موضوعات داغ

مهلت ثبت سفارش‌ واردات ۳ ماه زیاد می‌شود

عکس نویسنده
علی صادقی
نویسنده
عکس مطلب اول
اگر قصد ثبت قانونی سفارش واردات کالا را داشته باشید سازمان گمرک یک مهلت 3 ماهه را به این منظور در اختیار شما قرار می دهد که گاها ممکن مسائل مربوط به تامین ارز، طولانی شدن پروسه ثبت‌ سفارش کالا یا سایر مشکلات احتمالی سبب شود که کالاهای وارداتی شما به سازمان اموال تملیکی تحویل داده شود و مشکلات جدیدی برای شما به وجود آید. به همین منظور رئیس کل گمرکات ایران به تازگی با پذیرش این مشکل عنوان کرد که به زودی مهلت قانونی ثبت سفارش کالاها از سه ماه به شش ماه تغییر خواهد کرد.
به نقل از ایسنا، مهدی میراشرفی در خصوص ضرورت انتقال کالاهای موجود در گمرک به سازمان اموال تملیکی بعد از دو ماه توضیح داد که براساس مصوبه صادر شده از سوی ستاد تدابیر ویژه اقتصادی کالاهای موجود در مناطق آزاد و اماکن گمرکی پس از ماه مشمول اموال متروکه محسوب می شوند و به سازمان جمع آوری و فروش اموال تملیکی تحویل داده می‌شدند. ستاد مذکور از بیم اینکه کالاها در گمرک بمانند و مصداق احتکار پیدا کنند چنین مصوبه‌ای را صادر کرده است.
در این شرایط گاها ممکن بود که صاحبان کالا برای ترخیص کالای خود به ارز نیازمند باشند و تامین ارز مورد نیاز آن ها نیز بیش از مهلت تعیین شده به طول بینجامد که در این حالت اموال و کالای سفارش داده شده آن ها به سازمان جمع آوری و فروش اموال تملیکی تحویل داده می‌شد. البته لازم به ذکر است که طبق ماده 33 قانون امور گمرکی این امکان فراهم است تا صاحبان کالا تا زمانی که کالای آن ها فروش نرفته به سازمان مذکور مراجعه کرده و مانع فروش کالای خود شوند.
بنا به گفته های رئیس کل گمرک این سازمان به دنبال آن است که برای جلوگیری از چنین مشکلاتی مهلت ثبت سفارش را به شش ماه افزایش دهد. همچنین از این پس مقرر شده است تا کالاهای اساسی مشمول انقضای ثبت سفارش نشوند.
براساس قانون در صورتی که مالک یک کالا به هر دلیلی برای ترخیص آن به گمرک مراجعه نکند و یا در ارائه اسناد و مدارکی که لازم است تاخیر داشته باشد این کالا، کالای متروکه محسوب شده و به سازمان اموال تملیکی اعاده داده می‌شود

نظرات کاربران

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد