موضوعات داغ

ریشه یابی دلیل انفجار بزرگ قیمت ها در بازار خودرو

عکس نویسنده
سجاد حیدری
نویسنده
عکس مطلب اول
بازار خودرو در یکسال گذشته وضع نابسامانی را سپری کرده و در چندین مرحله با صعود قیمتی روبه‌رو بوده است. این نابسامانی و صعودهای پیاپی قیمت می‌تواند علت‌های مختلفی همچون مشکلات تولید و یا اوضاع نه چندان مناسب اقتصاد کشور باشد. با اعمال تحریم‌ها از نیمه تابستان امسال تامین قطعات داخلی و خارجی با مشکل مواجه شد و به دنبال آن میزان تولید کاهش یافت. این کاهش تولید با ارسال سینگال‌های منفی به مشتریان و بازار، باعث گرانی خودرو شد.
به گزارش خودروبانک و به نقل از ماشین نیوز، با افت تیراژ و کمبود نقدینگی زنجیره تامین، بالاخره دولت بابت آزادسازی قیمت خودرو قانع شد و قرار بر این شد که خودروها از ابتدای بهمن‌ماه ۵ درصد زیر قیمت حاشیه بازار به فروش برسند. خودروسازان نیز وعده کاهش قیمت خودرو و کنترل بازار با افزایش تولید و عرضه بیشتر به بازار را دادند و به همین منظور اقدام به پیش‌فروش و فروش‌فوری کردند. پس بعد از وعده خودروسازان برای افزایش تولید و فروش‌فوری و پیش‌فروش‌ها انتظار میرفت که حباب قیمت خودرو در بازار بشکند و قیمت‌ها متعادل شود. حال با این شرایط بازار خودرو هیچ واکنش مثبتی به این اتفاقات نداشته و شاهد انفجار قیمت‌ها در بازار با قیمت‌های عجیب و غریب بودیم.
فعالان بازار می‌گویند که پیش‌فروش‌های اخیر خودروسازان بسیار محدود بوده و به هزار دستگاه هم نرسیده است و در این میان سهم نمایندگی‌ها بین دو تا سه دستگاه بوده است. فعالان معتقد هستند که افزایش تیراژ که خودروسازان وعده دادند فقط بر روی کاغذ اتفاق افتاده و با تعداد خودروهای تجاری شده همخوانی ندارد. البته باید گفت اگر چه افزایش تیراژ رخ داده اما بخشی از این تولید سهمیه سال آینده و بخشی نیز بخاطر برخی مشکلات قابلیت تجاری شدن نیستند. همچنین اتفاقات بیرونی دیگر مانند تورم انتظاری، افزایش نرخ ارز و سکه، افزایش تقاضای واقعی در کنار افزایش تقاضای کاذب باعث افزایش قیمت خودرو شده است. دلالان نیز بر این التهاب دمیده و بسیار تاثیرگذار بوده‌اند. همه این اتفاقات باعث شده فنر قیمت‌ها آزاد شود و اگر فکری به حال تولید و عرضه نشود این افزایش قیمت‌ها ادامه‌دار خواهد بود.
رشد قیمت‌ها در بازار خودرو
حال سری به بازار می‌زنیم تا ببینیم قیمت‌ها در هفته جاری چقد رشد داشته است. طبق گفته نمایشگاه‌داران خودرو تهران قیمت پژو ۲۰۶ تیپ ۵ با قیمت ۹۴ میلیون خرید و فروش می‌شود و نشان از افزایش ۱۴ میلیون این خودرو در طول یک هفته دارد. پژو ۲۰۶ تیپ ۲ با افزایش ۱۱ میلیونی با قیمت ۸۲ میلیون تومان، پژو ۲۰۷ اتومات با ۱۵ میلیون تومان افزایش با قیمت ۱۳۳ میلیون تومان عرضه می‌شود.
قیمت ساندرو نیز با ۲۲ میلیون افزایش در یک هفته ۱۵۷ میلیون تومان قیمت خورد. قیمت خودروی دنا ۱۱۰ میلیون و دنا پلاس توربو با ۱۴۲ میلیون خرید و فروش می‌شود.
خودروی رانا با ۱۵ میلیون افزایش ۸۰ میلیون تومان، سمند EF7 با ۲۰ میلیون افزایش به قیمت ۹۰ میلیون تومان رسید. برای خرید پژو ۴۰۵ باید ۷۸ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان هزینه کرد که نسبت به هفته گذشته ۱۸ میلیون تومان افزایش قیمت داشته است. همچنین پژو پارس مدل فول با چندین میلیون افزایش با قیمت ۱۰۰ میلیون تومان در بازار عرضه می‌شود.

نظرات کاربران

2 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1397/12/4
پدر سوخته بازی ویران خودرو و سایپا ، احتکار ماشین ، قرار ندادن شرایط فروش ، تحویل ندادن خودروهای ملت ، تزریق خودرو توسط نمایندگی های دلال و......
1397/12/4
سلام، اون شرکت هایی که میگین دولتی ان، خصوصی نیستن، دولت توان بیش از این و نداره، چون دولت توانا و عالم و راستگو نیست. پس شرایط متاسفانه بدتر میشه