موضوعات داغ

اولتیماتوم کشورهای میزبان به واردکنندگان ایرانی خودرو

عکس مطلب اول
در چند ماه اخیر نمایندگی‌های رسمی خودرو شرایط پر فرازو‌نشیبی را سپری می‌کنند و حتی رویای برخی از آنها که قصد ورود به بحث تولید را داشتند با مصوبه ممنوعیت واردات خودرو و اعمال تحریم‌های آمریکا بر باد رفت. بسیاری از کارشناسان صنعت خودرو بر این عقیده هستند که وزارت صمت در مقابله با تحریم‌های آمریکا شتاب‌زده عمل کرده و با برخی اقدامات به نوعی خود تحریمی کرده است. در این بین تلاش هیات دولت برای باز کردن این قفل با عدم همراهی بدنه خود مواجه شده و بعد از ۲ ماه از مصوبه ترخیص خودروهای دپو شده در گمرک، حتی یک خودرو هم ترخیص نشد.
به گزارش خودروبانک و به نقل از اخبار خودرو، علی شکوهی کارشناس صنعت خودرو در این باره اظهار داشت: بازار خودروهای وارداتی صدمه جدی از ممنوعیت واردات خورد و این در شرایطی بود که در سال‌های ۹۱ و ۹۲ در اوج تحریم‌های بین‌المللی واردات خودرو به کشور متوقف نشد. وی ادامه داد: در حال حاضر حدود ۱۶ هزار خودرو در گمرک دپو شده است، همچنین تعداد قابل توجهی خودرو در انبارهای کشورهای همسایه و شرکت‌های تولید‌کننده خارجی وجود دارد و این خودروها به صورت یک ثروت بادآورده برای آنها محسوب می‌شود و حتی با مصوبه اخیر دولت نیز قابل ترخیص نیستند. در این شرایط خبر تملیک خودروهای ترخیص نشده در کشورهای خارجی و پرداخت هزینه اسقاط واردکنندگان را تهدید می‌کند.
آیا ترخیص خودروهای وارداتی باعث تنظیم بازار می‌شود؟
شکوهی درباره تاثیر ترخیص خودروهای وارداتی بر بازار بیان داشت: تعداد زیادی از این خودروها مربوط به سفارش‌گذاری متقاضیان هستند که باید به آنها تحویل داده شود. همچنین شرکت‌های وارد کننده برای واردات ارز ۴۲۰۰ تومانی دریافت کرده‌اند که برای ترخیص باید مابه‌التفاوت آن را که حدود ۸ هزار تومان است را پرداخت کنند. این موضوع باعث افزایش قیمت تمام شده این خودروها خواهد شد و با ترخیص این خودروها قیمت خودروهای وارداتی در بازار بشدت افزایش خواهد یافت.
واردات به شرط تولید که نافرجام ماند
شکوهی درباره برنامه نمایندگی‌های رسمی برای تولید، گفت: حدود ۲ سال پیش وزارت صمت واردات خودرو را مشروط به تولید کرد و بسیاری از شرکت‌های داخلی در این زمینه شروع به سرمایه‌گذاری کردند و برخی از شرکت‌ها توانستند به تولید و عرضه محصول برسند. در این مدت نیز سیاست انجمن واردکنندگان خودرو ترغیب نمایندگی‌های رسمی برای تولید و یا مونتاژ بوده است. وی ادامه داد: برای شروع اینکار شرکت‌های خودروساز ترکیه نمونه بسیار خوبی هستند. تولید باید در حجم منطقی و اقتصادی مناسب انجام شود تا قیمت تمام شده ارزان‌تر و اقتصادی‌تر بدست آید. این موضوع در سطح جهانی نیز به همین صورت است، شرکت‌های خودروساز برای تولید، محصولی از سبد شرکت مادر که تیراژ و قیمت تمام شده مناسبی داشته باشد را انتخاب می‌کنند.
شکوهی درباره عدم موفقیت شرکت‌های وارد‌کننده برای تولید، بیان داشت: برای عدم موفقیت آنان فقط تحریم موثر نبود و ما با ممنوعیت واردات تاثیر قابل توجهی بر فعالیت آنان گذاشتیم. همچنین برخی از برندهای ژاپنی و اروپایی هم به واسطه تحریم بازار کشور را ترک کردند.
این کارشناس صنعت خودرو در پایان تصریح کرد: در شرایط موجود متاسفانه در دولت تصمیمات و تغییرات قوانین به صورت آنی در زمینه واردات و تخصیص ارز اتخاذ می‌شود. حال اگر دولت در زمینه اقتصاد، صنعت و جذب سرمایه برنامه دقیق داشته باشد، شرکت‌های داخلی و خارجی با فکری باز می‌توانند در کشور فعالیت کنند، اما هنوز دولت عزم خود را برای مقابله با شرایط پیش رو جزم نکرده و امیدی به بهبود وضع در شرایط فعلی نیست.

نظرات کاربران

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد