موضوعات داغ

پایان امیدواری کاذب؛ راهی برای توسعه صنعت خودرو وجود ندارد

عکس نویسنده
سجاد حیدری
نویسنده
عکس مطلب اول
قیمت خودروهای داخلی در حال افزایش و به نوعی به تعبیر خودروسازان در حال واقعی شدن است و در هر طرح پیش‌فروش محصولات قیمت‌ها متغیر است. در این شرایط مهمترین مشکلی که خودروسازان با آن روبه‌رو هستند، عرضه خودرو و انجام تعهدات خود به خریداران است. حال که تولید خودروسازان با افت همراه بوده و این مشکل گریبانگیر خودروسازان شده است، خودروسازان چگونه باید به ادامه تولید دل ببندند؟
به گزارش خودروبانک و به نقل از اخبار خودرو، حسن کریمی‌سنجری کارشناس صنعت خودرو به چندین سئوال ما پاسخ خواهد داد، معتقد است که تا زمانی که شرایط اقتصادی و سیاسی حاکم بر خودروسازان ادامه داشته باشد این مشکل حل نخواهد شد و بحران توقف تولید ادامه خواهد داشت و شرایط از این نیز بحرانی‌تر می‌شود.
آیا با فروش و افزایش قیمت خودرو در حاشیه بازار، مشکل صنعت خودروسازی حل می‌شود؟
با افزایش قیمت خودرو، شرکت‌های خودروساز از زیان‌ده بودن خارج می‌شوند. در این شرایط باید قبول کرد که تمام مواد اولیه‌ای که در تولید خودرو بکار می‌روند از جمله فولاد، آلومینیوم، مس، مواد شیمیایی و پلیمری با افزایش قیمت مواجه بوده و این موضوع باعث افزایش قیمت تمام شده خودرو شده است. همچنین دلایل دیگری مانند هزینه‌های ثابت و سرباز خودروسازان نیز بر این مشکلات افزوده است. حال نکته مهم در این موضوع روش تعیین قیمت خودرو است. قیمت‌گذاری خودرو به عوامل متعدد در کنار یکدیگر بستگی دارد و در زمان تعیین قیمت خودرو باید به این نکته توجه شوند که به گونه‌ای قیمت خودرو تعیین شوند که سوددهی دلال در زمان خرید از کارخانه و فروش آن در بازار از بین برود. همچنین در زمان افزایش قیمت خودرو باید به قدرت خرید مردم نیز توجه کرد و البته باید قیمت خودرو به نحوی باید که از قیمت تمام شده خودرو بیشتر باشد تا خودروساز از حاشیه زیان خارج شود.

مسدود بودن مسیرهای توسعه صنعت خودرو

مسدود بودن مسیرهای توسعه صنعت خودرو


حال اگر فقط بخواهیم درصدی به قیمت خودرو اضافه کنیم و بازار نیز به همان درصد افزایش قیمت داشته باشد، این مورد نمی‌تواند باعث حذف دلالی در بازار شود و مشکل حل نمی‌شود. مهمترین نکته در تعیین قیمت آن هم به روش بازار عرضه مناسب و بی وقفه خودرو به بازار است تا عرضه و تقاضا برابر شود، زیرا اگر عرضه به بازار مناسب نباشد نمی‌توان جریان دلالی را در بازار حذف کرد. پس بهترین روش برای قیمت‌گذاری بر اساس حاشیه بازار این است که خودروهایی که در کشور امکان تولید و عرضه بیشتر به بازار دارند روانه بازار شوند، بخصوص خودروهایی که برای تامین قطعات وابستگی کمتری به خارج دارند.
در ۹ ماه نخست امسال خودروسازان نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش ۳۴۲ هزار دستگاهی داشته‌اند. آیا این موضوع باعث مشکلات بیشتر خودروسازان و تاثیر منفی بر فروش خودرو در حاشیه بازار نمی‌گذارد؟
مشکل کاهش تولید خودروسازان یک مشکل خارج از کنترل شرکت‌های خودروسازی است، شرایطی مانند تحریم و مشکلات اقتصادی کشور باعث کند شدن چرخه تولید خودروسازان شده است. خودروسازان در حال حاضر با مشکل تامین قطعات و تامین نقدینگی روبه‌رو هستند، پس این کاهش تولید طبیعی و قابل پیش‌بینی بود. حال در زمان قیمت‌گذاری آن هم به هر روشی که باشد مشکل افت تولید تاثیر خود را در بحران قیمت‌گذاری خواهد گذاشت. تفاوتی ندارد که قیمت‌گذاری بر چه اساسی صورت گیرد زیرا عرضه خودرو مناسب نیست و این موضوع باید اختلاف قیمت کارخانه تا بازار شده است. حال با قیمت‌گذاری بر اساس حاشیه بازار، چون افزایش قیمت کارخانه و بازار با هم صورت می‌گیرد، سود ناشی از ان به تولیدکننده میرسد نه به دلال، در این شرایط خودروسازان برای عرضه مناسب خودرو بخشی از سود خود را به فروش‌های اعتباری اختصاص خواهند داد.
حال باید گفت که در قیمت‌گذاری بر اساس حاشیه بازار اتفاق دیگری هم خواهد افتاد، چون قیمت کارخانه و بازار یکسان افزایش می‌یابد، تقاضای کاذب از بین می‌رود و تقاضا در برخی از خودروها که کاذب است نمی‌تواند بیشتر از عرضه باشد و از افزایش کاذب قیمت‌ها جلوگیری می‌کند و سود آن نیز به تولیدکننده خواهد رسید.
خودروسازان چگونه می‌توانند هم عرضه بالا و هم قیمت‌گذاری در حاشیه بازار را مدیریت کنند؟
قیمت‌های اعلام شده ربطی به حاشیه بازار ندارد. حال اگر قیمت در حاشیه بازار تعیین شود به دو دلیل امیدوارم تعادل بین عرضه و تقاضا برقرار شود. اول آنکه خودروسازان برا توقف ارائه سود مشارکت و جرایم تاخیر در تحویل خودرو تمایل دارند که خودرو را سریعتر خودروهای دارای تعهد معوق را تحویل مشتری دهند. دوم آنکه به دلیل برابری قیمت کارخانه و بازار تقاضاهای کاذب از بین می‌رود و کسانی که برای سود بیشتر اقدام به ثبت‌نام و خرید خودرو می‌کردند، حذف شده و تقاضای واقعی در بازار می‌ماند.
این کار باید تعادل در عرضه و تقاضا شده و قیمت خودرو را نیز تعدیل می‌کند.
البته نباید این موضوع را فراموش کرد که ریشه دلایل افزایش قیمت خودرو خارج از حوزه صنعت خودرو بوده و این مشکلات هنوز وجود دارد. مهمترین مشکل کاهش تولید و افزایش قیمت را باید در تحریم‌ها و کاهش نقدینگی خودروسازان و هزینه‌های سرباز و ثابت جستجو کرد و این مشکلات باعث کاهش توان مالی خودروسازان شده است.

مسدود بودن مسیرهای توسعه صنعت خودرو

مسدود بودن مسیرهای توسعه صنعت خودرو


آیا این افت تولید در سال آینده ادامه خواهد داشت؟
تا زمانی که شرایط اقتصادی و سیاسی حاکم بر خودروسازان اینگونه ادامه پیدا کند، علاوه بر حل نشدن این مشکلات، حتی این مشکل می‌تواند بحرانی‌تر هم شود، مگر آنکه در عرصه سیاسی و تعامل با شرکت‌های چینی و اروپایی و حوزه مبادلات پولی و بانکی اتفاق جدیدی رخ دهد. در این شرایط مسیرهای توسعه صنعت خودرو مسدود شده است و فعالیت شرکت‌های خودروساز داخلی بر اساس پلت‌فرم وارداتی صورت می‌گیرد و ادامه این کار بدون در نظر گرفتن رشد و توسعه امکان‌پذیر است، اما برای افزایش کیفیت و توسعه صنعت خودرو باید راه‌های مسدود شده باز شود و اگر این مشکل حل نشود در سال آینده نیز بحران صنعت خودرو ادامه خواهد داشت.
اگر این مشکلات ادامه پیدا کند تولید متوقف خواهد شد؟
این احتمال وجود دارد اما زمانی که خودروساز قطعه‌ای برای تولید خودرو نداشته باشد. حال باید به این موضوع مهم توجه داشت که توقف تولید باعث بروز بحران‌های مختلف می‌شود. خودرو کالایی است که قشرهای مختلف را تحت تاثیر قرار می‌دهد. در صورت افت تولید خودرو، قیمت خودرو افزایش می‌یابد و تمام کسانی که در این چرخه هستند مانند خریداران، کارکنان و سهامداران دچار زیان خواهند شد و بحران بیکاری در حوزه خودروسازی و قطعه‌سازی نیز باید مورد توجه قرار بگیرد.
در بحث تامین قطعه نیز ممکن است با افت کیفیت قطعه مواجه شویم و خودروسازان برای تامین قطعات مجبور شوند از کانال‌های دیگر قطعات خود را تامین کنند، که البته تا به این لحظه این مشکل وجود نداشته و خودروسازان با معیارهای گذشته قطعات خود را تامین و خودرو را تولید می‌کنند.
آیا به نقطه‌ای می‌رسیم که با هر قیمتی و با هر کیفیتی تولید خودرو را ادامه دهیم؟
تولید خودرو مبتنی بر ساختار ایمنی و معیارهای تعیین شده است. در تولید خودرو کف و سقف مشخص است و اگر معیارهای کیفیت و ساخت از کف پایین‌تر بیاید و استانداردهای لازم را نداشته باشد، تولید خودرو متوقف خواهد شد.
آیا تا زمانی که تحریم هستیم، نمی‌توانیم استانداردها را افزایش دهیم؟
همه این موضوعات مانند یک پروتکل به هم وابسته هستند. نمی‌توان توقع تولید خودرو با کیفیت روز اروپا را داشت آن هم در زمانی که در یک شرایط بحرانی به اسم تحریم به سر می‌بریم. تمام این موضوعات برای یک تولید خودروی با کیفیت باید با هم هماهنگ باشند. برای تولید یک خودرو با کیفیت نیاز به تامین تمام آپشن‌ها، مجموعه‌ها و قطعاتی دارد که باید کف استانداردهای آنان بالاتر باشد.

نظرات کاربران

3 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1397/10/26
برید .....
۳۰ سال فرصت داشتن غلطی نکردن این دو فرقون ساز حالا دیگه بماند"""
1397/10/27
اینقدر دلال دلال و خودروساز خودروساز نکنید لطفا حالمان به هم خورد. شرکتهای ایرانی همگی از ایران خودرو و سایپا گرفته تا کرمان موتور و بهمن و .... همگی دلال چین هستند. در گذشته دلال فرانسه هم بودند. خودرو ساز کیا و هیوندا است خودروساز بنز و بی ام و است خودرساز شرکت فولکس است و .... ... جمع کنید این بازی مزخرف و بازی دادن ملت را. جمع کنید بساط حیف و میل کردن منابع ملی و جانی ملت را.
1397/10/28
لگن سازها خودشون با عرضه قطره چکانی باعث ایجاد دلالی میشوند. بعد که قیمت بازار رفت بالا, میکشن رود قیمت کارخانه. دوباره بازار گرونتر از کارخانه میشه و باز هم کارخانه قیمت رو بالاتر میبره و این داستان ادامه می یابد. پیدا کنید پرتقال فروش را. خخخخخخ