موضوعات داغ

تعیین حق بیمه راننده محور با چه معیارهایی می‌باشد؟

عکس مطلب اول
با اعلام غلامرضا سلیمانی رئیس کل بیمه مرکزی مبنی بر پرداخت حق بیمه شخص ثالث راننده محور، نگرانی خانواده‌های ایرانی در خصوص این موضوع به اوج خود رسیده، زیرا خانواده‌های زیادی هستند که به صورت مشترک از یک خودرو استفاده می‌کنند.
به گزارش خودروبانک و به نقل از ایران جیب، طرح موضوع بیمه شخص ثالث راننده محور از زبان رئیس کل بیمه مرکزی موضوع جدیدی نبوده و این موضوع سابقه‌ای ۴ تا ۵ ساله در صنعت بیمه کشور دارد. در سال ۹۳ که موضوع اصلاح یا دائمی شدن قانون بیمه شخص ثالث در کشور بر سر زبان‌ها افتاد، موضوع اتومبیل محور یا راننده محور بودن نیز مطرح شد که این موضوع مخالفان و موافقان خود را داشت. چند روز قبل غلامرضا سلیمانی رئیس کل بیمه مرکزی موضوع راننده محور بودن بیمه شخص ثالث را دوباره بر سر زبان‌ها انداخت و از آن به عنوان یکی از دستورکارهای بیمه مرکزی نام برد و به یک موضوع داغ در بین صنعت بیمه و مردم تبدیل شد و به طبع باعث نگرانی‌هایی در بین خانواده‌های کشور مبنی بر چگونگی اجرای این طرح و هزینه‌های آن شد.
داستان صدور بیمه نامه شخص ثالث راننده محور چیست؟
غلامرضا سلیمانی رئیس کل بیمه مرکزی تاکید کرد که موضوع بیمه نامه شخص ثالث راننده محور مربوط به برنامه ششم توسعه بوده و بیمه‌نامه شخص ثالث با توجه به کم خطر یا پر خطر بودن راننده، به اسم راننده صادر خواهد شد. همچنین رئیس کل بیمه مرکزی گفت: مرد یا زن بودن راننده، جوان یا پیر بودن، کم خطر یا پر خطر بودن راننده در این طرح مورد توجه قرار گرفته است و رانندگانی که بهتر رانندگی کنند به دنبال آن هزینه کمتری برای بیمه‌نامه شخص ثالث راننده محور پرداخت خواهند کرد. غلامرضا سلیمانی با تاکید کرد که بیمه‌نامه شخص ثالث به خود راننده تعلق میگیرد نه به خودرو. وی گفت: رانندگانی هستند که با خودروهای گران خود بد رانندگی می‌کنند و جز افراد پر خطر محسوب می‌شوند و باید هزینه بیشتری برای بیمه‌نامه شخص ثالث پرداخت کنند و رانندگانی هم هستند که با خودروهای ارزان خود، خوب رانندگی می‌کنند و تخلف کمتری دارند و آن‌ها هزینه کمتری برای صدور بیمه‌نامه شخص ثالث پرداخت خواهند کرد.
مردم نگران بیمه‌نامه‌های راننده محور هستند
طبق گفته رئیس کل بیمه مرکزی کشور از سال آینده بیمه‌نامه راننده محور به صورت آزمایشی اجرا خواهد شد. این موضوع باعث بروز نگرانی دارندگان خودرو شده است. مردم این نگرانی را دارند که اگر بیمه‌نامه شخص ثالث از روی خودرو برداشته شود و فقط به شخص داده شود، چه هزینه‌های گزافی در مورد حق بیمه به آنها تحمیل خواهد شد. این موضوع باعث نگرانی تعداد زیادی از مردم شده است و بیمه مرکزی برای شفافیت در مورد این موضوع باید هر چه سریعتر اقدام کند.
یکی از دارندگان خودرو می‌گوید: نگرانی بابت هزینه‌های موضوع مطرح شده درباره راننده محور بودن بیمه‌نامه شخص ثالث به اوج خود خواهد رسید. تعداد زیادی از خانواده‌های کشور از یک خودرو به صورت مشترک استفاده می‌کنند و اگر قرار باشد فقط به شخص بیمه‌نامه تعلق بگیرد، این موضوع باعث می‌شود هزینه‌های گزافی بر روی خانواده تحمیل شود. وی ادامه داد: کسانی که این موضوع را مطرح کرده‌اند باید به هزینه‌های خانوارها نیز دقت کافی داشته باشند و در تعیین نرخ بیمه‌نامه ملاحضاتی را در نظر بگیرند تا به خانواده‌ها فشار مضاعف وارد نشود.
هنوز جزئیاتی از سوی بیمه مرکزی در رابطه با طرح راننده محور بودن بیمه‌نامه شخص ثالث اعلام نشده است و بر اساس شنیده‌ها، یکی از موضوعات مطرح شده درباره اجرای این طرح این است که، برای هر خودرو تا سقف سه نفر راننده، با نرخ مشخصی در نظر گرفته شود که مجموع خرید بیمه‌نامه از سوی هر یک از رانندگان با قیمت بیمه‌نامه شخص ثالث برابری کند که در سال‌های گذشته با فرمول مشخص شده‌ای تعیین می‌شده است. حال با مطرح شدن این موضوع از سوی بیمه مرکزی، به نظر می‌رسد که این طرح جهت تعدیل زیان شرکت‌های بیمه بوده و در این میان نباید با اجرای این طرح هزینه‌های مضاعفی بر خانواده‌ها آن هم در شرایط اقتصادی فعلی تحمیل شود.


تعیین حق بیمه راننده محور بر اساس چه معیاری خواهد بود؟
کاظم طلایی پاشیری رئیس انجمن ارزیابان خسارت حرفه‌ای صنعت بیمه در مورد موضوع مطرح شده از سوی رئیس کل بیمه مرکزی مبنی بر راننده محور بودن بیمه‌نامه شخص ثالث در سال آینده به جای صدور بیمه‌نامه شخص ثالث برای خودرو، اظهار داشت: موضوع پرداخت حق بیمه راننده محور در بیمه‌نامه‌های شخص ثالث در سراسر جهان اجرا می‌شود و راننده‌ای که با توجه به تخصص و تبحر خود، رانندگی بهتری دارد به طور قطع می‌تواند در پذیرش ریسک مربوط به آنها از سوی شرکت بیمه موثر باشد. وی ادامه داد: به همین علت بیمه مرکزی تصمیم گرفته است تا بیمه‌نامه‌های شخص ثالث را به صورت راننده محور صادر کند، البته این کار دلایل فنی و علمی نیز دارد، طرح علمی و فنی این موضوع به این صورت است که جوانی که از تجربه رانندگی کمتری برخوردار است و زمان زیادی از قدمت رانندگی او نمی‌گذرد، به طور طبیعی باعث افزایش ریسک تصادفات خواهد شد، یا افراد سالخورده و بازنشسته که هر لحظه ممکن است در رانندگی خطا کنند و باعث تصادف شوند، پس در این شرایط بیمه‌های راننده محور کاملا بر اساس توانمندی افراد شکل خواهد گرفت و ریسک در آن موثر است.
کاظم طلایی پاشیری در مورد چگونه معیارهای تعیین هزینه هر بیمه‌نامه، گفت: هنوز معیار خاصی برای تعیین هزینه این بیمه‌نامه‌ها مشخص نشده است، اما به طور حتم امتیازات خوبی برای رانندگانی که رانندگی خوبی دارند و نمرات منفی کمتری گرفته‌اند، در نظر گرفته خواهد شد تا هزینه حق بیمه برای آنها اقتصادی و به صرفه تر باشد. البته رانندگان باید آموزش‌های لازم را ببیند تا در حین رانندگی خطای کمتری داشته باشند. وی در پایان بیان داشت: امتیازهای مثبت و منفی که از سوی پلیس راهنمایی و رانندگی به رانندگان داده می‌شود یکی از پایه و اساس‌های تعیین حق بیمه راننده محور خواهد بود و تمامی آیتم‌هایی که در رانندگی فرد موثر هستند در تعیین حق بیمه راننده محور مورد توجه قرار خواهد گرفت.

نظرات کاربران

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد