موضوعات داغ

قیمت خودرو در بازار چقدر واقعی است؟

عکس نویسنده
علی صادقی
نویسنده
عکس مطلب اول
گفته می شود که تولیدات روزانه ایران خودرو و سایپا به کمک وعده های تقریبا عملی شده دولت در خصوص تزریق تسهیلات اختصاصی به واحدهای قطعه سازی از مرز 2 هزار دستگاه گذشته است و از این حجم از تولید حدودا 20 درصد به فروش های فوری این دو خودروساز بزرگ اختصاص می یابد تا بدین طریق کمی از التهاب بازار خودرو کاسته شود.
تا بدین جای کار به نظر می رسد که این استراتژی پاسخگو بوده چرا که تا حدودی ترمز قیمت ها پس از دو سه هفته ناآرامی کشیده شده و با افت تقاضا، قیمت ها در مسیر نزولی قرار گرفته است. البته عدم ثبات اقتصادی و نوسانات ارزی همچنان بازار خودرو را با خطر تلاطم و رکود تهدید می کند.
به نقل از پرشین خودرو، به گفته شهرام آزادی یکی از کارشناسان صنعت خودرو، دولت باید برای تداوم رشد تولید خودروسازان و تثبیت اوضاع بازار قیمتی همچنان حمایت های مالی خود را ادامه دهد. البته این حمایت نمی تواند به طور دائم از سوی دولت باشد و تنها تا دستیابی به نقطه تعادل قیمتی و گردش مالی حاصل از فروش شرکت ها ضروری است.
این کارشناس صنعت خودرو در گفت و گویی تصریح کرد که تا جایی که بدهی های گذشته پاس شود و خودروسازان سرپا شوند باید تسهیلات حمایتی دولت تا سقف حداقل 11 هزار میلیارد تومان ادامه یابد.
به گفته او در صورتی که نرخ ارز تغییری نکند و قیمت مواد اولیه و هزینه های مربوط به تولید مثل دستمزد و سایر هزینه های مالی مرتبط به سیستم بانکی و سود تسهیلات ثابت بماند امیدی برای تغییر قیمت خودرو در سال آینده وجود ندارد.
آزادی توضیح داد که قیمت خودرو تابع سیستم اقتصادی است تا زمانی که تمام مولفه های تولید با تغییر قیمت همراه نشود نمی توان انتظار کاهش قیمت خودرو را داشت.
وی همچنین عنوان کرد که کاهش قیمت خودرو به طور معمول تا چند درصد بیشتر نخواهد بود چرا که اتفاق متاثر از افت تقاضا و رکود صورت گرفته است.
بنا به گفته های این عضو هیات علمی دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی قیمت خودروهای در بازار آزاد در این روزها چندان غیرواقعی به نظر نمی رسد چرا که این قیمت های نجومی را افزایش قیمت مولفه های تولید توجیه می کند. با توجه به مطالب گفته شده کاملا منطقی است که تداوم سیر نزولی قیمت ها در بازار خودرو را وابسته به ثبات نسبی در تمامی بخش ها درنظر بگیریم.

نظرات کاربران

2 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1397/12/19
دروغ که استخوان ندارد گلوشون رو بگیره این که "گفته می شود که تولیدات روزانه ایران خودرو و سایپا به کمک وعده های تقریبا عملی شده دولت در خصوص تزریق تسهیلات اختصاصی به واحدهای قطعه سازی از مرز 2 هزار دستگاه گذشته است ..." خودرو سمند معمولی قیمت قطعی تحویل آبان ما را هنوز تحویل نداده اند....
1397/12/19
تاکلاه بردارانی مثل ایران خودرووسایپادراین کشورمشغول مکیدن خون مردم هستندخودروسازی ایران به سرانجامی نخواهدرسید.