موضوعات داغ

نگاهی به تویوتا کریسیدا ،سامورایی دهه نودی + فیلم

عکس نویسنده
مرتضی قانع
نویسنده
عکس مطلب اول
بسیاری از فعالان حوزه خودرو و خودرونویسان، از جمله دوست و همکار ما در خودروبانک، آقای نریمان اصغریان، خودروهای دهه نودی را جز بهترین محصولات خودروسازی جهان می دانند. دلیل آن نیز مشخص است، این خودروها در عین حالی که از امکانات و آپشن های مورد نیاز مشتری برخوردارند، پیچیدگی های خودروهای امروزی را ندارند و کمتر راننده را به دردسر می اندازند. علاوه بر آن، طراحی ساده و کم آلایش این محصولات، برای سالها می تواند مشتری را راضی نگه دارد. تویوتا کریسیدا در حد فاصل سال های 1976 تا 1992 در ژاپن به تولید رسید و نمونه های بسیاری از آن، توانستند وارد کشور شوند.
یکی از دلایلی که باعث شد تویوتا کریسیدا به خودرویی شناخته شده در ایران تبدیل شود، استفاده گسترده از این خودرو در نیروی پلیس و سایر ارگان ها، نظیر وزارت خانه ها و صدا و سیما بوده که باعث شد تا مردم شناخت کاملی از این خودرو داشته باشند. تویوتا کریسیدا تا سال های اوایل دهه هشتاد خورشیدی، در خدمت نیروی پلیس جمهوری اسلامی ایران بود. در سایر نقاط دنیا نیز تویوتا کریسیدا به عنوان سدانی نیمه لوکس شناخته می شد و در ایالات متحده و استرالیا، به فروش مناسبی دست یافت. در آن دوران، خودروهای سازمانی توسط ایرتویا و به صورت رسمی وارد شدند، در حالی که نمونه های شخصی با مجوزهای خاص و معمولا از عراق یا کویت وارد می شدند و کمبود قطعات آنها، به خصوص در شهرستان ها، امری مشهود بود.

تویوتا کریسیدا

تویوتا کریسیدا

همانند سایر خودروهای دهه نودی، تویوتا کریسیدا از طراحی ساده و با اصالتی بهره می برد که آن را به محصولی شیک و سنگین تبدیل کرده و پس از گذشت سالها، هم چنان برای بیننده جذابیت دارد. تویوتا کریسیدا های وارد شده به کشورمان، شامل تیپ های XL و GL می شدند که تیپ GL امکانات بیشتری را در خود جای داده است. هر چهار شیشه خودرو برقی است و کریسیدا یک یخچال در داشبورد یا پشت صندلی عقب قرار دارد. نمونه های فول نیز مجهز به سانروف و آینه های برقی مجهزند. تویوتا کریسیدا یک خودروی ژاپنی با کیفیت است و به واسطه مواد مرغوبی که در ساخت کابین این خودرو از آن استفاده شده، کابین کریسیدا به راحتی به صدا نمی افتد. کولر پر قدرت کریسیدا که در مدت زمانی کوتاه می تواند اتاق خودرو را خنک کند، از عوامل موفقیت این خودرو در منطقه گرم خاورمیانه بوده است.
تویوتا کریسیدا در ایران با دو نوع پیشرانه عرضه شده که نخستین و معمول ترین آنها، موتور چهار سیلندر 2400 سی سی است که 108 اسب بخار قدرت تولید می کند. نسخه های قوی تر و کمیاب تر، مجهز به یک پیشرانه شش سیلندر 190 اسب بخاری هستند. تویوتا کریسیدا یک خودروی موتور جلو و دیفرانسیل عقب است. فرمان تلسکوپی و گیربکس چهار سرعته اتوماتیک از امکانات فنی استاندارد کریسیدا هستند و مشتری می توانست در زمان سفارش خودرو، تجهیزاتی همچون ترمز ضد قفل، کروز کنترل، صندلی برقی راننده و سی دی پلیر را سفارش دهد.

 تویوتا کریسیدا

تویوتا کریسیدا

با وجود تمام مزایای که کریسیدا دارد، معایبی نیز در این خودرو دیده می شود، از آن جمله می توان به صندوق عقب نه چندان بزرگ خودرو اشاره کرد که تنها 353 لیتر حجم دارد. با وجود آن که فنربندی جناغی دوبل در محور عقب، موجب می شود تا سواری کریسیدا بسیار نرم و راحت باشد، در زمانی که ظرفیت بار و مسافر خودرو تکمیل است، کیفیت سواری به طرز چشمگیری تغییر می کند.
در زمان ورود تویوتا کریسیدا به ایران، این خودرو با بهایی در حدود چهار الی پنج میلیون تومان به فروش می رسید که نسبت به خودروهای معمول آن زمان، قیمتی گزاف محسوب می شد. با این وجود، به دلیل سختی واردات در آن دوران و با توجه به آن که کیفیت تویوتا کریسیدا در زمانی کوتاه زبانزد خاص و عام شد، این خودرو توانست رقبای آلمانی خود را تحت تاثیر خود قرار دهد. در حال حاضر تویوتا کریسیدا های موجود در کشور، بسیار معدود هستند و اگر قصد خرید یک کریسیدا را به هر دلیلی دارید، باید با مخارجی که برای بروز رسانی و بهسازی خودرو لازم است، کنار بیایید.

 تویوتا کریسیدا

تویوتا کریسیدا

در حقیقت عمر خودرویی همانند تویوتا کریسیدا سالهاست به پایان رسیده و تنها می تواند برای ماشین بازان به گزینه ای جذاب تبدیل شود. قیمت این خودرو در حال حاضر، رقمی بین 70 الی 75 میلیون تومان در بازار است و کارکرد نسخه های موجود، به طور معمول رقمی بین 120 الی 300 هزار کیلومتر است. این خودرو پس از خروج از تولید، با تویوتا آوالون جایگزین شد. از آن جایی که کریسیدا های فعال در نیروی پلیس، پس از بازنشسته شدن در بازار به فروش رسیدند، هنگام خرید یک کریسیدا باید مراقب باشید که خودروی مذکور از نوع سازمانی نباشد، چرا که این خودروها معمولا در شرایط مناسبی نگهداری نشده اند. در پایان، شما را به دیدن یک ویدیوی تست و بررسی تویوتا کریسیدا که از مجله خودرویی motorweek در سال 1989 پخش شده است، جلب می کنیم.

نظرات کاربران

22 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1397/12/29
از این ماشین تو المان هم استفاده میشد تکنولوژِ عالی داشت و داره الانم تا 30 میلیون تو بازار ایران پیدا میشه .....ماشین خوبیه یه بار سوار شدم
1398/2/2
من بیست سالمه و زمانی که فقط 18 سالم بود یدونه ی این ماشینو خریدم و تا الان دارم. نسبت به پارس tu5 که الان دستمه کولر و بخاری بشدت قوی تر، موتور قوی تر، هندلینک بهتر، کیفیت ساخت بشدت بهتر، کلاج فوق العاده نرم برعکس tu5 که عین سنگ میمونه و دنده های فوق العاد نرمی داره کیفیت سواریشون هم اصلا قابل قیاس نیست ولی مصرف بالاتری داره...قطعاتش با توجه به این که هنوز توی عربستان و عراق از این ماشین استفاده گسترده میشه راحت گیر میاد و اگه هم نیومد سفارش میدی برات میارن جالبه بدونید مدل هایی که وارد شدن(یعنی مورد استفاده پلیس قرار نگرفتن) دارای اکسل سه تکه که توی بی ام و های امروزی هم همچنان استفاده میشه هستن!علاوه بر این ترمز های چهار چرخ این ماشین دیسکی هست! استهلاکش هم خوبه با توجه به این که تویوتاست حقیقتا مدتیه که میخوام عوضش کنم و حداکثر بودجه ام دویست میلیون تومنه و با توجه به اینکه هندلینک دیفرانسیل عقب ها خیلی خوبه دنبال دیف عقب میگردم...اول میخواستم برم سراغ بی ام و سری 3 ولی از هر کی پرسیدم از استهلاک فوق العاده بالا و خرج نگهداری خیلی زیادش گفت مدتی دنبال جنسیس کوپه بودم که اون هم با این بودجه اصلا نمیدن😓😓مدتیه متوجه شدم که همین کریسیدا قابلیت تیونینگ فوق العاده بالایی داره و میشه به راحتی و با کمترین دردسر موتورش رو با موتور تویوتا سوپرای افسانه ای عوض کرد که به راحتی بالای 300 اسب قدرت میده! ولی خوب نزدیک سی میلیون تومن هزینه تعویض موتور و این داستان ها هست به نظرتون خوبه که به جای تعویض ماشین موتورشو عوض کنم و دستی به ظاهرش بکشم تا جوون پسند بشه؟
1398/6/10
من یه کریسیدا گرند دارم از اول دست خودمون بوده از لحاظ ایمنی واقعا جزو ایمن ترین خودروهای وارد شده کشور از لحاط اپشن که عالی صندلی های برقی سانروف کول باکس کمربند ایمنی برقی و گربکس اتومات اورر درایو دار که دو حالت تنظیم میشه از لحاظ قدرت ام عالی واقعا چون اکثرا ماشین بازها تو کل دنیا بهش میگن سلطان دریفت و برای مسابقات دریفت استفاده میشه واقعا هیچ عیبی نداره کریسیدا راجع صندوق گفتین کوچیکه که واقعا به نظرم اشتباه صندوق کریسیدا معروف به بزرگ بودن چون کلاس جهانی خودرو کلا اتاق لانگ محسوب میشه و کلا بیشتر هنوز که هنوزه خیلی از جاها خودرو تشریفاتی سیاسی هستش مثل خود کشور ایران خودرو تشریفات خود ریاست جمهوری تویوتا کریسیدا گرند شش سیلندر هستش من دهه نود داشتم و عاشق خودروهای دهه نود ام ولی واقعا تویوتا کریسیدا شاهکار دهه نود معروف به بنز ژاپن
1402/11/29
از نظر من هوندا آکورد میتونه جایگزینش باشه
1398/6/10
خیلی از اطلاعاتی که درباره کریسیدا نوشته شده در این مقاله اشتباه هست مثلا:
-بازه زمانی سال های تولید
-کلاس بندی ها و تیپ ها
-سیستم فنربندی و زیر بندی عقب و مخصوصا اون قسمتی که نوشته با سنگین شدن عقب ماشین عملکرد ماشین تغییر میکنه و کلی من خندیدم که چرا نیمه پر لیوان رو نمیبینید که کریسیدا از مزیت پنجاه پنجاه بودن وزن جلو وعقب بهره میبره!
-موتور و گیربکس های نصب شده روی کریسیدا
-بازه قیمتی
- اینکه تویوتا کریسیدا دیگه عمرش تموم شده چرا نمیگی الان یکی از بهترین گزینه ها برای تیونینگ توی اوتومبیل های دف عقب هست
-اینکه تعدادی معدودی باقیمونده! اگه کریسیدا تعداد معدودی مونده پس دیگه در مورد ماسل کار های دهه شصت چی بگیم
»»»»و در اخر اگه اطلاعتی درستی ندارید واجب نیست چیزی رو بگید که نمیدونید مخصوصا دهه نودی ها رو ««««
1398/11/6
سلام دوست عزیز...
میتونم چندتا سوالِ فنی در رابطه با تویوتا کریسیدا ازتون بپرسم؟؟؟
1398/7/6
سلام من 43سالم حدود 6 سال کریسیدا GL مدل 1991 داشتم ماشینم واقعا سالم بود تا امروز فروختن کریسیدا بزرگترین اشتباه زندگیم بود واقعا این ماشین ختم ماشینهای دنیاست از کجاش بگم ایمنی بسیار بالایی داره خانواده من تو این ماشین در امنیت کامل بودندو 6 سال ما تابستون اصلا نفهمیدیم زبون بسته خراب نمیشد از نظر راحتی و نرمی رو دست نداشت اندازه ماشین عالی بود وقتی باهاش سر دور برگردونااا دور میزدم احساس خوبی داشتم اونم بخاطر دور بالای فرمونش بود هندلینگش بی مثال بود چون بدلیل تردد زیادم تو جاده هراز هیچ ماشینی نمیتونست پابه پای من پیچای هراز رو بیادیادم چندین بار با ماشینای مدل بالا کورس میذاشتم تا کمی جاده صاف میشد منو می گرفتن تا به پیچ میرسیدیم ترمز میکردن ولی من با همون سرعت می رفتم تو پیچ خدایی خوب روشون کم میشد. طراحی کریسیدا انقدر عالی بود که به هیچ چیزی احتیاج نداشت و خودش بسیار قشنگ و باکلاس و امروزی بود.خلاصه اینکه تویوتا کریسیدا که من از لفظ عالیجناب برای نامیدنش استفاده می کنم نتنها در سال و دهه تولیدش شهره خاص و عام بود هنوز هم سری تو سرااااا داره. عالیجناب کریسیدااا.
1398/8/8
جناب رستمی عزیز، اتوماتش که ۶دسیلندره، خوبه بگیرم؟؟؟
1401/8/16
سلام با توجه به توضیحاتی که دادید ارزش داره سمند ال ایکس رو با کریسیدا معاوضه کنم؟
1398/8/22
دوستان بنظرتون میتسوبیشی گالانت بهتر هست یا تویوتا کریسیدا؟
1398/10/5
داداش ب خودت بستگی داره . جفتش معرکس . گالانت مدلاش متفاوت تره و دستت بازتره واسه انتخاب . تند و تیزه و ی چیزی تو مایه های زانتیا و آوانته هست . ولی ی نمور خرجش ب نسبت کریسیدا بالاست . کریسیدا ماشین شیکیه . ب ششششششدت نرمه . البته اگه مدل gl پیدا کنی ک دف عقب سه تیکس . درکل سلیقس ولی من ک هردوشو داشتم میگم اگ دنبال هیجان و رو کم کنی و اینایی برو دنبال گالانت عینکی . اگ دنبال راحتی و ارامشی برو دنبال کریسیدا
1399/1/10
سلام
یدونه کریسیدا کم کار دارم
هندلینگ سرعت شتاب راحتی بی صدا بودن هیدرولیک خلاصه یکلام این ماشین معرکه است عالی عالی
1399/1/24
سلام.باسلامتی ان شالله.من قبلا کرونا ۲۰۰۰ داشتم.الان یه ریو دارم بدم نمیاد بایه کریسیدا بدون خرج قیمت مناسب عوض کنم.به نظر شما اینترنتی پیدا میشه؟ممنون
1399/8/12
عجب تحلیلی بود جناب استاد ماشین شناس مگر دیگر پدر بنالد و مادر بگرید شاید برندی مثل تویوتا متولد شود.اخه صندوق عقب هم شد عیب .اول که خوندم معایب تویوتا جا خوردم.تازه تویوتا های ما کلاس. 3یا جهان سومی هستن.رجه 1تا درجه 4مدل و کیفیت داره.ذآقای محترم لطفا برید اول یه نگاه به صندوق عقب ماشین بندازین .اگه عیب از بزرگیش نمیگیرین
1399/9/24
سلام
کسی میتونه راهنمایی کنه که آیا کریسیدا ایکس ال اتومات هم داریم یا اتوماتها کلا جی ال هستن؟؟؟
1399/12/9
Xl اتومات نداره
اگ اتومات باشه خودش شخص اتومات کرده
فقط GL اتومات داره
1401/5/6
سلام دوست من من که GL دارم اتومات واقعا راضی هستم هم از نظر ارامش و هم از نظر امنیت و هم کم خرج بودن
1399/11/4
این عروسک خشگل کم کار بی ازار دوست داشتنی فروختم گذاشتم تو بورس دود شد رفت حیف شد پشیمان نادم ۰😥
1400/5/1
سلام دوستان خسته نباشید من یکی از فامیل هامون ی کرسیدا داره ولی ازش استفاده نمیکنه چون نیاز به تعویض شدن موتر و اجزای داخلی ماشین داره میخاستم ببینم اگه من بخام میتونم قطعاتشو پیدا کنم و حدودا چقد خرجش میشه در زمن ماشین یکم نیاز به ساف کاری و رنگ داره به نظرتون چقدر هزینش میشه
1400/7/7
سلام دوستان
این تیپ ماشینا وقتی ارزش خرید داره ک تقریبا حالت فابریک باشه مخصوصا از نظر فنی اگ لذت کریسیدا خواستی باید وقت بزاری حسابی بگردی تا ی نمونه سالم بکر پیدا کنی ......
اگ ی ماشین اش لاش بخری هزینه هاش اذیتت میکنه وقتت میگیره و لذت ک نبردی هیچی و اخر سر خسته میشی و دل زده میشی .....
نمونه های بکر سالم و کمتر دس خورده پیدا کن هم بیخودی خودت اذیت نکن هم لذت اش ببر
درضمن همه لوازم کریسیدا داخل بازار موجوده
1400/7/7
اگ عشق سرعت و قدرت اید میتونید با یکم هزینه موتور 1jz یا 2jz ( دقت کنید ک موتور سالم سرحال نصب کنید ) و تبدیلش کنید ب وحشی قدرمتند ک راحت هر ماشینی خواستید سوسک میکنه
موتور سرحال سالم نصب کنید
صفر تا صد حدود ۵ ثانیه حداکثر سرعت 330
1401/5/21
راهنمایی رانندگی ب موتورش گیر نمیدن ؟