موضوعات داغ

ثبت‌نام کنندگان خودرو تعیین تکلیف شدند + جدول

عکس نویسنده
سجاد حیدری
نویسنده
عکس مطلب اول
بعد از سه ماه بررسی و کشمکش بر سر تعیین قیمت خودرو، بالاخره وزارت صنعت و معدن سیاست کلی قیمت‌گذاری خودروهای داخلی با محوریت آزادسازی را اعلام کرد.
به گزارش خودروبانک و به نقل از ایران جیب، عباس تابش رئیس سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان اعلام کرد: خودروسازان می‌توانند قیمت محصولات پرتقاضا زیر ۴۵ میلیون تومان که زمان تحویل آنها از ابتدای شهریور تا انتهای دی‌ماه است را تا ۳۰ درصد افزایش دهند. همچنین خودروهایی که زمان تحویل آنها تا انتهای مردادماه سال جاری است مشمول این افزایش قیمت نیستند و باید با قیمت گذشته به مشتریان تحویل داده شوند. محوریت بسته قیمتی اعلام شده از سوی وزارت صنعت و معدن بر آزادسازی قیمت خودرو بوده که از ابتدای بهمن ماه سال جاری اجرایی خواهد شد. از ابتدای بهمن ماه قیمت خودرو بر اساس قیمت حاشیه بازار تعیین خواهد شد. طبق این قیمت‌گذاری جدید، خودروسازان تا ۱۰ روز آینده می‌توانند قیمت محصولات خود را برای پیش‌فروش و انجام تعهدات خود با ۵ درصد زیر قیمت حاشیه بازار قیمت‌گذاری کنند. حال با توجه به اینکه قیمت‌گذاری خودروهای بالای ۴۵ میلیون تومان توسط وزارت صنعت و معدن پیش از این آزاد اعلام شده بود، آزادسازی قیمت خودروهای زیر ۴۵ میلیون تومان را می‌توان تکمیل پازل قیمت‌گذاری در حاشیه بازار دانست.

قیمت حاشیه بازار
وزارت صنعت و معدن بالاخره سیاست‌های کلی قیمت‌گذاری خودروهای داخلی را بعداز چند ماه اعلام کرد. طبق اعلام وزارت صنعت و معدن، خودروسازان مجاز هستند برای انجام تعهدات خود تا پایان دی‌ماه سال جاری، ۳۰ درصد به قیمت محصولات خود اضافه کنند. همچنین طبق اعلام وزارت صنعت، خودروسازان از ابتدای بهمن ماه می‌توانند قیمت محصولات خود را بر حسب قیمت حاشیه بازار تعیین کرده و تا ۵ درصد زیر قیمت حاشیه بازار محصولات خود را قیمت‌گذاری کنند. تقریبا ۳ ماه پیش بود که اختیارات شورای رقابت برای قیمت‌گذاری خودروهای داخلی زیر ۴۵ میلیون تومان گرفته شد و به سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان داده شد. این سازمان نیز بارها وعده اعلام قیمت جدید را داده بود، اما به دلیل ملاحظات اجتماعی مجوز انتشار آن را نداد. البته وزارت صنعت و معدن پیش از این قیمت‌گذاری خودروهای بالای ۴۵ میلیون تومان را آزاد و در اختیار خودروسازان قرار داده بود، اما به علت حساسیت عمومی بالا برای قیمت‌گذاری خودرهای زیر ۴۵ میلیون تومان، اعلام قیمت‌های جدید را به تاخیر انداخت و با احتیاط عمل کرد.
بالاخره دیروز طلسم این احتیاط و صبر شکسته شد و وزارت صنعت و معدن نحوه قیمت‌گذاری جدید خودروهای زیر ۴۵ میلیون تومان را اعلام کرد. در گفتگویی که عباس تابش رئیس سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان با رادیو داشت، وی اعلام کرد: افزایش قیمت خودروهای داخلی در دو مرحله صورت می‌پذیرد. مرحله اول، خودروسازان می‌توانند قیمت خودروهایی که زمان تحویل آنان تا پایان دی‌ماه سال جاری است را تا ۳۰ درصد افزایش دهند. البته عباس تابش اعلام کرد خودروهایی که زمان تحویل آنها تا پایان مردادماه سال جاری است باید با قیمت گذشته به خریداران تحویل داده شوند و خودروسازان حق ندارند قیمت این خودروها را افزایش دهند. پس خودروهایی که موعد تحویل آنان تا پایان مرداد بوده و خودروسازان به هر دلیلی نتوانسته‌اند خودرو را به خریدار تحویل دهند باید با قیمت گذشته تحویل داده شود.
حال بعد از صحبت‌های عباس تابش رئیس سازمان حمایت در مورد خودروهایی تاخیری، سوالی که به وجود آمده این است که، خودروهایی تاخیری که موعد تحویل آنان گذشته اظهار نظر نکرده است. حال این نگرانی وجود دارد که خودروهایی تاخیری شهریور به بعد ممکن از با قیمت روز تحویل مشتریان شود. رئیس سازمان حمایت اعلام کرده است که خودروهایی که موعد تحویل آنها از ابتدای شهریور تا پایان دی‌ماه است با قیمت روز تحویل داده خواهد شد، پس این امکان وجود دارد که خودروهای تاخیری نیز با قیمت روز تحویل داده شود. به عنوان مثال خودرویی که قرار بر تحویل آن در مهرماه بوده و با بدعهدی خودروساز این خودرو هنوز تحویل داده نشده، شامل این افزایش قیمت شده و باید تاوان این بدعهدی خودروسازان را خریداران بدهند. در مورد این موضوع خودروسازان هنوز واکنشی نشان نداده‌اند، اما اظهارنظر رئیس سازمان حمایت نشان از بروز شدن قیمت خودروهای تاخیری دارد.

قیمت جدید خودروهای پرتقاضا

قیمت جدید خودروهای پرتقاضا


قیمت‌گذاری برا اساس حاشیه بازار
مرحله دوم افزایش قیمت خودروهای داخلی زیر ۴۵ میلیون از ابتدای بهمن‌ماه سال جاری اجرایی خواهد شد. رئیس سازمان حمایت گفت: خودروسازان می‌توانند از ابتدای بهمن‌ماه سال جاری قیمت خودروهای زیر ۴۵ میلیون تومان را بر اساس قیمت حاشیه بازار تعیین کنند. بر این اساس خودروسازان تا ۱۰ روز آینده می‌توانند قیمت محصولات زیر ۴۵ میلیون تومانی خود را تا ۵ درصد زیر قیمت حاشیه بازار تعیین و قیمت‌گذاری کنند. با این دستور تقریبا آزادسازی قیمت خودروهای زیر ۴۵ میلیون تومان کلید خواهد خورد. بر این اساس پیش‌فروش خودروهای داخلی زیر ۴۵ میلیون تومان از ابتدای بهمن ماه بر اساس قیمت‌های حاشیه بازار خواهد بود و باید دید با افزایش ۱۰ میلیون تومانی قیمت خودروها، آیا از پیش‌فروش‌های آینده استقبال خواهد شد یا خیر.
رئیس سازمان حمایت در گفت‌وگو با رادیو به محدوده مجاز خودروسازان برای فروش‌های فوری نیز اشاره کرد و گفت: خودروسازان باید ۸۰ درصد از توان تولیدی و محصولات خود را برای انجام تعهدات معوق خود در نظر بگیرند و فقط مجازند ۲۰ درصد از محصولات خود را برای طرح‌های فروش فوری اختصاص دهند.
بروزرسانی قیمت خودروها
تا این لحظه فقط شرکت ایران‌خودرو خودرو اقدام به بروزرسانی قیمت محصولات خود کرده است و البته با فرمولی که از سوی وزارت صنعت و معدن اعلام شده است، می‌توان قیمت جدید محصولات سایپا را نیز محاسبه کرد.
شرکت ایران‌خودرو در اواخر سه‌شنبه قیمت خودروهای پژو ۲۰۶، پژو ۴۰۵، پارس، سمند و رانا را به روز کرد. در این بروزرسانی قیمت‌ها حداقل ۱۰ میلیون تومان بر روی قیمت خودروها افزوده شده است. بر اساس قیمت‌های منتشر شده از سوی ایران‌خودرو پژو ۴۰۵ بنزینی اس‌ال‌ایکس ۴۵ میلیون و ۶۳۸ هزار تومان، پژو ۴۰۵ جی‌ال‌ایکس ۴۲ میلیون ۸۲۹ هزار تومان، پژو ۴۰۵ دوگانه‌سوز جی‌ال‌ایکس ۴۵ میلیون و ۱۷۰ هزار تومان، پژو پارس دوگانه‌سوز ۵۴ میلیون و ۹۱۴ هزار تومان.پژو پارس سال با سیستم اخطار سرقت و یورو۴ بهینه با ۵۳ میلیون تومان، پژو پارس سال ۵۲ میلیون و ۷۷۵ هزار تومان، پژو ۲۰۶ تیپ دو ۴۷ میلیون و ۱۷۴ هزار تومان، پژو ۲۰۶ تیپ پنج ۵۴ میلیون و ۵۲۶ هزار تومان، پژو ۲۰۶ صندوقدار مدل ۵۵، ۷۸ میلیون و ۵۹۳ هزار تومان، سمند LX سال ۴۳ میلیوت و ۵۹۷ هزار تومان، سمند LX مدل EF7 پایه‌ گاز‌سوز ۴۶ میلیون و ۹۰۸ هزار تومان، سمند LX مدل EF7 با قیمت ۴۴ میلیون و ۶۴۰ هزار تومان، سمند LX مدل EF7 پایه گاز‌سوز با مخزن ۱۰۰ لیتری ۴۷ میلیون و ۶۳ هزار تومان و رانا ال‌ایکس ۵۱ میلیون و ۳۶۳ هزار تومان تعیین شد.
حال با توجه به فرمول اعلام شده وزارت صنعت و معدن مبنی بر افزایش ۳۰ درصدی محصولات زیر ۴۵ میلیون تومان،.قیمت تقریبی محصولات سایپا نیز قابل محاسبه است. بر این اساس قیمت پراید ۱۳۱ حدود ۲۹ میلیون و ۲۵۰ هزار تومان و پراید ۱۱ نیز حدود ۲۹ میلیون ۲۵۰ هزار تومان قیمت خواهند داشت. تیبای معمولی نیز حدود ۳۵ میلیون و ۷۵۰ هزار تومان و ساینا دنده‌ای با قیمتی حدود ۴۰ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان به بازار عرضه خواهند شد. ساینا اتومات نیز ۵۴ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان خواهد بود. قیمت‌های محاسبه شده بر اساس افزایش ۳۰ درصدی اعلامی از سوی وزارت صنعت و معدن بوده و شرکت سایپا ممکن است برای از دست ندادن مشتریان خود، افزایش قیمت کمتر از ۳۰ درصد را لحاظ کند.

نظرات کاربران

12 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1397/10/22
ایرانخودرو اول 206 رو گرون کرد که بره بالای 45 تومن که بتونه دوباره از قانون حاشیه بازار گرون تر کنه!!!!!! این ظلم آشکار تا کی؟؟؟؟
گلابی هم به حرف میاد تو این شرایط
1397/10/22
حاشیه بازار رو با چه فرمولی محاسبه کردین ؟ یه مشت دلال رو کردین نوچه خودتون ، آب رو گل آلود کردین ماهی بگیرین ؟؟؟؟ 405 همین الان تو بازار 50 تومن صفرش ریخته ، خدا از سر تقصیراتتون نگذره با این اوضاعی که درست کردین ، مردم اگه برای خودتون و بقیه ارزش قائل هستید نخرید تا اینها انقدر پررو و وقیح نشن و برای فروش به دست و پای مصرف کننده بیفتن
1397/10/22
یعنی بدترین تعیین قیمیتی که میشد انجام داد......خودشون تا چند هفته پیش میگفتن این قیمتایه بازار درست نیست و کاره دلالا و آدمایه سودجوعه.حالا خودشون قیمتاشونو نسبت به همین سودجو ها تعیین میکنن.....یعنی خاک بر سر این مسئولایه کشور کنم.....یعنی مثلا اگه همون به قول معروف سودجوهایه بازار قیمت 206 رو 100 تومنم میگفتن الان مسولایه محترم جمهوری اسلامی میگفتن 95 تومن قیمت کارخونشه....
1397/10/22
با بستن واردات خودرو و حمایت همه جانبه از این دو شرکت طماع مصرف کننده زیر فشار گرونی داره له میشه ، تنها راه وحدت مردم و حمایت از تحریم خرید خودرو هست و بس ، من خودم که تا قیمت ها درست نشه تا 5 سال دیگه هم ماشین نمیخرم
1397/10/22
واقعا بنده نوازی کردین ، شرمنده کردین . در کمال وقاحت قیمت ماشین رو 100 درصد گرون کردین بعد منت هم میزارین که تعیین تکلیف شد ؟؟؟ انشااله با هجوم مردم برای پس گرفتن پیش پرداختاشون و ثبت نام نکردن مردم تو دهنی مناسبی خواهین خورد و به امید خدا ورشکست و شرتون برای همیشه کم میشه
1397/10/22
دوستان فک کنم دیگه مثل سیب زمینی بودن بسه. وقتی شما ظلم به این آشکاری رو قبول کردین انتظار دارین کی بیاد کاری بکنه؟؟ هرکدوم از شما جزو اون اصلیا که سود این پولا تو جیبشون کیرفت بودید و میدیدید هرچی گرون کنید بازم میخرن اینکارو نمیکردین؟ دیگه میخواین چیکارتون کنن تا به خود بیایین. متاسفم که با اینکه پراید هم داره میشه براتون ارزو هنوز به خود نیمدین.
1397/10/22
شرم بر شما
ننگ بر شما
كارشناسى كرديد؟
سواد مسئولين محترم كارشناسى شما مرتبط با اين تعيين تكليف است؟
وجدان هم در اين تعيين تكليف نقشى داشته؟
آيا متوجه اين موضوع كه مشتريان اين دسته از خودرو ها از اقشارى هستند كه با محاسبه حتى ١ ريال ما به تفاوت دچار مشكل ميشوند، هستيد؟؟
تاخير در تحويل خودروسازان مقصرش كيست؟
مردم كه نيستند قطعا!
تاخير تا افزايش قيمت...
منظور از قيمت روز بايد قيمت آن روزى باشد كه خودرو ساز موظف به تحويل خودرو بوده؛ يعنى تحويل مهر اگر تاخير داشته ضمن پرداخت سود مشاركت و جريمه تاخير ميبايست قيمت را طبق آن روز محاسبه كنند.
كارشناسان محترم نظرتون چيه كه تا چند سال ديگه هم تحويل نديد ماشين ها رو تا قيمت چند برابر شه!!!
1397/10/22
من انصراف میدم، ماشینی که پارسال ثبت نام کردم رو بعد از یک سال میخوان دوبرابر قیمت بهم بدن 4 تومن هم مثلا زیان در تاخیر بدن! اصلا پرتش میکنم جلوتون!!! حرام خورهای بی غیرت!!! ماشین منم بریزید تو حق همون دلالای دستنشونده شرکتاتون!!!
1397/10/22
بخدا مردم اتحاد نداریم که ۴۰ ساله حق ما رو میخورن من خودم یه ماشین با هزار بدبختی و امیدواری و فروش ماشینم از پارس خودرو ثبت نام کردم کلی هم ضرر کردم و انتظار کشیدم ولی الان با این قیمتا اشکم درآمد خدا جواب ظلم همه اونا یی که در حق من و امثال من کردن رو بده از بالا تا پایین.
1397/10/22
چند ماه پیش که به خاطر عدم تحویل خودرو های ثبت نامی به مشتری ها قیمت بازار آزاد داشت میرفت بالا مسئولین گفتن این حبابه و پایین میاد و جو سازی های روانیه ولی حالا خودشون رسما گرون کردن جالبه!
1397/10/22
خیلی جالبه که سازمان حمایت مصوبه خودشو نقض کرده ماده 4 قانون حمایت پس چی مشه سازمان حمایتتتتت؟؟؟؟؟؟؟.
1397/10/23
دولت تدبیر و امید نمیره با این تصمیمات شاهکار
اون مجلس به قول خودشون طرفدار ملت چی شد هی میگفتن اجازه نمیدیم
این پنج ماه داشتین به ملت میخندید
دیگه چه لزومی داره بریم رای بدیم؟؟
وقتی دلال برای مملکت تصمیم میگیره...وقتی دولت خودش دلال هست واسه چی بریم رای بدیم؟؟!!!