتصادی تولیدکنندگان روغن‌موتور وارد می‌کند.
شرکت های تولید کننده روغن موتور نسبت به این موضوع اعتراض داشته و خواهان دریافت مجوز افزایش قیمت محصولات خود هستند. سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان که بر اثر فشار تایرسازان با افزایش قیمت 20درصدی محصولات آنها موافقت کرد هنوز اقدامی برای افزایش قیمت روانکارها انجام نداده است و البته با گران‌فروشی واحدهای صنفی عرضه روغن‌موتور به مردم نیز برخوردی صورت نمی‌گیرد.
بررسی ها نشان داده است که در خصوص روغن موتورها گران فروشی 25 درصدی در بازار رخ داده است و این عدد درست همان میزان افزایش قیمتی است که مطلوب شرکت های تولید کننده روغن موتور است. به عنوان نمونه روغن‌موتور سوپر پیشتاز 10w40 چهارلیتری که براساس قیمت مصوب باید با پرداخت مبلغی در حدود 72 هزار تومان به دست مشتری برسد 85 هزار تومان قیمت دارد و حتی برخی از عرضه کنندگان نیز آن را با قیمتی به مراتب بالاتر در اختیار خریداران قرار می دهند. سایر روغن موتورها نیز با افزایش قیمت حتی تا 50 درصد نیز مواجه شده اند.
نکته ای که در این میان حائز اهمیت است این است که بی‌شک ورود دولت به موضوع افزایش رسمی قیمت روغن‌موتور و نظارت بر این بازار می‌تواند سود ناشی از این گردش مالی را به بخش تولید برگرداند و موجبات توسعه خطوط تولید شرکت‌های تولیدکننده روغن‌موتور را فراهم کند.

نظرات کاربران

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد