موضوعات داغ

استاندارد خودروسازان در سال ۹۸ متحول می‌شود؟

عکس نویسنده
علی صادقی
نویسنده
عکس مطلب اول
متاسفانه کیفیت خودروهای تولید داخل کشور اصلا مطلوب نبوده و استاندارد سازی صنعت خودروسازی علی رغم وجود گلایه ها و انتقادات فراوانی که وجود دارد به نحو شایسته و مطلوب پیگیری نمی شود.
به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، استانداردسازی خودروهای داخلی، موضوعی است که رعایت و اجرای دقیق آن نقش بسزایی در جلب رضایت مشتریان و متقاضیان خودروهای تولید داخلی دارد.
براساس طرحی که از سوی سازمان ملی استاندارد ایران اعلام شده خودروسازان تا دی ماه سال 96 فرصت داشتند که 61 مورد از استاندارهای این سازمان را اجرایی کنند و برای اجرایی شدن باقی مانده 85 مورد استاندارد های خودرویی نیز تا دی ماه سال جاری فرصت در اختیار آن ها قرار گرفته است.
بر اساس طرح مذکور اگر خودرویی قادر به پاس کردن تعداد استانداردهای تعریف‌شده تا مقطع زمانی خاصی نباشد، تولید آن متوقف خواهد شد و پلیس راهور ناجا از شماره‌گذاری این خودرو ممانعت به عمل خواهد آورد.
بنا به ادعای نیره پیروزبخت، رئیس سازمان ملی استاندارد ایران استانداردهای 85 گانه ای که این سازمان مطرح کرده به هیچ عنوان پیش پا افتاده و کوچک نبوده و در واقع تمرکز بالایی برای اجرایی شدن آن ها مورد نیاز است.
در حال حاضر با توجه به شرایط تحریمی کشور، سازمان استاندارد کمی نسبت به سخت گیری در خصوص اجرایی شدن این استانداردها کوتاه آمده است. بنا به گفته های رئیس این سازمان اجرایی شدن بخشی از استانداردهای 85 گانه مستلزم این است که برخی قطعات خودرو عوض شود که البته این قطعات بعضا کاربردهای دوگانه نظامی دارند؛ بنابراین برنامه‌های سازمان استاندارد به خودروسازان اعلام شده و آنها تلاش خود را به کار گرفته اند تا استانداردهای مذکور را اجرایی کنند.
نیره پیروزبخت در خصوص استانداردسازی خودروها در سال 98 نیز توضیح داد که حداقل کاری که از دست ما بر می آید این است که به مردم قول دهیم ایمنی و کیفیت خودروها را بالا برده، اجازه ندهیم تحریم ها جلو فعالیت های ایمنی و کیفی را بگیرد و این قول ها را عملیاتی کنیم. ما به دنبال آنیم که با پیگیری های ویژه استاندار خودروسازان در سال 98 را متحول کنیم.
در همین خصوص صفدر جعفری کارشناس صنعت خودرو در مصاحبه با یکی از خبرگزاری های داخلی توضیح داد که خودروهایی که موفق نشده اند استانداردهای 85 گانه را پاس کنند با خطر تعطیلی خط تولید مواجه اند اما باید این نکته را نیز در نظر گرفت که در صورت تعطیلی خط تولید این خودروها باید وسایل نقلیه ایمنی و قابل اطمینانی برای جایگزینی آن ها معرفی شود که اقشار کم درآمد با کمبود خودرو مواجه نشوند. اگر خودروسازان داخلی برای صادرات خودروهای خود برنامه ریزی کنند و از استانداردهای 85 گانه پیروی کنند افزایش کیفیت خودروهای داخلی میسر خواهد شد.
عبدالله رضیان، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در خصوص استانداردسازی خودروها می گوید که افزایش ایمنی و قدرت و همچنین کاهش مصرف سوخت از حداقل دستاوردهای استانداردسازی است که البته در حال حاضر خودروهای با کیفیت تولید داخل حداقل 70 میلیون تومان برچسب قیمتی خورده اند که متاسفانه به هیچ عنوان با شرایط و توان مالی قشر مستضعف جامعه تناسبی ندارد.
این عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی معتقد است که اگر دولت سایه خود را از روی مجموعه های تولیدی بردارد، فضای انحصاری به وجود آمده برای خودروسازان داخلی را از بین ببرد و یک شرایط رقابتی و لیزینگی در بازار خودرویی کشور به وجود آورد تولید خودرو افزایش یافته و خودروهای داخلی نیز مطابق با استانداردهای جهانی راهی جاده ها خواهند شد.
رضیان همچنین عنوان می کند که خودروی پراید که یکی از مصادیق بارز محصول بی کیفیت داخلی است و استانداردهای 85 گانه را پاس نمی کند متاسفانه به دلیل برخی از سیاست‌ها و مصلحت‌ها بدون معرفی جایگزین با توقف تولید مواجه نخواهد شد.
یکی دیگر از اعضای کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی یعنی محسن کوهکن نیز در خصوص کیفیت پایین و عدم توقف تولید خودروهای بی کیفیت داخلی معتقد است که مسئولان باید در تولید خودرو، توان مالی قشرهای کم درآمد را مدنظر قرار داده و خودرویی با کیفیت متناسب با بودجه دهک‌های پایین جامعه تولید کنند. باید این نکته را در نظر گرفت که اقتصادی بودن یک خودرو نباید سبب شود که جان مردم به خطر بیفتد.

نظرات کاربران

4 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1398/1/2
اره کاملا داره درست پیش میره به طوری که ترمز های نا ایمن و خطرناک دیسکی جای خودشو به ترمز های پیشرفته و با تکنولوژی بالای کاسه ای دادند!
1398/1/2
جناب خانم پیروزبخت
امیدواریم در این سال کمتر حرف بزنید و بیشتر عمل کنید
4 سال اومدید هر روز با قاطعیت میگید جلو خودرو غیر استاندارد رو میگیرید
در عمل فعلا هیچ کاری نکردید و خودتون و همه میدونیم بعد از این هم هیچ اتفاقی نخواهد افتاد
جای این همه حرف زدن یکبار شد لیست استانداردها رو بگید تا خود مردم به عینه ببینند کدوم خودرو استاندارد نیست؟ همش فضاسازی پوچ
اگه شما راستگو هستید همین اول سال بیاین لیست استانداردها رو بگید و نواقص هر خودرو رو هم اعلام کنید
دولت محترم هم اصلا نخواهد ترسید.چون میدونه ملت سرافراز ایران مجبور به خرید این خودروها هستن و ذره ای از فروش کم نخواهد شد
پس مرد باشید و همین الان به مردم اعلام کنید تا هرکس ماشینی میخره حداقل بدونه چی میخره
حداقل بدونیم وقتی با سرعت 80 کیلومتر با یه پژو یا تیبا تصادف کردیم چند درصد نقص عضو میشیم؟ البته اگه زنده بمونیم
1398/1/7
جناب خانم پیروز بخت !!!!!!؟؟؟؟؟
1398/1/7
این از اون خبرها است که باید بگی بشنو و باور نکن ! الان سه ساله دارن همینو میگن بعد اونقدر لفتش میدن و کشمکش می کنند و خودروساز ها از زیر منگنه خارج بشن بعد میان میگن از اون 85 تا استاندارد هر سال دو استاندارد روی خودروها انجام میشه ! بعدشم کلی منت سر مردم میزارن که خودروها استاندارد دار شدن !