موضوعات داغ

لبه تکنولوژی در دست ژاپنی ها؛ خودران تویوتا یک گام به واقعیت نزدیک می شود

عکس نویسنده
سجاد حیدری
نویسنده
عکس مطلب اول
در این چند سال اخیر، سیستم رانندگی خودکار اتومبیل توجه بسیاری از شرکت‌های خودروسازی را به خود جلب کرده و تحقیقات گسترده خود را برای دستیابی به این سیستم ارزشمند آغاز کرده‌اند. مثل شرکت خودروسازی هیوندای و همکاری آن با شرکت Aurora که قرار است تا سال 2021 میلادی به اولین سیستم رانندگی مستقل خود در سطح 4 برسد و چندین خودروساز دیگر که اهداف خود برای رسیدن به سیستم های رانندگی خودکار را دنبال می کنند. یکی از آنان می تواند شرکت خودروسازی تویوتا باشد که از سال 2015 تاکنون در حال تلاش برای رسیدن به سیستم رانندگی خودکار است و از تلاش خود دست نکشیده است تا امروز یک گام به هدف نهایی خود نزدیک تر شده و در نمایشگاه CES امسال، یک نسخه تکامل یافته از پروژه خودران خود معرفی کرده است و انتظار می رود که از بهار سال جاری آزمایش های آن در جاده های عمومی در حالت رانندگی خودکار آغاز شود.

پروژه خودران تویوتا

پروژه خودران تویوتا


پروژه خودران تویوتا با نام P4 شناخته شده و وظیفه توسعه و آزمایش آن به موسسه تحقیقاتی تویوتا موسوم به "TRI" واگذار شده است تا این هفته در نمایشگاه CES آمریکا یک نسخه تکامل یافته از پروژه خود با پیشرفت‌های چشمگیر رونمایی کند. اولین چیزی که در پروژه جدید تویوتا جلب توجه می‌کند، استفاده از محصولات "لکسوس" و مدل LS خواهد بود و دومین چیزی که می‌تواند جلب توجه کند، استفاده از سیستم نظارت 360 درجه اتومبیل خواهد بود که از اسکنرهای مختلف بر روی اتومبیل استفاده شده و تا حداکثر محدوده 200 متر را تحت پوشش قرار خواهد داد. کمپانی خودروسازی تویوتا عنوان می‌کند که پروژه آنان پیشرفت‌های چشمگیری داشته و از چندین اسکن قدرتمند LIDAR استفاده می‌کند تا بتواند اشیاء تاریک و یا آن‌هایی که به سختی دیده می‌شوند را شناسایی کند. علاوه بر این، تشخیص اجسام کوچک در نزدیکی اتومبیل هم توسط سنسورهای پایین بدنه انجام خواهد شد که یک عدد بر روی سپر عقب و همچنین شاهد 2 مورد دیگر بر روی جفت گلگیرهای جلو اتومبیل هستیم.
مانند برخی از خودروهای مستقل دیگر، پروژه جدید تویوتا نیز به یک سنسور بزرگ بر روی سقف خود مجهز شده است که در مرکز تحقیقات و طراحی CALTY واقع در میشیگان توسعه پیدا کرده و بر روی اتومبیل نصب شده است. این پنل برخلاف نسخه‌های قبلی، دارای طراحی آیرودینامیکی بوده و می‌تواند به جریان بهتر هوا کمک کند، هرچند هنوز دارای ابعاد و اندازه نسبتا بزرگی است.

نظرات کاربران

1 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1397/10/25
خواستم یه پیشنهاد جالبی کنم که واسه سایتتون هم برنامه ایی جذاب میشه.راستش یه چند روزیه که بااین قیمتای عجیب و غریب امروز خودروها،آدم دیگه مغزش سوت میکشه و اختلاف قیمت 100تا200میلیون دیگه چندان معنایی نداره و کوچک دیده میشه.خواستم بگم اکه اگر یه مقایسه بین لکسوس Gs250 با هیوندای آزرا 2018 بذارین خیلی مفیده.چون هرچی هم نگاه میکنم و مقایسه میکنم میبینم باوجود اینکه هیوندای از پیشرانه ضعیف تری برخورداره اما مشخصات فنیشون تقریبا نزدیک به هم هستند و علت رو نمیدونم که این نکته رو هم توی مقایسه به صورت علمی بهش بپردازین(من حدس میزنم که گیربکس هیوندای از تکنولوژی جدیدتری بهره میگیره که باعث میشه حداکثرقدرت تولیدی پیشرانه رو انتقال بده).نکته بعدی اینه که درسته لکسوس مربوط به سال 2013هست اما آپشناش اینقدرزیاد و به روز هست که بسیاری از آپشنا،هم اکنون در خود آزرا هست به جز برخی آپشناکه لکسوس نسب به هیوندای کم داره که اونم طبیعیه و درصد کمتریو دربرمیگیره.از لحاظ بازه قیمتی هم تقربا میشه گفت نزدیکن.(یکی که میخواد 680تومن بده آزرا،حتما داره که 100تا150 اضافه ترهم واسه لکسوس بده اگر بدانه لکسوس گزینه ایده آل تری هست و این اختلاف قیمت باعث نمیشه که به لکسوس فکرنکنه پس اختلاف قیمت تاثیرچندانی نداره و میشه این دوتارو رقیب هم دانست و OK رو میگیره)