موضوعات داغ

ستاد تنظیم بازار مجوز افزایش قیمت خودرو را صادر می‌کند

عکس نویسنده
سجاد حیدری
نویسنده
عکس مطلب اول
احمد نعمت‌بخش دبیر انجمن خودروسازان در پاسخ به سوال درباره افزایش مرتب قیمت خودروها طی مدت اخیر، اظهار داشت: ستاد تنظیم بازار مسئول صدور مجوز افزایش قیمت خودرو است و این افزایش‌ها با مجوز صورت گرفته است. تا مدتی پیش قیمت‌گذاری خودروهای زیر ۴۵ میلیون تومان بر عهده شورای رقابت بود که این قیمت‌گذاری از شورای رقابت گرفته و برعهده ستاد تنظیم بازار گذاشته شد.
به گزارش خودروبانک و به نقل از عصر خودرو، وی ادامه داد: بر اساس مصوبه سال ۹۰ شورای اقتصاد، خودروی سواری به عنوان یک کالای انحصاری گرفتار شورای رقابت شد. وظیفه شورای رقابت این بود که تورم بخشی بانک مرکزی را هر سه ماه یکبار گرفته و بر اساس این آمار قیمت‌ها را اعلام کند، اما این کار انجام نشد. ابتدا شش ماهه شد و بعد ۹ ماهه و بعد یکساله. در آخر نیز بر اساس فرمول غیرمنطقی تورم بخشی از بانک مرکزی گرفته شد و حدود ۵ درصد از آن کاسته می‌شد که ۲ و نیم درصد برای بهره‌وری و ۲ و نیم درصد برای کیفیت خودرو، اما این در حالی بود که بر اساس معیارهای اداره کل خودرو و نیروی محرکه وزارت صنعت، معدن و تجارت کیفیت خودرو بیشتر شده است.
نعمت‌بخش در ادامه افزود: از اسفند ۹۴ تا آبان ماه سال جاری قیمت مواد اولیه‌ای که در خودرو استفاده می‌شود، افزایش قیمت زیادی داشته است. به عنوان مثال آلومینیوم ۴۲۶ درصد افزایش قیمت داشته و یا در خودروی سمند ۵۱ کیلوگرم مواد پلیمری بکار رفته است که از ۴ هزار تومان به ۱۴ هزار تومان افزایش قیمت داشته‌اند، پس فقط ۶ میلیون تومان از قیمت سمند بخاطر افزایش قیمت مواد پلیمری بوده است. حال آمارها نشان می‌دهد که در این مدت فقط ۱۲ و نیم درصد افزایش قیمت خودرو اتفاق افتاده که باعث زیان به خودروسازان شده است. با افزایش قیمت مواد اولیه، مدیران خودروساز قادر نیستند قیمت خودرو را ثابت نگه دارند. همچنین طبق قانون اگر دولت قیمت کالایی را پایین‌تر از قیمت واقعی آن تعیین کند، باید کمک زیان پرداخت کند، اما هنوز چنین اتفاقی نیفتاده و دولت مدیون سهامداران سایپا و ایران‌خودرو است.
نعمت‌بخش در پاسخ به سوال چرایی برکناری مدیرعامل سایپا، بیان داشت: به نظر بنده مدیرعامل سایپا به علت افزایش قیمت محصولات سایپا برکنار نشد. البته بهتر است وارد بحث‌های سیاسی نشویم، اما به هر حال هر وزیری علاقه دارد مدیران دو خودروساز بزرگ کشور همسو و هم‌فکر او باشند. همچنین خبری هم مبنی بر اینکه وزیر صمت بگوید که مدیرعامل سایپا به علت افزایش قیمت محصولات برکنار شده است منتشر نشده است. وی در ادامه تصریح کرد: قیمت‌گذاری‌های صورت گرفته در شش ماه اخیر باعث وارد شدن زیان ۵ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومانی به خودروسازان شده است، پس نمی توان این افزایش قیمت‌ها را عامل التهاب بازار دانست، زیرا تمامی اقلام بیش از ۳۰ درصد افزایش داشته ولی ملتهب کننده بازار تلقی نشده‌اند. حال خودروسازی که از ارز ۳۸۰۰ تومانی استفاده می‌کرده و این ارز به ۹ هزار تومان افزایش یافته، چگونه می‌توانند قیمت محصولات خود را افزایش ندهد. همچنین بسیاری از مواد اولیه وارداتی نیستند و داخلی بوده و در برخی اوقات افزایش قیمت مواد داخلی بیش از مواد وارداتی بوده است.
وی تصریح کرد: چرا پتروشیمی‌ها و آلومینیوم‌سازان افزایش قیمت ۶۰ درصدی داشته باشند و سود ببرند، اما خودروسازان و لوازم خانگی زیان دهند. نعمت‌بخش درباره بدعهدی در تحویل خودروها، گفت: صراحتا اعلام می‌کنم که هیج بدعهدی عمدی صورت نگرفته است.

نظرات کاربران

7 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1397/11/10
تاخیر در تحویل کاملا تعمی است
خودروسازان برای تولید مطابق با روال قبل تا خرداد سال آینده قطعه تهیه کردند با ارز ۳۸۰۰ تومنی
این کاملا موثق است و از داخل خودتان منتشرشد.
پس دهنتو ببند و زر مفت نزن مردک
1397/11/10
کیفیت خودرو بیشتر شد،جوک سال!
1397/11/10
آخی شما نگران سود خودروساز شدی ؟؟؟؟ این همه سال که پراید 3 تومنی رو 20 میلیون میکردن تو پاچه مردم چرا صداتون در نیومد ؟؟ مگه مردم وظیفه دارن تاوان گرونی بی منطق و بی عرضگی خودروسازها رو بدن ؟؟؟ از اول سال حقوق کارگر و کارمند رو چقدر اضافه کردین که حالا از مردم طلبکار هستید ؟؟؟!! مگه غیر از اینه که نونی که شما و خودروسازتون که البته آدم شرمش میاد اسم خودروساز رو روی سایپا ، ویران خودرو و سایر لگن مونتاژ کن های داخلی بزاره میخورین از صدقه سر همین مردم هست ؟؟؟ حالا به جای اینکه به فکر کنترل تورم و حل مشکلات مردم باشید واسه مردم شاخ و شونه میکشین ؟؟؟؟ اگه مردم عرضه داشتن همه جانبه این آشغال سازهای از خدا بی خبر رو تحریم میکردن تا انقدر روی بعضی ها زیاد نشه
1397/11/10
من نمیدونم ایشون کلا قصد بازنشستگی نداره ؟؟؟؟ این همه سال به اندازه کافی خدمت کردی به خودروسازی لطفا نظرات گرانبهاتون رو برای خودتون نگه دارید ، پایان سختی برای خودروسازها و طرفداراشون در پیش است
1397/11/10
در خودروی سمند ۵۱ کیلوگرم مواد پلیمری بکار رفته است که از ۴ هزار تومان به ۱۴ هزار تومان افزایش قیمت داشته‌اند، پس فقط ۶ میلیون تومان از قیمت سمند بخاطر افزایش قیمت مواد پلیمری بوده
است.
204000=4000*51
714000=14000*51
شما 6 میلیون رو از کجا آوردی ؟؟؟ احیانا خودتون ذینفع نیستین تو این داستان ؟؟
با این سطح علمی بایدم اوضاع اقتصادی این باشه
1397/11/10
تشکر ویژه از سازمان حمایت از تولید کنندگان بجز مصرف کنندگان؛ ستاد افزایش قیمت بازار؛ خودرو سازان فهیم و در نهایت سپاس فراوان از تمامی ثبت نام کنندگان عجول خودروهای کمیاب و با کیفیت داخلی.
1397/11/10
یکی نیست به شما بگه اگر دین ندارید ازاده مرد باشید اگر قراره قیمت خودرو با افزایش تورم یکی بشه باید دولت هم خقوق کارمند ها را سه برابر کنه چرا گوشتی که کیلو سی هزار بود را الان باید ۱۰۰هزار تومن بخرند با کدام حقوق